هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کارها سود دارد؟ برتر آموز

آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کارها سود دارد؟

دسته بندی : سئو
1401/10/10

قطعا برای تو هم پیش اومده که وقتی به سراغ کارفرما ها برای انجام پروژه‌ها میری و نرخ تبلیغات را بیان می‌کنی همگی بر حسب اتفاق معتقدند که اصلا تبیلغات برای کسب و کارها سود دارد یا خیر!! اصلا راه کم هزینه‌تر یا مطلوب کارفرماها بی‌هزینه‌تری وجود داره که بتونیم جایگاه خوبی را کسب کنیم و از طرفی حاشیه سود بالایی داشته باشیم؟ در این جا باید به کارفرما ضرب المثل معروف نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود!! را پیشنهاد بدی!

البته که ممکن خودت هم به عنوان سئوکار یا دیجیتال مارکتر هنوز مرددی که آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کارها سود دارد؟ یا خیر؟  بهت تبریک می‌گم چون درست الان جای قرار داری که می‌خوایم تمامی این موارد را به خوبی بررسی نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه من و برتر آموز باشید.

آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کارها سود دارد؟ سوالی پر تکرار که امروزه بسیاری از افراد به دنبال آن هستند.

با بالا رفتن هزینه‌های جانبی برای کسب و کارها همگی به سراغ این هستند تا به هر نحوی هزینه‌های خود را کاهش بدهند و متاسفانه همیشه افراد تبلیغات را هزینه اضافه خود می‌دانند.

در این مقاله می‌خواهیم تمامی شک و شبه‌های موجود را از بین ببریم و به خوبی به تبلیغات گوگل و فواید آن رسیدگی نماییم.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:

  • تبلیغات گوگل چیست؟
  • بررسی انواع تبلیغات در گوگل
  • آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کارها سود دارد؟
  • چگونه هزینه‌های تبلیغات گوگل را کاهش بدهیم؟

تبلیغات گوگل چیست؟

قبل از این که بخواهیم به سراغ توضیح هر موضوعی برویم بهتر است کمی راجب به تبلیغات گوگل صحبت کنیم تا افراد متوجه بشوند زمانی که شما درباره‌ی تبلیغات گوگل صحبت می‌کنید منظور شما دقیقا چه موضوعی است؟

تبلیغات گوگل در واقع پلتفرمی است که خود شرکت گوگل تحت عنوان گوگل ادز در اختیار شما قرار داده است.

در واقع گوگل با این کار به دنبال کسب درآمد برای مجموعه خود بوده است زیرا تبلیغات گوگل اصلا رایگان نیستند و برای شما شامل هزینه می‌شوند.

این که شما بخواهید در SERP گوگل قرار بگیرید ، طبیعتا باید دانش خوبی روی سئو داشته باشید و طی یک برنامه زمانی خاصی مثلا 6 الی 9 ماه بتوانید جایگاه خوبی را کسب کنید.

البته یادگیری سئو نیازمند پشتکار و داشتن یک آموزش خوب است که آموزش سئو فوق حرفه‌ای محسن حبیبی راد گزینه‌ی خوبی برای یادگیری سئو از صفر تا صد است.

تقریبا تمامی افراد از مزایای بودن در صفحه اول گوگل بهره‌مند هستند.

در واقع شما تمامی تبلیغات را انجام می‌دهید تا جزو 10 نتیجه برتر صفحه اول گوگل باشید.

در مقاله اهمیت و مزایای صفحه اول گوگل چیست؟ ما به خوبی تمامی این موضوعات را مطرح کرده‌ایم.

خوب برگردیم سراغ تیتر اصلی یعنی تبلیغات گوگل. تبلیغات گوگل این گونه است که شما به ازای پرداخت هزینه‌ای به گوگل جزو SERP قرار می‌گیرید.

شاید رتبه واقعی شما در کلمه مورد نظر صفحه سوم باشد ولی با پرداخت هزینه گوگل شما را در 10 نتیجه برتر صفحه نخست قرار می‌دهد البته با این تفاوت که در کنار اسم سایت شما عبارت Ad قرار می‌گیرد.

کاربران زمانی که این عبارت Ad را مشاهده کنند متوجه می‌شوند که شما از طریق پلتفرم گوگل ادز در این جایگاه قرار گرفته‌اید.

حالا این پلتفرم چگونه کار می‌کند؟

برای مثال شما پنل خود را 200 دلار شارژ می‌کنید ، گوگل به ازای این 200 دلار سایت شما را روی کلمه کلیدی مربوطه جزو نتایج برتر قرار می‌دهد و به ازای کلیک هر کاربر مبلغ 1 دلار را از کیف پول شما کسر می‌کند.

به این ترتیب شما می‌توانید به اندازه 200 تا کلیک جزو SERP گوگل قرار بگیرید. البته که توجه داشته باشید هر IP یک کلیک به شمار می‌رود.

البته که به دلیل تحریم‌ها شما نمی‌توانید به صورت مستقیم این کار را انجام بدهید بلکه سایت‌های واسط ارائه دهنده زیادی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند.

این سایت‌ها کارشناسان زیادی دارند که می‌توانید مشاوره خوبی از آن‌ها داشته باشید.

برای مثال لیست قیمت‌های یک سایت پر طرفدار و معروف در این زمینه را نشان می‌دهیم.

لیست قیمت‌های گوگل ادز

این هزینه‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

جالب است بدانید که اصلا این تعرفه‌ها از کجا اومده و به چه صورتی حساب و کتاب می‌شود.

quality score

وقتی کاربر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می‌کند گوگل ابتدا بررسی می‌کند آیا فردی درخواست تبلیغ گوگل ادز برای آن کلمه داده است یا خیر؟ سپس بین درخواست‌های موجود یک مزایده برگزار می‌کند. برای تعیین برنده مزایده به هر درخواست یک امتیاز کیفی یا quality Score بین 1 تا ده اختصاص می‌دهد. این عدد براساس ارتباط کلمه کلیدی با صفحه فرود ، نرخ کلیک صفحه ، تجربه کاربری و موارد مشابه بررسی و مشخص می‌گردد.

Ad Rank

در مرحله بعد گوگل رتبه هر تبلیغ را مشخص می‌کند. برای تعیین رتبه تبلیغ (Ad Rank) بیشترین مبلغی که مایلید برای هر کلیک بپردازید (Max bid) در امتیاز کیفی (quality score) ضرب می‌شود. در این قسمت یعنی میزان بودجه روزانه شما بسیار مهم است. هرچه هزینه هر کلیک بالاتر باشد مسلما شانس بهتری را خواهد داشت.

Ad Rank=quality score*Max bid

گوگل تبلیغاتی که بتوانند بیشترین امتیاز را کسب کند به کاربران نمایش می‌دهد. در پایان گوگل هزینه تبلیغات کلیکی شما را براساس بیشترین پیشنهادی که در مزایده دادید؛ مشخص نمی کند بلکه آن را بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌کند:

Ad Rank of the ad below yours / your quality score + 1 cent

بررسی انواع تبلیغات در گوگل

خوب است که انواع تبلیغات در گوگل را بلد باشید و بدانید که از کدام توع تبلیغات می‌خواهید استفاده نمایید:

تبلیغات گوگل به روش CPC

یکی از راه‌های تبلیغات کلیکی گوگل ، استفاده از روش CPC است. در این روش به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می کنید.

طبق توضیحات بالا یعنی هنگامی که کاربر بر روی تبلیغات شما کلیک کنید هزینه آن از بودجه مشخص شده برای کمپین تبلیغاتی گوگل کم می شود. این روش محبوب ترین نوع تبلیغات کلیکی گوگل محسوب می شود و اهمیت زیادی دارد. و بیشتر افراد نیز از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنند.

تبلیغات گوگل به روش CPM

در این روش شما به ازای هر n باری که تبلیغ شما به کاربران نمایش داده می شود ، هزینه پرداخت می کنید. این روش ارزان ترین نوع تبلیغات گوگل ادز محسوب می شود اما نرخ کلیک کاربران در آن پایین است. البته باز هم بستگی به حوزه موردنظر و همچنین کلمات کلیدی که انتخاب می کنید، دارد.

تبلیغات گوگل به روش CPE

در این روش شما به ازای تعاملی که کاربران با شما دارند، هزینه پرداخت می کنید. مثلاً اگر یک اپلیکیشن را تبلیغ کرده باشید، تنها به ازای هر نصب هزینه پرداخت می کنید. معمولاً از این روش برای تبلیغات اپلیکیشن استفاده می شود و برای سایت کاربرد زیادی ندارد. اگر سایت شما دارای اپلیکیشن است به سراغ این موارد بروید.

آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کارها سود دارد؟

خوب حالا که با مفهوم تبلیغ گوگل آشنا شدیم می‌خواهیم بررسی نماییم که آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کارها سود دارد؟ با توجه به دلایلی که در ادامه بررسی خواهیم کرد می‌توانید نتیجه بگیرید که آیا تبلیغات برای شما سودمند است یا خیر!

تبلیغات گوگل برای کسب و کارهای کوچک و نو پا بسیار مفید است!

شما برای این که بتوانید در صفحه نتایج موتور جست و جوی گوگل به خوبی عمل کنید باید در مرحله اول رقبا خود را شناسایی کنید و در مرحله بعدی استراتژی سئو خوبی را داشته باشید. خوب این مورد نیازمند دانش و صبر زیادی است که خوب کسب و کارهای کوچک و حتی نوپا می‌خواهند در کار خود زودتر به نتیجه رسیده و کسب درآمد داشته باشند.

برای همین ما به این کسب و کارها پیشنهاد می‌کنیم در کنار فعالیت‌های سئویی خود مانند تولید محتوا و لینک سازی از تبلیغات گوگل برای برند سازی و فروش بیشتر استفاده کنند.

یکی دیگر از مواردی که برای کسب و کارهای کوچک تاثیر گزار است این است که برای تبلیغات گوگل ادز هیچ حداقلی وجود ندرد و شما می‌توانید حتی با سرمایه کم این کار را شروع کنید.

گوگل ادورز برای کسب و کارهای محلی هم مهم است!

یکی از واژه‌هایی که ما به آن برخورد می‌کنیم سئوی محلی است ، در سئو محلی شما سایت خود را روی کلمات کلیدی خاص برای یک منطقه و آدرس خاصی سئو می‌کنید.

مثلا:

  • کلاس آموزش سئو در تهران
  • آموزش طرایح سایت در غرب تهران
  • رستوران در منطقه امیر آباد
  • و…..

همه‌ی این‌ها مواردی بود که به شما در سئوی محلی کمک می‌کند. خوب برای این که بتوانید در این زمینه هم جذب کاربر داشته باشید می‌توانید از تبلیغات گوگل ادز استفاده نمایید.

وقتی که کاربر در محدوده‌ی خاصی نیاز به کالا و یا اجناس دارد این شما هستید که با گوگل ادز می‌توانید ترافیک خوبی را به سمت کسب و کارتان هدایت نمایید.

پیشنهاد می‌شود اگر روی سئوی محلی اصلا تمرکز نداشته‌اید حتما این کار را انجام بدهید تا بتوانید جامعه هدف خود را گسترش بدهید.

کسب و کارهای B2B هم می‌توانند از تبیلغات گوگل استفاده کنند.

اگر کسب و کار شما B2B است ( یعنی دو تجارت بزرگ و دو سازمان بزرگ به تعامل و خرید از هم بپردازند) ، شما می‌توانید با تبلیغات گوگل نتیجه خوبی را دریافت نمایید.

خیلی از کارخانه‌های بزرگ به دلیل حجم بالای سفارشی که دارند ترجیح می‌دهند تا از کسب و کارها یبزرگ و دست اول خرید کنند ، خوب با یک سرچ ساده می‌خواهند به این کسب و کارها دسترسی داشته باشند.

شما اگر کسب و کار بزرگی هستید باید کلمه کلیدی مناسبی روی این کلمات داشته باشید.

اگر تازه کار هستید که گوگل ادورز این جا به کمک شما آمده است تا بتوانید سفارشات زیادی را دریافت نمایید.

البته که تبلیغات گوگل در قسمت B2B نکات لازم خود را دارد.

برای مثال در ساعات اداری شما بالاترین نرخ بازدهی را دارید.

روزهای تعطیل اصلا زمان مناسبی برای تبلیغات شما نیست!

سعی کنید از روزهای شنبه تا چهارشنبه برای تبلیغات خود استفاده نمایید.

تعیین quality score: وقتی کاربر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می‌کند؛ گوگل ابتدا بررسی می‌کند آیا فردی درخواست تبلیغ گوگل ادز برای آن کلمه داده است؟ سپس بین درخواست‌های موجود یک مزایده برگزار می‌کند. برای تعیین برنده مزایده به هر درخواست یک امتیاز کیفی یا quality Score بین 1 تا ده اختصاص می‌دهد. این عدد براساس ارتباط کلمه کلیدی با صفحه فرود، نرخ کلیک صفحه، تجربه کاربری مشخص می‌شود.

تعیین Ad Rank: در مرحله بعد گوگل رتبه هر تبلیغ را مشخص می‌کند. برای تعیین رتبه تبلیغ (Ad Rank) بیشترین مبلغی که مایلید برای هر کلیک بپردازید (Max bid) در امتیاز کیفی (quality score) ضرب می‌شود.

Ad Rank=quality score*Max bid

گوگل تبلیغاتی که بتوانند بیشترین امتیاز را کسب کنند، به کاربران نشان می‌دهد. در پایان گوگل هزینه تبلیغات کلیکی شما را براساس بیشترین پیشنهادی که در مزایده دادید؛ مشخص نمی کند بلکه آن را بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌کند:

Ad Rank of the ad below yours / your quality score + 1 cent

تبلیغات گوگل ادز برتر آموز

چگونه هزینه‌های تبلیغات گوگل را کاهش بدهیم؟

تا به الان بیشتر کسب و کارها به این نتیجه رسیده‌اند که تبلیغات گوگل برای آنها سودمند است اما متاسفانه در برخی از این کسب و کارها بودجه کافی برای تبلیغات وجود ندارد ، اما خود نگران نباشید ما در این‌ جا به شما چند راهکار برای کاهش هزینه‌های تبلیغات گوگل پیشنهاد می‌دهیم.

تبلیغات خود را زمان بندی کنید!

با توجه به موضوع کسب و کارتان و شناختی که به جامعه هدف خود دارید ، برای بهبود هزینه می‌توانید تبلیغات خود را زمانبندی کنید.

یعنی شما تنها در تایم مشخصی مثلا 8 صبح تا 6 بعد از ظهر روی کلمه کلیدی مورد نظر در SERP قرار بگیرید.

هدف گزاری جغرافیایی داشته باشید!

یکی از مواردی که می‌توانید تبلیغات خود را بهینه کنید این است که هدف گزاری جغرافیایی داشته باشید. برای مثال اگر شما می‌توانید تنها سفارشات خود را در تهران ارسال کنید پس فقط IP کاربرانی که در تهران هستند تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند!

البته باید به کاربرانی که فیلترشکن استفاده می‌کنند هم توجه داشته باشید ولی در کل با این کار حجم زیادی از هزینه شما کاهش پیدا می‌کند.

دستگاه مورد نظر را می‌توانید انتخاب کنید!

خوب در حالت کلی کاربران برای مشاهده سایت شما از سه طریق گوشی موبایل ، تبلت و سیستم کامپیوتری می‌توانند استفاده کنند. خوب حالا می‌توانید دستگاه کاربران را برای مشاهده تبلیغ فیلتر نمایید.

برای مثال اگر سایت شما روی گوشی موبایل هنوز ظاهر مناسبی ندارد و در حالت کلی ریسپانسیو نیست ، می‌توانید تبلیغات خود را روی سیستم کامپیوتری نمایش بدهید.

این کار هم تا حد زیادی روی هزینه‌های تبلیغاتی شما موثر خواهد بود.

البته که می‌توانید بررسی نمایید که جامعه هدف شما بیشتر از کدام دستگاه استفاده می‌کنند سپس با توجه به نوع آن تبلیغات بدهید.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

هرچه کلمه کلیدی به هدف کاربر نزدیک‌تر باشد و رقابت روی کلمه بالاتر باشد هزینه‌های تبلیغاتی هم بالاتر است. برای همین باید بتوانید روی کلمه کلیدی خود تمرکز داشته باشید و با صبحت کارشناسان گوگل ادز بهترین کلمه با مناسب‌ترین فیمت را انتخاب نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

در مقاله آیا تبلیغات گوگل برای کسب و کارها سود دارد؟ سعی کرده‌ایم به طور کامل به بررسی این موضوع بپردازیم و نکات کاربردی زیادی را به شما مطرح نماییم. اگر تا به حال از تبلیغات گوگل استفاده نکرده‌اید ، پیشنهاد می‌شود که حتما یک بار از این تبلیغات استفاده نمایید . نتایج آن را آنالیز کنید.

اگر تجربه‌ای در زمینه تبلیغات گوگل دارید لطفا در قسمت کامنت نقطه نظرات خود را به اشتراک بگذارید. با تشکر از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *