هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
ریمارکتینگ چیست؟

ریمارکتینگ چیست؟ آموزش بازاریابی مجدد

1400/10/28

شاید برای شما اتفاق افتاده است که هزینه زیادی را برای جذب مشتری و تبلیغات سایت خود می پردازید و یک کمپین دیجیتال مارکتینگ خیلی عالی طراحی میکنید و مثلا n نفر وارد سایت شما می شوند، اما در انتها متوجه می شوید که هیچ فروشی نداشته اید و کمپین خود را شکست خورده می دانید، اما نکته مهم این است که هدفگذاری شما که خرید مشتریان بالقوه بود و انتظار داشتید تا فروش رویایی را تجربه کنید، اشتباه است.

این خیلی رویایی است که کاربران برای بار اول وارد سایت شما شوند و در همان مرحله اول حجم خریدا بالایی را از شما داشته باشند. باید این نکته را بدانید کاربران برای اینکه از سایت شما خرید انجام دهند ممکن است بار ها و بارها به سایت شما سر بزنند و حتی به نتیجه نرسند، پس این توقع را از خود دور کنید و جور دیگر به کمپین های خود نگاه کنید.

وقتی کمپینی را برگزار می کنید به این نکته توجه کنید که شما می توانید به جای اینکه منحصرا منتظر فروش باشید، هدف های دیگری را برای خود در نظر بگیرید برای مثال سعی کنید از کاربران در قالب پاپ آپ برای دریافت خبرنامه یا کد تخفیف اطلاعات مانند ایمیل و یا شماره تماس بگیرید. اگر با این هدف پیش بروید کم کم مفهوم بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ برای شما مفهوم پیدا میکنید. اگر با بازاریابی مجدد آشنا نیستید برتر آموز امروز اینجاست تا این مفهوم را کامل شرح دهید.

پس برای مطالعه ریمارکتینگ چیست؟ (آموزش بازاریابی مجدد) با برتر آموز همراه باشید:

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • ریمارکتینگ چیست؟ (آموزش بازاریابی مجدد)
  • انواع ریمارکتینگ چیست؟
  • تفاوت ریماکتینگ و ریتارگتینگ چیست؟
  • مزایای ریمارکتینگ چیست؟
  • چگونه برای ریماکتینگ کمپین طراحی کنیم؟

ریمارکتینگ چیست؟ (آموزش بازاریابی مجدد)

همانطور که در بالاتر هم ذکر شد، بعد از تبلیغات و ایجاد کمپین ها ترافیک زیادی از جامعه هدف به سمت سایت شما هدایت میشود، و ممکن است حتی 2 درصد از این ترافیک از شما خرید انجام دهند. اینکه بقیه ترافیک افراد را از دست بدهید نادرست است. زیرا شما میتوانید از همین ترافیک مشتری بسازید. مفهوم ریمارکتینگ هم همین است، رفتار افرادی که وارد سایت شما شده و خرید انجام نداده اند را در نظر میگیرد. حالا فکر کنید که چگونه این رفتار را شناسایی کنیم؟

شما با استفاده از ابزار هات جار و یا کوکی ها می توانید رفتار کاربران در سایت خود را با هیت مپ بررسی کنید. باید متوجه شوید که این افراد از کدام دسته بندی سایت شما استفاده کرده اند و به کدام محصولات علاقه مند هستند. حالا با اطلاعات کاملی که از کاربران دارید باید این افراد را دوباره به سایت خود برگردانید و بتوانید محصولات خود را بیشتر به این افراد نشان دهید.

کل این مفهوم توضیح کاملی برای ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد است. از ریمارکتینگ علاوه بر بازاریابی برای مشتریان جدید و مشتریان بالقوه می توانید برای مشتری های بالفعل خود نیز استفاده کنید.

پس با بازاریابی مجدد می خواهیم با مشتری هایی که قبلا به وبسایت شما سر زده و با سایت شما آشنا هستند اما از شما خرید انجام نداده اند را دوباره به آغوش کسب و کار شما برگردانیم.

اگر با مفهوم ریتارگتینگ آشنا باشید ممکن است در این قسمت کمی گیج شده باشید، در ادامه با تفاوت ریمارکتینگ Remarketing و ریتارگتیگ این ابهام را از بین خواهیم برد. پیشنهاد میشود قبل از مطالعه قسمت های پایین تر حتما به مطالعه ریتارگتینگ چیست؟ بپردازید.

انواع ریمارکتینگ چیست؟

ریمارکتینگ استاندارد

یکی از شیوه های رایج ریمارکتینگ ، ریمارکتینگ استاندارد است که در شبکه های اجتماعی یا تبلیغات گوگل استفاده میشود. به محض اینکه کاربران وارد سایت شما میشوند کوکی ها شناسایی میشوند و کاربران در قسمت فضای وب حرکت کنند تبلیغات شما را مشاهده خواهند کرد.

ریمارکتینگ داینامیک

این نوع بازاریابی امکان هدف گیری مشتریانی که به محصولات یا خدمات خاصی از شما توجه داشته‌اند را آسان تر میکند. شما می‌توانید از گوگل بخواهید  که در ابتدای جستجوی تبلیغاتی، وب سایت شما را به بازدیدکنندگانی که اخیرا همان محصولات و خدمات را دیده‌اند، نشان دهد. تفاوت بازاریابی استاندارد با این نوع بازاریابی این است که تبلیغات، بسته به محصولات و خدماتی که کاربران در وب سایت دنبال کرده‌اند، شخصی سازی می‌شود.

ریمارکتینگ ایمیلی

همانطور که از نام این نوع ریمارکتینگ پیداست، از طریق ابزار ایمیل با مخاطبین در ارتباط هستید. شما برای مخاطبین خود ایمیل ارسال می کنید و با ارائه پیشنهاد های خوب و کد های تخفیف از آنها میخواهید به وبسایت شما سر بزنند.

تفاوت ریماکتینگ و ریتارگتینگ چیست؟

تفاوت ریماکتینگ و ریتارگتینگ چیست؟

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟

این دو مفهوم کاملا شبیه هم هستند اما تقاوت هایی هم با یک دیگر دارند که به بررسی این تفاوت ها میپردازیم. در ابتدا مفهوم ریتارگتینگ به این معنا بود که مشتری هایی که برای بار اول به سایت شما سر میزنند اما به هر دلیلی از سایت شما خرید نمی کنند را شناسایی میکند سپس با حفظ کوکی های این کاربران به بازایابی میپردازند . بدین صورت که این کاربران به محض اینکه سایت شما را ترک کنند و وارد سایت های دیگری در فضای مجازی شوند، تبلیغات سایت شما را مشاهده خواهند کرد و اگر این افراد روی بنر شما کلیک کنند و به سایت شما برگردند و خرید انجام دهند شما بازاریابی بازگشتی یا ریتارگتینگ انجام داده اید.

اما در تبلیغات ریمارکتینگ شما فقط رفتار کاربران را در سایت خود مشاهده میکنید و با توجه به علاقه مندی این افراد به دسته بندی کاربران می پردازید و توسط روش هایی مانند ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی این افراد را به سایت خود جذب میکنید.

اگر الان به این فکر میکنید که ریتارگتینگ داشته باشیم یا ریمارکتینگ؟؟ باید بگوییم که هرکدام از این روش های بازاریابی به نوبه خودشان خیلی کارا هستند و عملکرد خوبی دارند اما اگر بتوانید این دو روش را ترکیبی استفاده کنید، قطعا نتیجه بسیار خوبی را در کسب و کار خود خواهید گرفت و فروش بیشتری را تجربه را خواهید کرد.

مزایای ریمارکتینگ چیست؟

در این قسمت میخواهیم بررسی کنیم که به مزایای ریمارکتینگ چیست؟ بپردازیم.

بهینه سازی نرخ تبدیل

یکی از روش هایی که دیجیتال مارکتر ها به دنبال آن هستند که بتوانند آن را به درستی انجام دهند، بهینه سازی نرخ تبدیل است. شما با داشتن استراتژی ریمارکتینگ می توانید نرخ تبدیل خود را بهینه سازی کنید. در این بخش شما ترافیک و جامعه هدف اصلی را می دانید و آنها را میشناسید فقط کافیست با انجام یکسری از روش های ویژه این افراد را دوباره به سایت خود بازگردانید محصولات مورد علاقه را به آنها نشان دهید تا بتوانید مشتری های بالقوه خود را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

افزایش آگاهی از برند

در تبلیغات ریمارکتینگ نام برند شما بارها و بارها برای مشتریان بالقوه به صورت های متفاوتی نمایش داده میشود. در این نمایش های مکرر نام برند شما هی برای مشتری ها یادآور می شود. در واقع با تبلیغات ریمارکتینگ شما افزایش آگاهی از برند خواهید داشت. آگاهی از برند یکی از مسائل بسیار مهم در قیف فروش است که در مرحله اول قیف فروش قرار میگیرد.

اگر با قیف فروش آشنایی ندارید به توضیح مختصری از آن میپردازیم:

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

پس برای آگاهی از برند حتما از ریمارکتینگ استفاده نمایید.

کاهش هزینه ها در تبلیغات

شما با بازاریابی مجدد می توانید در بودجه تبلیغات کسب و کار خود بهینه سازی کنید. با انجام ریمارکتینگ می توانید به سهولت کاربرانی که به سایت شما سر زده اند را دوباره به سایت خود برگردانید و انجام این کار قطعا هزینه کمتری را نسبت به سایز تبلیغات دیجیتال مارکتینگ برای شما به همراه دارد و مهم تر از همه اینکه شما کاربرانی را دارید که با اشتیاق با شما و برندتان آشنا هستند و فقط کافیست با انجام یکسری از روش های دیجیتال مارکتینگ به فروش بپردازید.

چگونه برای ریماکتینگ کمپین طراحی کنیم؟

در این بخش می خواهیم به شما آموزش دهیم که اصلا چگونه برای ریمارکتینگ کمپین طراحی کنید و از آن در کسب و کار خود استفاده نمایید. قبل از انجام هر حرکتی از کاربران خود کسب اجازه کنید و درصورت نظر مثبت آنها به تعامل بپردازید. با اینکار بازاریابی اجازه ای را وارد کسب و کار خود کرده اید.

مزایای ریمارکتینگ چیست؟

مزایای ریمارکتینگ چیست؟

مخاطبین را دسته بندی کنید.

شما باید کاربرانی که به سایت شما سر می زنند را ابتدا بر اساس محصولاتی را که بازدید کرده اند به محصولاتی که علاقه داشته اند دسته بندی کنید، سپس در مراحل بعدی باید در دسته بندی ریز تر عمل کنید و کاربران را با جزئیات بیشتری و حساس تری در کنار هم قرار دهید. در دسته بندی جامعه  هدف نهایت دقت را داشته باشید زیرا با خطایی جزئی می توانید هر کدام از این کاربران را از دست بدهید.

بعید از دسته بندی باید بتوانید از طریق ایمیل مارکتینگ با آنها ارتباط بگیرید. فقط در ارسال ایمیل های انبوه باید دقت کنید که ایمیل ارسالی از طرف شما اسپم نشود. به همین امر می توانید مقاله جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها را مطالعه نمایید.

تولید محتوای کاربردی داشته باشید.

شما باید برای این دسته از افراد بتوانید محتوای کاربردی تولید کنید به صورتی که این افراد جذب شما و کسب و کار شما شوند. از ارسال پیام های طولانی و خسته کننده بپردازید. سعی کنید در صورت امکان به بازاریابی ویدیویی بسنده کنید و ویدیو های کوتاه اما در عین حال مفید تولید کنید. در نظر بگیرید که شما در مرحله اول نباید به فروش محصول بپردازید بلکه سعی کنید اعتماد مشتری را جلب کنید و در کنار مشتری قرار گیرید.

بهینه سازی صفحات وبسایت

شما باید در مرحله اول بتوانید صفحات اصلی و صفحه محصولات وبسایت خود را بهینه کنید. یعنی به این صورت نباشد که کلی از لحاظ مالی و تایمی هزینه کنید کاربر را دوباره به سایت خود برگردانید و بتوانید او را به مرحله فروش برسانید، اما انقدر سایت شما کند باشد که مشتری کلافه شود و از خرید منصرف شود و یا درگاه پرداخت شما به درستی کار نکند و برای مثال دیگر سایت شما تجربه کاربری خوبی را برای مشتری نداشته باشد. تمامی این موارد در حالت اول باعث میشود کاربر سایت شما را ترک کند که عدد نرخ پرش یا بانس ریت افزایش می یابد و در مرحله بعدی اینکه کاربر علاوه بر اینکه دیگر به سایت شما مراجعه نکند و از برند و کسب و کار شما تعریف نادرست کند.

پس در بهینه سازی صفحات سایت خود کوشا باشید و از یک متخصص سئو کمک بگیرید و یا میتوانید آموزش سئو برتر آموز را مطالعه نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله معرفی بهترین درگاه های پرداخت در ایران را مطالعه نمایید.

کمپین های مختلف طراحی کنید.

شما برای اینکه کاربران را دوباره به سایت خود برگردانید و آنها را تشویق کنید که از سایت شما خرید انجام دهند، میبایست کمپین های مختلف طراحی کنید. اگر به طور کلی با طراحی کمپین ها آشنایی ندارید حتما مقاله چگونه کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ را مطالعه نمایید.

افرادی که هنگام خرید حالا به هر دلیلی سبد خرید خود را نیمه رها کرده اند را می توانید با ارائه کد تخفیف از طرف بازاریابی پیامکی دوباره به سبد خرید بازگردانید. یا برای افرادی که مدت هاست از شما خرید انجام نداده ایند می توانید با پیشنهاد ویژه یا ارسال رایگان یا کد تخفیف دوباره بخواهید که به سایت شما سر بزنند.

اگر محصول جدیدی را موجود کردید می توانید با شیوه ای خاص در قالب یک کمپین به علاقه مندان آن معرفی نمایید. حتما از کمپین ها استفاده نمایید تا فروش خوبی را کسب کنید.

از تست A/B استفاده نمایید.

اگر تمام موارد را انجام دادید و متوجه شدید ریمارکتینگ به خوبی به شما نتیجه نمی دهد از تست A/B در دیجیتال مارکتینگ استفاده نمایید و نظر کاربران خود را بپرسید تا بتوانید بر طبق سلیقه این افراد عمل کنید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی ریمارکتینگ چیست؟ بپردازیم و این مفهوم را برای شما شرح دهیم. اگر تا به حال از این روش استفاده نکرده اید پیشنهاد میکنم این کار را حتما انجام دهید و یا اگر در ریمارکتینگ تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.

اگر به دیجیتال مارکتینگ هم علاقه مندید می توانید آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *