بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟

قطعا بارها و بارها با محصولاتی سر و کار داشته اید که برای کل عموم جامعه طراحی شده است. یعنی تولید کننده نیاز خاص عده ای از جامعه هدف را در نظر نگرفته و به تولید محصول برای کل جامعه هدف پرداخته است. این یک مفهوم کامل در مورد مس مارکتینگ یا بازاریابی انبوه است و در مقابل نیچ مارکتینگ قرار می گیرد. شاید فکر کنید که این نوع روش از بازاریابی ها کاملا منسوخ شده و دیگر کاربردی ندارد ولی باید بیان کنم که اگر قواعد و روش های بازاریابی انبوه را با دقت رعایت کنید می تواند برای شما بازاریابی مفیدی نیز باشد. پس با مقاله بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟ با برتر آموز همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله میخوانید:

  • بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟
  • چرا مس مارکتینگ را انتخاب نماییم؟ ( مزایا بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟ )
  • معایب بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟
  • یک مثالی از بازاریابی انبوه
  • تاریخچه بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟
  • رسانه ها چه نقشی در مس مارکتینگ دارند؟

بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟

mass marketing با بازاریابی انبوه در مفهوم به معنای این است که شما با تولید محصولات یا خدمات خود نیاز عموم جامعه را برطرف کنید. در این بازاریابی شما نیاز نیست پرسونای جامعه هدف را بدست آورید زیرا شما فقط به عموم جامعه هدف توجه دارید. پس در واقع با بیان ساده تر بازاریابی انبوه شیوه ای از بازاریابی است که بر اساس نیاز دسته جمعی افرادی به یک محصول به وجود می آید. پس شما باید به تولید و فروش محصولاتی بپردازید که نیاز نیست برای آن زیاد تحقیق کنید با مشتری ارتباط بگیرید فقط تنها نیاز است محصول با کیفیت را برای جامعه هدف خود تهیه و توضیح کنید.

این مفهوم کاملا در مقابل نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای قرار دارد. این نوع بازاریابی به این معنی است که شما به جای اینکه به عموم جامعه هدف بپردازید، فقط راجب به یک سری از جامعه هدف با ویژگی های خاص تحقیق می کنید. اگر میخواهید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید پیشنهاد میشود حتما مقاله نیچ مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

مزایای مس مارکتینگ
مزایای مس مارکتینگ

چرا مس مارکتینگ را انتخاب نماییم؟ ( مزایا بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟)

پس از توضیح معنا و مفهوم مس مارکتینگ می خواهیم راجب به ویژگی های مثبت و مزایا بازاریابی انبوه بپردازیم :

جامعه هدف شما بزرگ است!!

یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین ویژگی بازاریابی انبوه این است که شما با جامعه هدف بزرگی سر و کار دارید. بزرگ بودن جامعه هدف تیراژ تولیدی محصولات هم افزایش می دهید و در نتیجه شما را به فروش بیشتر می رساند. نیاز نیست راجب به شناسایی جامغه هدف زمان و هزینه زیادی را صرف کنید. شما نیاز ندارید ویژگی های مخصوص افراد را شناسایی کنید این یعنی هزینه های اضافی کمتر و حاشیه سود بالاتر!!

تنها هدف ارائه محصول است.

در مس مارکتینگ شما باید تمام انرژی خود را روی تولید محصول با کیفیت بگذارید و نیاز نیست به این فکر کنید آیا محصول به کار تمام جامعه هدف می آید یا خیر!!! پس در واقع به این فکر می کنیم که محصول با کیفیت را در اختیار جامغه هدف گسترده خود بگذارید.

هر چه افراد بیشتری از محصولات شما استفاده کنند، بازده شما بالاتر می رود.

در این بازاریابی انبوه هر چه افراد بیشتری از محصولات شما استفاده نمایند و از کیفیت راضی باشند باعث میشود محصول شما را به دوستان و آشنایان معرفی کنند و این یعنی بازده و حاشیه سود شما بالا تر میرود. مفهوم بازاریابی ویروسی کاملا شهودی است.

رسانه های جمعی را در اختیار دارید!!

بر خلاف دیگر روش های بازاریابی که شما نیاز بود جامعه هدف را دسته بندی کنید و برای هر کدام استراتژی تبلیغات مانند ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی پیامکی ، ریتنشن مارکتینگ و…. بچینید، در مس مارکتینگ شما میتوانید از رسانه های جمعی مانند تبلیغات تلویزیونی ، تبلیغات رادیویی ، تبلیغات بیلبوردی و…. استفاده کنید و به توضیح محصولاتتان بپردازید.

برند سازی کنید.

از مس مارکتینگ یا بازاریابی انبوه برای برندسازی استفاده می کنند. اگر میخواهید برند سازی کنید حتما مس مارکتینگ را در نظر بگیرید. زیرا شما دارید یک محصول ثابت را بدون تغییر هیج ویژگی را مکرر تکرار می کنید، این خود یک برند سازی است و در ذهنم مخاطب میماند.

بازاریابی انبوه

معایب بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟

هر بازاریابی با ویژگی های مثبت ممکن است یک سری ویژگی های منفی نیز داشته باشید که بهتر است به آن بپردازیم و از آن اطلاع داشته باشیم.

مشتری ها وارد مرحله وفاداری در قیف فروش نمی شوند.

در ابتدا به توضیح کوتاهی راجب به قیف فروش می پردازیم :

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

با توجه به توضیحات بالا با مرحله وفاداری آشنا شدیم. مشتریان شما در مس مارکتینگ متاسفانه وارد مرحله وفاداری نمی شوند و حتی ممکن است از شما خرید مجدد نداشته باشند. این یکی از معایب مس مارکتنیگ است.

ارتباط نداشتن با مخاطب

شما در طول بازاریابی انبوه و انجام تبلیغات متعدد متاسفانه زیاد با مشتری خود ارتباط ندارید و نمی توانید از شرح حال کل جامعه هدف مطلع شوید.شما علارقم هزینه های زیادی که برای تبلیغات می کنید نمی توانید آمار و ارقام و نرخ تعامل را متوجه شوید. در دیگر روش های بازاریابی شما ابزار های دیجیتال مارکتینگ زیادی را مانند گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و….. را در اختیار دارید که می توانید دیتا های ارزشمندی را جمع آوری کنید ولی در مس مارکتینگ این طور نیست.

پس در واقع شما نمی‌توانید جامعه مخاطبین و نحوه تاثیرگذاری روی آن‌ها را به خوبی مشاهده کنید.

افزایش امکان شکست با ظهور نیچ مارکتینگ ها

همانطور که شما کل جامعه را پوشش می دهید افرادی هستند که به نیاز های افراد خاص جامعه می پردازند و آن ها را پوشش می دهند. این نوع بازاریابی بیشترین تعامل را با کاربر می گیرد و اکثرا موفق تر هستند. حواستان به نیچ مارکتینگ ها باشد.

یک مثالی از بازاریابی انبوه

برای مثال شرکت کوکاکولا را در نظر بگیرید. این شرکت با تولیدات انبوه خود توانسته یک قدم موثری در مس مارکتینگ برداشته باشد. شرکت کوکاکولا با استفاده از رسانه ها توانسته برند سازی کند، در ذهن جامعه هدف قرار گیرد. به طوریکه الان هر کس به نوشابه مشکی فکر می کند برند کوکاکولا را به یاد می آورد. این یک نمونه مس مارکتینگ موفق را نشان می دهد.

تاریخچه بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟

در این قسمت می خواهیم بررسی کنیم که اصلا تاریخچه مس مارکتینگ چیست و این بازاریابی از کجا پدید آمده است.

تاریخچه مس مارکتینگ از اواخر سال‌های 1800 و اوایل 1900 میلادی پدید آمده است در صنعت حمل و نقل خطوط ریلی پیشرفت زیادی حاصل گردید که زمینه ساز تولید محصولات انبوه گردید و باعث شد بقیه محصولات به تولید انبوه بپردازند و در اختیار مشتری ها و جامعه هدف قرار دهند. از سال 1920 هم که رادیو به وجود آمد و گسترش پیدا کرد. اولین تبلیغات رسانه ای انبوه شکل گرفت و به جامعه هدف معرفی شد که از این تایم به بعد به طور رسمی مس مارکتینگ پایه گذاری شد.

رسانه ها چه نقشی در مس مارکتینگ دارند؟

همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم یکی از ویژگی های مثبت مس مارکتینگ رسانه ها مانند تلویزیون و رادیو هستند. این رسانه ها چون در دسترس عموم جامعه است و میتواند روی ذهن عموم جامعه تاثیر بگذارد نقش خیلی اساسی در مس مارکتینگ را دارند. بارها تبلیغات تلویزیونی راجب به هایپرمارکت ها، مواد غذایی، وسایل آشپزخانه را دیده ایم که چه میزان در برند سازی مناسب و در ذهن کاربر میماند و همچنین فروش محصولات را افزایش می دهد و باعث می شود در رونق کسب و کار تاثیر مثبت بگذارد.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل به توضیح بازاریابی انبوه بپردازیم و به پرسش بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟ پاسخ دهیم. اگر شما تولید کننده محصولاتی هستید که نیاز کل جامعه را در بر می گیرد، تبریک می گویم شما اولین قدم مس مارکتینگ را برداشته اید. فقط کافیست به نکات مثبت و منفی این نوع بازاریابی دقت کنید، از نقاط منفی دور شده و به نقاط مثبت نزدیک شوید. قدرت رسانه ها را کم نگیرید و سعی کنید بودجه کافی برای آن در نظر بگیرید.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید، آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید و اگر در این زمینه تجربه ای دارید حتما در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .