آموزش نگه داشتن کاربر در سایت – آیا می دانستید که بین 70 تا 96 درصد از افرادی که وب سایت شما را رها می کنند هرگز باز نمی گردند؟ به عنوان یک پروسه بازاریابی اینترنتی، هدف شماره یک شما باید تبدیل آن بازدیدکنندگان یک بار به مشتری باشد. شما نمی توانید به این هدف برسید اگر بازدیدکنندگان برای خواندن محتوای شما در کنار هم نباشند.
بازار هدف خود را شناسایی کنید هرچه بازدیدکنندگان شما بیشتر در سایت شما بمانند، درگیرشان بیشتر خواهد شد و شانس بیشتری برای تبدیل شدن به آنها خواهد داشت. در ادامه به بررسی راه هایی می پردازیم که که چگونه افراد را برای مدت طولانی تری در وب سایت خود نگه دارید.
در حالی که ایجاد ترافیک بیشتر برای سایت شما عالی است، مهم نیست که هیچ کس در اطراف شما معلق نباشد. هرچه بتوانید دامنه توجه افراد را بیشتر نگه دارید، احتمال اینکه آنها تبدیل شوند بیشتر می شود. به همین دلیل است که نگه داشتن کاربران در سایت خود یکی از بهترین کارهایی است که می توانید به عنوان یک بازاریاب انجام دهید.
درگیر نگه داشتن مردم به آنها این امکان را می دهد که درباره برند شما اطلاعات بیشتری کسب کنند، رابطه ای با خوانندگان شما ایجاد می کند و در نهایت منجر به تبدیل شدن به افراد می شود. با این حال، صرفاً نگه داشتن آنها در سایت شما کافی نیست. شما میخواهید فراخوانی برای اقدام را در نظر بگیرید، بنابراین بینندگان به سادگی محتوای شما را مصرف نکنند و برای همیشه ناپدید شوند.
در دسته بندی کسب و کار آنلاین مطالب بیشتری در مورد راه اندازی، نگهداری و پیشرفت کسب و کار آنلاین خود بخوانید.
دریافت کلیک روی سرفصل ها یک چیز است، اما اگر می خواهید افراد مدت بیشتری در وب سایت شما بمانند، محتوای شما باید با عنوان مطابقت داشته باشد. اجازه ندهید سرفصل های شما قول هایی بدهند که محتوای شما به آنها عمل نمی کند. عنوانی که ارزش کلیک را دارد که توسط بااستعدادترین نویسنده کپی رایتر نوشته شده باشد، اگر محتوا مطابق تبلیغات تبلیغاتی نباشد، کاری برای کسب و کار شما انجام نخواهد داد.
آیا می دانستید که کاربران به طور متوسط 5.59 ثانیه به محتوای یک وب سایت نگاه می کنند؟ مردم به ندرت مطالب شما را کلمه به کلمه می خوانند. در عوض، آنها صفحه را اسکن می کنند تا کلمات و عبارات مهم را انتخاب کنند. اگر محتوای شما از جملات طولانی و پاراگراف هایی تشکیل شده است که اسکن آن ها سخت است، هیچ کس برای خواندن ادامه مطلب در کنار شما نخواهد ماند. در عوض، آنها برای یافتن محتوایی که مصرف آن راحتتر است، آنجا را ترک میکنند.
محتوای قابل اسکن به این معنی است که خواندن آن برای مردم آسان است. هیچ چیز بدتر از تلاش برای خواندن یک متن طولانی که نیمی از صفحه را پوشش می دهد وجود ندارد. اولین راه برای اسکن کردن وب سایت شما این است که پاراگراف های طولانی را به اندازه های مختلف تقسیم کنید.
به عنوان یک دستورالعمل کلی، بهتر است پاراگراف ها را حداکثر تا سه یا چهار جمله نگه دارید. این یک مفهوم ساده است که باعث می شود محتوای شما برای خوانندگان پرمشغله کمتر ترسناک به نظر برسد. راه دیگر برای اسکن کردن بیشتر محتوا این است که اطمینان حاصل کنید که اندازه فونت و فاصله خطوط برای چشم آسان است. همچنین مطمئن شوید که متن و پس زمینه شما دارای رنگ های متضاد هستند. به عنوان مثال، شما نمی توانید با متن سیاه و سفید که با پس زمینه سفید مطابقت دارد اشتباه کنید.
بنابراین، شما می خواهید از شر محتوایی که به احتمال زیاد نادیده گرفته می شود خلاص شوید. شما باید از خود بپرسید که چه چیزی بیشتر به آن اهمیت می دهید و بازدیدکنندگان شما باید به چه چیزی بیشتر اهمیت دهند.
همچنین، شما نمی خواهید مردم را با محتوای بیش از حد غرق کنید. وب سایت شما باید به راحتی قابل درک باشد.
فرض این است که مردم بصری هستند. به عنوان مثال، آنها حتی قبل از اینکه عنوان را بخوانند، تصویر کوچک یک ویدیوی YouTube را می بینند.
از عناوین فرعی می توان برای دسته بندی محتوا و جلب توجه خواننده استفاده کرد. از تصاویر می توان برای ارائه وقفه به خوانندگان استفاده کرد و محتوا را از نظر بصری جذاب تر می کند. اگر میخواهید مسیر بیشتری را طی کنید، فهرستهای گلولهدار و عبارات مهم پررنگ را بگنجانید.
بهترین زمان برای درخواست از بازدیدکنندگان خود برای اقدام درست پس از پایان خواندن یک پست وبلاگ است. این یکی از راه هایی است که چگونه می توانید بازدیدکنندگان را در وب سایت خود نگه دارید. خوانندگان تمایل دارند وقتی اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کردند، سایت شما را ترک کنند. اما با یک فراخوان مناسب (CTA)، می توانید به آنها دلیلی برای ماندن در سایت خود بدهید یا از طریق خبرنامه ایمیل خود در تماس باشید.
اما سوال اینجاست که آیا خوانندگان شما متوجه این فراخوان برای عمل شدهاند؟ مشکل یک CTA ایستا که در زیر قسمت محتوای پست شما قرار می گیرد این است که بیشتر بازدیدکنندگان شما تمایل دارند آن را نادیده بگیرند. یکی از بهترین راهها برای مبارزه با این ناآگاهی بازدیدکنندگان، استفاده از یک انتخاب اسلاید است. یک اسلاید به صورت متحرک بدون ایجاد مزاحمت برای مخاطب شما توجه را جلب می کند. در مقاله فراخوان برای اقدام چیست؟ در مورد این مبحث توضیح داده شده است.
هنگامی که بازدیدکنندگان شما با فراخوان شما درگیر شدند، به احتمال زیاد سایت شما را ترک خواهند کرد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که صفحه تشکر اشتراک ایمیل شما محتوای مفیدی برای تشویق بازدیدکنندگان به ماندن در سایت ارائه نکند.
صفحات تشکر شما باید بیشتر از یک تایید باشد. آنها دقیقاً لحظهای را مشخص میکنند که یک بازدیدکننده سرد تبدیل به سرنخ گرم میشود. می توانید با برجسته کردن محتوای مفید و مرتبط در سایت خود از این فرصت برای تعامل استفاده کنید.
اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، می توانید محصولات مرتبط را نیز در صفحه تشکر خود بفروشید. این عمل نه تنها آنها را بیشتر درگیر می کند، بلکه اگر درست انجام شود، می توانید درآمد هر مشتری را نیز افزایش دهید. در مقاله راهکارهای ایجاد تجربه بهتر برای مشتری در فروشگاه های اینترنتی در مورد چنین موضوعاتی بیشتر توضیح داده شده است.
بیش از نیمی از مدیران مورد بررسی گفتند که ترجیح میدهند یک ویدیو را به جای خواندن متن تماشا کنند و بازاریابانی که از ویدیو استفاده میکنند ۴۹ درصد سریعتر از کاربران غیر ویدیویی درآمد کسب میکنند.
آیا این گزینه را به بازدیدکنندگان خود می دهید؟ اضافه کردن محتوای بصری در سایت شما ممکن است کار زیادی به نظر برسد، اما نباید آنقدر که به نظر می رسد خسته کننده باشد. برای ایجاد ویدیو، میتوانید به سادگی محتوای متنی خود را به ویدیوهای اسلایدی تغییر دهید. در مقاله اصول بازاریابی ویدئویی بیشتر به موضوع ویدئو پرداخته شده است.
یکی از کارهای ضروری که باید انجام دهید تا بازدیدکنندگان خود را بیشتر در سایت خود نگه دارید، کاهش زمان بارگذاری سایت شما است. اگر بازدیدکنندگان منتظر بارگذاری آن نباشند، بهترین محتوای جهان به کسب و کار شما کمکی نخواهد کرد. حتی یک ثانیه تاخیر در پاسخگویی صفحه می تواند منجر به کاهش 7 درصدی در تبدیل شود. اگر سرعت صفحه را جدی نمی گیرید، به احتمال زیاد پول روی میز باقی می گذارید.مراحل زیادی وجود دارد که می توانید در سایت خود برای کاهش زمان بارگذاری صفحه انجام دهید، اما دو مورد از مهمترین آنها عبارتند از:
در مقاله افزایش سرعت سایت در مورد کاهش زمان بارگذاری صفحه و افزایش سرعت سایت صحبت شده است.
وقتی اکثر بازدیدکنندگانی که وب سایت شما را ترک می کنند هرگز باز نمی گردند، این بدان معناست که تلاش های بازاریابی شما به هدر می رود. با یک پاپ آپ قصد خروج، می توانید تشخیص دهید که بازدیدکننده شما چه زمانی قصد خروج از سایت شما را دارد و از آن ها یک کمپین هدفمند برای درگیر ماندن درخواست کنید.
پنجرههای بازشو با هدف خروج بسیار مؤثر هستند زیرا بدون ایجاد مزاحمت برای بازدیدکنندگان، توجه را به خود جلب میکنند. جدای از تشویق کاربران به ماندن در سایت شما، قصد خروج ثابت کرده است که رها شدن سبد خرید را کاهش می دهد و نرخ تبدیل کلی را افزایش می دهد. در زیر چند کار وجود دارد که می توانید با یک پنجره بازشو قصد خروج برای حفظ بازدیدکنندگان در سایت خود انجام دهید:
در مقاله پاپ آپ چیست، در مورد ساز و کار پاپ آپ بیشتر صحبت شده است.
به گفته usability.gov، «تجربه کاربر (UX)» بر درک عمیق کاربران، آنچه نیاز دارند، ارزشهایشان، تواناییهایشان و همچنین محدودیتهایشان تمرکز دارد. همچنین اهداف تجاری و اهداف گروهی که پروژه را مدیریت می کند در نظر می گیرد.
به طور خلاصه، این در مورد این است که چگونه می توانیم تجربه بازدیدکنندگان را تا حد ممکن معنادار و ارزشمند کنیم.
کاربر از وب سایت شما بازدید کرده است، در صفحات مختلف پیمایش کرد، فهمید که وب سایت در مورد چیست، و بالاخره به چیزی که می خواستند رسیدند.
تقسیم صفحه به بخش های کاملاً مشخص، اسکن و فوکوس را آسان تر می کند.
همچنین می توانید از رنگ های مختلف پس زمینه، تصاویر یا دیگر عناصر طراحی برای تعریف بخش های مختلف استفاده کنید.
محتوا را به روشی منطقی سازماندهی کنید. مهمترین چیزها در درجه اول قرار می گیرند.
اگر بلوک های بزرگی از محتوا دارید، آنها را به بخش های جداگانه تقسیم کنید زیرا درک آنها آسان تر است. از فضای سفید استفاده کنید، صفحه را به بخش های کاملاً مشخص تقسیم کنید و نویز را کاهش دهید.
از شر انیمیشن ها و پاپ آپ های غیر ضروری خلاص شوید که در مسیر یک تجربه خوشایند قرار می گیرند.
من از شما نمی خواهم که از شر همه پنجره های بازشو خلاص شوید. اما، محدودیتی وجود دارد. پاپ آپ ها باید اطلاع رسانی کنند، نه آزاردهنده باشند.
کاربران انتظارات عمیقی در مورد نحوه ظاهر و عملکرد سایت ها دارند. هنگامی که آنها به سرعت متوجه می شوند که سایتی این انتظارات را برآورده نمی کند یا اینکه دردسر آن بیشتر از ارزش آن است، آن را ترک می کنند.
این با موارد فوق همراه است، اما به اندازه کافی مهم است که آن را جدا کنیم. بازدیدکنندگان در وب سایت هایی که برای پیمایش گیج کننده هستند یا یافتن آنچه را که می خواهند سریع و آسان نمی کنند، نمی مانند.
از متن برای پیوند دادن به صفحات دیگر در سایت خود استفاده کنید. اما غافل نشوید – معمولاً دو یا سه صفحه در هر صفحه خوب است. از این ها به روش های مفید و مرتبط استفاده کنید. در نقاطی پیوند دهید که بازدیدکنندگان احتمالاً اطلاعات بیشتری را که ارائه میدهید میخواهند.
به خصوص زمانی که به مقصدی خارج از وب سایت خود پیوند داده می شوند. این به کاربران اجازه می دهد تا بدون دور شدن از صفحه فعلی، اطلاعات بیشتری را ارائه دهند. به این ترتیب، آنها را از سایت خود یا صفحه ای که می خوانند قطع نمی کنید، که اغلب باعث می شود زودتر از آنچه که در غیر این صورت انجام می شد ترک کنند.
انتشار پستهای وبلاگ، مقالهها، ویدیوها، اینفوگرافیکها، صدا یا سایر محتوایی که برای بازدیدکنندگان و بازار هدف شما جالب است، آنها را وادار میکند که به اطراف بمانند و آن را بررسی کنند. اگر خوب باشد و چیزی را که میخواهند ارائه دهد، بیشتر میمانند و بیشتر نگاه میکنند. مقاله بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.
اگر مرتباً محتوای اصلی اضافه میکنید، آن را در رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارید و تجزیه و تحلیلهای خود را دنبال میکنید، میدانید که مخاطبان شما واقعاً کدام محتوا را دوست دارند. آن را در صفحه اصلی خود و جاهای دیگر برجسته کنید تا افراد را تشویق کنید روی آن کلیک کنند و کاوش کنند.
این به خوانندگان این امکان را می دهد که ببینند شما در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید چه چیز دیگری دارید.
ورودی قبلی که مقاوم نیست، داشتن یک نوار جستجو ایده خوبی است، حداقل اگر سایت شما نسبتاً بزرگ است یا زمین های زیادی را پوشش می دهد. بازدیدکنندگان از یک راه آسان برای ردیابی آنچه که به دنبال آن هستند قدردانی میکنند، و پذیرایی از آن باعث میشود مدت طولانیتری در اطراف باشند.
توجه داشته باشید که افراد اغلب به کدام صفحات مراجعه می کنند اما خیلی سریع آنها را ترک می کنند. روی بهبود تجربه در این صفحات تمرکز کنید. همچنین، توجه داشته باشید که کدام صفحات «چسبنده» هستند، یا بازدیدکنندگان را به خوبی حفظ میکنند تا اطلاعاتی در مورد آنچه کار میکند. این بینش ها را در سایر صفحات وب سایت خود اعمال کنید.
امیدوارم این مقاله به شما اطلاعاتی در مورد چگونگی نگه داشتن بازدیدکنندگان خود برای مدت طولانی در سایت خود بدهد. با کمی دقت و پیروی از این بهترین شیوهها، میتوانید بازدیدکنندگانی را که رها میکنند درگیر کرده و آنها را به مشتری تبدیل کنید. دلایل زیادی وجود دارد که کاربران را برای مدت طولانی تری در وب سایت خود نگه دارید. هرچه زمان بیشتری را در آنجا بگذرانند، بیشتر از سایت شما لذت می برند یا حداقل آن را مفید می یابند. آنها به احتمال زیاد چیزی را می خرند یا با شما تماس می گیرند، برند شما را به یاد می آورند و به آن اعتماد می کنند و حتی دیگران را به سایت شما ارجاع می دهند.
مدت زمانی که بازدیدکنندگان در سایت شما می مانند – و محل اقامت آنها – به شما کمک می کند کیفیت تجربه آنلاینی که ارائه می دهید را درک کنید. و نرخ پرش بالا نشانه واضحی است که چیزی اشتباه است. اگر این مشکلی است که شما دارید، با نگاهی به این دلایل رایج برای نرخ پرش بالا شروع کنید. برای این کار می توانید مقاله کاهش نرخ پرش را مطالعه کنید. سپس، هنگامی که هر یک از این مسائل را در صورت لزوم برطرف کردید، می توانید روی راه های دیگری تمرکز کنید تا کاربران را برای مدت طولانی تری در وب سایت خود نگه دارید.
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران