شبکه اجتماعی اینستاگرام از زمان فعالیت آن تا الان، تفاوت های زیادی کرده است. 10 سال پیش که این شبکه اجتماعی وارد دنیا شد، پر شد از عکس های سلفی، عکس غذاها و حیوانات خانگی افراد. البته که الان هم این موردها وجود دارد اما کاربرد این شبکه اجتماعی از یک شبکه اجتماعی به یک کانال بازاریابی تبدیل شده است. برای درک این موضوع نیز فقط کافی است به ابزارهایی که خود اینستاگرام در یکی دو سال اخیر به آن اضافه کرده است، دقت کنید. آپدیت هایی که از طرف اینستاگرام ارائه می شود در جهت بهبود هرچه بیشتر فرآیند بازاریابی و فروش در این شبکه اجتماعی است. بنابراین هر کسی که یک کسب و کار داخل این شبکه اجتماعی دارد، باید اصول بازاریابی در اینستاگرام را به خوبی فرا بگیرد تا بتواند هرچه بیشتر در این شبکه اجتماعی فرآیند بازاریابی خود را انجام دهد.
اینستاگرام در سال های اخیر، قابلیت جذاب IGTV، REELS و چندین قسمت برای تحلیل و آمار یک پیج را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است که نشان می دهد خود این برنامه هر چه بیشتر در راستای بازارایابی اصولی پیش می رود. اما هر کدام از این قسمت ها را می توانید به صورت مجزا در آموزش IGTV در اینستاگرام و آموزش ریلز اینستاگرام مشاهده کنید و با ابزارهای جدیدی که اینستا در اختیار ما قرار داده است؛ آشنا شوید.
همانطور که گفته شد، اینستاگرام دیگر فقط یک شبکه اجتماعی برای سرگرمی نیست بلکه به فضایی تبدیل شده است که طیف وسیعی از مخاطبان را در خود جای داده است. این افراد در این فضا با برتدهای مختلف در حال تعامل هستند و از همین طریق فرآیند بازاریابی برای شرکت ها و برندها بسیار راحت تر از قبل شده است. برای اینکه بدانید فرآیند بازاریابی چه اهمیتی در اینستاگرام دارد، کافی است یک نگاهی به آمار زیر بیندازید تا بدانید چه گنج هایی در اینستاگرام وجود دارد و می توانید با یادگیری این برنامه از طریق آموزش اینستاگرام، به آن دست پیدا کنید.
این آمار نشان می دهد شبکه اجتماعی اینستاگرام توانسته است نقش خوبی در تعامل شرکت های مختلف با افراد بگذارد و از همین طریق نیز فرآیند فروش و بازاریابی خود را هرچه بیشتر گسترش و بهبود داده اند. بنابراین این یک فرصت است که هم اکنون در اختیار برندها قرار گرفته است تا فروش خود را هرچه بیشتر افزایش دهند. به همین دلیل نیز ما امروز در برتر آموز می خواهیم آموزش رایگان بازاریابی در اینستاگرام را به شما بدهیم تا هرچه بهتر بتوانید فرآیند فروش و بازاریابی خود را انجام دهید.
برای اینکه بتوانید یک فروش فوق العاده را در اینستاگرام تجربه کنید، باید اصول فروش در اینستاگرام را فرا بگیرید. اما برای اینکه این اصول را فرابگیرید، باید ابتدا استفاده از تمامی قابلیت های اینستاگرام را به خوبی فرا بگیرید، مثلا اینکه پست گذاری صحیح چگونه باشد، چه طور از استوری ها در راستای افزایش فروش استفاده کنیم و … که قصد داریم علاوه بر اینکه اصول بازاریابی در اینستاگرام را به صورت کامل با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم، چند راهکار نیز برای افزایش فروش نیز به شما ارئه کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
حال که دانستید اینستاگرام چه نقش زیادی در افزایش فروش شما دارد، می خواهیم کارهایی که جزو پایه ای ترین اصول بازاریابی در اینستاگرام است را به شما معرفی کنیم و راه های بهینه کردن آن را نیز با کمک یکدگیر یاد بگیریم.
اگر صرفا برای تفریح و گذراندن وقت به اینستاگرام آمده اید، دلیلی برای داشتن یک حساب تجاری یا Business Account نخواهبد داشت. اما اگر یک کسب و کار یا شرکت هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که حساب خود را به حالت بیزینسی تبدیل کنید. نگران مخاطبین خود نیز نباشید چرا که در تبدیل حساب شخصی به بیزینسی و برعکس، هیچ اتفاقی برای مخاطبین شما نمیفتد و همه چیز سر جای خودش باقی می ماند. اما چگونه یک حساب بیزینسی ایجاد کنیم ؟ مراحل ایجاد آن را به صورت بسیار خلاصه در زیر برای شما نوشته ایم که می توانید طبق این راهنما عمل کنید.
این بهینه کردن پروفایل، مراحل مختلفی دارد. قسمت به قسمت با ما جلو بیایید تا اکانت خود را به بهینه ترین حالت ممکن تبدیل کنید.
اولین چیزی که مخاطب پس از ورود به پیج شما می بیند، عکس پروفایل شما است. بنابراین بسیار باید دقت کنید که چه عکس پروفایلی را برای پیج خود انتخاب کرده اید. اگر یک کسب و کار و شرکت هستید، بهترین انتخاب شما لوگوی شرکتتان است که به خوبی نشان دهنده هویت شما است. اگر هم یک فرد در قالب کسب و کار هستید، بهتر است یک عکس واضح از خودتان بر روی پروفایل قرار دهید. آن دوران به اتمام رسیده است که عکس گل و گیاه بر روی پروفایل خود قرار دهید و توقع فروش بالانیز داشته باشید.
بعد از پروفایل، بیو اینستاگرام است که به چشم مخاطب می خورد. اینستاگرام به شما 150 کاراکتر فضا داده است تا بتوانید خود را به درستی به دیگران معرفی کنید. این قسمت یکی از مهم ترین قسمت هایی است که باید برای تکمیل صحیح آن زمان بگذارید. شما در بیو به مخاطب باید دلیل دنبال کردن خود را بدهید و سعی کنید چیزهایی بنویسید که برای مخاطب جذاب باشد و سعی کند شما را فالو کند. مثلا برای تاثر گذاری بیشتر می توانید از ایموجی ها نیز استفاده کنید تا حس درونی شما را به مخاطب بهتر منتقل کند. این قسمت برای مناسبت های مختلف می تواند متفاوت باشد و تغییراتی را در آن اعمال کنید.
برای مثال اگر شما یک پیج در حوزه آموزش وردپرس دارید و به مناسبت شب یلدا تخفیفی قرار داده اید، می توانید آن را در بیو بنویسید تا افرادی که در مدت کمپین فروش شما به پیج سر می زنند، از این تخفیف مطلع شوند و همین کار می تواند فروش باعث افزایش فروش در اینستاگرام شود.
یکی دیگر از اصول اصول بازاریابی در اینستاگرام این است که نام کاربری و یوزر نیم خود را به صورت درست و اصولی بنویسید. چرا که تنها روشی که افراد در یک شبکه اجتماعی می توانند شما را پیدا کنند این است که نام کاربری شما را سرچ کنند. بنابراین بهتر است برای درست نوشتن آن زمان زیادی بگذارید. بهترین روش برای انتخاب نام کاربری در واقع اسم برند شما است یا اگر به هر دلیلی نتوانستید اسم برند خود را قرار دهید، از کلمات نزدیک به آن استفاده کرده و تغییراتی را در انتهای آن اعمال کنید. همچنین بهتر است برای تمامی شبکه های اجتماعی یک اسم پروفایل یکسان داشته باشید تا اگر کسی شما را در فیسبوک، توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی سرچ کرد، فقط اکانت رسمی برند شما برای وی به نمایش در آید.
از قرار دادن لینک وب سایت خود درون اینستاگرام غافل نشوید چرا که هم می توانید ورودی خوبی با استفاده از آن بگیرید هم اینکه جامعه آماری خود را با توجه به خرید و حضور در سایت افزایش دهید. این یکی از کارهایی است که به عنوان خلاقیت در فروش اینستاگرام به کار می رود و شما در واقع با قرار دادن لینک فرود یک صفحه که کمپین برای آن برگزار کرده اید یا آدرس اصلی وب سایت، می توانید فروش بیشتری برای خود رقم بزنید و از طرفی راه ارتباطی شما با کاربر برای همیشه حفظ خواهد شد و در صورتی که یک روزی اینستاگرامی دیگر وجود نداشت، از طریق قدرت سایت و گوگل می توانید برای همیشه با کاربران خود در ارتباط باشید. همچنین داشتن سایت باعث خواهد شد یک ورودی زیادی از سمت گوگل داشته باشید که این کار فقط از طریق آموزش سئو و پیاده کردن سئوی اصولی بر روی وب سایت قابل اجرا است.
برای اینکه بتوانید یک بازاریابی قوی را داشته باشید، باید یک استراتژی مشخص داشته باشید که طی زمان چه کارها و گام هایی را می خواهید انجام دهید. در آن صورت است که می توانید به صورت مستمر پیشرفت کنید و مسیر بازاریابی و فروش در اینستاگرام برای شما بسیار هموار خواهد شد. اما برای اینکه یک استراتژی جواب دهد باید از یه سری فاکتورها تعبیت داشته باشد.
این شاید مهم ترین کاری است که در اصول بازاریابی در اینستاگرام در اینستا باید انجام دهید. تفاوتی نمی کند شما در چه حوزه ای فعالیت می کنید؛ اما تمامی افراد مخاطب شما نیستند و شما باید این توانایی را داشته باشید که مخاطب هدف خود را تعیین کنید و با توجه به آن ها در اینستاگرام فعالیت داشته باشید. الان که باهم صحبت می کنیم، اکثر کسانی که در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند دارای سن زیر 35 سال هستند و بنابراین باید مخاطبان خود را بیشتر از همین افراد پیدا کنید. در واقع پیدا کردن مخاطب هدف به شما یک نقشه راه می دهد، این که چه پست هایی را می توانید منتشر کنید، چه خدمتی را قرار است ارائه دهید و این که نحوه ارائه این خدمت چگونه است و …
وقتی هدف مشخص نباشد، مسیر راه گم می شود و در برخورد با چالش ها ممکن است به بی راهه کشیده شوید و از هدف اصلی دور شوید. هدف بازاریابی معمولا باید قابل لمس باشد چیزی که بتوانید پس از مدتی فعالیت آن را به دست آورید یا حداقل بگویید این یک حالت ایده آل برای کسب و کار من است. نکته ای که در تعیین هدف باید آن را به درستی درک کنید این است که داشتن فالوور و لایک به خودی خود خوب است، اما قرار نیست برای یک کسب و کار به عنوان هدف شناخته شود. چرا که ممکن است یک پیجی دارای تعداد لایک و کامنت بالایی باشد اما تا وقتی فروش نداشته باشد، در واقع مسیر بازاریابی آن کسب و کار و پیج ایراد دارد.
در واقع این همان راز کپشن نویسی است که باید به آن دقت کنید. گاهی مواقع که شما یک پست را آپلود می کنید، بسیاری از افراد قبل از دیدن پست سری به سراغ کپشن شما می زنند و اگر آن به اندازه کافی برایشان جذاب باشد، به دیدن فیلم یا عکس آموزشی شما اقدام می کنند. بنابراین باید سعی کنید یک متن جذاب بنویسید که علاوه بر آموزش، بتواند احساسات مخاطب را نیز درگیر کند چرا که با استفاده از بازاریابی حسی، شما می توانید افراد را ترغیب به خرید بیشتر و همچنین اشتراک گذاری محتوای شما کنند.
این یکی از روش هایی است که می تواند برای شما اعتبار زیادی به همراه بیاورد و می توانید با استفاده از آن، خود را به مخاطب شناسانده و از همین طریق فرآیند بازاریابی و فروش را به خوبی انجام دهید. البته هر نوع کسب و کاری باید یک اینفلوئنسر مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کند. برای مثال کسی که در حوزه آموزش هوش مالی فعالیت می کند نباید به سمت اینفلوئنسرهایی رود که در حوزه لوازم آرایشی فعالیت می کنند چرا که این دو حوزه کاملا از یکدیگر متفاوت هستند و صرف هزینه و زمان برای آن چیزی جز اتلاف وقت نیست.
همانطور که شما دارید تمامی روش ها را برای بازاریابی داخل اینستاگرام انجام می دهید، باید حواستان به مهم ترین اصل آن یعنی ارتباط با مخاطب باشد. شما از طریق پست و استوری است که با مخاطب در ارتباط دارید و یک ارزشی را به او منتقل می کنید. بنابراین برای انتشار آن نیز باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشید. این که چه سبک استوری و پست قرار دهید به مخاطبان هدف و استراتژی شما باز می گردد و پس از اینکه آن ها را تعیین کردید به سراغ انتشار پست و استوری در زمان مشخص برسید.
پست ها نهایتا روزی 2 عدد هستند و در ایران عمده فعالیت افراد در اینستاگرام، در ساعات 12 ظهر و 9 شب است که می توانید پست خود را منتشر کنید. البته هر پیجی می تواند زمان متفاوتی را پست گذاشتن انتخاب کند که این کاملا بستگی به مخاطبان آن پیج دارد. برای اینکه بدانید مخاطبان شما در چه ساعاتی از روز بیشتر درون این شبکه اجتماعی فعالیت می کنند باید از قسمت Insights استفاده کنید.
برای دریافت اطلاعات این قسمت وارد برنامه شوید و از طریق سه خط افقی که در بالا قرار دارد، گزینه Insights را بزنید. سپس گزینه Audience را لمس نمایید تا وارد صفحه جدید شوید. حال صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده تا تصویری مطابق تصویر زیر ببینید. هرکدام از میله ها که طول بلندتری دارد، در واقع ساعت فعالیت افراد در آن موقع بیشتر است و شما می توانید برای پست گذاشتن برنامه ریزی کنید.
اما استفاده از استوری یکی از اصول بازاریابی در اینستاگرام است که بدون استفاده درست از آن، فرآیند بازاریابی به درستی انجام نمی شود. شما با استفاده از استوری است که مخاطب را درگیر خود کرده و می توانید با او تعامل کنید و همچنین استوری ها بیشترین تاثیر را بر مخاطب گذاشته و می تواند فروش را برای شما ایجاد کند. بنابراین اصلا نباید معجزه استوری را دست کم بگیرید و نسبت به آن بی تفاوت باشید. یکی از اصولی که برای بازاریابی اثربخش در اینستاگرام می توان به آن اشاره کرد، همین استوری است.
هشتگ گذاری نیز یکی از اصول بازاریابی در اینستاگرام است که به کمک آن می توانید مخاطبین بسیار هدفمند و بالقوه را به سمت خود جذب نمایید. اما اینکه چگونه از هشتگ ها استفاده کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم، چیزی است که در مقاله ترفندهای هشتگ گذاری در اینستاگرام به صورت کامل به آن پرداخته ایم.
الان تقریبا هیچ پیجی را نمی شود باز کرد که دارای مخاطبین بالا باشد اما تبلیغ در آن وجود نداشته باشد. تبلیغات در اینستاگرام، یکی از روش هایی است که با استفاده از آن می توانید مخاطبین زیادی را به دست آورید و با استفاده از تکنیک های بازاریابی، آن ها را تبدیل به یک خریدار کنید. اما اینکه چگونه تبلیغات در اینستاگرام را انجام دهید تا بهترین بازخورد را برای ما داشته باشد سوال مهمی است که بسیاری از افراد از ما می پرسند. به همین دلیل آموزشی تحت عنوان آموزش تبلیغات در اینستاگرام برای شما آماده شده است که می توانید آن را بخوانید و از هدر رفت پولتان هنگام تبلیغ جلوگیری کنید.
در این مقاله سعی بر آن شد که تمامی اصول بازاریابی در اینستاگرام به صورت کامل مورد بررسی شود و شما دیگر چیزی به نام آموزش صفر تا صد بازاریابی در اینستاگرام نیاز نخواهید داشت و هر آنچه که برای بهبود عملکرد شما در فروش و بازاریابی در اینستاگرام به آن نیاز دارید ما دراین آموزش برای شما فراهم کردیم. حال نوبت شماست اگر روشی برای بهبود بازاریابی مد نظرتان است در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا آن را با دیگران نیز به اشتراک گذاشته و به کامل شدن هرچه بیشتر این مقاله کمک کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.
نظرات کاربران