هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
موبایل کامرس

موبایل کامرس(Mobile Commerce)چیست؟

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/07/03

موبایل کامرس یا تجارت موبایلی چیست؟ در این مقاله ضمن توضیحات مفصل به انواع، نکات و کاربردهای آن اشاره می کنیم. تجارت سیار که با نام تجارت الکترونیکی سیار نیز شناخته می‌شود، شامل استفاده از دستگاه‌های دستی بی‌سیم مانند تلفن‌های همراه و تبلت‌ها برای انجام معاملات تجاری آنلاین، از جمله خرید و فروش محصولات، بانکداری آنلاین و پرداخت قبوض است.

موبایل کامرس – Mobile Commerce (تجارت موبایلی) – شامل خرید و فروش کالا و خدمات از طریق دستگاه های بی سیم دستی مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها است. تجارت موبایلی شکلی از تجارت الکترونیکی است که کاربران را قادر می سازد بدون استفاده از رایانه رومیزی به پلتفرم های خرید آنلاین دسترسی داشته باشند. با گذشت زمان، تحویل محتوا از طریق دستگاه های بی سیم سریع تر، ایمن تر و مقیاس پذیرتر شده است. در نتیجه تجارت سیار به سرعت رشد کرده است.

استفاده از فعالیت تجارت سیار در حال افزایش است. طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار Statista، فروش تجارت تلفن همراه فقط در ایالات متحده در سال 2022 حدود 431 میلیارد دلار برآورد شده است. در ادامه با ما در برتر آموز همراه باشید تا توضیحات بیشتری از موبایل کامرس ارائه کنیم.

تجارت موبایل را بیشتر درک کنیم.

تجارت سیار زیرمجموعه‌ای است که به طور فزاینده‌ای از تجارت الکترونیکی، مدلی است که در آن شرکت‌ها یا افراد تجارت خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، میلیاردها نفر گوشی همراه دارند که از میان طیف گسترده ای از آن دارای گوشی های هوشمند هستند و این آمار نسبت به سال 2011 رشدی حداقل 35 درصدی داشته است.

بسیاری از محصولات و خدمات را می توان از طریق تجارت الکترونیکی معامله کرد، از جمله بانکداری، سرمایه گذاری، و خرید کتاب، بلیط هواپیما و موسیقی دیجیتال. رشد سریع تجارت سیار تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله افزایش قدرت محاسباتی دستگاه های دستی بی سیم، گسترش کاربردهای تجارت سیار و حل گسترده مسائل امنیتی بوده است.

موبایل کامرس در مقابل ای کامرس

تجارت موبایلی

تجارت الکترونیک (E-commerce) به خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت اشاره دارد. تجارت الکترونیک ممکن است از طریق رایانه، لپ تاپ، گوشی هوشمند یا تبلت انجام شود. با این حال، تجارت الکترونیک معمولاً با رایانه ای مرتبط است که در آن کاربر باید مکانی را با اتصال به اینترنت پیدا کند.

برعکس، تجارت الکترونیکی به طور خاص به معاملات انجام شده از طریق تلفن هوشمند یا دستگاه تلفن همراه اشاره دارد. با تجارت الکترونیکی، کاربران می توانند در هر جایی که یک ارائه دهنده اینترنت بی سیم در آن منطقه موجود باشد، تراکنش کنند. تراکنش‌های تجارت الکترونیکی معمولاً با چند کلیک انجام می‌شوند، در حالی که تجارت الکترونیکی که از طریق تبلت، لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ انجام می‌شود ممکن است به زمان بیشتری و کاوش در وب‌سایت شرکت نیاز داشته باشد.

تجارت الکترونیک یا ایکامرس به خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت اشاره دارد. ایکامرس و موبایل کامرس مشابه هستند، اما دارای چند تفاوت از یکدیگر هستند، مانند موارد زیر:

تحرک

معاملات تجارت الکترونیک را می توان از طریق یک رایانه رومیزی که در آن کاربر در یک نقطه ثابت قرار دارد انجام داد. این امر تحرک را کاهش می دهد زیرا حرکت در اطراف یک دستگاه رومیزی می تواند دشوار باشد. شما به یک لپ تاپ یا کامپیوتر احتیاج دارید. تجارت موبایلی تحرک بیشتری را ارائه می دهد زیرا از طریق دستگاه های دستی انجام می شود که می توانند در هر جایی که اتصال اینترنتی وجود دارد، از جمله اتوبوس، قطار و هواپیما یا هنگام ورزش در باشگاه استفاده شوند.

ردیابی موقعیت مکانی

بسیاری از اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک از قابلیت‌های ردیابی موقعیت مکانی برای ارائه فرصت‌های کاربران بر اساس موقعیت مکانی آنها استفاده می‌کنند. با این حال، قابلیت ردیابی موقعیت مکانی تجارت الکترونیک زمانی که با یک دستگاه غیر موبایل استفاده می شود محدود است.

به عنوان مثال، مکان یک خریدار تجارت الکترونیک با آدرس IP آنها ردیابی می شود. در حالی که آدرس IP منطقه وسیعی از مکان کاربر را ارائه می دهد، قادر به شناسایی مکان دقیق نیست، که ممکن است بر استراتژی های تبلیغاتی هدفمند یک کسب و کار تأثیر بگذارد.

از سوی دیگر، اپلیکیشن‌های تجارت موبایلی می‌توانند مکان‌ها را با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر Wi-Fi و GPS که محتوای خاص مکان و توصیه‌های شخصی‌شده را فعال می‌کنند، ردیابی کنند. به عنوان مثال، یک ارائه دهنده می تواند پوش نوتیفیکیشن ارسال کند. ارائه تخفیف های شخصی که مشتریان خاصی را در حالی که از کنار یک فروشگاه خاص در یک مرکز خرید عبور می کنند هدف قرار می دهد.

امنیت

کارت‌های اعتباری هنوز معمولاً برای پرداخت‌های تجارت الکترونیک غیرموبایل استفاده می‌شوند. آنها حتی با اقدامات امنیتی مانند احراز هویت چند عاملی، از سایر روش‌های پرداخت آنلاین خطرناک‌تر در نظر گرفته می‌شوند. بیشتر نقض اطلاعات و سرقت هویت به دلیل سوء استفاده از کارت اعتباری رخ می دهد. تجارت موبایلی با افزودن اقداماتی مانند احراز هویت بیومتریک، کیف پول موبایل، پاسخ سریع یا کدهای QR و حتی ارزهای دیجیتال، برخی از شکاف‌های امنیتی را می‌بندد.

دسترسی و راحتی. موبایل کامرس دسترسی به مخاطب هدف را آسان تر می کند. با اپلیکیشن‌های موبایل، کسب‌وکارها می‌توانند به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنند و تجربه خرید خود را آسان‌تر و سریع‌تر کنند.

مزایای موبایل کامرس

موبایل کامرس چیست

افزایش دستگاه های موبایلی

گستره دستگاه هایی که قابلیت تجارت سیار را دارند در حال افزایش است. به عنوان مثال، کیف پول‌های دیجیتالی مانند Apple Pay و Google Pay به مشتریان این امکان را می‌دهند که بدون دردسر کشیدن کارت‌ها، در فروشگاه خرید کنند. و در اواسط تا اواخر دهه 2010، پلتفرم های رسانه های اجتماعی، مانند متا (فیسبوک سابق)،توییتر،پینترست،و اینستاگرام، «دکمه‌های خرید» را روی پلتفرم‌های تلفن همراه خود راه‌اندازی کردند و به کاربران این امکان را می‌دادند تا به راحتی از سایر خرده‌فروش‌ها مستقیماً از این سایت‌های رسانه‌های اجتماعی خرید کنند.

قابل حمل بودن

قابل حمل بودن دستگاه‌های تلفن همراه به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق تجارت تلفن همراه به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند. کوپن ها و تخفیف ها را می توان از خرده فروشان برای مشتریان ارسال کرد. تجربه خرید شخصی شده نیز می تواند خرده فروشان را بیش از پیش با مشتریان خود ارتباط دهد.

ردیابی از GPS

اپلیکیشن‌های تجارت موبایلی امکان ردیابی موقعیت مکانی از طریق GPS را می‌دهند تا به مشتریان خود کمک کنند تا اقلام موجود در فروشگاه خود را پیدا کنند. امنیت را می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیکی نیز افزایش داد، زیرا احراز هویت چند عاملی می‌تواند انجام شود، از جمله بیومتریک‌هایی مانند اثر انگشت و اسکن شبکیه چشم.

اگرچه تجارت الکترونیکی مزایای زیادی برای خرده فروشان و مصرف کنندگان دارد، ای‌کامرس هنوز در بین آمریکایی ها رایج است. تنها 15 درصد از بزرگسالان آمریکایی فقط از تلفن هوشمند خود برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند، به این معنی که آنها یک ارائه دهنده خدمات باند پهن یا کابلی دارند، در حالی که 77 درصد صاحب کامپیوتر هستند و این بدین معناست که آن ها نمی توانند از موبایل کامرس استفاده کنند.

از آنجایی که تحویل محتوا از طریق دستگاه‌های بی‌سیم ساده‌تر، ایمن‌تر و مقیاس‌پذیرتر می‌شود، تراکنش‌های تجارت دیجیتال احتمالاً افزایش خواهند یافت.

از مزایای موبایل کامرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایگاه مشتری بزرگ

تجارت موبایلی پایگاه مشتری بزرگتر و حفظ بهتر را نسبت به تجارت الکترونیک به طور کلی فراهم می کند، زیرا قابلیت های تجارت موبایلی به طور گسترده تر و آسان تر قابل دسترسی هستند. همچنین، تجزیه و تحلیل تلفن همراه بینش هایی را در مورد رفتار، الگو و تاریخچه خرید مشتری ارائه می دهد. برای افزایش نرخ نگهداری، کسب‌وکارها می‌توانند از این داده‌ها برای هدف قرار دادن خریداران با پیشنهادات شخصی و تخفیف‌های سفارشی استفاده کنند.

راحتی

تجارت موبایلی، مقایسه قیمت‌ها، خواندن نظرات و خرید در زمان و مکانی که می‌خواهند این کارها را انجام دهند را برای مشتریان آسان‌تر می‌کند.

تنوع محصول

مشتریان می توانند از طریق موجودی عظیمی از محصولات جستجو کنند و در عین حال از قیمت رقابتی نیز بهره ببرند.

اتوماسیون

تجارت موبایل، نقطه تماس با مشتری و فروش یک کسب و کار را با انواع گزینه های پرداخت بدون تماس تلفن همراه، مانند Apple Pay،PayPal One Touch و Visa Checkout، خودکار می کند. بسیاری از سایت‌های تجارت الکترونیک نیز قابلیت فرآیند پرداخت با یک کلیک را ارائه می‌دهند، که به کاربران امکان می‌دهد فقط یک بار اطلاعات پرداخت را اضافه کنند و سپس برای هر خریدی که پس از آن انجام می‌شود از گزینه یک کلیک استفاده کنند.

تجربه همه کاره

موبایل کامرس تجربه همه‌کانالی ایجاد می‌کند که در آن محصولات می‌توانند از طریق کانال‌های متعدد فروخته شوند – وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، آمازون، eBay، اینستاگرام. این رویکرد باعث می شود تا مشتریان بتوانند در هر زمان و هر کجا که می خواهند خرید کنند.

معایب موبایل کامرس

معایب تجارت موبایلی شامل موارد زیر است:

اجرای ضعیف

صفحه نمایش های کوچکتر تلفن های همراه و تبلت ها به عملکرد ناوبری خاصی نیاز دارند. در نتیجه، طراحی رابط کاربری تلفن همراه بصری پیچیده و پرهزینه است. اجرای ضعیف تجربه مشتری تلفن همراه می تواند مشتریان را ناامید کرده و آنها را از خرید باز دارد.

مسائل پرداخت

گزینه های پرداخت موبایلی در هر مکان جغرافیایی در دسترس نیست و ممکن است از هر نوع کیف پول دیجیتالی پشتیبانی نکند.

رعایت مالیات

کسب و کارها باید قوانین و مقررات مالیاتی همه کشورهایی را که به آنها ارسال می کنند، بدانند و از آنها پیروی کنند. برخی از کسب و کارها تنها با اجازه خرید از کشور مبدا و ارسال به آن از این امر جلوگیری می کنند.

آسیب پذیری های امنیتی

بسیاری از کاربران به دلیل خطرات امنیتی هنوز برای خرید از طریق دستگاه تلفن همراه مردد هستند. حتی با احراز هویت دو مرحله‌ای، کلاهبرداری از طریق موبایل در حال افزایش است و بسیاری از تجار هنوز روش‌های پیشگیری از تقلب را برای صفحه‌نمایش کوچک‌تر اتخاذ نکرده‌اند. حملاتی مانند تعویض سیم‌کارت و بدافزارهای تلفن همراه رایج‌تر می‌شوند و می‌توانند کاربران را از پرداخت از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود منصرف کنند.

انواع روش های موبایل کامرس

موبایل کامرس چگونه انجام می شود؟

تجارت موبایلی بر اساس سه عملکرد اساسی زیر طبقه بندی می شود:

  • خرید موبایلی مشتریان را قادر می سازد تا با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه با اپلیکیشنی مانند آمازون یا یک اپلیکیشن وب، محصولی را خریداری کنند. زیرمجموعه‌ای از خرید از طریق تلفن همراه، تجارت اپلیکیشن است، که تراکنشی است که روی یک برنامه بومی انجام می‌شود.
  • بانکداری تلفن همراه یک بانکداری آنلاین است که برای فناوری دستی طراحی شده است. مشتریان را قادر می سازد به حساب ها و خدمات کارگزاری دسترسی داشته باشند، تراکنش های مالی انجام دهند، قبوض را پرداخت کنند و معاملات سهام را انجام دهند. این معمولاً از طریق یک برنامه امن و اختصاصی ارائه شده توسط موسسه بانکی انجام می شود. سرویس‌های بانکداری تلفن همراه ممکن است از پیامک یا ربات‌های چت و دیگر پلتفرم‌های برنامه مکالمه برای ارسال هشدارها و پیگیری فعالیت‌های حساب استفاده کنند. به عنوان مثال، چت ربات واتس اپ به مشتریان این امکان را می دهد که موجودی حساب خود را مشاهده کنند، وجوه را انتقال دهند، وام ها را بررسی کنند و سایر تراکنش ها را در زمان واقعی از طریق واتس اپ انجام دهند.
  • پرداخت های موبایلی جایگزینی برای روش های پرداخت سنتی مانند پول نقد، چک، کارت های اعتباری و نقدی هستند. آنها کاربران را قادر می سازند تا محصولات را شخصا با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه خریداری کنند. کیف پول های دیجیتال، مانند Apple Pay، به مشتریان امکان خرید محصولات را بدون کشیدن کارت یا پرداخت با پول نقد می دهد. برنامه های پرداخت موبایلی مانند زرین پال، درگاه های بانکی ایرانی، PayPal، Venmo و Xoom به همین منظور عمل می کنند و گزینه های محبوبی هستند. مصرف کنندگان تلفن همراه همچنین از کدهای QR برای پرداخت هزینه های تلفن همراه خود استفاده می کنند. با پرداخت موبایلی، کاربران مستقیماً به شماره تلفن همراه یا حساب بانکی گیرنده پول ارسال می کنند.

چگونه در تجارت موبایل بهتر شویم؟

راه هایی برای بهبود تجارت موبایل

صفحات وب با بارگذاری سریع احتمالاً فروش بیشتری را به دست خواهند آورد زیرا مصرف کنندگان می توانند بی صبر باشند و خواستار رضایت فوری باشند. تسویه‌حساب‌های تلفن همراه باید به خریداران اجازه دهند به راحتی اطلاعات پرداخت را وارد کنند، ترجیحاً با کیف پول موبایلی که استفاده از ورود دستی را حذف می‌کند، در نتیجه خطای انسانی کاهش می‌یابد و تجربه پرداخت روان‌تر را تسهیل می‌کند. پیشنهاد می کنیم مقاله افزایش سرعت لود سایت در برترآموز را مطالعه کنید.

استفاده ویدئو در تجارت موبایل و بازاریابی

برنامه‌های موبایلی که از ویدیوها برای نشان دادن ویژگی‌های کلیدی یک محصول استفاده می‌کنند، احتمالاً درآمد بیشتری ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، یک کارگزار آنلاین ارز خارجی که لینک های ویدیویی را برای نشان دادن برنامه تجارت موبایل جدید خود ارسال می کند، احتمالاً مشتریان بیشتری را به دست خواهد آورد. می توانید مقاله اصول بازاریابی ویدئویی را مطالعه کنید.

وب موبایل و برنامه های کاربردی موبایل

مصرف کنندگان معمولاً از گوگل یا تبلیغات در رسانه های اجتماعی برای شروع جستجوهای خرید آنلاین استفاده می کنند. در نتیجه، مرورگرها تمایل دارند تراکنش‌های بیشتری را نسبت به برنامه‌های تلفن همراه انجام دهند. به همین دلیل، مصرف کنندگان اغلب استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه را با وب سایت های تلفن همراه جفت می کنند تا تجربه خرید کلی خود را افزایش دهند.

نمونه هایی از تجارت الکترونیکی شامل خرید درون برنامه ای است. برنامه های بازار مجازی بانکداری تلفن همراه، مانند برنامه تلفن همراه آمازون؛ و کیف پول های دیجیتال ، مانند Apple Pay ،Google Pay و Samsung Wallet.

نمونه هایی از استفاده از تجارت الکترونیکی در صنایع خاص شامل موارد زیر است:

  • خدمات مالی. موبایل بانک و تراکنش های کارگزاری از دستگاه های تلفن همراه انجام می شود.
  • مخابرات. دستگاه های دستی برای انجام تغییرات خدمات و پرداخت صورتحساب و بررسی حساب ها استفاده می شوند.
  • خدمات و خرده فروشی. مصرف کنندگان سفارشات را در حین پرواز از طریق فروشگاه های آنلاین پرداخت می کنند.
  • خدمات اطلاعاتی به روز رسانی های مالی، ورزشی، ترافیک، آب و هوا و بسیاری دیگر از اخبار از طریق دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی است.

تجارت سیار چگونه کار می کند؟

در اکثر پلتفرم‌های فعال‌شده با تجارت الکترونیک، دستگاه تلفن همراه به یک شبکه بی‌سیم متصل می‌شود که برای انجام خرید آنلاین محصول و سایر معاملات استفاده می‌شود. برای کسانی که مسئول توسعه یک برنامه تجارت الکترونیکی هستند، شاخص های مهم عملکرد کلیدی برای نظارت شامل موارد زیر است:

  • کل ترافیک موبایل
  • کل ترافیک برنامه
  • میانگین ارزش سفارش
  • و ارزش سفارشات در طول زمان

به طور مشابه، ردیابی نرخ افزودن به سبد خرید موبایل به توسعه دهندگان کمک می کند تا ببینند آیا کاربران در حال تبدیل شدن به مشتری هستند یا خیر. توسعه دهندگان تجارت M همچنین ممکن است به ثبت میانگین زمان بارگذاری صفحه، نرخ تبدیل سبد خرید تلفن همراه و اشتراک پیامک علاقه مند باشند.

محصولات پرداخت موبایلی از طریق نوعی اشتراک‌گذاری همتا به همتا عمل می‌کنند. هنگامی که یک دستگاه تلفن همراه با اطلاعات کارت بانکی کاربر جفت شد، می توان تلفن را روی پایانه پرداخت حرکت داد تا هزینه یک محصول را پرداخت کند. پرداخت بدون تماس با استفاده از دستگاه تلفن همراه از فناوری ارتباط میدان نزدیک یا NFC استفاده می کند.

آینده تجارت تلفن همراه

آموزش موبایل کامرس

موبایل کامرس در حال تکامل است و شروع به دستیابی به مخاطبان گسترده تری می کند. طبق اطلاعات Insider Intelligence، حدود 6.9 درصد از تراکنش های خرده فروشی از طریق دستگاه تلفن همراه در سال 2022 انجام می شود و تجارت موبایلی تا سال 2025، 10.4 درصد از کل خرده فروشی ها را تشکیل می دهد. بسیاری از کسب و کارها تجارت سیار را برای جلوگیری از عقب افتادن از رقبا اتخاذ می کنند.

در زیر برخی از روندهای فعلی و آینده موبایل کامرس آورده شده است:

هدف گذاری مجدد موبایل

این مفهوم توسعه ای از بازاریابی تلفن همراه مبتنی بر مکان است. این روند به جای قرار دادن تبلیغات در مکان های تصادفی، آنها را به صورت متنی فقط مشتریان بالقوه را هدف قرار می دهد. به عنوان مثال، بازاریابان می‌توانند برای کاربرانی که قبلاً از برنامه تلفن همراه آن‌ها بازدید کرده‌اند، تبلیغی بفرستند یا ممکن است یک تبلیغ هدفمند موبایلی فعال را برای کاربری که در نزدیکی فروشگاه آن‌ها قرار دارد، ارائه دهند. هدف‌گیری مجدد موبایل در مقایسه با سایر استراتژی‌های تبلیغاتی، بازگشت سرمایه بهتری را ارائه می‌دهد و احتمالاً در آینده محبوب‌تر خواهد شد.

واقعیت افزوده (AR)

تعداد برنامه های موبایل با واقعیت افزوده واقعیت افزوده به سرعت در حال افزایش است. برای بهبود حضور برند خود و ارائه بهینه‌سازی محتوای دیجیتال، غول خرده‌فروشی Ikea در سال 2017 یک اپلیکیشن موبایل AR را معرفی کرد که به خریداران اجازه می‌دهد محصولات را در زمان واقعی از طریق فناوری ARKit اپل iOS 11 آزمایش کنند. مشتریان از مدل‌های واقعیت افزوده مبلمان IKEA از برنامه تلفن همراه استفاده می‌کنند تا ببینند این قطعات چگونه در فضاهای خانه و دفترشان قرار می‌گیرند. بسیاری از برندها، از جمله کوکاکولا، زارا، کاورگرل و پز نیز از واقعیت افزوده تعبیه شده در برنامه های تلفن همراه خود استفاده می کنند.

سئوی موبایل

با افزایش تعداد کاربران گوشی های هوشمند که به اینترنت دسترسی پیدا می کنند، وب سایت های واکنش گرا موبایل به یک ضرورت تبدیل شده اند. وب‌سایت‌هایی که سازگار با موبایل نیستند یا تجربه کاربری خوبی ارائه نمی‌دهند، در معرض رها شدن کاربر هستند که به نوبه خود نرخ پرش وب‌سایت‌هایشان را افزایش می‌دهد. وب سایت هایی با نرخ پرش بالاتر در جستجوی سئو و گوگل رتبه پایین تری دارند. بنابراین، ساخت وب‌سایت‌های موبایلی که با دستگاه‌های دستی سازگار هستند، یک هدف مهم برای همه مشاغل است.

موبایل بانک

بزرگترین مزیت بانکداری موبایلی امکان ارسال پول در هر مکان و در هر زمان است. کاربران می توانند برای دیگران پول ارسال کنند و بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی با بانک خود تراکنش انجام دهند. این روند احتمالا به رشد خود ادامه خواهد داد. طبق گزارش Business Insider، تا سال 2021، حدود 169.3 میلیون کاربر موبایل بانک تلفن همراه فقط در ایالات متحده وجود دارد که نزدیک به 80 درصد از آنها گفتند که بانکداری تلفن همراه روش ترجیحی آنها برای دسترسی به حساب‌هایشان است. در ایران نیز میلیون ها نفر از موبایل بانک استفاده می کنند.

هوش مصنوعی، چت بات ها و دستیاران خرید

با استفاده از هوش مصنوعی، چت بات ها به ابزارهای ضروری موبایل کامرس تبدیل می شوند. آنها در تمام ساعات شبانه روز با توصیه های محصول، تکمیل خرید، پشتیبانی مشتری و سایر وظایف به خریداران کمک می کنند. طبق یک گزارش تحقیقاتی Grand View، انتظار می‌رود بازار جهانی چت بات‌های هوش مصنوعی تا سال 2030 به 3.99 میلیارد دلار برسد. خریداران با چت‌بات‌ها راحت‌تر می‌شوند زیرا به چت کردن با دوستان و خانواده خود از طریق برنامه‌های چت مانند WhatsApp، فیسبوک عادت کرده‌اند. مسنجر و تلگرام. مقاله ما در مورد چت بات چیست؟ را بخوانید.

بلیط موبایل

روزهایی که کاربران مجبور بودند برای خرید بلیط فیلم یا کنسرت در صف های طولانی منتظر بمانند، گذشته است. با خرید بلیط موبایل، کاربران می توانند از طریق تلفن هوشمند خود بلیط خریداری و دریافت کنند. بلیط موبایل همچنین نیاز به چاپ بلیط ها را از بین می برد زیرا کاربران آنها را در تلفن خود در قالب متنی با بارکدی دریافت می کنند که در رویدادها اسکن می شود.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *