هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
Sitelinks چیست و چگونه تنظیم میشود؟

Sitelinks چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟

دسته بندی : سئو
1402/12/22

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که چگونه برخی سایت‌ها چندین لینک مجزا در نتایج جستجوی دارند و توجه کاربر را بیشتر به خود جلب می‌کنند.

با مطالعه این پست آموزشی می‌توانید پاسخ سوال خود را پیدا کنید و از همه مهمتر سئو سایت خود را بهینه سازید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در مورد طراحی سایت و سئو. محتوای امروز ما اندکی پیچیده است و نیاز به دانش سئو تکنیکال دارد. قطعا دانش آموختگان دوره آموزش سئو برترآموز به تمامی نکات این پست آگاه هستند. سایت لینک می‌تواند به سئو سایت شما نیز تا حدودی کمک کند و جایگاه شما را ارتقاء دهد. ساختار سایت و همچنین نوع لینک سازی در رسیدن به سایت لینک اهمیت بسیار زیادی دارد و بیشتر همراه با برند شما نمایش داده می‌شود. بهتر است که بیش از این شما را معطل نکنیم و به سراغ پاسخ سوال « Sitelinks چیست » برویم.

Sitelinks چیست؟

زمانی که برند یک سایت را جستجو می‌کنید، زیر آدرس سایت اصلی 4 تا 8 آدرس مجزا مشاهده خواهید کرد. برای درک بهتر این نکته به تصویر زیر نگاه کنید. من با جستجو کردن کلمه برترآموز چند عبارت مجزا مشاهده می‌کنم که از مهمترین آن ها  امیر شادان پور، نویسنده در برترآموز، دوره آموزش سئو VIP، فروشگاه، آموزش وردپرس و سئو را نمایش میدهد. لینک‌هایی که به افراد نمایش میدهد بر مبنای جستجوی قبلی افراد و همچنین کش مرورگر او نیز می‌‌باشد. در صورتی که به تصویر بعدی نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نتایج اندکی تغییر کرده است. سایت لینک به صورت دستی فعال نمی‌شود و گوگل با توجه به شناخت خود چنین قابلیتی را در اختیار شما قرار خواهد داد. به همین دلیل است که Data Struthers یک سایت در بررسی گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد.

Sitelinks چیست؟

لینک‌هایی که توسط گوگل شناسایی می‌شود و در بخش سایت لینک قرار می‌گیرد، معمولا بخش‌هایی است که مخاطبین بسیار زیادی دارد و یا به عنوان صفحات پیلار شما شناخته می‌شود. در صورتی که در مورد صفحات پیلار اطلاعات کافی ندارید به شما پیشنهاد میدهیم که از پست آموزشی « محتوای تاپیک کلاستر چیست؟ آموزش نوشتن محتوای خوشه ای » دیدن فرمایید. در حال حاضر هیچ افزونه ای برای اضافه کردن این بخش به گوگل وجود ندارد. اما افزونه‌های بسیار زیادی برای مدیریت این بخش وجود دارد. فرض کنید که در سایت شما یک سایت لینک شناسایی شده است و به اشتباه یک صفحه مناسب به مخاطبین شما نمایش داده می‌شود. در این صورت شما به کمک افزونه ها و یا سرچ کنسول سایت می‌توانید لینک مورد نظر را از این بخش پاک کنید.

سایت لینک چگونه تنظیم میشود؟

 به عنوان مثال در سایت‌ها صفحه درباره ما به عنوان یک بخش مهم شناسایی می‌شود و در سایت لینک نیز نمایش داده می‌شود. معمولا این صفحه اکشن خاصی ندارد و به نرخ تبدیل مخاطب نیز کمک شایانی نمی‌کند. در این صورت می‌توانید لینک خود را پاک کنید و به گوگل اجازه دهید که یک صفحه جدید را جستجو کند.

نکته

برخی از سایت‌های فروش افزونه وردپرسی تبلیغاتی مبنی بر مدیریت و اضافه کردن سایت لینک به نتایج گوگل می‌کنند. با توجه به اینکه پاسخ سوال « Sitelinks چیست » می‌دانید، چنین تبلیغاتی غیر قابل استناد است. در صورت به وجود آمدن چنین قابلیتی گوگل از طریق سرچ کنسول سایت به شما اطلاع خواهد داد.

چگونه سایت لینک خود را سریعتر به گوگل معرفی کنیم؟

زمانی که سایت لینک یک سایت فعال می‌شود نشان از سئو اصولی و ترافیک بالای آن دارد. در برخی مواقع با جستجوی برند یک سایت و برخی مواقع با جستجوی یک صفحه خاص یا کلمه کلیدی ویژه چنین امکانی نمایش می‌شود. سئوکار باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که با بهینه سازی ساختار سایت و سرعت این بخش را افزایش دهد. هدف از اضافه کردن سایت لینک به گوگل افزایش Time On Site و Click سایت‌ها می‌‌باشد. به نکاتی که در این بخش بیان می‌شود توجه ویژه داشته باشید و آن ها را جدی بگیرید.

1.    عنوان و مشخصات صفحات به درستی تنظیم شده باشد

بارها به این موضوع اشاره کردیم که گوگل مانند ما ساختار صفحات را مورد نقد و بررسی قرار نمیدهد و از خزنده‌ها استفاده می‌کند. شما باید عنوان و توضیحات متا خود را به نحوی انتخاب کنید که گوگل بالایی از صفحه هدف پیدا کند. فرض کنید که یک صفحه ویژه در مورد آموزش وردپرس دارید. باید صفحات مرتبط با این صفحه به نحوی سازماندهی شود که گوگل تمامی آن ها را شناسایی کند. در این صورت مخاطب با جستجو کردن آموزش وردپرس به صفحه « خرید افزونه وردپرس »، « آموزش وردپرس رایگان »، « خرید دوره وردپرس پیشرفته  » و … سایت شما نیز دسترسی خواهد داشت.

با در نظر گرفتن این نکات کاربر از صفحه‌ای استفاده خواهد کرد که بیشترین نیاز او را پاسخ میدهد. با این استراتژی گوگل نرخ پرش سایت شما را کاهش میدهد و مخاطب را به صفحه‌ای وصل خواهد کرد که بیشترین پاسخ به سوال شما را میدهد. اگر در رابطه با عنوان نویسی و توضیحات متا اطلاعات کافی ندارید. می‌توانید به سادگی به بخش وبلاگ سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از پست آموزشی « نرخ کلیک یا CTR چیست؟ ترفندهای طلایی برای افزایش نرخ کلیک و CTR سایت » استفاده نمایید.

2.    نقشه سایت و لینک سازی داخلی سایت را بهینه سازی کنید

اگر به سراغ هوش مصنوعی بروید و سوال « Sitelinks چیست » از او بپرسید به شما یک پاسخ کوتاه خواهد داد و اشاره به پیوندهای داخلی یک سایت دارد. اما اگر از او بهینه سازی سایت لینک را بخواهید اولین نکته‌ای که آموزش میدهد، بهینه سازی لینک سازی داخلی سایت است. برای بهینه سازی لینک سازی داخلی سایت استراتژی‌های متفاوتی وجود دارد. اما اولین و مهمترین آن ها مشخص کردن صفحات پیلار و صفحات کلاستر یک سایت است. تا زمانی که صفحات دارای اهمیت مشخص نشود، لینک سازی هدفمند نیز رخ نخواهد داد. به همین دلیل است که متخصصین این حوزه روی لینک سازی داخلی هدفمند تاکید فراوان دارند.

نکته بعدی که در بهینه سازی سایت لینک باید مد نظر قرار دهید، نقشه سایت می‌‌باشد. زمانی که یک URL در نقشه سایت قرار میدهید و پس از مدتی آن را پاک می‌کنید، نقشه سایت شما با چالش مواجه می‌شود. در پست آموزشی « چک لیست سئو تکنیکال چیست » به صورت ویژه در این رابطه صحبت کردیم. بهینه سازی نقشه سایت نه تنها روی سایت لینک شما تاثیر گذار است، بلکه می‌تواند نرخ خزش سایت را افزایش دهد. از طرفی نرخ خزش بیشتر به معنای تسریع فرآیند تشکیل سایت لینک برای گوگل و دیگر موتورهای جستجوی می‌‌باشد.

3.    استفاده از انکر تکست مناسب

یکی از مهمترین نکاتی که در استفاده از انواع انکر تکست باید مد نظر قرار دهید، عبارت مناسب و مشابه است. شما نمی‌توانید هر صفحه را به اسامی مختلف ثبت کنید و انتظار داشته باشید که گوگل تمامی این صفحات را درک کند. مبنای گوگل در درک لینک سازی و ساختار صفحات URL و همچنین انکر تکست‌های انتخاب شده برای صفحه است. برخی مواقع یک صفحه بسیار پربازدید شما در بخش سایت لینک قرار نمیگیرد، تنها به این دلیل که گوگل نمی‌تواند آن را درک کند. سعی کنید در انکر تکست‌های مورد استفاده یک صفحه به صورت کاربر و سوالی آن را ثبت نمایید.

به عنوان مثال اگر قرار است که به محتوای سایت لینک در برترآموز لینک میشود، به عبارت « Sitelinks چیست » لینک داده خواهد شد. چرا که کاربران به این صورت آن را بررسی می‌کنند. در بخش وبلاگ سایت برترآموز چندین پست متفاوت در مورد اهمیت و نحوه استفاده از انکر تکست وجود دارد که تمامی آن ها در تسریع سایت لینک به شما کمک خواهد کرد.

4.    استفاده از اسکیما مارک آپ

یکی از تکنیک‌هایی که در سئو تکنیکال برای معرفی بهتر یک سایت به گوگل می‌توان استفاده کرد. اسکیما مارکت آپ برای صفحات مهم می‌‌باشد، البته کد نویسی این بخش بهتر است که با هماهنگی یک برنامه نویس انجام شود. چرا که قصد ما استفاده از کدهای ساده اسکیما مارک آپ نیست. بلکه قصد ما تعریف کدهای اختصاصی جهت معرفی بهتر صفحات به گوگل می‌‌باشد. دقت کنید که این روش اندکی ریسک دارد و بعد از تعریف کد در ساختار سایت باید سرچ کنسول سایت را به صورت مستمر بررسی نمایید.

استفاده از اسکیما مارک آپ به جهت نمایش بهتر در سایت لاین

5.    به تگ No index توجه نمایید

برخی مواقع افراد برای بررسی یک استراتژی کوتاه مدت سئو، برخی صفحات را به صورت No index قرار میدهند. چرا که این صفحات ممکن است با یک صفحه دیگر کنیبال بدهد و به سئو سایت آسیب وارد کند. بعد از تصمیم گیری یکی از این صفحات حذف خواهد شد و صفحه اصلی باید به حالت Index تغییر پیدا کند. در غیر این صورت گوگل از درک این صفحه ناتوان می‌شود و در نتیجه دیرتر در نتایج گوگل نیز قرار خواهد گرفت. با توجه به اهمیت این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پست آموزشی « علت حذف سایت از گوگل و ایندکس مجدد آن » دیدن فرمایید. با بررسی این پست با دلایل ایندکس نشدن صفحات و مشکلاتی از این دست بیشتر آشنا خواهد شد. این مشکلات در سایت‌های نوپا رایج است و به همین علت آگاهی از آن ها ضروری خواهد بود.

6.    توجه به تولید محتوای هدفمند و حرفه‌ای

اگر به دنبال کسب نظر گوگل می‌باشید، تولید محتوای هدفمند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید تمامی تلاش خود را به کار گیرید تا ساختار سایت شما را به درستی درک کند. تمامی الگوریتم‌های گوگل به محتوا و همچنین کیفیت آن ارتباط دارند. در نتیجه شما نمی‌توانید به سایت لینک دست پیدا کنید، بدون این که محتوای سایت خود را به صورت بهینه تولید نمایید. معمولا سایت‌های آگاه به این موضوع در زمان تولید محتوای خود از یک متخصص کانتنت مارکتینگ کمک می‌گیرند که ساختار اولیه آن ها به درستی برای گوگل ترسیم شود. معمولا شاخص‌های کیفی الگوریتم MUM و همچنین Helpful Content در ترسیم این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

برخی از سئوکاران کم تجربه برای صفحات دسته بندی و یا صفحات منو اصلی خود از محتوا استفاده نمی‌کنند و این خود باعث از بین رفتن شانس سایت لینک می‌‌باشد. در صورتی که قصد دارید یک صفحه خاص در لیست سایت لینک گوگل قرار گیرد علاوه بر استفاده از محتوای درجه یک مخاطب محور بهتر است که سوشال سیگنال خود را به نیز به سمت آن بفرستید. با اجرای یک کمپین تبلیغاتی مناسب و همچنین ارائه محتوای با کیفیت به سادگی می‌توانید محتوای خود را ارزشمندتر نمایید و احتمال قرار گرفتن در سایت لینک را افزایش دهید.

7.    روی کیبورد برندینگ و آگاهی از برند خود سرمایه گذاری نمایید

برخی از متخصصین حوزه سئو اعتقاد دارند که سایت لینک فقط و فقط ویژه برند شما است. البته این موضوع تا حدودی درست است، اما مطلق نیست. چرا که در آپدیت‌های اخیر گوگل برخی از سایت‌ها با توجه به یک کلمه کلیدی خاص و کیبوردهای مختلف نیز به سایت لینک دست پیدا میکنند. اما اگر بخواهیم روی بخش اول نیز تمرکز کنیم با سرمایه گذاری روی آگاهی از برند میتوانیم به سایت لینک دست پیدا کنیم. معمولا متخصصین سئو خارجی در این مرحله دقت و تجربه بالایی دارند و به سادگی می‌توانند کیبورد برندینگ سایت شما را ارتقاء دهند. استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی روی برند نیز باعث می‌شود که گوگل با احتمال بالاتری شما را در نتایج گوگل نمایش دهد و سایت لینک شما را نیز فعال کند.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به دنبال پاسخ سوال « Sitelinks چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟ » بودیم. شاید توضیحات ما طولانی و پیچیده باشد، اما بررسی آن برای شما بسیار حائز اهمیت می‌‌باشد. چرا که فعال شدن سایت لینک نشان از اعتبار بالای سایت شما در نظر گوگل دارد و همچنین فرآیند سئو سایت شما تا حدودی آسانتر خواهد کرد. در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی از نکات این پست آموزشی داشته باشیم باید بگوییم که سایت لینک به صلاح دید گوگل روی یک سایت اعمال می‌شود و ما هیچ تسلطی روی آن نداریم. تنها ما اجازه داریم تا از طریق Site links box که در تنظیمات سرچ کنسول ما قرار دارد، یک صفحه را حذف نماییم. به هر اندازه که روی سایت مپ خود کار کنید و از اسکیما مارک آپ در معرفی سایت به گوگل استفاده نمایید، احتمال نمایش سایت لینک بیشتر خواهد شد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *