در دنیای امروزه و قرن بیست و یکم کمتر کسی را میتوان یافت که با QR Code آشنایی نداشته باشد و نداند که QR Code چیست؟ به هر حال برتر آموز امروز اینجاست تا شما را به طور کامل باQR Code آشنا کند و متوجه شویم که این پلتفرم چگونه در دیجیتال مارکتینگ و دنیای بازاریابی رشد کرد و به پای ثابت کسب و کار ها تبدیل شد که امروزه در هر کسب و کاری با هر موضوعی استفاده از QR Code را شاهد هستیم.
با اسکن کردن QR Code یا بارکد دوبعدی شما میتوانید به اطلاعات کسب و کار ها دست یابید برای مثال به وبسایت ، اطلاعات تماس و آدرس، بروشور، صفحه درباره ما، منوی رستوران ها، صفحات قرعه کشی و… متصل شوید. در طراحی کارت ویزیت ها امروزه QR Code ها را بسیار مشاهده میکنیم.
تفریبا با پیشرفته شدن QR Code کسب و کار ها به سمت دیجیتالی شدن پیش رفتند و دیگر کمتر شاهد بروشور و کاتالوگ هستیم. در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به توضیح مفصل در این زمینه بپردازیم.
آنچه که شما در این مقاله مطالعه خواهید کرد:
QR Code یا بارکد های دو بعدی که مخفف عبارت (Quic Response Code) به معنای رمز پاسخ سریع هستند. زیرا با اسکن کردن QR Code ها به راحتی می توانید به محتویات آن دسترسی داشته باشید و برای همین به نام رمز پاسخ سریع نامگذاری شد.
QR Code ها از مربع های مشکی داخل یک کادر مربع شکل طراحی شده اند و هر QR Code میتواند چیدمان مربعی متفاوتی داشته باشد. تفاوت اصلی QR Code ها با بارکد های دیگر در این است که این بارکد های دو بعدی سرعت بسیار بالایی در خواندن داده ها و بارگزاری آن ها دارند.
مهم ترین تفاوت که QR Code را بسیار محبوب کرد این بود که افراد عادی با تلفن های همراه خودشان هم میتوانستند این QR Code را به راحتی اسکن کنند و این امر در بازاریابی موبایلی بسیار مهم است.
اگر در مورد بازاریابی موبایلی اطلاعی ندارید پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی موبایلی چیست؟ را مطالعه نمایید.
در ادامه بررسی خواهیم که اصلا این QR Code ها از کجا پیدا شدن و ایده اولیه آن از کجا آمده است؟
تاریخچه پیدایش QR Code ها به شرق آسیا، کشور ژاپن بر میگردد. شرکت خودروسازی دنسو(Denso) در سال 1994 میلادی برای اینکه بتوانید خودرو های در حال ساخت را رهگیری کند از QR Code کمک گرفت و بدین ترتیب استفاده از QR Code کلید خورد.
حالا این سوال پیش می آید که چرا باید اصلا به QR Code اهمیت بدهیم؟ با پیشرفت تکنولوژی و گسترش روش های تبلیغاتی کسب و کار ها دیگر به صورت گذشته استفاده از بروشور وکاتالوگ نمیپردازند و همگی سعی میکنند با استفاده از این مربع های کوچک با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنند.
استفاده از QR Code برای جامعه هدف نیز راحت است. به جای اینکه بخواهد همواره برگه و کارت به همراه داشته باشند فقط کافیست با گوشی ها هوشمند خود بارکد را اسکن کنند و به اطلاعات دست یابند.
مهم ترین تفاوتی که باکد های دو بعدی را نسب به بارکد های تک بعدی bold کرد این است که شما در QR Code ها میتوانید به طور چشمگیری اطلاعات چشمگیری را ذخیره کنید و به انتفال این داده ها بپردازید ولی در بارکد بک بعدی همچین امکانی فراهم نیست.
QR Code ها این بارکد های دو بعدی دوست داشتنی در تمامی مشاغل و شغل ها جایگاه خوبی پیدا کرده است. شما با استفاده از QR Code میتوانید به انتقال یک عکس، فیلم، موسیقی، وبسایت و….. بپردازید.
همانطور که در قسمت های بالاتر گفته شد، QR Code ها هم توسط ابزار های اسکنر هم گوشی های هوشمند همراه قابل اسکن هستند که این مهم ترین مزیت به شمار میرود.
در تبلیغات پیشرفته و سبک جدید فقط به طراحی طرح خاصی میپردازند تا نظر جامعه هدف را جلب کنند و سپس با درج یک QR Code کاربر را به سمت اطلاعات بیشتر راهنمایی میکنند. انجام این کار مزیت های بسیار مهمی دارد، اول اینکه با سادگی و مفهومی بودن طرح کاربر را تحت تاثیر قرار میدهد و برای اینکار میتوانید از بازاریابی چریکی کمک بگیرید، همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر کاربران را به سمت سایت و یا صفحات مجازی هدایت می کنید که این کار نوعی تعامل گرفتن با کاربر است.
شما بسته به نوع کسب و کارتان میتوانید به طراحی QR Code بپردازید. اگر مدیر یک رستوران و کافی شاپ هستید پیشنهاد میشود منو های کاغذی خود را جمع آوری کنید و به استفاده از QR Code روی آورید. استفاده از این کار چند مزیت مهم دارد:
اول اینکه به محض اینکه مشتری میرسد نیاز نیست منتظر باشد تا گارسون برایش منو بیاورد به راحتی میتواند با اسکن QR Code روی میز به منو دسترسی پیدا کند. دوم اینکه در منو های دیجیتالی میتوانید تصاویر سفارشات خود را قرار دهید که این کار به انتخاب کردن منوی مشتری بسیار کمک خواهد کرد. سوم اینکه امکان تغییر فیمت و اضافه و کم کردن اطلاعات منو در منو های دیجیتال بسیار راحت تر از منو های کاغذی است.
اگر شما پزشک هستید میتوانید وقت دهی و نوبت دهی بیماران خود را از طریق سایت های اینترنتی انجام دهید و برای این کار کافیست یک QR Code طراحی کنید و در اختیار بیماران قرار دهید تا به راحتی و بدون اتلاف وقت تنها با اسکن یک کد بتوانند نوبت خود را اخذ نمایند.
اگر شرکت ساخت و ساز هستید به جای اینکه به چاپ برشور های بزرگ برای رزومه خود بپردازید و هزینه زیادی برای این کار صرف کنید تنها کافیست با ساخت یک QR Code رزومه حود را در اختیار مشتری قرار دهید. میتوان گفت که شما تنها با یک اسکن با کاربران خود فاصله دارید و این نزدیک ترین فاصله دنیاست.
میتوانید رزومه کاری خود را در قالب یک QR Code برای کارفرما ارسال نمایید. یا اطلاعات تماس و آدرس کسب و کار خود را با QR Code برای مشتری ها ارسال نمایید.
تفریبا بیشتر از 95 درصد کسب و کارها میتوانند از QR Code در شغل خود استفاده کنند و توصیه میشود در صورت امکان حتما از این بارکد های دو بعدی مربعی شکل استفاده نمایید.
برای ساخت QR Code در ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید که اصلا قرار است با QR Code چه مقصودی را به مشتری برسانید. پس از نتیجه گیری در قسمت به ساخت QR Code بپردازید. مثلا میتوانید سایت، یک تصویر، یک متن و…. را در قالب QR Code قرار دهید.
سایت های زیادی هستند که هم به صورت رایگان و هم غیر رایگان این کار را برای شما انجام می دهند. فقط کافیست که هنگام طراحی QR Code مشخص کنید که اطلاعات شما به صورت متن، آدرس لینک، پیام کوتاه، ایمیل، شماره تلفن با ذخیره شماره است.
پس از انتخاب یکی از این گزینه ها داده مربوط را وارد می نمایید. می توانید اندازه تصویر QR Code خود را مشخص و هم چنین رنگ QR خود را انتخاب نمایید. چون اکثر QR Code هایی که کاربران مشاهده کردند به رنگ مشکی است، پیشنهاد میشود شما هم رنگ مشکی را انتخاب نمایید مگر در شرایط خاص که به رنگ ویژه ای احتیاج داشته باشید.
در ادامه به معرفی چند سایت معتبر برای ساخت QR Code میپردازیم که بر طبق سلیقه خود میتوانید آن را انتخاب نمایید.
این سایت یکی از سایت های محبوب در زمینه ساخت و طراحی QR Code است.تقریبا بیشتر ابزار های این سایت رایگان هستید و به راحتی میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید در این سایت میتوانید برای مواردی مانند آدرس سایت، اسمس ، تماس تلفنی ،ایمیل ، متن خالی ،لوکیشن ، برای ورود به اپلیکیشن خاص، واتساپ، وای فای، کارت ویزیت، پی بال، بیت کوین ،فایل PDF، تصویر و فیلم استفاده نمایید.
این ابزار طراحی QR Code های بسیار متنوعی نیز دارد. مثلا میتوانید در وسط QR Code خود لوگو قرار دهید و اختصاصی برای خود طراحی نمایید.
این سایت هم یکی از بهترین و با کیفیت ترین سایت های رایگان در زمینه ساخت QR Code است که ابزار ها و امکانات ویژه را در اختیار شما قرار میدهد.
سایت Beaconstac یکی از سریع ترین سایت های موجود در زمینه طراحی QR Code است که به راحتی و رایگان میتوانید تنها با چند کلیک QR Code خود را شخصی سازی و طراحی کنید.
QR Code generator نسبت به سایت های بالا امکانات کمتری را برای شخصی سازی QR Code در اختیارتان قرار میدهند ولی باز هم ابزار کاربردی و مناسب برای ساخت بارکد های دوبعدی ساده است.
این سایت نیز یک ابزار کاربردی برای ساخت بارکد های دو بعدی است. شما میتوانید با ثبت نام در این سایت به مدت 14 روز از امکانات آن رایگان استفاده نمایید.
این سایت نیز یک سایت ایرانی در زمینه طراحی و ساخت QR Code است که امکانات خوبی را در اختیار شما قرار می دهد و به راحتی میتوانید از سایت ایرانی برای طراحی QR Code استفاده نمایید.
QR Code ها به دو دسته استاتیک و داینامیک تقسیم میشوند. الان به توضیح مفصل این دو عبارت میپردازیم.
QR Code های استاتیک یا ثایت کد های دو بعدی هستند که پس از ساخته شدن دیگر امکان تغییرات در آن وجود ندارد و برای همیشه محتوای آن ها ثابت می ماند. مثلا شما بارکد دو بعدی را برای آدرس ایمیل طراحی می کنید و اگر از QR Code استاتیک استفاده کنید دیگر نمیتوانید این آدرس ایمیل را برای QR Code خود تغییر دهید.
QR Code های داینامیک با پویا کد های دو بعدی قابل ویرایش و قابل تغییر هستند. پس از اینکه شما این کد ها را طراحی کردید میتوانید اطلاعات را تغییر و اضافه و کم کنید.
شما میتوانید با توجه به نوع کاربرد QR Code برای کسب و کارتان از کد های دو بعدی پویا با ثابت استفاده نمایید.
امروزه اکثر گوشی های هوشمند قابیلت بارکد خوانی را دارند فقط کافیست دوربین گوشی خود را روبروی بارکد قرار داده و به لینک مورد نظر بروید. اگر گوشی موبایل شما این قابلیت را نداشت میتوانید ابزار های QR Code خوان را از مراکز معتبر دانلود کنید و از قابلیت آن استفاده نمایید.
برای اینکه بتوانید برای طراحی QR Code ایده داشته باشید به شما پیشنهاد میشود که مثال های زیر را با دقت مطالعه نمایید.
اپلیکیشن آپ که همگی با آن آشنا هستید به طور کاربردی به توسعه QR Code پرداخته است این اپلیکیشن با طراحی نشان پرداخت مسیری متفاوت در این زمینه ایجاد کرده است. بدین صورت که برای هر شخص QR Code اختصاصی طراحی کرده است تا به جای ورود به اپلیکیشن کارت به کارت و استفاده از دستگاه های انتقال پول به راحتی و تنها با اسکن QR Code به انتقال وجه بپردازید.
شما میتوانید برای پرداخت کرایه تاکسی، خرید نان، خرید سوپر مارکتی به جای گرفتن شماره کارت و بررسی اطلاعات کارت فرد مورد نظر از این ابزار استفاده نمایید و یا برای خود یک QR Code اختصاصی طراحی نمایید.
اگر با تاکسی سر و کار داشته باشید قطعا QR Code های تومن را دیده اید که به جای پرداخت وجه نقد به راننده و یا کارت به کارت کردن هزینه سفر تنها کافیست با اسکن کردن بارکد دو بعدی به پرداخت بپردازید. در ایام کرونا و همه گیری این بیماری که مردم نمی توانستند پول نقد جا به جا کنند این ایده بسیار کاربردی مطرح شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت.
شما با استفاده از اپلیکیشن اسپاتیفای به جای اینکه بخواهید تک تک به صورت دستی آهنگ های مورد نظر را سرچ کنید میتوانید QR Code پلی لیست خود را در اختیار دوستان خود قرار دهید تا تنها با یم اسکن ساده به پلی لیست شما دسترسی داشته باشند.
این شرکت معتبر آلمانی که در زمینه فروش اسباب بازی کار میکند، به طراحی QR Code توسط لگو پرداخته و آن ها را در سطح شهر و معابر قرار داده است که مردم برای خرید لگو کافیست این کد را اسکن نمایند. پس از بررسی و آنالیز این طرح متوجه شدند که بیشتر از نیمی از فروش لگو ها مربوط به اسکن QR Code ها در سطح شهر بوده است . همچنین فروش این مجموعه به طور چشمگیری افزایش یافته است.
سخن آخر :
با توجه به گسترده شدن استفاده از QR Code در تمامی کسب و کار ها به شما حتما توصیه میکنیم از این روش استفاده نمایید. سعی کنید طراحی های QR Code منحصر بفردی داشته باشید تا برای کاربران نیز جالب باشد. میتواند به طراحی یک گیمیفیکیشن در قالب QR Code بپردازید. در صورت انجام این کار شما چند بازاریابی را با یک دیگر ترکیب میکنید.
اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید، پیشنهاد میشود آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید و یا اگر در این زمینه در طراحی QR Code ها تجربه ای دارید خوشحال میشویم در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.(کامنت مارکتینگ داشته باشید!😉). ممنون از توجه شما به برتر آموز
تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.
نظرات کاربران