هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش بازاریابی ویروسی

آموزش بازاریابی ویروسی(چگونه کمپین بازاریابی ویروسی بسازیم؟)

1400/12/07

در دنیای زیبای دیجیتال ماکتینگ، کسب و کار ها با هر هدفی که دارند همه به دنبال جذب جامعه هدف مربوطه خود هستند تا بتوانند حداکثر ارتباط را با این افراد برقرار کنند. انواع روش های بازاریابی محتلفی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها به نتیجه دلخواه خود برسید یکی از راه های خوب برای جذب مخاطب که اتفاقا بسیار کارآمد هم هست بازاریابی ویروسی نام دارد. اگر با Viral Marketing به خوبی آشنایی ندارید می توانید همراه من و برتر آموز باشید تا به توضیح جامع آموزش بازاریابی ویروسی بپردازیم. پس با ما همراه باشید:

قطعا ویدیو، عکس و یا محتوایی را در فضای مجازی دیده اید که به سرعت در حال گسترش است و هر جا و در هر جمعی که قرار می گیریم درباره ی آن صحبت میشود. این نمونه موفق یک وایرال مارکتینگ است که توانسته به خوبی ماموریت خود را پشت سر بگذارد. قدرت بازاریابی ویروسی را نباید دست کم گرفت زیرا میتواند در تایم اندکی مخاطبین زیادی را برای شما جذب کند. معمولا انتشار محتوا های وایرال مارکتینگ هزینه بر نیست و این کیفیت محتوا هست که نشان میدهد ارزش وایرال شدن دارد یا خیر!!

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی ویروسی چیست؟ (آموزش بازاریابی ویروسی)
  • چگونه کمپین بازاریابی ویروسی موفق بسازیم؟
  • ویژگی های یک محتوای ویروسی چیست؟
  • بازاریابی ویروسی چیست؟ (آموزش بازاریابی ویروسی)
  • پیاده سازی تکنیک های بازاریابی ویروسی
  • محتوای ویروسی چکونه منتشر می شود؟

بازایابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ به استراتژی ای گفته میشود که کسب و کارها برای مخاطبان خود برنامه ریزی می کنند تا مخاطبین به انتقال پیام بازاریابی این کسب و کارها تشویق شوند. فکر کنم تا به الان متوجه نام گذاری این نوع بازاریابی به نام بازاریابی ویروسی شده اید. در واقع همانطور که شما میتوانید یک ویروس را به کثیری از جامعه منتقل کنید، می توانید محتوای بازاریابی کسب و کار ها را هم مانند ویروس به اطراف اشاعه کنید و باعث گسترش آن شوید. پس کمپینی در بازاریابی ویروسی موفق خواهد شد که به بیشترین حد انتشار خود در سطح جامعه هدف برسد. شاید با خواندن این روش از بازاریابی فکر کنید که خوب بازاریابی ویروسی ورژن دیگر از بازاریابی دهان به دهان است اما در واقعیت امر این طور نیست. شما در بازاریابی ویروسی ابزاریی قدرتمند به نام شبکه های اجتماعی دارید، ابزاری دقیق و کارآزموده که اگر در فضای مارکتینگ کار کرده باشید بارها از اهمیت این نوع بازاریابی صحبت کرده ایم. شما با استفاده از قضای مجازی می توانید در انتشار محتوای خوب به خوبی عمل کنید و در نهایت نتیجه دلخواهی را بگیرید.

وایرال مارکتینگ

محتوای بازاریابی ویروسی باید چگونه باشد؟

شاید فکر کنید که محتوای شما در بازاریابی ویروسی باید یک نوع خاصی باشد تا بتواند وایرال شود اما در واقعیت این طور نیست. نوع محتوای شما میتوانید متنی، ویدیویی ، پادکست و… باشد. مهم ترین نکته در وایرال شدن محتوای شما کیفیت محتوای تولید شده است. پس اگر در هر کدام از نوع محتوا ها تمرکز دارید همان نوع را به بهترین روش انجام دهید تا بتوانید آن را وایرال کنید.

چگونه کمپین بازاریابی ویروسی موفق بسازیم؟

در این قسمت پس از اینکه نوع بازاریابی ویروسی را متوجه شده ایم میخواهیم بررسی کنیم که چگونه می توانیم یک کمپین بازاریابی ویروسی ای بسازیم که در انتها موفق شود. لازمه ساختن یک کمپین بازاریابی ویروسی این است که شما با ساخت کمپین های دیجیتال مارکتینگ در ابتدا آشنا باشید و سپس بتوانید آن را به بازاریابی خاصی مانند وایرال مارکتینگ تعمیم دهید. در صحبت های بالا متوجه شده اید که شما باید محتوایی را بسازید تا کاربر آن را دوست داشته باشد و به کل جامعه هدف خود معرفی کند که این نوع معرفی از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی صورت میگیرد.

در بازاریابی ویروسی خدمات با کیفیت ارائه دهید.

فکر نکنید که هر محتوای بی کیفیت و نادرستی را می توانید به عنوان بازاریابی ویروسی معرفی کنید و حتی در انتها هم نتیجه بازخورد خوبی را داشته باشید. اکثر این افراد هستند که وقتی پای صحبت آنها می نشینیم بازاریابی ویروسی را منسوخ شده و بلا استفاده می دانند و وقتی که می خواهیم محتوای وایرال شده را نشان دهند در نتیجه یک محتوای بی کیفیت و به درد نخوری را میبینیم که اصلا کاربر رغبت به انتشار آن نداشته است. شما می توانید از کلمات وسوسه کننده که بار روانی مثبت را برای کاربر به همراه دارد استفاده کنید. این کلمات شامل رایگان، تخفیف، اشانتیون، قسمت مناسب، ارزان و… میشود. بیشتر کمپین های وایرال مارکتینگی که در انتها موفق میشوند، کمپین هایی هستند که خدمات رایگان با کیفیتی را در اختیار کاربر قرار می دهند. شاید فکر کنید که اگر کل خدمات خود را رایگان در اختیار مشتری قرار دهید ؛ بازاریابی ویروسی چه کمکی به شما می کند؟ در واقع هنر شما این است که اگر محصول یا خدمات میفروشید قسمت مهم و هیجان انگیز آن که برای جامعه هدف جذاب است را رایگان در اختیار مشتری ها قرار دهید تا محتوای تولید شده شما وایرال شود و به سرعت بین جامعه هدف گسترش پیدا کند. حال پس از این کار آن دسته از جامعه هدف که به شما نیاز دارند به سراغ کسب و کار شما میایند تا خدمات و محصول را دریافت کنند . در این حالت گفته میشود شما جامعه هدف را به مشتری بالقوه و سپس به مشتری بالفعل تبدیل کرده اید.

محتوای ویروسی سریع منتشر میشود.!

یکی از ویژگی های خوب و کاربردی که اهمیت وایرال مارکتینگ را چند برابر کرده است این است که سریع و بدون زحمت منتشر خواهد شد. شما تیازی نیست برای اینکه محتوای خود را در برای بازاریابی ویروسی منتشر کنید تلاش زیادی انجام دهید فقط کافیست محتوای خود را در بستر اینترنت و شبکه اجتماعی های مفید مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و… منتشر کنید. اگر محتوای شما از کیفیت خوبی برخورددار باشد این کاربران هستند که به گسترش آن در فضای مارکتینگ میپردازند.

از شبکه های ارتباطی موجود استفاده کنید!!

بازاریابی ویروسی را مانند ویروس کرونا در نظر بگیرید. اشاعه این ویروس یه اندازه ای بالاست که از مردم خواستند تا در منازل خود بمانند و ارتباط جمعی نداشته باشند تا ویروس منتشر نشود. حال بر عکس در وایرال مارکتینگ ما از مردم میخواهیم که محتوای کسب و کار ما را در ارتباط های جمعی به یک دیگر نمایش دهند تا ماهیت محتوا ها منتشر شود. برای مثال شما در شبکه های اجتماعی خود اهالی فامیل را دارید با انتشار محتوا اهالی فامیل آن را مشاهده می کنند و اگر از کیفیت آن راضی بودند آنها هم به دوستان خود معرفی می کنند و همین چرخه ادامه دارد تا در نهایت متوجه میشویم که چه تعداد از افراد زیادی درگیر محتوای ما شده اند.

ویژگی های یک محتوای ویروسی چیست؟

چرا از بین میلیون ها محتوا هایی که در فضای مجازی منتشر میشود تنها تعداد اندکی از آنها وایرال میشود و جامعه هدف را درگیر می کند، این به این علت است که هر محتوایی ویژگی ویروسی شدن ندارد و برای اینکه محتوای شما وایرال شود باید نکات کاربردی را در آن رعایت کنید.

کیفیت محتوای شما باید برای جامعه هدف قابل قبول باشد، فرقی ندارد که نوع محتوای شما چیست باید از بهترین کیفیت برای آن استفاده نمایید تا برای کاربر مورد پسند باشد. محتوای تولید شده ی شما باید ارزش اشتراک گذاری با دیگر افراد را داشته باشد، به عبارتی یک شخص بتواند محتوای شما را برای دوستان و خانواده خود ارسال کند. محتوا باید خلاقانه، جذاب، جالب انگیز طراحی شود تا شود و انگیزه مخاطب را برای اشتراک گذاری زیاد کند.

حلقه بازاریابی ویروسی:

حلقه بازاریابی ویروسی بدین گونه شکل می گیرد که کاربر در ابتدا محتوای شما را مشاهده می کند، سپس روی آن کلیک کرده و آن را لایک می کند. در این مرحله گزینه تمایل برای انتشار را می زنند و محتوای شما را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک می گذارند. اگر محتوای شما برای کاربر جذاب باشد این چرخه برای آنها اتفاق میفتد.

پیاده سازی تکنیک های بازاریابی ویروسی

همان‌طور که می‌دانید، بازاریابی ویروسی یک رویکرد بر پایه علایق مشتری ها است. به همین خاطر اولین مرحله از آن، شناسایی جامعه هدف یا تحقیقات بازار است، یعنی کسانی که مشتریان بالقوه محصول هستند و قرار است که در ادامه به مشتری بالفعل کسب و کار شما تبدیل شوند و باید در مورد جذابیت‌ها و مزایای محصول و خدمات شما آگاه شوند. همین امر بازاریابان ویروسی را ملزم می‌کند داده‌های جمعیتی را مورد بررسی قرار دهند و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند. چرا که شناخت محیط و مخاطبان، در موفقیت بازاریابی ویروسی اهمیت بالایی دارد. چون در نهایت شما باید محتوایی را تولید کنید که مخاطب آن را بپسندد.

بازاریابی ویروسی

محتوای ویروسی چگونه منتشر می شود؟

شما برای انتشار محتوا های ویروسی خود به سه عامل نیاز دارید:

پیامرسان خوب:  این پیامرسان ها شامل متخصصین بازار، افراد تاثیر گزار و فروشندگان ماهر میشود. خوب متخصصین بازار به افرادی گفته میشود که همیشه اول از همه از همه چیز خبر دارند و اخبار دست اول توسط آنها منتشر میشود.افراد تاثیرگذار مخاطبانی هستند که ارتباطات اجتماعی بسیار زیادی دارند، این افراد با همه خوبند، با همه هستند و همه جا حضور دارند که معمولا اینفلوئنسر ها در این جایگاه قرار میگیرند و شما میتوانید جهت وایرال شدن محتوای خود از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده نمایید. فروشندگان نیز افرادی هستند که در صورت نیاز، پیام را از خبره‌های بازار دریافت و آن را مرتبط، قابل قبول و جذاب می‌کنند و سپس محتوا را در اختیار افراد تاثیرگذار جهت توزیع قرار می‌دهند.

محیط : محیط نقش اساسی را در اشاعه محتوای وایرال شده شما دارد. شما باید محیط های مطمئن و با ارزشی را برای انتشار محتوای خود استفاده نمایید. محیط های مختلفی برای انتشار محتوا وجود دارد که از مهم ترین آنها میتوان به بازاریابی دهان به دهان، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی، انجمن های موجود در اینترنت و.. اشاره کرد.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به توضیح آموزش بازاریابی ویروسی و وایرال مارکتینگ بپردازیم و نکات لازم آن را بررسی کنیم. اگر تا به حال محتوای ویروسی منتشر نکرده اید الان زمان آن رسیده است که بتوانید محتوای ویروسی خود را استراتژی بچینید و از آن استفاده نمایید. اگر به دیجیتال مارکتینگ هم علاقه دارد آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را از دست ندهید و اگر در زمینه تولید محتوای بازاریابی ویروسی اطلاعاتی دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *