چک لیست سئو

چک لیست سئو – نکات مهم SEO Checklist + سیر تا پیاز سئو چک لیست

دسته بندی : سئو
1400/08/19

سئو را می توان مهم ترین کانال بازاریابی برای سایت دانست. برای اینکه سایت خود را سئو کنید یا به عنوان یک مدیر سئو پروژه های SEO را پیش ببرید نیاز است تا یک چک لیست سئو داشته باشد. چک لیست سئو یک شمای کلی از کارهایی که باید انجام بدهید در اختیارتان قرار می دهد و سپس می توانید پروژه های سئو را با صرف انرژی، زمان و هزینه های کمتری آن هم با موفقیت به سرانجام برسانید. در این مطلب فوق العاده مفید، می خواهم در مورد چک لیست سئو صحبت کنم.

چک لیست سئو چست؟

چک لیست به مجموعه ای از نکات و فهرستی از کارهایی که باید در طی یک مسیر خاص صورت بگیرند گفته می شود. چک لیست سئو شامل کلیه نکات، ریزنکته ها، کارهایی که باید انجام شود و مواردی اینچنینی می شود. چک لیست سئو به ما کمک می کند تا با استراتژی و برنامه پیش برویم. اگر ما بخواهیم پروژه سئویی را بدون چک لیست انجام بدهیم ممکن است که موردی از قلم بیفتد و دوباره کاری شود یا حتی هیچ وقت متوجه کمبودی نشویم ولی به مشکلی بر بخوریم که نمی دانیم از کجا نشعت گرفته است. هر چند نداشتن چک لیست سئو مشکل خیلی بززگی نیست اما داشتن آن مثل کاری است که از محکم کاری عیب نمی کند.

چک لیست سئو داخلی

در ادامه یک چک لیست کامل سئو داخلی برای شما آماده کرده ام. در سئو باید ابتدا به مباحث سئو داخلی پرداخت و اگر کلیه کارهای مربوط به سئو داخلی حل شد و مشکلات نیز برطرف شد به سراغ سئو خارجی می رویم.

چک لیست سئو تکنیکال

محتوا بسیار مهم است اما تا وقتی که یک سایت مشکلات تکنیکال داشته باشد امکان کسب رتبه با محتوا را ندارد. مثلا فرض کنید یک محتوای عالی می نویسید اما سرعت سایت ضعیف است و این باعث می شود که استفاده از سایت شما سخت شود و همین مورد در نهایت به سئوی سایت ضربه وارد می کند. از این رو ابتدا چک لیست را با سئو تکنیکال آغاز می کنیم.

خرید دامنه

فرض کنید که می خواهیم یک پروژه سئو را از صفر صفر بالا بیاوریم پس از اول کار شروع می کنیم. خرید دامنه تقریبا تاثیر محسوس بر روی سئو سایت شما ندارد اما پیشنهاد این است که وقتی دامنه ای را خریداری می کنید اگر IR باشد بهتر است چون موتورهای جست و جو تشخیص می دهند که دامنه ir برای ایران است پس سایتی که از این دامنه استفاده می کند برای کاربران ایرانی ساخته شده و سایت شما نسبت به سایتی که به فرض دامنه .net دارد در اولویت بیشتری قرار می گیرید.

همچنین بهتر است دامنه ای که خریداری می کنید تمام یا بخشی از کلمه کلیدی اصلی که می خواهید بر روی آن سئو انجام دهید را داشته باشد. مثلا می خواهید یک سایت ابزارآلات مهندسی بفروشید می توانید از abzar در سایت خود استفاده کنید.

خرید هاست مناسب

مورد بعدی در چک لیست سئو تکنیکال، خرید هاست مناسب است. هاستی که می خرید باید دو ویژگی را داشته باشد. ابتدا سرعت سایت بالا باشد و دوم پشتیبانی خوبی داشته باشد. پشتیبانی هاستینگ خیلی مهم است. چون امکان دارد که مثلا ساعت 3 شب سایت دچار مشکل شود و دچار ضرر شوید و باید در لحظه سایت درست شود اما اگر پشتیبانی در دسترس نباشد چه؟ پس به دنبال هاستی باشید که پشتیبانی تمام و کمال 24 ساعته ارائه می دهد. در مقاله هاست چی بخرم؟ در مورد خرید هاست مناسب و باکیفیت صحبت کرده ام.

ساخت سایت مپ

sitemap فایلی با فرمت xml است که برای شناسایی بهتر سایت در موتورهای جست و جو کاربرد دارد. شما با ساخت سایت مپ یک لیست از محتواهای سایت خود را در اختیار گوگل می گذارید و به این شکل راحت تر می تواند صفحات سایت شما را بخواند و ایندکس آن ها نیز راحت تر می شود. اگر سایت شما وردپرسی است افزونه هایی هستند که می توانید از آن ها برای ساخت سایت مپ استفاده کنید. یکی از برترین افزونه های سایت مپ ساز، XML Sitemaps است.

ساخت فایل robots.txt

فایل روبوت یک فایل ساده txt اما بسیار مهم است. می توانیم با این فایل تعیین کنیم که موتورهای جستجو کدامیک از بخش های سایت را بررسی و ایندکس کنند و کدامیک از بخش های سایت را نادیده بگیرند. برای مثال آدرس /wp-admin در وردپرس که از طریق آن وارد داشبورد سایت می شویم، یک بخش مربوط به مدیریت سایت است و برای کاربران کاربردی ندارد. همچنین در دسترس قرار گرفتن آن باعث می شود تا امنیت سایت پایین بیاید پس بهترین راه این است که در فایل robots.txt به موتورهای جست و جو دستور بدهیم که این بخش از سایت ما را بررسی و ایندکس نکنند.

اگر سایتی دارید که با وردپرس ساخته شده یا طراحی آن اختصاصی است بهتر است بررسی کنید که کدامیک از بخش ها باید ایندکس شوند و کدام بخش ها ایندکس نشوند و سپس دستورات را در فایل روبوت قرار دهید.

نصب یکی از افزونه های رنک مث یا یوست سئو

افزونه های رنک مث یا یوست سئو را به عنوان پلاگین های سئو می شناسیم. هر دوی آن ها وظایف مشخصی را انجام می دهند و به سایت شما کمک می کنند تا در نهایت سئو بهتری داشته باشید. یوست سئو به نسبت رنک مث کهنه کارتر است اما رنک مث در نسخه رایگان، اجازه دسترسی به امکانات فراوانی را می دهد که به نظر من بیشتر از امکانات رایگان یوست هستند. استفاده از هر یک از دو پلاگین اصلی سئو تقریبا سلیقه ای است اما می توانید در مقاله فرق افزونه رنک مث و یوست سئو بررسی آن ها را ببینید. از این رو این دو پلاگین را معرفی کردم که بهترین ها در حال حاضر این دو هستند و در نتیجه بقیه افزونه های سئو به حاشیه رانده می شوند.

بهینه سازی سرعت سایت

سرعت سایت اهمیت بالایی در سئو سایت ایفا می کند چون اگر سرعت یک سایت ضعیف باشد استفاده از این سایت سخت می شود. مثلا باید 20 ثانیه منتظر بمانیم تا لود شود یا اگر بخواهیم از صفحه اصلی سایت به فرض به صفحه درباره ما برویم دوباره باید 20 ثانیه دیگر صبر کنیم و این خیلی اصطلاحا رو اعصابه. پس باید سرعت سایت را بالا ببریم. بهینه سازی سرعت سایت به فاکتورهای زیادی مانند هاست و CMS و پلاگین های نصب شده و موارد دیگر بستگی دارد. اما اگر به دنبال سرعت عالی هستید:

  • یک هاست خوب بخرید. هاست خوب برای سایتی که کل بازدید ماهانه اش 500 عدد است اشتراکی است اما برای سایتی که در لحظه 30 فرد آنلاین در حال چک کردن سایت هستند بهتر است که از هاست اختصاصی استفاده کنید.
  • همینطور قالب و پلاگین های اضافه یا برای تست نصب نکنید. چون هر قالب و افزونه ای که اضافه می کنید باعث سنگین شدن دیتابیس سایت می شود و وقتی که دیتابیس سنگین شود سرعت سایت هم ضعیف تر می شود.
  • عکس های خود را بهینه سازی کنید. بخش بزرگی از سایت ها را عکس ها تشکیل می دهند و اگر سایتی عکس های فراوان آن هم با حجم بالا داشته باشد سایت را سنگین می کند.
  • کدهای سایت را بهینه سازی کنید. کدهای CSS و جاوا اسکریپت باعث می شود که سایت زیبایی بیشتری داشته باشد اما سایت را نیز سنگین می کنند. بهترین راه حل این است که با پلاگین های مخصوص این کار مانند افزونه wp-rocket یا انجام یکسری کدنویسی های خاص، این کدها را کمپرس و بهینه سازی کنید.

بهبود مشکلات کدنویسی

سایت های وردپرسی به این دلیل که داکیومنت ها و متخصص های زیادی برای حل آن ها وجود دارد کمتر به مشکل برمی خورند اما باز هم امکان دارد که یک قالب یا افزونه خاص مشکلات کدنویسی داشته باشد که در نهایت باعث ضررهای سئویی سایت شود. مثلا همانطور که گفتم یکی از مشکلات کاهش سرعت سایت است. پس قبل از خرید یا نصب یک قالب و افزونه مطمئن شوید که این قالب یا پلاگین دچار مشکل خاصی نیست. برای سایت های اختصاصی که سند آنچنانی برای حل مشکلات وجود ندارد، اگر با مشکل برخوردید می توانید با تیم طراح اصلی یا یک برنامه نویس معتمد کار کنید.

افزودن امکانات بیشتر

در همان سایت های اختصاصی احتمالش وجود دارد که امکان سئویی را لازم داشته باشیم اما در سایت وجود نداشته باشد، مثلا ریدایرکت وجود ندارد. در آن موقع نیز می توانید با همکاری با تیم طراح یا یک برنامه نویس معتمد امکانات بیشتری به سایت اضافه کنید. از این رو می گویم معتمد چون بخش انگشت شماری از متخصصین کارهایی انجام می دهند که سئوکار را به دردسر می اندازند. مثلا یکی بود که به او دسترسی داده بودند تا سایت را درست کند اما خواسته یا ناخواسته سایت را ویروسی کرد و بعد هم اصلا پاسخگو نبود و مطالبات چند ده میلیونی سئوکار توسط کارفرما لغو شد. پس وقتی می خواهید همکاری کنید از حسن نیت طرف مقابل مطمئن شوید. البته همانطور که گفتم تعداد چنین افرادی خیلی کم است و نباید تر و خشک با هم بسوزند اما باید جوانب احتیاط را نیز رعایت کرد.

نصب SSL

SSL یک پروتکل امن اینترنتی است که وقتی بر روی یک سایت نصب می شود آدرس آن سایت با https:// شروع شده و در کنار url آن سایت یک قفل سبز رنگ قرار می گیرد. نصب ssl در حال حاضر تاثیر خیلی زیادی بر روی سئو سایت ندارد اما سایت شما را در اولویت قرار می دهد. به علاوه وقتی کاربر آن علامت قفل سایت را ببیند اعتماد بیشتری به سایت شما خواهد داشت.

چک لیست سئو محتوا

در ادامه به بخش مهم سئو محتوا می پردازیم. در مورد سئو محتوا قبلا صحبت کرده ام اما در اینجا نیز نکاتی کلیدی و مختصر ارائه می دهم.

تحقیق کلمات کلیدی

اولین کار در سئو محتوا تحقیق کلمات کلیدی است. در بخش تحقیق کلمات کلیدی باید با استفاده از ابزارهایی مانند keywordtool باید کلمه کلیدی و مشتقاتش را پیدا کنید. این ابزار دو نسخه رایگان و غیررایگان دارد که همان غیررایگانش هم کار ما را به خوبی راه می اندازد. ابزار مهم بعدی در تحقیق کلمات کلیدی kwfinder است که به تعداد سرچ هر کلمه کلیدی را به شما می گوید. البته این ابزار خیلی دقیق نیست و آماری که می دهد مقدار بازدید قطعی یک کلمه نیست اما به ما این را می گوید که یک کلمه ارزشش را دارد تا بر روی آن کار کنیم یا خیر. ابزارها و روش های بیشتری نیز برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که در مقاله تحقیق کلمات کلیدی به آن ها پرداخته ام.

عنوان نویسی

عنوان محتوا به این علت مهم است که اگر جذاب باشد نرخ کلیک را افزایش می دهد و به علاوه اگر کلمه کلیدی خود را در عنوان محتوا به کار ببریم احتمال موفقیت بیشتر است. عنوان همان تگ H1 است که موضوع صفحه ما را به گوگل می فهماند. می توان با افزونه های رنک مث یا یوست سئو یک عنوان عالی برای محتوای خودمان بنویسیم.

متادیسکریپشن

متادیسکریپشن اگر خوب نوشته شود باز مانند عنوان تاثیر بسزایی در سئو و در جذب کلیک بیشتر دارد. در متادیسکریپش بهتر است که کلمه کلیدی که می خواهید بر روی آن کار کنید را به کار ببرید. همچنین کلیه کاراکترهای شما نباید بیش از 156 باشند چون طولانی می شوند و گوگل ادامه دیسکریپشن را به صورت سه نقطه … نشان می دهد.

100 کلمه اول

100 کلمه اول یا به طور کلی پاراگراف اول مهم تر از ادامه متن است. پس در 100 کلمه اول حتما کلمه کلیدی را به کار ببرید. همچنین 100 کلمه اول باید جذابیت و کشش داشته باشد تا کاربر ترغیب شود ادامه محتوا را نیز ادامه دهد. یک ایده این است که کلمه کلیدی خود را قبل از شروع محتوا بنویسید. مثلا من می خواهم در مورد کلمه کلیدی “چک لیست سئو” محتوا بنویسم می توانم این کار را انجام بدهم:

چک لیست سئو – سئو یکی از بخش های مهم هر کسب و کار اینترنتی است و…

نوشتن بدنه

در نوشتن بدنه باید جذابیت محتوایی و اصول سئو را رعایت کنید. بهتر است که ابتدا بخش های متن را مشخص کنید بعنی تگ های H2 تا H6 مشخص کنید. اینگونه نوشتن ساده تر می شود. مثلا می خواهید در مورد چک لیست سئو مطلب بنویسید این کار را انجام دهید:

موضوع: چک لیست سئو

تگ H2: سئو محتوا

تگ H3: تحقیق کلمات کلیدی، عنوان نویسی، نوشتن بدنه و…

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمه کلیدی یا Keyword density به تعداد دفعاتی می گویند که ما یک کلمه کلیدی را در متن به کار می بریم تا به گوگل بفهمانیم که این صفحه درباره چه موضوعی است. چگالی کلمات کلیدی بین 1 تا 3 درصد خوب است. طبق این فرمول به فرض اگر کلمه کلیدی شما طراحی سایت باشد، بهتر است که در هر 100 کلمه بین 1 تا 3 بار آن را به کار ببرید. البته گوگل دیگر مانند گذشته تمرکز خود را بر روی چگالی کلمات کلیدی قرار نمی دهد و لازم نیست که حساسیت بالایی نشان دهید چون خودش بالاخره متوجه صفحه شما می شود اما به هر حال کار از محکم کاری عیب نمی کند.

چک لیست سئو خارجی

در قدم بعدی باید سئو خارجی سایت خود را بهبود دهید. بهینه سازی خارجی سایت دارای 3 قدم اصلی است که در ادامه به آن می پردازیم.

لینک سازی

لینک سازی یا Link building به فرایندی می گویند که سایت ما از دیگر سایت ها لینک دریافت می کند و به آن لینک، بک لینک – Backlink گفته می شود. با ساخت لینک برای سایت خودتان در دیگر سایت ها، اعتبار شما افزایش پیدا می کند و این مورد باعث می شود که هم در آن کلمه کلیدی خاص بالا بیایید و هم سایتتان اعتبار بیشتری کسب کرده و وقتی می خواهید صفحه جدیدی سئو کنید سایت شما در اولویت باشد و در نتیجه به راحتی رتبه های بیشتری کسب کنید.

فاکتورهای برند

برند در سئو خیلی اهمیت بالایی دارد. اگر گوگل بفهمد که یک برند زیاد سرچ می شود یا محبوبیت بالایی دارد یواش یواش قدرت سایت آن برند را افزایش می دهد و به جایی می رسد که کلمات بسیاری در حوزه کاری خود را قبضه می کند. مثلا می بینیم که هر محصولی را سرچ می کنیم احتمالا دیجی کالا یا رتبه 1 است یا 1 تا 5 یا دستکم در صفحه اول است. همه این ها به برند مربوط است و گوگل متوجه محبوبیت برند دیجی کالا شده و آن را به صفحات برتر می آورد.

برای اینکه برندی محبوب داشته باشید بهتر است که:

  • رپورتاژ آگهی بروید. وقتی سایت های معروف و قدرتمندی که اعتبار زیادی نزد گوگل دارند برای شما رپورتاژ می روند، اعتبار زیادی به سایت شما وارد می شود.
  • لینک بیلدینگ انجام دهید. وقتی لینک می سازید و از سایت های زیادی بک لینک می گیرد گوگل می فهمد که شما روی چه کلماتی کار می کنید و به علاوه اعتبار زیادی را نیز به سایت شما وارد می کند.
  • سوشیال سیگنال بگیرید. در مورد سوشیال سیگنال در قدم بعدی صحبت خواهیم کرد. وقتی که سوشیال سیگنال بگیرید گوگل سایت و برند شما را محبوب شناسایی می کند و در نتیجه باز هم برند شما قوی تر می شود.

سوشیال سیگنال

سوشیال سیگنال به مجموعه فعالیت هایی می گویند که مردم بر روی سایت شما در شبکه های اجتماعی انجام می دهند. مثلا توئیت یک صفحه از سایت شما، ریتوئیت، پست کردن سایت شما در فیسبوک یا هر شبکه اجتماعی شناخته شده دیگری، سوشیال سیگنال محسوب می شود و موجب می شود که سایت شما سایتی محبوب شناخته شود. وقتی گوگل متوجه شود که سایتی در نزد کاربران محبوب است و باعث می شود بیشتر در موتورهای جست و جو بمانند یا از آن ها استفاده کنند، رتبه بهتری به آن سایت می دهند. در مقاله موتورهای جست و جو درباره این موارد صحبت کرده ام.

چک لیست سئو وردپرس

امروزه استفاده از وردپرس بسیار محبوب است. با توجه به این نکته ما سعی کردیم که برای شما یک چک لیست سئو وردپرس که مناسب است را در حال حاضر دسته بندی کنیم و به شما ارائه دهیم. نکاتی که در این بخش گفته می‌شود، ممکن است که به صورت چکیده و خلاصه بخش‌های قبلی باشد. اما توضیحات تکمیلی نیز به آن اضافه شده است، تا دانش شما در این زمینه عمیق‌تر باشد.

1.    انجام تنظیمات وردپرس

شما در این مرحله یک سری تنظیمات عمومی خواهید داشت که مربوط به طراحی سایت است. یک سری تنظیمات که مربوط به سئو داخلی و سئو خارجی سایت است. دو بخش مهمی که شما باید آن را چک کنید. اولین بخش و مهمترین بخش فعال سازی نمایه ساز گوگل است. شما با فعال کردن این بخش به موتورهای جستجو اجازه می‌دهید که به محتوای شما دسترسی داشته باشند.

دو بخشی که شما باید آن را چک کنید، این است که مطمئن شوید سایت شما دارای “robots.txt” باشد. این قابلیت به خزنده‌های  موتورهای جستجو اجازه می‌دهد که سریع و آسان به محتوای شما دسترسی داشته باشند.

2.    افزونه یوآست را نصب کنید ( Yoast Seo )

اگر شما به دنبال این می‌باشید که نکات مد نظر گوگل را بهتر بشناسید و از طرفی سئو داخلی سایت خود را اندکی اصول‌تر و مناسب‌تر برنامه ریزی کنید. به این افزونه نیاز خواهید داشت. سعی کنید، پارامترهای مختلف ای افزونه را به دقت بررسی کنید. در نهایت سعی کنید، زمانی که یک محتوا برای وبلاگ و یا یک محصول برای فروشگاه خود بارگذاری می‌کنید. چراغ سبز خوانایی و چراغ سبز سئو داشته باشید، شما با انجام این کار محتوای خود را برای گوگل ارزشمندتر  منتشر می‌کنید و گوگل نیز به آن توجه بیشتری خواهد کرد.

البته ممکن است که شما دوست داشته باشید برای سئو سایت خود از افزونه دیگری استفاده کنید. مشکلی ندارد به این نکته توجه داشته باشید که افزونه شما چه جایگاهی دارد، چه خدماتی ارائه می‌دهد و قیمت آن چقدر است؟ اگر شما تمامی این موارد را بررسی کنید. به احتمال زیاد نظر شما استفاده از یوآست خواهد بود.

3.    کلمه کلیدی خود را بررسی کنید

به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب کلمه کلیدی بسیار مهم است. در نتیجه سعی کنید از ابزارهایی که در بخش قبل خدمت شما گفته شده است، استفاده کنید. اما یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید، این است که سعی کنید کلمه کلیدی شما نزدیک به محاوره و نزدیک به جستجوی کاربر باشد. و هرچه این عبارت طولانی‌تر باشد برای سایت‌های نوپا بهتر خواهد بود. علت این موضوع این است که این مدل‌ سایت‌ها با این تکنیک زودتر نتیجه می‌گیرند.

4.    محتوای خود را از نظر خواننده بررسی کنید

زمانی که شما نکات مربوط به سئو داخلی و یا سئو خارجی بررسی می‌کنید. گاها لازم است که اولویت اصلی خود الگوریتم‌های گوگل قرار دهید . در این صورت کاربر ممکن است که از خواندن مطالب شما لذت نبرد. کاملا طبیعی است که سایت شما را ترک کند. در این صورت نرخ پرش شما افزایش پیدا می‌کند، این موضوع یک امتیاز منفی برای سئو سایت شما خواهد. بود.

با توجه به این نکته بسیار مهم سعی کنید، زمانی که قرار است چک لیست سئو خود را تکمیل کنید. در چک لیست خود یک گزینه نظر کاربر نیز داشته باشید و محتوا و عملیات خود را از دیدگاه او نیز بررسی کنید. در این صورت مخاطب به سایت شما بیشتر مراجعه خواهد کرد و زمان بیشتری در سایت شما خواهد ماند. در نتیجه معدل سئو شما به صورت قابل توجه افزایش خواهید یافت.

5.    اضافه کردن ویدیو به محتوای سایت

یکی از نکاتی که می‌تواند در افزایش ترافیک سایت شما تاثیر داشته باشید. از طرفی این موضوع می‌تواند رضایت کاربران شما را افزایش دهد. استفاده از ویدیو به محتوای سایت می‌باشد. شما با این کار میزان درگیری مخاطب با سایت را نیز افزایش می‌دهید. از طرفی شما می‌‎توانید با انجام درست این کار درآمد جانبی داشته باشید. اگر سایت شما خارجی است که از خدمات یوتیوب استفاده کنید و اگر سایت شما سایت داخلی است از خدمات آپارات. دقت داشته باشید که هدف از سئو، افزایش لذت و راحتی کاربر است.

نتیجه گیری و پایان

مطابق برنامه پیش رفتن خیلی مهم است و باعث می شود که بتوانید با صرف انرژی، هزینه و زمان کمتری کارهای خود را به سرانجام برسانید. خصوصا در سئو. در این مطلب چک لیست سئویی ارائه دادیم که مسیر سئو سایت شما یا هر سایتی که می خواهید پروژه سئو آن را انجام دهید، با پلن و چک لیست انجام شود. اگر نظری داشتید یا سوالی بود در کامنت ها منتظر شما هستیم.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.