هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی بشارتی چیست؟

بازاریابی بشارتی چیست؟ چه تاثیری روی کسب و کار ها دارد؟

1401/04/02

در دنیای دیجیتال مارکتینگ در هر کسب و کاری ما همیشه به دنبال این هستیم که بتوانیم مشتری های زیادی را به سمت کسب و کار خود جذب نماییم تا در انتها بتوانیم درآمد خوبی را داشته باشیم. از انواع و اقسام روش های بازاریابی استفاده می کنیم تا بتوانیم در این عرصه به خوبی عمل نماییم. یکی از روش های جالب و کم هزینه ای که امروز قصد دارم به شما معرفی کنم ، بازاریابی بشارتی می باشد. وقتی اسم بازاریابی کم هزینه می آید کارفرما ها ترغیب می شوند تا آن را انجام بدهند. بله درست است بازاریابی بشارتی برای شما هزینه خاصی ندارد اما برای اینکه در این بازاریابی به خوبی عمل نمایید باید روی کسب و کار خود تمرکز کنید. اگر مشتاق هستید تا درباره ی این نوع بازاریابی بیشتر بدانید در ادامه همراه برتر آموز باشید تا به پرسش بازاریابی بشارتی چیست؟ پاسخ بدهیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی بشارتی چیست؟
  • مزایای بازاریابی بشارتی چیست؟
  • چگونه برای خود بازاریابی بشارتی ایجاد کنیم؟

بازاریابی بشارتی چیست؟ Evangelism Marketing

وقتی صحبت از پایه گذاری یک فروشگاه اینترنتی می شود عمدتا با این جمله مواجه می شویم که با وجود فروشگاه های اینترنتی و پیج های در اینستاگرام دیگر نمی توان به خوبی گذشته فعالیت کرد. اما واقعیت امر اینطور نیست و شما در هر کاری رقبای زیادی را خواهید داشت اما مشاغلی موفق می شوند که با ضمن پشتکاری که دارند روش های بازاریابی را به خوبی انجام بدهند. وقتی عملکرد کسب و کار شما خوب باشد ، مشتری ها از شما و محصول راضی باشند ، خدمات پس از فروش و کیفیت کالا از حداقل مطلوبی برخورددار باشد افراد با ضمن تشکر از شما و ادامه دادن خرید مستمر سعی می کنند تا شما را به افراد و خانواده ی خود معرفی کنند تا از شما خرید کنند. خوب تا همین جا ما تعریف بازاریابی دهان به دهان را انجام دادیم که افراد شما را به بقیه معرفی می کنند. بازاریابی بشارتی هم بر همین اصل پایه گذاری شده است که در واقع این نوع بازاریابی را پشیرفته تر و آپدیت بازاریابی دهان به دهان می شمرند. در این بازاریابی مشتری ها برای متقاعد کردن دوستان و آشنایان خود برای خرید از شما تلاش می کنند و وقت می گذارند. در بازاریابی بشارتی مشتری با اعتمادی که از شما دارد سعی می کند نه تنها با گفتن خالی بلکه تا مرحله متقاعد کردن هم پیش برود و بعضا به بحث هم برسد. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که شما سرویس صد در دی ای را به مشتری های خود بدهید. حالا چرا فروش از طریق این بازاریابی موثر است؟

پیشنهاد می شود مقاله انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

مردم دوست دارند همیشه از محصولی استفاده کنند تا یک نفر قبلا آن را خریده و تست کرده و از سالم بودن ، با کیفیت بودن آن مطمئن است ، سپس به خرید بپردازند. در واقع بازاریابی بشارتی هم این امکان را به مردم می دهد تا فردی که از شما محصول خریده و همه جوری راضی بوده به دوستان خود معرفی می کند. چون این شخص مورد اعتماد دوستان و خانواده خود است افراد بیشتری به او اعتماد می کنند و این اعتماد مستقیما به محصول شما منتقل می شود یعنی دوست و خانواده این شخص هو به محصول شما اعتماد می کنند و همین موضوع باعث میشود تا شما بدون یک ریال هزینه تبلیغات مشتری به دست بیاورید.

برای اینکه در کسب و کار خود بازاریابی بشارتی به وجود بیاورید نیاز به بودجه کمی دارید. در اصل ، تنها چیزی که روی آن باید سرمایه گذاری کنید و هزینه های بیشتری را به آن اختصاص بدهید، این است که روی کیفیت محصولات و خدماتی که به مردم ارائه می کنید تمرکز زیادی داشته باشید تا بهترین نوع آن به دست مشتری برسد و چنان حس رضایت را در مشتری ایجاد کند که او نا خودآگاه به سمت بازاریابی بشارتی گرایش پیدا کند. جالب است بدانید که بازاریابی بشارتی همیشه جنبه مثب ندارد و همیشه به این معنا نیست که مشتری ها کالا و خدمات شما را به افراد و آشنایان معرفی کنند تا از شما خرید انجام بدهند ، بلکه ما بازاریابی بشارتی منفی هم داریم. این موضوع زمانی انجام می شود که کیفیت محصولات و خدمات شما در حالت عادی خوب نباشد و به شدت کاهش پیدا کرده باشد. در این صورت مشتری ها به دوستان و آشنایان خود کسب و کار شما را معرفی کرده و نارضایتی های خود را عنوان می کنند و همین موضوع باعث می شود که از شما خرید انجام ندهند و موضوعی که برای همه پر واضح است این است که تبلیغات منفی به مراتب اثر گذاری بیشتری نسبتا به تبلیغات مثبت دارد و ممکن است شما برای همین موضوع جامعه هدف زیادی را از دست بدهید. متاسفانه بارها مشاهده کرده ایم که کسب و کارهایی وجود دارند که با بازاریابی بشارتی منفی اعتبار خود را از دست داده و حتی برشکست شده اند. این اقدام زمانی اتفاق می افتد که یک مشکل یا اعتراض در شبکه‌ های اجتماعی به عبارتی وایرال یا همان ویروسی می‌ شود.
نکته مهمی که حایز اهمیت است در این مرحله به آن اشاره کنیم این است که بازاریابی بشاراتی با بازاریابی مشارکتی متفاوت است. با وجود اینکه در هر دوی این انواع بازاریابی به دنبال ترغیب مخاطب به جلب نظر دیگران هستیم، اما در بازاریابی بشارتی انگیزه لازم برای توصیه به دیگران بر مبنای اعتقاد و باور شخص توصیه می باشد ولی در بازاریابی مشارکتی افراد به خاطر پول و پاداشی که از شرکت شما دریافت می کنند به ترغیب دیگران می پردازند زیرا به ازای هر خرید منافع مالی خواهند داشت ولی در بازاریابی بشارتی هدف توصیه کننده یا بشارت دهنده ، صرفاً سود رساندن به دیگران و افراد خانواده ی خود است.

پیشنهاد می شود مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

بازاریابی بشارتی

مزایای بازاریابی بشارتی چیست؟

خوب پس از این که با این نوع بازاریابی آشنا شدیم در این مرحله می خواهیم بررسی نماییم که مزایای بازاریابی بشارتی چیست؟ و چرا اصلا باید این روش از بازاریابی را در کسب و کار خود لحاظ نماییم.

با بازاریابی بشارتی هزینه جذب مشتری کاهش می یابد!

یکی از مواردی که معمولا در کسب و کار ها خیلی به چشم می آید هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی هست که با توجه به افزایش قیمت ها معمولا بودجه زیادی صرف ای مورد می شود. اما بازاریابی بشارتی هزینه زیادی ندارد و شما بدون صرف هزینه خاصی مشتری های خوبی را به دست می آورید. این مشتری ها بسیار ارزشمند هستند زیرا بر حسب اعتماد سایر افراد از شما خرید انجام می دهند. مبشران با شوق و اعتمادی که به کسب و کار شما دارند همواه تلاش می کنند تا اطرافیان خود را راضی کنند تا از محصول و خدمات شما استفاه کنند و همین موضوع باعث می شود تا شما مبشران پر شوق دیگری را بدست آورند و تعداد مشتری های شما افزایش چشمگیری خواهند داشت و این قضیه زمانی اتفاق می افتد که هزینه ی خاصی را برای تبلیغات در نظر نگرفته اید.

شما یک جامعه فعال از مبشران خواهید داشت!

وقتی کسب و کار شما گسترش پیدا می کند و تعداد مشتری های راضی شما به بیشترین مقدار خود می رسد تعداد مبشران شما نیز افزایش پیدا می کند ، این موضوع باعث می شود که شما یک جامعه فعال از مبشرانی را خواهید داشت که برای کسب رضایت اطرافیان خود سعی می کنند هر کاری را نجام بدهند. وجود این افراد برای هر کسب و کاری آنچنان با ارزش است که نمی توان آن را با هیچ عدد و قیمتی محاسبه کرد. شما می توانید این افراد را سر و سامان بدهید و با سازماندهی آن ها بیشترین عملکرد را از کار خود دریافت نمایید. فقط به این نکته توجه نمایید که در طول این مسیر باید صادق باشید و از کیفیت کار خود کم نکنید زیرا در صورت هرگونه لغزش در کسب و کار خود بازاریابی بشارتی منفی ای به سراغ شما می آید.

پیشنهاد می شود مقاله ریتنشن مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

بازاریابی بشارتی یک تبلیغ رایگان و پر بازده است!

قطعا اینفلوئنسر هایی را مشاهده کرده اید که بارها تبلغیات زیادی را انجام داده اند اما معمولا برخی از اجناس و خدمات هستند که این افراد در زندگی روزمره خود استفاده می کنند و وقتی مردم این موارد را می بینند ناخودآگاه یک بازاریابی بشارتی رخ داده است. زیرا مردم متوجه می شوند که این اینفلوئنسر به این محصول اعتماد کرده و در روزمره خود استفاده می کند طبق همین اعتماد مرم هم به سراغ همین کالا می روند و به همین ترتیب یک تبلیغ پر بازده خواهید داشت. البته این تبلیغات پر بازده گاهی به این حجم از آدم ها محدود نمی شود و ممکن است یک فرد در خانواده 4 نفره تمامی اعضای خانواده خود را قانع کند که ا زمحصولات شما خرید نمایند. این مبشران در هر جای و مکانی می توانند حضور داشته باشند و برای شما تبلیغات پربازده و رایگان انجام دهند.

بازاریابی بشارتی یک زنجیره بی پایان است!

معمولا هر بازاریابی یک نقطه شروع و یک نقطه پایان دارد. برای مثال در بازاریابی اسمس مارکتیگ ، ایمیل مارکتینگ و… نقطه شروع و پایانی برای کار شما تعریف شده است. اما در بازاریابی بشارتی هیچ نقطه پایانی نداریم و این نوع بازاریابی همانند یک زنجیر روز به روز گسترده تر و پیچیده تر خواهد داشت تا جایی که شما متوجه شد که یک درخت تنومندی که ریشه های قوی دارد از مبشران خود دارید که خالصانه به دنبال این هستند که کسب و کار شما را گسترش بدهند. البته باید توجه داشته باشید که لازمه ادامه این زنجیره و تداوم آن ، حفظ و افزایش کیفیت محصولات و خدماتی است که به مشتری ها ارائه می‌ دهید. در غیر ای نصورت ، مبشرهای اولیه از پیشنهاد خود پشیمان خواهند شد و با توجه به اینکه برای تبلیغ محصولات شما از آبروی خود مایه گذاشته‌ اند ، به مخالفان سرسخت برند شما تبدیل می‌ شوند و باعث می شود افراد زیادی از خرید محصولات و خدمات شما پشیمان بشوند.

چگونه برای خود بازاریابی بشارتی ایجاد کنیم؟

صداقت را در اصل کار خود قرار دهید.

اگر شما در کسب و کار خود اصل صداقت را رعایت کرده باشید باعث می شود تا مبشران به شما اعتماد کنند و این صداقت اعتماد را به دنبال خواهند داشت و باعث می شود که مبشران بتوانند با خیال راحت و آسوده با اعتمادی که به دست آورده اند به دنبال راضی کردن افراد خانواده و دوستان و آشنایان خود باشند.

پیشنهاد می شود مقاله جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

سعی کنید برند شما از سایر رقبا متمایز باشد!

مشتریان شما فقط وقتی به تبلیغ برند شما می پردازند که احساس کنند که محصول شما از همه محصول های موجود در دنیا بهتر و سایر رقبا در برابر آن حرف خاصی برای گفتن و محصول خاصی برای ارائه ندارند. بنابراین لازم است که در هنگام تحقیق درباره بازار هدف به نظرات مردم درباره رقبای خود توجه داشته باشید. درباره ی همین موضوع بررسی کنید که چرا عده‌ای به جای خدمات و محصولات شما محصولات شرکت‌ های رقیب را انتخاب می‌ کنند و سپس اطلاعاتی که به دست می‌ آورید را بررسی و سپس به ایده‌ های عملیاتی برای کسب و کار خود تبدیل نمایید.
شاید در میان کسب و کار رقبا خلأ و حفره ی خاصی وجود دارد که محصول و خدمات شما می تواند آن را پر کند و یا اینکه با اعمال تغییرات کوچکی در محصول خود می‌ توانید از بقیه رقبا متمایز شوید. پس از تعیین نقطه متمایز کننده هدف و سپس تغییر محصول یا بازاریابی و یا پیام برند بر اساس بازخوردهای دریافتی ، تغییرات انجام شده را از طریق همه ابزارهای ارتباطی موجود و مخصوصاً شبکه‌ های اجتماعی به اطلاع جامعه هدف برسانید.

پیشنهاد می شود مقاله گیمیفیکیشن چیست؟ را مطالعه نمایید.

مبشران خود را تشویق کنید!

یکی از مواردی که باعث می شود مبشران خوبی داشته باشید این است که آن ها را تشویق نمایید. با این کار شما از این افراد قدردانی هم کرده اید و می توانید موثر عمل نمایید. در همین راستا مبشران انگیزه و انرژی می گیرند که با تمام توان خود به تبلیغ میان آشنایان و خانواده خود بپردازند.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم که به طور کامل درباره ی موضوع بازاریابی بشارتی چیست؟ صحبت نماییم و این نوع بازاریابی را بررسی کنیم. حتما پیشنهاد می شود که اگر تا به الان از نوع بازاریابی در کسب و کار خود استفاده نکرده اید سعی کنید که زمینه های آن را در کسب و کار خود ایجاد نمایید زیرا اگر بازاریابی بشارتی خوب استارت بخورد عامل موفقیت آمیزی برای شما خواهد شد. اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *