هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

1400/09/19

در یک سری دیگر از مقالات دیجیتال مارکتینگ برتر آموز میخواهیم به روش دیگری از بازاریابی ها بپردازیم. در قسمت های گذشته راجب به بازاریابی درونگرا یا ربایشی صحبت کردیم، اگر در این باره اطلاعاتی ندارید پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه بازایابی برونگرا به مطالعه بازاریابی ربایشی چیست؟ بپردازید.

در حالت کلی میتوان گفت که بازاریابی های اساسی موجود در دیجتال مارکتینگ در زیر دسته بازاریابی برونگرا و درونگرا تقسیم می شود، پس بهتر است در ابتدا با مفاهیم این دو بازاریابی آشنا شویم.

در بازاریابی ربایشی بررسی کردیم که شما هزینه و بودجه مورد نظر خود را به جای اینکه صرف این کنید تا جامعه هدف را با روش های مختلف با کسب و کار خود آشنا کنید فقط کافیست این هزینه و انرژی را صرف بهبود کسب و کار کنید تا مشتری ها خودشان بر طبق نیازشان به سمت شما حرکت کنند. در بازاریابی برونگرا دقیقا بر عکس این قضیه رخ میدهد یعنی شما همواره به دنبال جامعه هدف هستید تا کسب و کار خود را با آنها در میان بگذارید.

در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع مبپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی برونگرا چیست؟
  • بازاریابی برونگرا با بازاریابی درونگرا (ربایشی) چه تفاوتی دارد؟
  • ابزار های بازاریابی برونگرا چیست؟

راهنمای کامل بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing مارکتینگ به این معنا است که شما برای جذب جامعه هدف برنامه ریزی کنید و سعی کنید کسب و کار و محصولات خود را به جامعه هدف و مخاطبین نشان دهید. به زبانی ساده تر یعنی قبل از اینکه اجازه دهید کاربران برحسب نیازشان به سمت شما حرکت کنند ، برند خود را به کاربران معرفی می نمایید.

در این تبلیغات برونگرایی از روش های بازاریابی گوناگونی برای ارتباط با جامعه هدف استفاده میکنند. مثال های زیادی از بازاریابی برونگرا در برند ها و کسب و کار های مختلف وجود دارند که از تبلیغات بیلبوردی گرفته تا تبلیغات تلویزیونی میتوان این نمونه ها را مشاهده کرد.

بازاریابی برونگرا ریشه ای سنتی و قدیمی دارد، به خاطر اینکه در گذشته عملا عنوانی به نام بازاریابی ربایشی معنا نداشت، زیرا تنها تلویزیون، رادیو، روزنامه و تبلیغات بنری در گذشته وجود داشتند و کسب و کار ها چاره ای جز این نداشتند تا در این بستر ها به تبلیغات و معرفی کسب و کارشان بپردازند. در مقابل بازاریابی برونگرا بازاریابی درونگرا یا بازاریابی ربایشی قرار می گیرد.

در بازاریابی برونگرا باید حریم کاربران به خوبی رعایت شود، تا ایجاد مزاحمت برای کاربران نداشته باشید.

بازاریابی برونگرا با بازاریابی درونگرا (ربایشی) چه تفاوتی دارد؟

پس از اینکه به توضیح کامل هر کدام از دو بازاریابی درونگرا و برونگرا پرداختیم، حال میخواهیم بررسی کنیم که این دو بازاریابی چه تفاوتی با یک دیگر دارند.

تفاوت قابل توجهی میان بازاریابی برونگرا با بازاریابی درونگرا وجود دارد که این تفاوت ها کاملا محسوس هستند. با بازاریابی ربایشی شما با توجه به خواسته و نیاز مشتری در مقابلش قرار میگیرید ولی در بازاریابی برونگرا شما به تبلیفات به کل جامعه هدف میپردازید و میخواهید کل این جامعه را با کسب و کار خود آشنا کنید، در این میان قطعا نمیتوانید تمام جامعه هدف را به سمت خود بکشانید بنابراین ممکن است در نظر برخی از افراد شما مزاحم، اسپم و اعصاب خورد کن به نظر برسید.

پیشنهادی که به این افراد می شود این است که در کنار بازاریابی برونگرا سعی کنند از بازاریابی اجازه ای استفاده کنند تا در صورت کسب رضایت به ایجاد تعامل با مشتری بپردازید در این صورت اسپم شناخته نمی شوید و در کنار مشتری های خود اعتبار دارید.

با ظهور بازاریابی ربایشی دیگر میل و رغبت مردم نسبت به بازاریابی برونگرا کم شد. دیگر جامعه هدف دوست دارند فقط با کسب و کارهایی تعامل بگیرند که به آن ها نیاز دارند. شاید دیگر همه ی افراد تبلیغات تلویزیونی و اسمس و پوشه های ایمیل خود را با دقت نگاه نکنند و فقط به کسب و کارهایی توجه کنند که از قبل با آنها تعامل داشته اند.

در بازاریابی درونگرا مشتری بر حسب نیازش به سمت شما حرکت میکند بنابراین به اطلاعات شما نیاز دارد و وابسته شما است، در این حالت بالاترین نرخ تعامل را از مشتری دریافت می کنید و این افراد معمولا همیشه در قیف فروش شما باقی می مانند و مشتری ثابت شما خواهند بود.

این نکته کمتر در بازاریابی برونگرا رخ میدهد و نیازمند زمان و آموزش زیادی از جانب شما به مشتریان بالقوه است و ممکن است برخی افراد از این مسیر خسته شده و از شما دور شوند.

هزینه های تبلیغات و بودجه کسب و کار در بازاریابی ربایشی بسیار کمتر از بازاریابی برونگراست. پس اگر میخواهید در هزینه های خود صرف جویی کنید به سمت بازاریابی ربایشی یا درونگرا حرکت کنید.

در تصویر زیر به خوبی این تفاوت را میتوانید مشاهده کنید.

تفاوت بازاریابی برونگرا و درونگرا چیست؟

تفاوت بازاریابی برونگرا و درونگرا چیست؟

ابزار های بازاریابی برونگرا چیست؟

در این مرحله به توضیح ابزار های کاربردی بازاریابی برونگرا میپردازیم که اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید قطعا با این ابزارها آشنایی دارید.

1.بازاریابی حضوری

در بازاریابی حضوری میتوانید با جامعه هدف به طور مستقیم ارتباط بگیرید. این روش بسیار موثر است چون افراد در کنار شما حضور دارند و میتوانید به سوالاتشان پاسخ دهید، فقط سعی کنید از افراد ماهر و آموزش دیده استفاده نمایید. در تایم های مناسب در کنار افراد قرار گیرید. سعی کنید برای تایمی که از افراد میگیرید ارزش قائل باشید.

2.بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ

با ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی میتوانید به راحتی بازاریابی برونگرای خود را آغاز کنید، معمولا این دو ابزار، ابزاری هستند که بیشتر کسب و کار ها در ابتدای راه به سراغشان میروند. فقط سعی کنید قبل از ایم کار حتما از کاربر اجازه بگیرید. فراموش نکنید مهم ترین امر در هر کاری کسب رضایت مشتری است.

3.تبلیغات تلویزیونی

اگر کسب و کار شما گسترده است و یا به عبارتی مس مارکتینگ یا بازاریابی انبوه به شمار میروید چون میتوانید بودجه کافی برای تبلیغات ارائه دهید میتوانید از تبلیغات تلویزیونی استفاده نمایید. سعی کنید ایده های جذاب و ترند داشته باشید تا کاربران به تبلیغ تلویزیونی شما جلب شوند.

4.تبلیغات بروشور و کاتالوگ

میتوایند با استفاده از بروشور و کاتالوگ با جامعه هدف ارتباط بگیرید. این بروشور ها را میتوانید برای مشتریان به طور رایگان ارسال نمایید. سعی کنید از محتوای خوبی برای بروشور های خود استفاده نمایید. برای اینکه محتوای بروشور و کاتالوگ شما جذاب به نظر برسد پیشنهاد میشود حتما روش ها و اصول های بازاریابی چریکی را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید.

5.تبلیغات روزنامه ای

با پیشرفته شدن و گسترش تکنولوژی ، امروزه درصد افرادی که روزنامه تهیه کنند رو به کاهش است، زیرا افراد از طریق گوشی های همراه میتوانند به اخبار دسترسی پیدا کنند. اما اگر جامعه هدف شما با این سبک هنوز تعامل دارند تبلیغات روزنامه ای میتواند برای شما گزینه ی مناسبی باشد.

6.تبلیغات در شبکه های اجتماعی

جایگزین تبلیغات در روزنامه ها و رسانه شبکه های اجتماعی است. امروزه مردم تایم زیادی را در شبکه های اجتماعی میگذرانند پس بنابراین میتوانید بازاریابی درونگرا را وارد بازاریابی شبکه های اجتماعی کنید و به تبلیغات در این شبکه ها بپردازید. به اینفلوئنسر های ماهر در این زمینه تبلیغ بدهید تا به معرفی کسب و کار شما بپردازند فقط سعی کنید که محتوای زرد تولید نکنید.

7.بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی نیز یکی از روش هایی است که شما میتوانید در بازاریابی برونگرا از آن استفاده کنید. بدین صورت که با جامعه هدف خود تماس بگیرید و به توضیح محصولات یا کسب و کار خود بپردازید. این نوع بازاریابی معایبی نیز دارد.

برای مثال ممکن است شما در تایم نامناسب با افراد تماس بگیرید، صحبت کردن شما با  افراد از حوصله آن ها خارج باشد، حس مزاحمت را در جامعه هدف ایجاد کنید. بنابراین سعی کنید با دقت تمام به این موضوع بپردازید و از افراد ماهر و آموزش دیده در این زمینه استفاده نمایید.

ابزار های بازاریابی ایمیلی

ابزار های بازاریابی ایمیلی

سخن آخر :

به بررسی کامل بازاریابی برونگرا پرداخیتم، مزایا، معایب و ابزار ها را معرفی کردیم. شاید فکر کنید که نمیخواهیم این روش بازارایی را پیشنهاد کنیم اما بر عکس اگر بازاریابی برونگرا اصولی و با رعایت حریم شخصی افراد انجام شود میتواند گزینه بسیار مناسبی برای جامعه هدف و تبدیل کردن آن ها به مشتری بالقوه باشد.

شرکت ها و کسب و کارهای بزرگی را مشاهده میکنیم که با تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات بنری تواسته اند جایگاه بسیار خوبی میان مشتریان بالقوه خود دریافت کنید و تعداد زیادی مشتری بالفعل بدست آورند.

سعی کنید در خلال بازاریابی برونگرا حتما بازاریابی اجازه ای را شریک کنید. در برخی از کسب و کار ها مانند بازاریابی سبز واقعا نمی توان به خوبی بازاریابی ربایشی را اجرا کرد زیرا ممکن است اصلا کسب و کار شما به ذهن جامعه هدف نرسد، بنابراین نیاز دارید خود را معرفی کنید.

اگر به روش های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را از دست ندهید و یا اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *