هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟

1400/09/01

شما صاحب هر کسب و کاری که باشید متمایل هستید که کاربران شما به سمت هدف کسب و کارتان یعنی فروش ( فروش محصولات ) هدایت شوند. همواره دیجیتال مارکتر ها در تلاش اند تا بتوانند با ایده های جذاب و کاربردی کاربران را به سمت فروش بکشانند، به عبارتی مشتری ها را داخل قیف فروش سوق دهند و تا انتهای این قیف در کنار مشتری ها قرار گیرند. گاهی اوقات شما با رعایت تمام اصول و قواعد دیجیتال مارکتینگ موفق نمی شوید فروش خوبی را کسب کنید. پر واضح است که ترافیک بالای سایت برای شما سودمند است اما باید بتوانید از این ترافیک بالای کاربران استفاده کنید و درآمد کسب کنید.

در بخش از مقالات قصد داریم به شما راهکارهای مفید برای بهینه‌ سازی نرخ تبدیل ارائه دهیم تا بتوانید حداکثری از ترافیک سایتتان را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به توضیح مفصل بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟ بپردازیم:

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • نرخ تبدیل (CRO) چیست؟
  • بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟
  • مزایا بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟
  • راه کار های مناسب برای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)
  • ابزار های بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

 نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به توضیح راهکارهایی برای بهینه سازی نرخ تبدیل بپردازیم، در ابتدا نرخ تبدیل را تعریف میکنیم.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate یعنی نسبت تعداد نفراتی که از شما خرید انجام داده اندبه نسبت تعداد نفراتی که به وارد وبسایت شما شده اند. یعنی در واقع نسبت مشتری های بالفعل که از شما خرید کرده اند به نسبت مشتری های بالقوه که از سایت شما بازدید داشته اند.

با ذکری مثال ساده به توضیح این نسبت می پردازیم:

فرض کنید شما یک فروشگاه بزرگ اینترنتی دارید و در روز بیش از 2000 نفر از سایت شما بازدید میکنند ولی تنها 50 نفر از شما خرید کرده اند. نرخ تبدیل شما عددی برابر 0.025 است معادل 2.5 درصد است.

نرخ تبدیل = (خریداران نهایی تقسیم بر تعداد کل بازدید کنندگان ) ضربدر 100

این نرخ تبدیل برای یک فروشگاه اینترنتی با این حجم از کاربران کم است. قطعا یکسری مشکلاتی وجود دارد که مانع خرید مشتریان از وبسایت شما میشوند.

 نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟

شما همواره باید نرخ تبدیل خود را بررسی نمایید و به محض کاهش این عدد عوامل مختلفی را بررسی نمایید. عدد نرخ تبدیل برای هر کسب و کاری متفاوت است و نمیتوان یک عدد را به عنوان معیار برای همه ی کسب و کار ها در نظر گرفت زیرا باید آمار های مختلفی را بررسی کرد.

برای اینکه مفهوم قیف فروش را بهتر درک کنید در ادامه به توضیح مختصری از آن می پردازیم:

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست ؟

پس از توضیح نرخ تبدیل میخواهیم به توضیح بهینه سازی نرخ تبدیل با Conversion Rate Optimization بپردازیم. در واقع بهینه سازی نرخ تبدیل به مجموعه کار هایی گفته میشود که شما در راستای بهبود محتوای سایت، محتوای محصولات، عملکرد سایت و… برای افزایش مشتری های بالفعل از مشتری های بالقوه انجام می دهید.

در واقع هدف اصلی این است شما یکسری کار ها را و فعالیت ها را انجام دهید تا بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید و در نهایت به فروش بیشتری برسید. این مجموعه کار ها و فعالیت ها ممکن است برای همه کسب و کارها صدق نکند، شما باید با بررسی دقیق شرایط وبسایت خود بهترین فعالیت را در نظر بگیرید.

در بهینه سازی نرخ تبدیل سلیقه های شخصی به کار نبرید. شما باید با استناد با آمار و ارقام استراتژی های بهینه سازی نرخ تبدیل را برنامه ریزی کنید.

مزایا بهینه‌ سازی نرخ تبدیل

مزایا بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟

پس از اینکه نرخ تبدیل و بهینه سازی نرخ تبدیل را توضیح دادیم ، نوبت به آن رسیده است که درباره ی مزایا بهینه سازی نرخ تبدیل صحبت کنیم و متوجه شویم که چزا باید بهینه سازی نرخ تبدیل را در کسب و کارمان جدی بگیریم :

مشتری بیشتر فروش بیشتر !!

شما با بهینه سازی نرخ تبدیل و با انجام چند فرآیند می توانید تا بیش از 50 درصد مشتری های بالقوه خود راه به بالغعل تبدیل کنید. هرچه تعداد مشتری های شما بیشتر شود قطعا فروش بیشتری خواهید داشت و این قضیه به نفع شماست.

هزینه تبلیفات برای جذب مشتری بالاست !!!

شما برای اینکه بخواهید مشتری های جدید جذب کنید باید تبلیغات زیادی را انجام دهیدو تمامی این تبلیغات برای شما هزینه بر است. گاهی اوقات برخی از تبلیغات هزینه های زیادی برای کارفرما دارد بنابراین به جای اینکه هزینه زیادی را صرف کاربر جدید کنید، اگر ترافیک سایتتان بالاست با بهینه سازی نرخ تبدیل و هزینه خیلی کمتر فروش خود را افزایش دهید.

رسیدن به حاشیه سود بالا به نسبت هزینه های پایین مطلوب هر کسب و کاری است که میتوانید با بهینه سازی نرخ تبدیل CRO به دست آورید.

همیشه به فکر پیشرفت باشید.

مهم ترین نکته در هر کسب و کاری این است که همواره به این فکر کنید که برای مشتری و کاربران خود ایده های جدید داشته باشید. شما باید همیشه یک قدم نسبت به مشتری های خود جلوتر باشید. حتی اگر مشتری ها، کاربران و حتی گوگل از وضعیت کنونی شما راضی است سعی کنید همیشه به فکر پیشرفت و رفع باگ سیستم خود باشید.

با بهینه سازی نرخ تبدیل هزینه های اضافی را کاهش دهید!

ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات کلیکی، ریتنشن مارکتینگ، طراحی گیمیفیکیشن و….. همگی برای اینکه یک کسب و کار رشد کند و به مرحله سود دهی برسد نیاز است. تمامی موارد بالا را میتوانید با هزینه های نه چندان بالایی انجام دهید ولی مهم این است که شما در تمامی این موارد میخواهید مشتری های بالقوه را جذب کنید وارد قیف فروش کنید و در نهایت بتوانید به فروش برسید.

ولی وقتی با بهبود CRO به سلیقه کاربران بپردازید میتوانید خیلی راحت تر و سریع تر با هزینه خیلی کمتر به فروش برسید.

راه کار های مناسب برای بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

در این قسمت میخواهیم بررسی کنیم که چه کارهایی را برای بهینه سازی نرخ تبدیل انجام دهیم با ادامه مقاله بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟ همراه برترآموز باشید.

Call to action فراموش نشود.

سعی کنید حتما در صفحات مختلف وبسایتتان از دکمه های فراخوانی یا Call to action استفاده کنید. شما میتوانید از جملاتی همچون “همین الان سفارش بده!!”، “کد تخفیف AAA فقط برای تو!!”،”میخوای تو قرعه کشی شرکت کنی؟”،”همین الان میلیونر شو!!”،”گردونه شانست رو بچرخون” و…. استفاده کنید.

همچنین می توانید با توجه به موضوع وبسایت و کسب و کارتان این دکمه ها را طراحی کنید. حتما UI (طراحی رابط کاربری) جذابی را داشته باشید تا کاربر ترغیب بشود روی دکمه فراخوانی شما کلیک کنید.

 استفاده از PoP Up توصیه میشود.!

شاید وقتی اسم پاپ آپ را می شنوید تجربه کاربری ناخوشایندی به ذهنتان برسند ولی منظور ما طراحی یک پاپ آپ مناسب برای جذب کاربر است و نه برای دفع کاربر!!!

یک پاپ آپ مناسب طراحی کنید که برای کاربر زننده نباشد. از فونت ها و رنگ های عجیب غریب استفاده نکنید. حتما دکمه ضربدر بستن پاپ آپ را در دسترس کاربر قرار دهید. باید قبول کنیم که این نوع تبلیغات تاثیر خوبی برای بالا بردن میزان بازدید از سایت شما و به افزایش نرخ تبدیل دارد ولی چون برخی از سای های زرد جلوه بدی از پاپ آپ را به جا گذاشته اند برای کاربر زننده است.

میتوانید کد تخفیف های خود را در غالب پاپ آپ به مشتری نمایش دهید و یا حراجی خود را در پاپ آپ نمایش دهید.

معرفی ابزار پاپ آپ:

با استفاده از Mailerlite میتوانید پاپ های مختلفی را طراحی نمایید. همچنین این ابزار امکانات فوق العاده ای از جمله تعیین صفحه فرود برای پاپ آپ، بازه زمانی و… را در اختیار شما می گذارد. میتوانید داده های خوبی و نرخ CTR را از این ابزار بدست آورید.

تست A-B

تست A/B ، ابزاری کاربردی

یکی از بهترین و قوی ترین ابزار ها در دنیای دیجیتال مارکتینگ تست A/B است که در هر کسب و کاری با هر موضوعی باید حداقل یک الی دو بار تست شود. اگر در این زمینه دانش کافی ندارید برتر آموز برای شما بهترین آموزش تست A/B در دیجیتال مارکتینگ را در نظر دارد فقط کافیست به مقاله تست A/B در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

در ادامه به برخی نکات کاربردی تست A/B برای بهینه سازی نرخ تبدیل میپردازیم:

شما در طراحی دکمه های Call to action یا پاپ آپ ها میتوانید از تست A/B استفاده کنید تا متناسب با سلیقه کاربر رفتار کنید. برای مثال جایگیری دکمه ها ، رنگ دکمه ها و… را تست کنید.

این تست را در بازه زمانی مختلف ( ماهانه، هفتگی) انجام دهید تا نزدیک ترین طراحی را به سلیقه کاربران داشته باشید.

چت آنلاین قرار دهید.

اغلب در فروشگاه های اینترنتی نیاز است کاربر در رابط با محصول، نحوه ی ثبت سفارش، نحوه ی خرید و….. از شخصی راهنمایی بخواهد، چت آنلاین در واقع بهترین گزینه برای خواسته های مشتری است.

شما میتوانید در هر ساعتی با مشتری گفت و گو کنید و او را راهنمایی کنید که بهترین خرید را داشته باشد. انجام این کار به مشتری حس اعتماد و اطمینان میدهد و باعث میشود نرخ تبدیل شما افزایش یابد.

اگر نمیدانید که از کدام پلتفرم چت آنلاین استفاده کنید پیشنهاد میکنم حتما مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

بلاگ خود را دریابید.

بخش بلاگ یکی از مهمترین بخش ها در هر وبسایت با هر موضوعی است. خیلی از کسب و کارها بلاگ را نادیده میگیرند و تولید محتوا در بلاگ سایت خود ندارند. اگر تا به حال به بلاگ سایت خود اهمیت نداده اید مطمئن باشید که یک ترافیک عالی و فروش خوبی را از دست داده اید.

در بخش بلاگ شروع به تولید محتوای متنی یا تولید محتوای ویدیویی کنید ( حجم هاست را در نظر بگیرید). حتما زنجیره لینک سازی را در محتوا ها رعایت کنید و به محصولات خود لینک دهید. این کار باعث میشود که کاربر وقتی کحتوای شما را مطالعه میکند به راحتی به صفحه محصولات شما هدایت شود و در صورت نیاز محصول خود را خریداری کند.

حتما به محتوای سایت خود اهمیت دهید و از یک کارشناس تولید کننده محتوا بخواهید به محتوا های شما نظارت کنند.

برای بازدید کننده های قدیمی دعوت نامه بفرستید!!

سعی کنید بازدید کننده های قدیمی سایت خود را پیدا کرده و با پیشنهادات جذاب و یک محتوای ارزشمند آن ها را دوباره به سایت فراخوانی نمایید.میتوانید از روش هایی مانند ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی پیامکی ، گیمیفیکیشن و…. استفاده کنید. اگر در این مورد اطلاعات کافی ندارید محتوا های برتر آموز را از دست ندهید.

بازدید کننده های قدیمی بسیار اهمیت دارند، زیرا با سایت شما تعامل داشته و برند شما را میشناسند تنها کافیست با روش های جذاب آن ها را به خرید ترغیب کنید.

برای این کار از تبلیغات ریتارگتینگ هم میتوانید استفاده کنید. اگر با این نوع تبلیغات آشنایی ندارید حتما مقاله تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

برای سایت قالب مناسب طراحی کنید.

خیلی اوقات پیش می آید که کاربران زیادی وارد سایت شما میشوند اما چون سایت از قالب خوبی استفاده نکرده و به قول معروف User friendly نیست کاربر بدون هیچ action خاصی سایت را ترک میکند. حتما در ابتدای کار از طراحی سایت خود بخواهید قالب های مناسب با سلیقه کاربر تهیه کند.

قالب سایت شما در واقع ویترین فروشگاهتان است. هرچه طاهری زیبا تر داشته باشید کاربر بیشتر جذب میشود. این جذب کاربر باعث میشود شما را یک قدم به اهداف کسب و کارتان نزدیک کنند.

سایت حتما باید رسپانسیو باشد، روی گوشی همراه نمای خوبی داشته باشد. بنر ها ،تصاویر، محتوا ها باید متناسب با موبایل طراحی شود. بیش از 80 درصد از کاربران با موبایل شما را سرچ کرده و وارد سایت می شوند.

UI/UX (طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری)

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنبد طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری مناسب برای سایت است. کاربر باید با سایت شما ارتباط بگیرد و حس خوبی داشته باشد. چیدمان المان ها باید متناسب با بصری کاربر طراحی و جایگذاری شود.

حتما این موارد را در طراحی سایت دقت کنید.

ابزار های بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

در این مرحله میخواهیم ابزار های مفید بهینه سازی نرخ تبدیل را بررسی نماییم:

ابزار SimilarWeb : این ابزار ترافیک سایتتان را نشان میدهد شما میتوانید با این ابزار ترافیک وبسایت را بررسی کنید.

سایت HelloBar: سایت HelloBar یک سایت خوب برای سئو و تولید محتواست. شما میتوانید در این مرحله در این سایت ثبت نام کنید و می‌توانید دکمه‌های فراخوان پیشرفته، پاپ‌آپ‌های جذاب برای ثبت ایمیل بازدیدکنندگان سایت، گسترش صفحات اجتماعی و…را به وب سایت خود اضافه کنید.

ابزار Heatmap me: شما میتوانید با این ابزار نقشه حرارتی عملکرد رفتار های کاربران خود را مشاهده کنید. یک ابزار مشابه این میتوان هات جار را معرفی کرد. در برترآموز به توضیح کامل ابزار هات جار پرداختیم کافیست راهنمای جامع ابزار هات جار را مطالعه نمایید.

سخن آخر :

به بررسی بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟ پرداختیم و سعی کردیم نکته های مفید را بررسی کنیم شما میتوانید با رعایت تمامی نکات بالا به بهینه‌ سازی نرخ تبدیل (CRO) بپردازید. حتما از متخصص دیجیتال مارکتینگ خود بخواهید ترافیک سایتتان و نرخ تبدیل را به صورت مداوم آنالیز کنند. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید میتوانید به آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز مراجعه نمایید و اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *