هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

کسب درآمد از ارزهای دیجیتال چگونه است؟ 5 روش درآمد از ارزهای دیجیتال

1400/10/11

کسب درآمد از ارزهای دیجیتال – ارزهای دیجیتال، پول های دیجیتالی هستند که در دنیای وب تبادل می شوند. از مزایای این ارزها غیرقابل شناسایی بودن آن ها و غیرقابل کنترل بودن آن هاست. از معروف ترین ارزهای دیجیتال می توان به بیت کوین اشاره کرد. هر چند ارزهای دیجیتالی فراوانی وجود دارند اما بیت کوین شناخته شده ترین آن هاست. کلید اختراع بیت کوین در سال 2009 زده شد و طی سال های متوالی فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده و به قیمتی چند هزار دلاری دست پیدا کرد.

ارز دیجیتال، به طور کلی، پولی مجازی یا دیجیتال است که به شکل توکن یا سکه ارائه شده است. در حالی که برخی از ارزهای دیجیتال با ارائه راهکارهایی مانند کارت های اعتباری یا پروژه‌ های دیگر وارد دنیای فیزیکی شده اند، اما اکثر آن ها به صورت دیجیتالی باقی می مانند.

شیوه طراحی و تولید رمزارزها تقریباً همیشه به گونه ای است که از دستکاری و کنترل دولت ها و موارد مربوط به سیاست خارج هستند. هرچند این کار باعث محبوبیت بیشتر آن ها شده است اما این شیوه کار ارزهای دیجیتال، مورد انتقاد قرار گرفته است. ارزهای دیجیتال در ابتدایی که یک ایده بودند یا اوایلی که پا به عرصه وجود گذاشتند خیلی دستکم گرفته می شدند اما در حال حاضر می بینیم که بسیار پیشرفته شده و به یک بازار چند میلیارد دلاری تبدیل شده اند. در این مقاله در سایت برترآموز می خواهیم شما را با ارزهای دیجیتال آشنا کرده و سپس در مورد راه های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال صحبت کنیم.

ارزهای دیجیتال در دنیا

هنوز کشورهای بسیار زیادی هستند که ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین را به رسمیت نشناخته و به دلیل غیر قابل رهگیری بودن تراکنش ها و بدون پشتوانه بودن این ارز دیجیتالی، آن را به عنوان یک پول قانونی، رسمی نکرده اند. اما کسب و کارهای اینترنتی زیادی بر پایه رمز ارزها راه اندازی شده و تبادلات و خرید و فروش های زیادی از راه های قانونی یا غیر قانونی با ارزهای دیجیتال، توسط کاربران صورت می پذیرد. ارزهای دیجیتال در ایران هم زیاد رسمی نیستند ولی دولت طی آخرین اقدام برای تسهیل کسب درآمد و تبادل این ارزها، آئین نامه استخراج آنها را ابلاغ کرد.

ارزهای دیجیتال به علت آنکه غیرقابل ردگیری هستند، هم موافقان و مخالفان بسیار زیادی دارند که البته موافقان آن بیشتر است. برای مثال مخالفان ارزهای دیجیتال می گویند که به دلیل غیرقابل ردگیری بودن این ارزها، می توان پولشویی انجام داد یا اعمال و کارهای غیرقانونی انجام داد. تا حدودی حرفشان درست است اما آیا ما از چاقو به دلیل تیز بودن استفاده نمی کنیم؟ ارزهای دیجیتال هم مانند خیلی چیزهای دیگر می توانند در راه درست یا راه منفی استفاده شوند.

ار ارزهای دیجیتال برای معاملات غیرقانونی در وب تاریک یا همان فضای غیرقانونی اینترنتی استفاده می شود. چون پلیس و قانون نمی تواند آن ها را ردگیری کند. البته ارزهای دیجیتال بد نیستند و ما داریم از آن ها بد استفاده می کنیم. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال نیز قبول می کنند و بدین شکل از ارزهای دیجیتال در راه معاملات قانونی استفاده می شود و نکته مثبت آن این است که هم سود دریافت می کنند و هم می توانند با افزایش قیمت رمزارزها سود بیشتری به دست آورند.

البته باید آن روی سکه یعنی ضرر رمزارزها را نیز به حساب آورد اما در بیشتر اوقات فروشگاه هایی که ارزهای دیجیتال قبول می کنند از پول های قوی مانند بیت کوین استفاده می کنند و احتمال ضرر یا ضرر بیش از حد آن ها خیلی کم بوده و احتمال سود آن ها نیز خیلی بالا است. همین امروزی که در حال نوشتن این مقاله هستم یعنی 10 دی 1400، بیت کوین از حدود 47 هزار و اندی دلار به 48 هزار و اندی دلار افزایش پیدا کرد و می بینیم که بازار برخی ارزهای دیجیتال قوی مانند بیت کوین به صورت معمول رو به رشد است.

به جز بیت کوین، ارزهای دیجیتالی دیگری وجود دارند که پس از بیت‌کوین ساخته شده‌ اند و به صورت کلی به آن ها آلت کوین و در برخی موارد شیت‌ کوین گفته می شود. آلت کوین ها بیشتر موافع سعی کرده‌ اند خود را به نوعی ورژن های اصلاح شده یا بهبود یافته بیت‌ کوین معرفی کنند. در حالی که برخی از این ارزهای تازه وارد ممکن است ویژگی های خوبی (یا بهتر از بیت کوین) داشته باشند که بیت‌ کوین ندارد، اما سطح امنیتی که شبکه های استخراج و تبادل بیت کوین به آن دست یافته اند، تا حد زیادی هنوز توسط یک آلتکوین دیده نشده است.

انواع کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

در این بخش می خواهیم در مورد انواع روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال صحبت کنیم.

از طربق استخراج

استخراج ارزهای دیجیتال یکی از روش هایی است که مستلزم سرمایه گذاری است. یعنی برای شروع باید ابزارهای آن را خریداری نمایید. امر استخراج یا ماینیگ ارزهای دیجیتالی فرایندی است که طی آن کامپیوترهای قدرتمند و ابر کامپیوتر ها با حل مسائلی پیچیده مقدار کمی از این ارزها دریافت می کنند و با فعالیت بیشتر، این کار را گسترش می دهند. این روش مستلزم هزینه های زیاد و داشتن کامپیوترهایی قدرتمند است.

برخی سودجویان می گویند که با استفاده از کامپیوتر خود می توانید ارزهای دیجیتال دریافت کنید. البته این کار نشدنی نیست اما قدرت قدرتمندترین کامپیوترهای خانگی به گرد پای ضعیف ترین سیستم های ماینینگ نمی رسد و به قولی می گویند هر کسی را بهر کاری ساخته اند و با همین مثال، هر کامپیوتری را بهر کاری ساختند. یعنی با کامپیوترهای خانگی نمی توان ماینینگ انجام داد، هرچند که کامپیوتر شما قدرتمندتر باشد، فرایند استخراج سخت تر از توان آن است.

به طور کلی اگر می شد که هر فرد با کامپیوتر خانگی استخراج انجام دهد، بازار ارزهای دیجیتال به این گرانی نبود. پس اگر می خواهید وارد این کار شوید باید حتما سیستم های استخراج ارزهای دیجیتال را خریداری نمایید.

نکته دیگری که وجود دارد این است که در کشور ما استخراج ارزهای دیجیتال در صورت کسب مجوز قانونی است. ممکن کمی برو و بیا و سختی داشته باشد اما اگر به صورت قانونی فعالیت کنید خیالتان راحت است. قیمت یک سیستم برای ماینینگ حدود 50 میلیون به بالا است. حالا شاید با قیمتی کمتر از این هم بتوانید دستگاه ماینینگ پیدا کنید اما منظور این است که ماینرها خیلی گران هستند. اگر فعالیت غیرقانونی انجام دهید، احتمال لو رفتن شما هست.

روش کسب درآمد از ارز دیجیتال

به این شکل که می بینند برق مصرفی مکانی که مزرعه بیت کوین شما بوده بسیار بالاست و بالاتر از مصرف سایر اهالی آن منطقه است. بدین ترتیب به سراغ شما می آیند. کلا دستگاه های ماینر خیلی برق مصرف می کنند و اگر غیرقانونی کار کنید احتمال فهمیدن کار شما توسط مراجع دولتی هست. وقتی که بفهمند شما یک یا چند دستگاه استخراج غیرقانونی دارید، دستگاه های گران قیمت شما توقیف می شود و احتمالا موجودی ارز دیجیتالی که استخراج کردید نیز مصادره می شود و خطرهای دیگری مانند زندان و جریمه های نقدی مانند رد مال وجود دارد.

پس بهتر است از روش قانونی استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنید. ابتدا باید مجوز دریافت کنید و سپس باید از برق با نرخ صادراتی استفاده کنید. دلیل عمده ای که مزارع بیت کوین یا آلت کوین غیرمجاز گسترش یافته اند همین قیمت برق است. قیمت برق در ایران به نسبت سایر کشورها کمتر است و به همین دلیل استخراج صرفه بیشتری دارد و باعث شده که اتباع چینی و لهستانی و غیره نیز وارد بازار ایران شوند.

همچنین افراد ایرانی نیز به علت قیمت ارزان تر برق، مزرعه استخراج غیرقانونی راه اندازی و از برق با نرخ کمتر استفاده می کنند که این کار باعث می شود هزینه های آن ها کمتر شود. چون همانگونه که گفتیم ماینرها برق زیادی استفاده می کنند. اما احتمال لو رفتن و خطراتی که گفتیم هست. برق با نرخ صادراتی گران تر از قیمت برق در حالت معمولی است اما بدین شکل فعالیت شما قانونی است و در نتیجه نگرانی بابت مشکلات استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال ندارید. البته ابتدا باید به نهادهای ذی ربط مراجعه کرده و مجوزهای لازم را کسب نمایید.

خرید و فروش یا تریدینگ

تریدینگ مرسوم ترین روش درآمد از ارزهای دیجیتال است. صرافی های زیادی وجود دارند که این نوع ارزها را معامله می کنند. با دیدن دوره های آموزش و کسب تخصص به همراه پیش بینی تجربی و سرمایه گذاری بر روی این روش می توان به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال پرداخت. برای شروع این کار نیاز به سرمایه دارید. این سرمایه از 1 دلار شروع شده و تا بی نهایت ادامه پیدا می کند اما پیشنهاد ما این است که با سرمایه حداقل 200 دلار وارد بازار کار شوید.

این سرمایه گذاری از چند میلیون و چند ده میلیون شروع و تا چندین میلیارد ادامه پیدا می کند. اما با توجه به فراز و نشیب های این ارزها در گذر زمان، سرمایه گذاری زیاد در این بازار بدون دانش قبلی توجیهی ندارد. پس باید با کسب تخصص و راهنمایی افراد مجرب وارد بازار شد. نکته ای که هست اصلا تحت هیچ شرایطی سرمایه خود را نفروشید و نقد نکنید که وارد این بازار شوید. برای مثال افرادی بوده اند یا هستند که می خواهند با فروش خانه یا ماشین خود وارد این بازار شوند.

این افراد به دنبال سود یک شبه هستند اما فکر ضرر یک شبه را نمی کنند که احتمال دارد تمامی اندوخته شان در یک لحظه دود شود. پس لطفا شما از این افراد نباشید و با دانش و بینش وارد این کار شوید. بهتر است قبل از شروع ابتدا با تحقیقات دانش اولیه خود را بالا ببرید. سپس با شرکت در دوره های آموزشی دانش خود را بالا ببرید. وقتی که مطمئن شدید دانش لازم را دارید حالا می توانید با سرمایه کم، تاکید می کنم با سرمایه کم وارد شوید. چون در چند ماه اول شما به عنوان یک تازه کار احتمال اشتباه دارید و نباید با سرمایه زیاد وارد شوید چون بقیه اش را خودتان حدس بزنید.

نکته مهم بعدی این است که وقتی بازاری پرسود پیش روی ما قرار می گیرد، سر و کله سودجویان پیدا می شود. یک نوع سودجویی فروش دوره های آموزشی بدون داشتن تخصص و تجربه است. افرادی هستند که تخصص و تجربه فنی ندارند و به قولی خودشان نتوانسته اند از بازار ارزهای دیجیتال درآمد داشته باشند و با این حال برای کسب سود اقدام به فروش دوره های آموزشی می کنند که پول در بیاورند.

بعضی از افراد تازه کار هم برای یادگیری به آن ها پول می دهند و با دانش کمی که از طریق دوره به آن ها منتقل شده وارد کار شده و ضرر می کنند. بدین ترتیب هم پول دوره را می دهند و هم متحمل ضرر می شوند. پس به این نکته توجه داشته باشید.

سیگنال دهی نیز یکی از کارهایی است که در بازار ارزهای دیجیتال رخ می دهد و افرادی با تحلیل و بررسی به شما توصیه می کنند که کدام ارزها را در چه زمانی خرید و فروش کنید. سیگنال ها به دو صورت رایگان و پولی ارائه می شوند و برخی از افرادی که سیگنال را به صورت رایگان ارائه می دهند یا می فروشند احتمال دارد که حالتی مانند مدرس های دروغین سودجو داشته باشند. سیگنال های رایگان که هیچ اما سیگنال های پولی ارائه می دهند و پولشان را می گیرند و دیگر هم برایشان مهم نیست که کاربر با استفاده از آن سیگنال ضرر می کنند یا خیر.

پس ما اصرار داریم تا جایی که می توانید از سیگنال ها دوری کنید یا اگر هم می خواهید از سیگنال ها استفاده کنید، چه رایگان و چه پولی، از حسن نیت، معتمد بودن و سطح عمل فردی که سیگنال می دهد مطمئن شده و سپس از سیگنال ها وی استفاده کنید.

و نکته آخر در معامله گری این است که به حرف هر کسی گوش ندهید. چه مدرس های دروغین، چه سیگنال فروش های سودجو و چه هر فرد دیگر. افرادی را می شناسم که بدون دانش در بورس یا سایر بازارهای مالی با اصرار به افراد دیگر می گفتند که وارد این بازار شده و فلان ارز یا سهام را خریداری نمایند اما بعد از ریزش بورس حتی خودشان هم ضرر کردند، چون تخصص بالایی نداشتند. پس از گوش دادن به حرف افراد جوگیر یا آن هایی که فکر می کنند همه چیز بلدند بپرهیزید.

ارائه خدمات ارزهای دیجیتال

این یکی دیگر از روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. اینکه ابزارهای استخراج ارزهای دیجیتال بفروشید یا خدمات تعمیر و کانفیگ را انجام دهید. البته این روش نیازمند سرمایه گذاری و کسب تخصص است اما سود بسیار بالا و احتمال ضرر کمی دارد. به نوعی می توان گفت مانند سایر کارهای مربوط به بازار ارزهای دیجیتال ریسکی نیست.

شما تخصص لازم برای تشخیص نوع، قیمت، کیفیت و رده ماینرها به دست می آورید و سایر تخصص های مکمل مانند نصب و کانفیگ ماینرها و تعمیر آن ها را یاد می گیرید. سپس می توانید وارد بازار کار شده و با خرید و فروش سخت افزارهای مختلف مربوط به رمزارزها درآمد داشته باشید.

دریافت به عنوان وجه پرداختی

می توانید در ازای کالا یا خدماتی که ارائه می دهید ارزهای دیجیتال و بیت کوین قبول کنید. در گذر زمان هم موجودی شما افزایش پیدا کرده و هم به دلیل افزایش قیمت سود می کنید. البته همانگونه که گفته شد احتمال ضرر هم هست اما اگر ارزهای دیجیتال قوی را انتخاب کنید احتمال سود خیلی بیشتر از احتمال ضرر است. در گذشته کسی به این کار اعتقادی نداشت ولی خوش شانس ها و بدشانس هایی هم این وسط وجود داشته اند.

برای مثال یک فرد در سال هایی که بیت کوین تازه به وجود آمده و ارزشی نداشت، حدود 10000 بیت کوین برای یک یا چند پیتزا پرداخت کرد و خوش به حال پیتزافروش و وای به حال خریدار 🙂

پس اگر کاسب هستید یا فروشگاه اینترنتی دارید می توانید با پذیرفتن ارزهای دیجیتال و خصوصا بیت کوین، سود کنید. در مقاله بهترین راه ساخت فروشگاه اینترنتی به شما آموزش داده ایم که بهترین راه برای ساخت فروشگاه اینترنتی چیست.

سبدگردانی و کارگزاری

برای انجام این کار نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارید چون این کار ریسک بالایی دارد. در این نوع کسب درآمد از ارزهای دیجیتال شما برای دیگران معاملات سودآور انجام داده و بابت آن درصدی از سود را دریافت می نمایید. سبدگردانی کار پرسودی است اما به شرطی که جوانب احتیاط و مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را رعایت کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد ارزهای دیجیتال صحبت کردیم و چند مورد از بهترین روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را ارائه داده ایم. اگر تا به حال از روش های معرفی شده درآمد داشته اید یا روش های دیگری را برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال می شناسید می توانید از طریق بخش کامنت های همین پست با ما در ارتباط باشید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. موبو ارز

    خیلی عالی بود ممنون برای مقاله جامع تون. مقاله ای در حوزه ارز های متاورسی هم دارید؟