سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
بازاریابی مدرن چیست؟

بازاریابی مدرن چیست؟ بررسی تفاوت های بین بازاریابی مدرن و سنتی

1400/10/08

از زمان های قدیم، شرکت های مختلف برای فروش محصول و خدمات خود از بازاریابی استفاده می کردند. اما روز به روز با پیشرفت تکنولوژی و دنیای اینترنت، بازاریابی رنگ و بوی دیگه ای به خود گرفته است و بازاریابی مدرن شکل گرفته است. بازاریابی مدرن به این معنا نیست که روش های بازاریابی قدیمی کلا کنار رفته اند و از آن ها استفاده نمی شود، خیر. بلکه با ورود بازاریابی مدرن (Modern Marketing) به دنیای کسب و کار، هنوز هم روش های سنتی مورد استفاده است اما با این روش بازاریابی می توان بازدهی بیشتر با هزینه کمتری را به دست آورد. اما اینکه بازاریابی مدرن چیست و چگونه می توان از آن ذر کسب و کار استفاده کرد، امروز در برتر آموز می خواهیم به این پرسش ها پاسخ دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

بازاریابی مدرن (Modern Marketing) چیست؟

بازاریابی مدرن به نوعی از بازاریابی گفته می شود که در آن از تمامی پتانسیل هایی که تکنولوژی در احتیار ما قرار داده است، استفاده می کنیم. این ابزارها شامل وب سایت، شبکه های اجتماعی و به صورت کلی اینترنت است. یک بازاریاب باید بتواند در کنار مهارت هایی که از طریق آموزش دیجیتال مارکتینگ به دست می آورد، از تمامی ابزارهایی که در دسترس دارد برای فروش بیشتر خدمات و محصولات استفاده کند.

در دیجیتال مارکتینگ، سعی می شود از تمامی ابزارهایی که در اختیار داریم مانند اینستاگرام، وب سایت، تلگرام، ایمیل و … استفاده شود تا با هزینه کمتر خدمات به مشتری معرفی شود. برای معرفی یک خدمت یا محصول در قدیم باید مقدار زیادی هزینه برای تبلیغات بیهوده می شد و به زحمت مخاطب را به سمت کسب و کار آورده می شد. اما اکنون فقط کافی است بازار هدف (target market) را به درستی تشخیص دهید و تمام ظرفیت کار خود را روی آن بگذارید.

روش های بازاریابی مدرن

 

در بازاریابی مدرن، چیزی که بسیار اهمیت دارد کم بودن هزینه و در عین حال بازدهی بالا است. فرض کنید یک سایت که در حوزه آموزش سئو کار می کند، محصولی را آماده فروش کرده است و می خواهد به مشتریان خود اعلام کند که چنین محصولی وجود دارد. حال چند راه پیش روی او است، اینکه از ایمیل مارکتینگ استفاده کند یا از بازاریابی پیامکی یا از تیلیغات داخل اینستاگرام استفاده کند. در اینجا وظیفه یک شخص و تیم بازاریابی این است که به صورت دقیق هر چند روش که پیش روی او است را بررسی کند و میزان بازخورد هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار دهد و ببیند از نظر کدام یک به صرفه تر است.

بازاریابی سنتی چیست؟

حال که با مفهوم بازاریابی مدرن آشنا شدیم، می خواهیم ببینیم بازاریابی سنتی چیست و چه تفاوت هایی با بازاریابی مدرن دارد. این نوع بازاریابی قدیمی ترین نوع بازاریابی است که در دنیا وجود دارد و در آن، هیچ استفاده از ابزارهای آنلاین و به صرفه امروزی نمی شود. اگر ساده ترین نوع تبلیغات بازاریابی سنتی را بخواهیم مثال بزنیم، پخش تراکت است. البته در کنار پخش تراکت، روش های زیاد دیگری برای بازاریابی سنتی قرار دارد.

مثلا تبلیغاتی که روی اتوبوس های شهری به صورت روزانه مشاهده می کنید، تبلیغاتی که از ظریق تلویزیون و آگهی آن پخش می شود، تبلیغات چاپی روزنامه، مجله و تراکت ها تماما از روش های بازاریابی سنتی هستند.

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن

حال که با مفهوم هر دو بازاریابی آشنا شدیم، می خواهیم تفاوت هایی که این دو بازاریابی را با یکدیگر بررسی کنیم. در معنا و مفهوم بازاریابی چیست، هر دو روش بازاریابی یک تعریف واحد دارند و از آن جهت با یکدیگر کاملا همسو و هم جهت هستند. اما تفاوت های چشمگیری که دارند، باعث شده است تفاوت هایی برای آن قائل شویم.

تفاوت بازاریابی مدرن و سنتی

  • در بازاریابی مدرن، کلیه فرآیند بازاریابی در فضای آنلاین و وب صورت می گیرد اما در بازاریابی سنتی محدودیت مکان و زمان داریم. مثلا اگر کسی که دوره آموزش فتوشاپ می فروشد بازاریابی مدرن را پیش گیرد، هیچ مشکلی نخواهد داشت و به راحتی در هر زمان مشتری به صورت خودکار از روی وب سایت، خرید خود را انجام می دهد. این در حالی است که اگر یک آموزشگاه فیزیکی باشد و بخواهد چنین دوره را برگزار کند، باید محدودیت های زمانی بسیار زیادی را در نظر بگیرد. در طرف مقابل فروش محصولات فیزیکی نیز همینطور است، مثلا شما هیچ لباس فروشی را پیدا نمی کنید که در ساعت 3 صبح باز باشد و این در صورتی است که یک وب سایت در تمامی ایام هفته به صورت 24 ساعتی می تواند باز باشد. علاوه بر محدودیت زمانی، محدودیت مکانی نیز وجود دارد و کسی که در شیراز است، نمی تواند از یک فروشگاه در تبریز خرید کند ولی مشکلی که به لطف بازاریابی مدرن کاملا حل شده است و خریدهای اینترنتی از سراسر کشور در حال انجام است.
  • تفاوت بعدی که این دو نوع بازاریابی با یکدیگر دارند، تفاوت در سرعت اشتراک گذاری اطلاعات است. برای مثال در بازاریابی سنتی اگر قرار باشد تراکت بین افرادی پخش شود، بسیار زمان بر خواهد بود و در واقع باید یک نیرو استخدام شود و شخص کوچه به کوچه و محله به محله این تراکت ها را پخش کند. این در حالتی است که چنین کاری در بازاریابی مدرن از طریق یک پیامک قابل انجام است و دیگر نیاز به انجام کارهای پیچیده و زمان بر نخواهد بود.
  • در بازاریابی مدرن، فرآیند معرفی و فروش محصول پیچیدگی خاصی ندارد و شما اگر مسیر درست را پیش ببرید، به راحتی می توانید مشتری هدف پیدا کرده و فرآیند فروش را بسیار آسان تر کنید. این در حالی است که بازاریابی سنتی باید زمان و انرزی زیادی برای انجام فعالیت های مربوط به بازاریابی انجام دهید که می تواند انرژی زیادی از کسب و کار شما بگیرد.
  • یکی از مهم ترین مواردی که در مباحث بازاریابی باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید، هزینه است. در بازاریابی مدرن، شما هزینه زیادی نیاز نیست انجام دهید و با روش های آنلاین و کم هزینه (بعضا رایگان) می توانید کارهای بازاریابی را انجام داده و بهترین بازدهی را از آن بگیرید. اما در بازاریابی سنتی شما باید هزینه بسیار زیادی بکنید تا یک بازدهی معقول داشته باشید.

بازاریابی مدرن و سنتی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

  • اما آخرین تفاوت که شاید بتوان گفت در کنار هزینه، مهم ترین تفاوت این دو نوع بازاریابی است، نداشتن بازار هدف مشخص در بازاریابی سنتی است. احتمالا بارها دیده اید که در خیابان شخصی ایستاده و تراکت به دیگر افراد می دهد و برخی به محض اینکه تراکت را می گیرند و یک نگاهی به آن میندازند، همانجا تراکت را روی زمین انداخته و مسیر خود را طی می کنند، این دقیقا مصداق هدفمند نبودن فرایند بازاریابی است. روش های بازاریابی سنتی را در بالاتر اشاره ای کردیم و دانستید در این نوع بازاریابی، روش هایی نظیر تبلیغات تلویزیونی، پخش تراکت، پخش مطالب در روزنامه ها و .. برای بازاریابی مورد استفاده است. یک نگاهی به روش های گفته شده بیندازید، متوجه خواهید شد که هیچ کدام از آن ها هدفمند نیستند و وقتی تبلیغات و فرآیند بازاریابی هدفمند نباشد، یعنی باید هزینه زیادی را برای انجام آن به کار برد و در تبلیغات و بازاریابی مدرن، سعی می شود تا جای ممکن هدفمند بودن کار رعایت شود.
  • تا اینجا تقریبا مزیت های بازاریابی مدرن بر بازاریابی سنتی را اشاره کردیم، حال می خواهیم به مزیت و برتری بازاریابی سنتی نسبت به مدرن بپردازیم. مهم ترین مزیتی که بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی مدرن دارد، این است که سابقه بیشتری دارد و افراد استفاده زیادتری از آن کرده اند. یعنی آزمون و خطاها توسط دیگران انجام شده و شما تقریبا می توانید متوجه شوید که چه کاری انجام دهید تا بازدهی بیشتری برای شما داشته باشد. در حالی که در بازاریابی مدرن، مدت زمان زیادی نیست که افراد به آن روی آورده اند و آزمون و خطاها به صوترت کامل تکمیل نشده است. البته که بهتر است قبل از انجام فرآیند بازاریابی به خوبی آزمون خطاهارا انجام دهید یا از یک فرد متخصص در آن حوزه کمک بگیرید. در کنار فرآیند بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، بهتر است با فردی که در حوزه کاری شما موفق شده است نیز یک مشورتی داشته باشید. مثلا کسی که در زمینه آموزش اینستاگرام می خواهد فعالیت کند، خیلی منطقی نیست از یک شخص مدرس در حوزه آموزش شیمی مشاوره برای بازاریابی و تبلیغ بگیرد و بهتر است از شخص متخصص حوزه خودش کمک بگیرد.

برنامه ریزی برای بازاریابی مدرن

  • مورد بعدی که به عنوان معایب بازاریابی مدرن از آن می توان یاد کرد، پیچیدگی آن است. بسیاری از ابزارها در بازاریابی مدرن، پیچیده هستند و کار کردن با آن کار هر کسی نیست و باید مدتی زمان گذاشته شود تا روش آشنایی با آن ابزار یاد گرفته شود. این در صورتی است که در بازاریابی سنتی، ابزارها همگی در دسترس هستند و نیاز نیست زمانی برای یادگیری آن ها گذاشته شود. البته که این موضوع در برابر مزایایی که این سبک از بازاریابی دارد، بسیار کوچک و قابل چشم پوشی است.

چرا باید در کسب و کار از بازاریابی مدرن استفاده شود؟

حال که با تفاوت های بازاریابی مدرن و سنتی آشنا شدید، احتمالا شما دارید به این فکر می کنید که بازاریابی مدرن را هرچه زودتر در کسب و کار خود پیاده سازی کنید. اما قبل از اینکار می خواهم به صورت ویژه، مزیت های این نوع بازاریابی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم تا اگر کسی هنوز یک درصد به استفاده از بازاریابی مدرن شک دارد، قانع شود و کار خود را هرچه زودتر استارت بزند.

1.داشتن نرخ تبدیل بالاتر

نرخ تبدیل یعنی مثلا از هر 100 نفری که تبلیغ را میبیند، چه تعداد وارد فضای کسب و کار شما و قیف بازاریابی شما می شود. در بازاریابی مدرن، این نرخ تبدیل هرچه بیشتر بهنیه می شود و نسبت به بازاریابی سنتی تعداد افراد بیشتری جذب کسب و کار می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر برای بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO)، می توانید مقاله مربوط به آن را مشاهده کنید.

2. کم کردن هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی

در سال های نه چندان دور، شرکت ها مجبور بودند برای اینکه خودشان را به دیگران معرفی کنند، هزینه های زیادی برای تبلیغات در بیلبوردها، مجله ها و روزنامه ها بپردازند. این هزینه ها در بعضی مواقع برای یک کسب و کار بسیار زیاد بود و کار را برای شرکت ها سخت می کرد. این در حالی است که امروزه بازاریابی مدرن هزینه های زیاد بابت تبلیغات را حذف کرده است و با هزینه پایین تر می توانید فرآیند بازاریابی را انجام دهید.

کاهش هزینه بازاریابی

3. امکان ارزیابی دقیق ابزارهای دقیق بازاریابی

در گذشته اگر یک تبلیغ بر روی بیلبوردهای داخل شهر و هم زمان نیز یک تبلیغ بر روی رادیو انجام می شد، به صورت دقیق مشخص نبود که بازدهی کدام یک بیشتر است و افراد از ظریق کدام کانال وارد کسب و کار ما شده اند. اما در بازاریابی مدرن، شما به صورت مشخص می توانید ورودی هر کانال را تعیین کنید و بررسی کنید که کدام نوع از بازاریابی برای شما موثرتر است. این کار باعث خواهد شد تا تبلیغات کم بازده را از شیوه کاری خود حذف کرده و تا حد زیادی در هزینه های بازاریابی صرفه جویی کنید.

4. داشتن تعامل دائمی با مخاطب

وقتی یک محصول را دوستتان داشته باشد و در عین حال یک فروشنده غریبه نیز آن را داشته باشد؛ از کدام یک دوست دارید خرید کنید؟ مطمئنا دوست شما گزینه بهتری برای خرید خواهد بود چرا که می توانید با او راحت تر به تعامل بپردازید، با وی صحبت کنید و همین باعث جذاب تر شدن فرآیند خرید خواهد شد. در فرایند بازاریابی سنتی شما صرفا یک پیام را از یک کانال مشخص به افراد انتقال می دادید بی آنکه بتوانید جوابی از شخص مقابل دریافت کنید. اما در روش های بازاریابی مدرن که توسط اینترنت بیشتر صورت می گیرد، شما پس از انتقال پیام می توانید با مخاطب صحبت کنید و فرآیند ارتباط مخاطب با شما بسیار راحت است.

اصول بازاریابی مدرن چیست؟

این نوع بازاریابی در عین اینکه مزیت های زیادی برای شما به همراه دارد، از سختی های مخصوص به خودش نیز برخوردار است و برای انجام فرآیند بازاریابی باید یک سری اصول و قوانین را در بازاریابی پیاده کرد تا بهترین نتیجه را بگیریم. در ادامه سه مورد از مهم ترین اصول بازاریابی مدرن را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم.

  • اولین اصل برای گرفتن یک بازدهی عالی در بازاریابی مدرن، در نظر داشتن سود است. مهم نیست فروش شما چقدر است بلکه آن سود خالصی که در آخر برای شما می ماند تعیین کننده خوب یا بد بودن فرآیند بازاریابی است. چرا که در بسیاری از مواقع فروش به حد زیادی افزایش پیدا می کند اما وقتی سود اصلی را محاسبه می کنیم، مبلغ ناچیزی می شود. چرا که در مسیر بازاریابی هزینه زیادی انجام شده است و باید به آن دقت زیادی کرد.
  • دومین اصل در ایجاد یک کمپین بازاریابی، در نظر گرفتن شاخص های عملکردی است. یعنی شما باید پس از هر کمپین بازارایابی که انجام می دهید، تمامی فاکتورها را بررسی کنید تا به ایده آل ترین و بهینه ترین حالت ممکن برای تبلیغات خود برسید.
  • اما مهم ترین قسمت برای بازاریابی، جذب مشتری برای خریدهای بعدی است. در بازاریابی سنتی فروش آخرین مرحله در قیف بازاریابی است. اما در بازاریابی مدرن تازه پس از خرید کار یک بازاریاب شروع می شود و باید مشتری را برای خریدهای بعدی آماده کند و این کار می تواند تا بسیار زیادی در فروش بیشتر شما تاثیر بگذارد و هزینه های بازاریابی شما را کاهش دهد. اگر می خواهید بدانید چطور یک مشتری را به کسب و کار خود وفادار کنید، توصیه می کنم روش های وفادار کردن مشتری را مطالعه نمایید.

کلام پایانی

اگر شما دارای یک کسب و کار هستید و هنوز وارد دنیای دیجیتال نشده اید، امروز را به فردا نیندازید و سعی کنید هر چه زودتر این کار را انجام دهید. چرا که دنیای دیجیتال و انجام فرایندهای بازاریابی به روش های جدید، دری از فروش چند برابری را به سمت شما باز خواهد کرد. البته در کنار تمام خوبی ها باید بدانید که چگونه فرایند بازاریابی را با استفاده از ابزارهای امروزی انجام دهید و اگر خودتان دانش کافی در این زمینه ندارید، می توانید از آموزش بیزینس کوچینگ استفاده کنید تا مسیر برای شما هموارتر گردد. چنانچه سوالی درباره این مقاله و بازاریابی مدرن دارید، فقط کافی است در قسمت کامنت ها با ما در میون بگذارید تا در کوتاهترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *