تجارت سیار چگونه کار می کند؟
در اکثر پلتفرمهای فعالشده با تجارت الکترونیک، دستگاه تلفن همراه به یک شبکه بیسیم متصل میشود که برای انجام خرید آنلاین محصول و سایر معاملات استفاده میشود. برای کسانی که مسئول توسعه یک برنامه تجارت الکترونیکی هستند، شاخص های مهم عملکرد کلیدی برای نظارت شامل موارد زیر است:
- کل ترافیک موبایل
- کل ترافیک برنامه
- میانگین ارزش سفارش
- و ارزش سفارشات در طول زمان
به طور مشابه، ردیابی نرخ افزودن به سبد خرید موبایل به توسعه دهندگان کمک می کند تا ببینند آیا کاربران در حال تبدیل شدن به مشتری هستند یا خیر. توسعه دهندگان تجارت M همچنین ممکن است به ثبت میانگین زمان بارگذاری صفحه، نرخ تبدیل سبد خرید تلفن همراه و اشتراک پیامک علاقه مند باشند.
محصولات پرداخت موبایلی از طریق نوعی اشتراکگذاری همتا به همتا عمل میکنند. هنگامی که یک دستگاه تلفن همراه با اطلاعات کارت بانکی کاربر جفت شد، می توان تلفن را روی پایانه پرداخت حرکت داد تا هزینه یک محصول را پرداخت کند. پرداخت بدون تماس با استفاده از دستگاه تلفن همراه از فناوری ارتباط میدان نزدیک یا NFC استفاده می کند.
آینده تجارت تلفن همراه
موبایل کامرس در حال تکامل است و شروع به دستیابی به مخاطبان گسترده تری می کند. طبق اطلاعات Insider Intelligence، حدود 6.9 درصد از تراکنش های خرده فروشی از طریق دستگاه تلفن همراه در سال 2022 انجام می شود و تجارت موبایلی تا سال 2025، 10.4 درصد از کل خرده فروشی ها را تشکیل می دهد. بسیاری از کسب و کارها تجارت سیار را برای جلوگیری از عقب افتادن از رقبا اتخاذ می کنند.
در زیر برخی از روندهای فعلی و آینده موبایل کامرس آورده شده است:
هدف گذاری مجدد موبایل
این مفهوم توسعه ای از بازاریابی تلفن همراه مبتنی بر مکان است. این روند به جای قرار دادن تبلیغات در مکان های تصادفی، آنها را به صورت متنی فقط مشتریان بالقوه را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، بازاریابان میتوانند برای کاربرانی که قبلاً از برنامه تلفن همراه آنها بازدید کردهاند، تبلیغی بفرستند یا ممکن است یک تبلیغ هدفمند موبایلی فعال را برای کاربری که در نزدیکی فروشگاه آنها قرار دارد، ارائه دهند. هدفگیری مجدد موبایل در مقایسه با سایر استراتژیهای تبلیغاتی، بازگشت سرمایه بهتری را ارائه میدهد و احتمالاً در آینده محبوبتر خواهد شد.
واقعیت افزوده (AR)
تعداد برنامه های موبایل با واقعیت افزوده واقعیت افزوده به سرعت در حال افزایش است. برای بهبود حضور برند خود و ارائه بهینهسازی محتوای دیجیتال، غول خردهفروشی Ikea در سال 2017 یک اپلیکیشن موبایل AR را معرفی کرد که به خریداران اجازه میدهد محصولات را در زمان واقعی از طریق فناوری ARKit اپل iOS 11 آزمایش کنند. مشتریان از مدلهای واقعیت افزوده مبلمان IKEA از برنامه تلفن همراه استفاده میکنند تا ببینند این قطعات چگونه در فضاهای خانه و دفترشان قرار میگیرند. بسیاری از برندها، از جمله کوکاکولا، زارا، کاورگرل و پز نیز از واقعیت افزوده تعبیه شده در برنامه های تلفن همراه خود استفاده می کنند.
سئوی موبایل
با افزایش تعداد کاربران گوشی های هوشمند که به اینترنت دسترسی پیدا می کنند، وب سایت های واکنش گرا موبایل به یک ضرورت تبدیل شده اند. وبسایتهایی که سازگار با موبایل نیستند یا تجربه کاربری خوبی ارائه نمیدهند، در معرض رها شدن کاربر هستند که به نوبه خود نرخ پرش وبسایتهایشان را افزایش میدهد. وب سایت هایی با نرخ پرش بالاتر در جستجوی سئو و گوگل رتبه پایین تری دارند. بنابراین، ساخت وبسایتهای موبایلی که با دستگاههای دستی سازگار هستند، یک هدف مهم برای همه مشاغل است.
موبایل بانک
بزرگترین مزیت بانکداری موبایلی امکان ارسال پول در هر مکان و در هر زمان است. کاربران می توانند برای دیگران پول ارسال کنند و بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی با بانک خود تراکنش انجام دهند. این روند احتمالا به رشد خود ادامه خواهد داد. طبق گزارش Business Insider، تا سال 2021، حدود 169.3 میلیون کاربر موبایل بانک تلفن همراه فقط در ایالات متحده وجود دارد که نزدیک به 80 درصد از آنها گفتند که بانکداری تلفن همراه روش ترجیحی آنها برای دسترسی به حسابهایشان است. در ایران نیز میلیون ها نفر از موبایل بانک استفاده می کنند.
هوش مصنوعی، چت بات ها و دستیاران خرید
با استفاده از هوش مصنوعی، چت بات ها به ابزارهای ضروری موبایل کامرس تبدیل می شوند. آنها در تمام ساعات شبانه روز با توصیه های محصول، تکمیل خرید، پشتیبانی مشتری و سایر وظایف به خریداران کمک می کنند. طبق یک گزارش تحقیقاتی Grand View، انتظار میرود بازار جهانی چت باتهای هوش مصنوعی تا سال 2030 به 3.99 میلیارد دلار برسد. خریداران با چتباتها راحتتر میشوند زیرا به چت کردن با دوستان و خانواده خود از طریق برنامههای چت مانند WhatsApp، فیسبوک عادت کردهاند. مسنجر و تلگرام. مقاله ما در مورد چت بات چیست؟ را بخوانید.
بلیط موبایل
روزهایی که کاربران مجبور بودند برای خرید بلیط فیلم یا کنسرت در صف های طولانی منتظر بمانند، گذشته است. با خرید بلیط موبایل، کاربران می توانند از طریق تلفن هوشمند خود بلیط خریداری و دریافت کنند. بلیط موبایل همچنین نیاز به چاپ بلیط ها را از بین می برد زیرا کاربران آنها را در تلفن خود در قالب متنی با بارکدی دریافت می کنند که در رویدادها اسکن می شود.
نظرات کاربران