تجربه کردن اتفاقات مختلف پیرامو ما، یکی از موضوعاتی است که همواره برای ما جذاب بوده است و اگر این تجربه حس خوبی را به ما منتقل کند، برای همیشه در ذهن ما ماندگار خواهد شد. به همین دلیل است که امروزه بازاریابان، به سراغ استفاده از این تجربیات کرده اند تا برند و شرکت خود را هر چه بیشتر در ذهن افراد جای دهند. برای رقم زدن بهترین تجربیات برای مشتریان خود باید از بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing استفاده کنید. اما این که بازاریابی تجربی چیست و چگونه می توان از آن در کسب و کار استفاده کرد و باعث افزایش فروش یک شرکت شد، چیزی است که امروز می خواهیم در برتر آموز، به بررسی آن بپردازیم.
همه افراد در بازاریای تجربی به دنبال حلق و ایجاد تجربه های جدید هستند. مثلا شخص وقتی می خواهید یک تئاتر را تماشا کنید، ترجیح می دهید آن را در خانه ببینید یا به تئاتر شهر برید و آن جا تئاتر را مشاهده کنید. یا مثلا دیدن یک کنسرت یا یک همایش علمی، قطعا از نزدیک بسیار می تواند جذاب تر باشد تا اینکه بخواهید بروید و در خانه خود بنشینید و فیلم آن را مشاهده کنید. این ها مثال هایی از بازاریابی تجربی است که می توانید به صورت عینی در زندگی خود ببینید.
از طرفی اگر به رفتار خودتان در دنیای وب و واقعی دقت کنید، خواهید دید که روش های قدیم بازاریابی نظیر بیلبوردهایی که در سرتاسر اتوبان وجود دارد یا سایت هایی که مداوم می خواهند به شما موارد تبلغیاتی را نشان دهند؛ دیگر کاربردی نداردر و افراد دیگر به آن ها هیچ اهمیتی نمی دهند و باید به دنبال روش های جدید در بازاریابی باشید. در بازاریابی جدید روش های مختلفی نظیر بازایابی حسی، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ویروسی و … وجود دارد که هر کدام از آن ها کاربرد و جایگاه مخصوص به خود را دارند و برای اینکه بهترین نتیحه را از بازایابی خود بگیریم باید از تمامی روش های بازاریابی متناسب با کسب و کار خود استفاده کنیم.
بازاریابی تجربی به دنبال ایجاد ثبت خاطره ای زیبا برای مشتری است که وی این احساس را کاملا تجربه کند و برند شرکت در خاطر وی بماند و تا مدت ها حتی این خاطره را به یاد بیاورد و بتواند این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارد. در واقع این نوع بازاریابی باعث ایجاد ارتباط دوطرفه بین برند و مشتریان می شود و دلیل خرید مشتریان دیگر استفاده از محصولات صرفا نیست بلکه آن ها می خواهند ارتباط نزدیک تری با برند داشته باشند. بنابراین یکی از مهارت های دیجیتال مارکتر این است که بتواند استراتژی پیاده کند که مشتری ارتباط هرچه بیشتری با برند داشته باشد.
تحقیقات نشان داده است، وقتی کسی یک محصولی را تست می کند یا به هر طریقی از آن استفاده می کند، علاقه و تمایل بیشتری برای خرید از آن محصول دارد تا چیزی که فقط در تبلیغات وب سایت ها یا بیلبوردها آن را دیده است. اگر بخواهیم یک نمونه موفق از این سبک بازاریابی را مثال بزنیم، بهترین گزینه آن شرکت نوشابه انرژی زا EnergyX است. این شرکت با کامیون هایی زیبا و شیک پس از پایان هر مسابقه ورزشی بیرون ورزشگاه قرار می گرفت و به صورت رایگان ببن افراد نوشابه توزیع می کرد و در کنار خود نوشابه به آن ها کد تخفیف برای خرید بعدی نیز ارائه می داد. اینگونه هم افراد تجربه بعد بازی خود را بهتر می کردند و هم از محصول این شرکت استفاده کرده بودند و در خریدهای خود استفاده از این کد تخفیف را حتما پیاده می کردند.
از آنجایی این نوع بازاریابی تاثیرگذار است که ما ذاتا موجوداتی احساساتی هستیم و وقتی یک برند به این احساسات توجه می کند و احساسات ما را درگیر می کند، نه تنها از آن برند خرد می کنیم، بلکه به مشتری وفادار آن نیز تبدیل خواهیم شد. از طرفی 80 درصد برندها از این طریق تمایلی به فروش مستقیم ندارند و سعی می کنند صرفا برند خود را به افراد دیگر معرفی کنند و یک برندینگ قوی برای خود ایجاد کنند.
همانگونه که گفته شد، بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing به دنبال ایجاد ثبت تجربه های جدید و خلق خاطره ای خوش در ذهن مخاطب است. بسیاری از اجناس در دنیا تولید می شوند که هنوز کسی با آن ها آشنایی ندارد و آنقدر کیفیت آن ها بالا است که با یک بار استفاده مشتری از آن به صورت دائمی استفاده خواهد کرد. اما به نظر شما بهترین کاری که می توان انجام داد تا یک محصول و برند آن بین مردم جا بفیتد چیست؟ پاسخ فقط بازاریابی تجربی است که با استفاده از آن بتوانید یک تاثیر بر احساس افراد گذاشته و با کمی خلاقیت و داشتن استراتژی آن ها را وفادار به محصول و برند خود کنید.
در بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing نیازی نیست به دنبال فروش باشید تا بتوانید مشتری برای خود ایجاد کنید، شما در این جا یک هزینه ای را می دهید اما چندین برابر آن را در مدت کوتاهی با فروش خود برمی گردانید. این تکنیک و نوع بازاریابی کاملا جدا از بازاریابی سنتی است و تفاوت های زیادی با آن دارد.
با اینکه انواع جدید بازاریابی سود خود را به کسب و کارهای متفاوت نشان داده اند و بسیاری با استفاده از آموزش دیجیتال مارکتینگ، سعی در بهبود وضعیت فروش و برندینگ برای خود کرده اند، اما بسیاری از کسب و کارها هستند که هنوز به این روش ها ایمان ندارند. در ادامه می خواهیم به بررسی تفاوت هایی که این دو نوع بازاریابی با یکدیگر دارند، بپردازیم.
در بازاریابی سنتی، افراد به مشتریان بسیار منطقی نگاه می کنند و هیچ گاه قصد درگیر کردن احساسات آن ها را ندارند. به عبارتی در بازاریابی سنتی می گویند افراد از روی منطق خرید خود را انجام می دهند و احساس آن ها هیچ نقشی در آن ندارد. این در حالی است که در بازاریابی سبک جدید، معتقدند افراد بر اساس احساس خرید خود را انجام می دهند و به همین دلیل بسیار سعی می کنند افراد را به وسیله احساسشان درگیر کنند و از این طریق به آن ها محصول بفروشند.
در بازاریابی به روش سنتی، هدف صرفا فروختن یک محصول است. در این نوع بازاریابی سعی می شود یک ویژگی نظیر قیمت پایین به محصول افروده شود تا بتوانند فروش بالاتری را تجربه کنند. این در حالی است که در بازاریابی تجربی، چنین چیزی اصلا وجود ندارد و سعی می شود یک حس به مخاطب داده شود و با استفاده از آن حس، به صورت ابتدایی ماندگاری در ذهن مخاطب ایجاد شود. پاسخ به این پرسش که چگونه این محصول می تواند بر زندگی و احساسات افراد تاثیر بگذارد، چیزی است که مسیر بازاریابی را تا حد زیادی مشخص می کند.
در بازاریابی سنتی، بر روی ویژگی ها و مزیت های یک محصول تاکید ویژه ای می شود تا خریدار را ترغیب به خرید کند. این در حالی است که در بازاریابی به سبک جدید، تمرکز بر تجربه خرید عالی است و همین تجربه خرید باعث ایجاد انگیزه و ترغیب برای خرید می شود.
حال که شناخت کافی از بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing دارید و تفاوت آن با بازاریابی به روش سنتی را می دانید، بهتر است مزیت ها و ویژگی های آن را نیز بشناسید تا بتوانید استراتژی مناسبی برای این نوع بازاریابی داشته باشید.
یکی از جدیدترین شیوه های بازاریابی که برندها بر روی آن سرمایه گذاری زیادی می کنند، بازاریابی دهان به دهان است. فرض کنید شما از سایت برتر آموز دوره آموزش طراحی سایت را خریداری می کنید و بسیار راضی هستید. در چنین حالتی در جمع های دوستانه و در فضای کار، از خوبی های این دوره آموزشی صحبت خواهید کرد و این باعث برند شدن هر چه بیشتر سایت ما و همچنین ترغیب خریداران دیگر برای استفاده از این آموزش است.
شرکت ها و برندهای مختلف سعی می کنند تجربه خوبی را به مشتریان خود بدهند و از این طریق به صورت رایگان و از طریق مشتری های قبلی، مشتری های جدید جذب کنند. شاید برایتان جالب باشد که هر شخص با تجربه خرید عالی، می تواند شما را به 17 نفر معرفی کند.
وقتی یک شخصی از طریق روش بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing با شما برندتان آشنا می شود، در واقع شانس بیشتری برای فروش محصول به وی وجود دارد. بسیاری از افرادی که از یک برند خرید انجام می دهند، می گویند تجربه ای که از شناخت برند، ویژگی ها و رسالت برند وجود داشت؛ باعث تاثیر هرچه بیشتر بر روی انتخاب هنگام خرید شده است.
امروزه اگر بیاید و کل شهر رو بیلبورد بزنید، قطعا اتفاق خاصی در فروشتان نمی افتد. چرا که امروزه مردم از جایی خرید می کنند که با آن ها ارتباط بیشتری گرفته و حس بهتری به آن ها منتقل کند. بنابراین باید بتوانید با استفاده از بازاریابی تجربی روشی مناسب برای ایجاد تاثیر خوب در مشتری پیدا کنید و با استفاده از آن ، فروش بیشتری را نیز داشته باشید.
ذیگر ویژگی این بازاریابی این است که اگر آن را درست انجام دهید، همانند بازاریابی ویروسی، بسیار سریع بر سر زبان ها خواهید افتاد و رشد عجیبی را در مدتی بسیار کم تجربه خواهید کرد. برای این کار فقط کافی است تجربه خوبی را از خرید در ذهن مشتریان خود رقم بزنید و آن ها با استفاده از شبکه های اجتماعی، شما را به دیگران معرفی کنند. همین برای معرفی و وایرال شدن برند، محصولات و خدمات شما کافی است.
اگر شما تا اینجای مقاله را مطالعه کرده باشید، احتمالا به این نتیجه رسیده اید که باید از این نوع بازاریابی در کسب و کار خود استفاده کنید. اما اینکه از چه طریقی و چگونه آن را در کسب و کار خود پیده کنید، موضوعی است که در ادامه می خواهیم آن را با یکدیگر مورد برریس قرار دهیم.
در بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing باید بتوانید هرچه بیشتر و کارآمدتر از فضای دیجیتال و ابزارهای آنلاین استفاده کنید تا کاری که انجام می دهید، بسیار تاثیرگذار تر و بهتر انجام شود. برای این بازاریابی باید از کانال هایی که در دسترس دارید مانند اینستاگرام، وب سایت و … استفاده کنید تا هرچه بهتر فرایند بازاریابی انجام شود. همچنین می توانید این بازاریابی را با بازاریابی چریکی ادغام کنید و نتیجه بهتری نیز بگیرید.
یکی از ترفندهای مهمی که می توانید در این نوع بازاریابی از آن استفاده کنید، استفاده از هشتگ ها داخل کمپین ها است که اینجوری خیلی سریع تر می توانید به ترند تبدیل شوید و فرایند بازاریابی را هرچه بهتر انجام دهید.
اگر نمونه های موفق در این سبک از بازاریابی را مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید که این نوع بازاریابی در واقع هزینه بر خواهد بود و به همین دلیل باید هدف خود را از کمپینی که قصد انجام آن را دارید تعیین کنید و گرنه تمامی پولی که برای آن هزینه می کنید، از بین خواهد رفت.
باید سعی کنید تجربه ای برای افراد رقم بزنید، که به بهترین تجربه عمر آن ها تبدیل شود و چیزی باشد که تابحال آن را تجربه نکرده اند. در آن صورت است که نام برند شما در ذهن افراد باقی خواهد ماند و بازاریابی تجربی خوبی را به آن ها ارائه کرده اید.
امروز سعی کردیم مقاله بازاریابی تجربی را به خوبی برای شما آماده کنیم تا یکی از روش های بازاریابی را به خوبی یادبگیرید. این روش بازاریابی به تنهایی می تواند برای شما اعتبار و فروش به همراه داشته باشد اما تنها روش بازاریابی مورد استفاده برای شما نیست و شما باید در کنار این بازاریابی روش های دیگر بازاریابی را نیز مورد بررسی و اجرا قرار دهید.چنانچه هرگونه سوالی درباره بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing دارید، کافی است آن را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا به صورت کامل به شما پاسخ دهیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.
نظرات کاربران