هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اگر گوگل ایران را تحریم کند چه می شود؟ برتر آموز

اگر گوگل ایران را تحریم کند چه می شود؟

دسته بندی : سئو - کسب و کار آنلاین
1401/10/28

شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که اگر گوگل به دلایل مختلفی ایران را تحریم کند چه اتفاقاتی می‌افتد. آیا کسب و کارهای ایرانی باید قید سایت خودشان را بزنند و دیگر در این فضا کار نکنند؟  آیا دیگر الگوریتم‌های گوگل برای زبان فارسی آپدیت نمی‌شود و عملا سئو کردن دیگر معنایی ندارد؟ شاید فکر کنید که دیگر کسب و کار شما تعطیل می‌شود و باید به فکر حوزه کاری جدید باشید. اگر تمامی این سوالات در ذهن شما وجود دارد پیشنهاد می‌شود حتما تا انتهای این مقاله همراه من و برتر آموز باشید تا به خوبی این موضوع را بررسی نماییم.

اگر گوگل ایران را تحریم کند چه می شود؟ سوالی که هر فردی که در زمینه سئو و مارکتینگ فعالیت می‌کند ممکن است بارها از خودش بپرسد.

همیشه نگرانی‌هایی از این دست برای سئوکاران وجود دارد که چگونه می‌توانند فعالیت‌های خود را در کنار این موضوع ادامه بدهند تا کسب درآمد داشته باشند.

هم اکنون نیز یک سری از تحریم‌ها برای آدرس‌های ایرانی وجود دارد که خوب مسلما فرآیند سئو کردن کمی سخت دشوار است.

مثلا خیلی از ابزارهای گوگل وجود دارند که به IP های ایرانی دسترسی نمی‌دهند و با ارور 403 مواجه می‌شویم و حتی در ابزارهای که به آنها دسترسی داریم داده‌های سئو فارسی کامل و جامع نیستند.متاسفانه خیلی از این ابزارها فقط برای یک مدت کوتاهی استفاده رایگان دارند و یا اگر بخواهیم از تمامی ویژگی‌های آن استفاده نماییم باید از نسخه‌های پولی آن استفاده کنیم که به علت تحریم‌ها نمی‌توان به صورت مستقیم اکانت خریداری کرد و باید با سایت‌های واسط برای این کار همکاری داشته باشیم که این کار هم مشکلات خود را دارد.

برای این که بتوانید به خوبی روی تمامی مفاهیمی که در ادامه صحبت می‌کنیم مسلط باشید پیشنهاد می‌شود آموزش سئو محسن حبیبی راد را به خوبی مطالعه نمایید.

زیرا اثرات تحریم گوگل مستقیم بر روی سئو تاثیر دارد که خوب مسلما این موارد را بررسی خواهیم کرد.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت:

  • اگر گوگل ایران را تحریم کند چه می شود؟
  • چگونه با تحریم‌های گوگل مقابله نماییم؟
  • گوگل تعدادی از تحریم‌های خود را لغو کرده است!
  • آیا گوگل تنها برای تحریم‌ها سرویس‌ها خود را برای ایرانی‌ها محدود کرده است؟

اگر گوگل ایران را تحریم کند چه می شود؟

مهم‌ترین سوال در این مسئله این است که اگر گوگل ایران را تحریم کند چه اتفاقی می‌افتد.

زمانی که راجب به تحریم‌های گوگل صحبت می‌کنیم باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که بسیاری از سرویس‌های گوگل مانند گوگل ادز ، سرچ کنسول ، گوگل آنالیتیکس ، جیمیل و…. هم برای ایرانی‌ها ممکن است تحریم شود و این یعنی این که عملا ما نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده نماییم.

تعداد وبسایت‌های ایرانی که امروزه در موتور جست و جوی گوگل فعال هستند به بیش از دویست هزار سایت می‌رسد که این رقم قابل توجه تعداد کسب و کارهایی را نشان می‌دهد که از این فضا پول در می‌آورند.

پس تحریم شدن در این فضا قطعا می‌تواند مشکلات زیادی را برای کاربران بوجود بیاورد.

ممکن است در این مسیر نا امید بشوید و شاید فکر کنید باید کار و بارتان را تعطیل کنید ، اما نگران نباشید که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

دسترسی به سرویس GMail قطع می‌شود!!

سرویس جیمیل یکی از بهترین و قوی‌ترین سرویس‌های گوگل است که به صورت رایگان در اختیار مردم در سراسر دنیا قرار گرفته است. حالا فکر کنید که این سرویس برای کاربران قطع بشود.

عملا با تحریم شدن این سرویس دیگر نمی‌توان از طریق فضای خوب ایمیل با باقی افراد ارتباط برقرار نماییم.

تمامی IP های ایرانی مسدود می‌شود!

دیگر نمی‌توان به سادگی الان وارد گوگل بشویم و موارد دلخواه خود را سرچ کنیم باید حتما از فیلتر شکن استفاده کنیم ، خوب استفاده از VPN مشکلات و دردسرهای خود را دارد و جز مواردی نیست که همیشه در دسترس همه کاربران باشد!

اثرات تحریم گوگل برتر آموز

سایت‌‌هایی که سرورهای ایران استفاده می‌کنند کاملا مسدود می‌شوند!

زمانی‌که می‌خواهیم هاست خریداری کنیم قطعا با انواع هاست‌های داخلی و ایرانی آشنا شدید ، وبسایت‌هایی که سرورهای آن‌ها در ایران وجود دارد توسط گوگل تحریم شده و دیگر قابل دسترس نیستند.

الگوریتم‌ها و آپدیت‌ها برای زبان فارسی از بین می‌رود!

طبیعتا اگر گوگل اکانت‌های فارسی را تحریم کند دیگر برای این زبان هم آپدیت ارائه نخواهد کرد و این پایان خط تمام الگوریتم‌های گوگل برای ایرانی‌ها می‌باشد. و این یعنی حتی وب سایت‌هایی که سرور خارجی هم دارند دیگر فرصت رقابت برای آن‌ها تمام می‌شود.

دیگر سئو فارسی نخواهیم داشت!!

اگر سایت فارسی زبانی نداشته باشیم دیگر سئو فارسی هم از بین می‌رود و فاجعه بزرگ همینجاست که تعداد زیادی سئو کار ماهر دیگر نمی‌توانند سئو زبان فارسی انجام بدهند و حتی ممکن است شغل خود را برای تایم زیادی از دست بدهند.

ابزارهای گوگل به سایت‌های ایرانی سرویس دهی نخواهند کرد!

همین الان هم ابزارهایی سئو آمار خیلی دقیقی برای سئو فارسی ندارند اما تا حدودی می‌توان از آن‌ها اطلاعات خوبی دریافت کرد ، اما پس از این که گوگل ایران را تحریم کند دیگر سرویس دهی وجود نخواهد داشت.

چگونه با تحریم‌های گوگل مقابله نماییم؟

خوب حالا فرض می‌کنیم که این تحریم‌ها متاسفانه برای ما اعمال شد چگونه کسب و کارهای خود را از غرق شدن نجات داده و با این تحریم‌ها مقابله نماییم؟

در ادامه مهم‌ترین موارد را خدمت شما بررسی خواهیم کرد که بهتر است برخی از این موارد را قبل از وقوع تحریم شدن انجام بدهید!

حتما از وبسایت خود بکاپ داشته باشید!

بکاپ داشتم به طور مداوم از سایت امری است که هر وبمستری اهمیت آن را می‌داند و طبق یک برنامه روتین حتما از سایت بکاپ تهیه می‌کند تا در صورت وقوع مشکل بتوان تا حد زیادی ضررهای ناشی از آن را کاهش داد.

خوب مسلما اگر از سایت خود بکاپ داشته باشید و گوگل سایت‌های ایرانی را تحریم کند شما تمامی داده‌های خود را دارید و از بابت نگرانی نخواهید داشت.

سعی کنید در موتورهای جست و جو دیگری سایت خود را ثبت نمایید!

خوب اگر سایت‌های ایرانی توسط گوگل تحریم بشود طبیعتا ما دبگر نمی‌توانیم از این فضا استفاده کنیم پس باید جایگزین‌های دیگری را انتخاب نمایید. انتخاب موتورهای جست و جوی دیگر نه تنها برای زمان تحریم بلکه در مواقع عادی هم بسیار حائز اهمیت است.

درست است که بیش از 95درصد از کاربران از موتور جست و جوی گوگل استفاده می‌کنند اما شما باید برای آن 5 درصد کاربران هم فضایی خوبی را برای شناخت برند خود بوجود بیاورید.

موتورهای جست و جوی بینگ

یکی دیگر از موتورهای جست و جو که کاربران مطلوبی را دارد و ممکن است بتوانید به عنوان جایگزین استفاده نمایید ، بینگ نام دارد. بینگ موتور جست و جوی متعلق به ماکروسافت است که قرار بود روزی رقیب گوگل شود اما خوب گوگل با عمکلرد خوبی که دارد بسیار سریع از آن پیشی گرفت.

حتی در بازه زمانی امروزه بینک رتبه دوم سرچ‌های دنیا پس از گوگل را دارد.

البته که این رتبه دوم بودن در حالتی است که گوگل بیش از نود درصد تمامی سرچ‌ها را به خود اختصاص داده است.

برای این که بتوانید در موتور جست و جوی بینگ رتبه بگیرید باید با مفهوم سئو در این موتورهای جست و جو آشنا باشید.

خبر خوب برای سئو کاران این است که اگر با معنی و مفهوم سئو گوگل آشنا باشند قطعا در این زمینه بسیار قوی عمل خواهند کرد.

بررسی سئو بینگ به صورت خلاصه :

تولید محتوا در بینگ هم برای کسب رتبه بسیار مهم است پس تولید کنندگان محتوا می‌توانند طبق روال قبل برای سایت در بینگ محتوا تولید کنند.

در بینگ باز هم می‌توانید طبق روال قبلی لینک سازی داشته باشید .

لینک سازی به دو صورت لینک داخلی و بک لینک برای بینگ اهمیت دارد.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی برای سایت در بینگ همچنان بالاست پس فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی ادامه بدهید.

همچنان باید افزایش سرعت سایت در اولویت شما باشد.

تقریبا تمام موتورهای جست و جو رضایت کاربران و تجربه کاری خوب را در اولویت دارند.

پس زمانی می‌توانید رتبه خوبی را کسب کنید که کاربران از سایت شما رضایت داشته باشند.

موتور جست و جوی یاندکس

یاندکس یک موتور جست و جوی روسی است که برای خود کشور روسیه طراحی شده است و استفاده از آن برای تمامی افراد در سراسر جهان آزاد است.

برای این که در موتور جست و جوی یاندکس رتبه خوبی را کسب کنید باید مسلط بر سئو یاندکس باشید.

اگر سئو گوگل را خوب مسلط باشید تفاوت زیادی با سئو یاندکس نخواهد داشت.

برای اینکه بتوانید در فضای سئو یاندکس به خوبی عمل کنید به پاره‌ای از موارد اشاره خواهیم کرد:

باز هم محتوا در یاندکس تاثیر گزار است. یعنی نمی‌توان سایتی را پیدا کرد که بدون محتوا نتیجه خوبی را کسب کرده باشد.

لینک سازی در یاندکس مهم است که برای لینک سازی خارجی می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید.

قدمت و سن دامنه در یاندکس تاثیر گزار است بنابراین این مورد می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد.

تاثیرات تحریم گوگل بر ایران برتر آموز

البته به جز این دو موتور جست و جو می‌توانید موتورهای جست و جو دیگری را پیدا کرده و در آن‌ها فعالیت داشته باشید.

البته شاید اگر مسئله تحریم بوجود بیاید موتورهای جست و جوی جدیدی به کاربران معرفی بشود که سایت‌های خود را به این موتورهای جست و جو معرفی نماییم.

گوگل تعدادی از تحریم‌های خود را لغو کرده است!

اخیرا شرکت گوگل اعلام کرده است که تعدادی از تحریم‌های خود را علیه کاربران ایرانی لغو کرده است و این افراد می‌توانند بدون محدودیت از این موارد استفاده کنند.

آمریکا تحریم خدمات اینترنتی و فناوری محور برای تمامی کاربران ایرانی را لغو کرد.

با مجوزهای تازه ، نه تنها دسترسی کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی ، ابزارهای ارتباطی ، نرم افزارهای تماس ویدیویی ، خدمات ابری ، نقشه‌های آنلاین و مبتی بر وب ، بازی‌های کامپیوتری ، پلتفرم‌های آموزشی ، ابزارهای ترجمه و احراز هویت ، آنتی ویروس‌ها ، تلفن‌های هوشمند و سیستم عامل آن‌ها ، تلفن‌های ماهواره‌ای ، گجت‌های دیجیتال ، سیم کارت ، روتر ، مودم ، کامپیوترهای شخصی فراهم شد ، بلکه ارائه خدمات شرکت‌های بزرگ و تاثیر گزاری مانند گوگل ، متا ، اپل و دیگر شرکت‌ها به ایرانیان کاملا قانونی خواهد بود.

آیا گوگل تنها برای تحریم‌ها سرویس‌ها خود را برای ایرانی‌ها محدود کرده است؟

مسدود‌سازی‌ کاربران اینترنت در ایران توسط برخی شرکت‌های اینترنتی خارجیتنها به خاطر تحریم‌ها نیست بلکه با توجه به رفتار این دسته از کاربران در فضای وب برمی‌گردد.

علت این است که متاسفانه به‌دلیل نبود کپی‌رایت یا حقوق مولفان و نرم افزارها در فضای سایبر و متعهد نبودن کاربران ایرانی به قوانین جهانی کپی رایت ، دسترسی ‌IP های ایرانی محدود است. تصمیم به مسدود‌سازی‌ ایرانی‌ها در گوگل کد نیز به همین دلیل است و دقیقا به‌همین علت این سرویس هنوز به‌رغم شعار داده شده توسط گوگل، برای کاربران ایرانی لغو نشده است.

سخن آخر :

سعی کرده‌ایم به طور کامل مقاله اگر گوگل ایران را تحریم کند چه می شود؟ بررسی نماییم و نکات خوبی را به شما کاربران عزیز مطرح نماییم. مهم‌ترین نکته این است که اصلا فکر خود را درگیر این موارد نکنید و استرس تحریم را نداشته باشید. بسیار با قدرت پیش بروید و استراتژی سئو  قوی داشته باشید.

اگر مشکلی برای گوگل پیش بیاید تمامی کاربران و حتی رقبای شما هم این مشکل را خواهند داشت و این مشکل سراسری است.

پیشنهاد ما این است که اگر تا به الان کسب و کار خود را به علت این دلایل شروع نکردید همین الان به فکر راه اندازی آن باشید شاید اصلا گوگل تصمیمی برای تحریم ما کاربران ایرانی نخواهند داشت.

شما به خاطر یک تصمیمی که شاید اصلا اتفاق نیافتد کسب و کار خود را رها نکنید و به نکات مثبت همکاری با گوگل فکر کنید.

شما می‌توانید تعداد زیادی از جامعه هدف را در کنار هم داشته باشید.

با این جامعه هدف می‌توانید فروش خوبی را تجربه نمایید.

اگر تجربه در زمینه تحریم‌های گوگل دارید ، لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *