هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
قیف فروش چیست؟

قیف فروش چیست؟ / آموزش قیف فروش

1400/12/17

قیف فروش واژه ای نام آشنا و مهم که امروزه کمتر دیجیتال مارکتری را می توان پیدا کرد این مفهوم را نشناسد و با آن سرو کار نداشته باشد. شما با راه اندازی هر کسب و کاری با هر موضوعی د ر نهایت نیاز دارید تا به مشتری ها دست پیدا کنید. این مشتری ها از همان ابتدا برای شما جامعه هدف بودند و با حرکت در قیف فروش توانسته به مشتری بالقوه شما تبدیل شوند. مفهوم قیف فروش دی دیجیتال مارکتینگ به قدری اهمیت دارد که برای آن استراتژی های جداگانه طراحی می کنند و حتی برای هر مرحله از این قیف فروش کارشناس مجزا استخدام می کنند. هر مرحله از این قیف اگر به خوبی فعالیت کند در نهایت می تواند به فروش بالای شما منجر شود. امروز من به همراه برتر آموز اینجا هستم تا به شما مفهوم درست و اصولی قیف فروش را آموزش دهیم پس اگر به دنبال پرسش قیف فروش چیست؟ هستید در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

قیف فروش چیست؟

مراحل قیف فروش چیست؟ ( آموزش مراحل Sales Funnel)

مزایای قیف فروش چیست؟

قیف فروش چیست؟

هر مشتری که از همان ابتدا وارد سایت شما میشود تا با شما آشنا شود و در نهایت خرید کند و دوباره به شما بازگردد، ناخواسته بدون اینکه خودش بداند در قیف فروش شما قرار گرفته است. پس قیف فروش مراحلی است که به سادگی برای شما تقسیم بندی شده است که در این تقسیم بندی افراد از این مراحل عبور می کنند تا در حین این عبور از یک فرد غریبه با برند و کسب و کارتان به یک مشتری وفادار و طرفدار به برند و کسب و کارتان تبدیل شود که در نهایت برای شما افزایش فروش را به همراه دارد.

وقتی یک کاربر توسط تبلیغات، سرچ موتور های جست و جو و یا به هر طریقی وارد سایت شما میشوند یک فرد غریبه تلقی میشوند که به برند و کسب و کار مشا نا آگاه هستند. در این قسمت تیم مارکتینگ تمام تلاش خود را می کنند تا این فرد با برند و محصولات آشنایی داشته باشد و به همین ترتیب این شخص در قیف فروش حرکت کند. شاید در گذشته این مفهوم را میشناختید ولی با نام آن آشنا نبودید قیف فروش یا  (Sales Funnel) مفهومی مهم و کاربردی است که در ادامه به آن بیشتر می پردازیم.

مراحل قیف فروش چیست؟ ( آموزش مراحل Sales Funnel)

این قسمت نوبت به آن رسیده است که مراحل قیف فروش را به تفکیک بررسی نماییم و درباره ی آن صحبت کنیم. در ادامه به مراحل مراحل قیف فروش چیست؟ میپردازیم:

مرحله اول قیف فروش آگاهی از برند Awareness

همانطور که از نام این مرحله پیداست، جامعه هدف وارد وبسایت شما میشوند تا از برند، محصولات، خدمات شما آگاهی داشته باشند. آگاهی این افراد می تواند شامل موارد مختلفی باشد. برای مثال کاربر به محصولی نیاز داشته باشد که با آشنایی با شما نیازش برطرف شود یا مثلا کاربر نیاز به خدمتی دارد که شما میتوانید این خدمت را به او ارائه دهید. برای اینکه مشتری ها را به مرحله اول آگاهی از برند برسانید می توانید از راهکار هایی مانند کمپین سئو، تبلیغات کلیکی در موتور جست و جو گوگل، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، اسمس مارکتینگ، ویدیو مارکتینگ، بازاریابی دهان به دهان و…. استفاده کنید. خب سوالی که در اینجا برای اغلب کارفرمایان پیش می آید این است که چگونه میتوانند این افراد آگاه را اندازه بگیرند و شمارش داشته باشند.  معمولا این تعداد را میتوانید از آمار بازدید های و سرچ کنسول، آمار کلیک بر روی تبلیغات، آمار بازدید در شبکه های اجتماعی و… بدست آورد. آگاهی از برند یکی از مراحل مهمی است که باید به خوبی برای آن زمان بگذارید ولی این نکته را در نظر بگیرید که اگر آمار افراد آگاه شده از برند شما 100 نفر است انتظار نداشته باشید که تمام این 100 نفر هم از شما خرید کنند و هرچه مراحل قیف فروش به جلوتر پیش رود شما شاهد ریزش این افراد خواهید بود.

مرحله دوم قیف فروش جذب شدن Appeal

اگر مشتری ها از مرحله اول قیف فروش یعنی آگاهی از برند عبور کنند وارد مرحله جذب شدن میشوند، در این مرحله کاربر آگاهی نسبی از محصول و خدمات شما دارد تنها باید با توضیح بیشتر درباره ی ویژگی های محصول و یا خدمات خودتان ذهن مشتری را برای خرید آماده کنید. برای مثال شما در فروشنده خدمات پنل های اسمس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ هستید. وقتی مشتری وارد سایت شما مشود و خدمات را بررسی می کند در واقع آگاهی از برند را انجام داده است اما اگر با شما تماس بگیرد، فرم های شما را پر کند و یا در پاسخ به پاپ آپ های شما اکشنی را نشان دهد در واقع خود را وارد مرحله جذب شدن کرده است که در دیجیتال مارکتینگ به این افراد لید یا همان سر نخ گفته میشود. شما در این مرحله باید اشراف کاملی به لید های خود داشته باشید و با توجه به ویژگی های هر کدام به آنها محصول ارائه دهید. البته در این مرحله ممکن است همه لید های شما به مشتری تبدیل نشوند زیرا برخی افراد هستند که فقط دوست دارند اطلاعات کسب کنند و قصد خرید را محصول را ندارند.

مراحل قیف فروش چیست؟

مرحله سوم قیف فروش تحقیق کردن Ask

خب در این مرحله یعنی مرحله تحقیق کردن کاربر اطلاعات لازم و کافی برای محصول و خدمات شما را بدست آورد و در این مرحله به تحقیق درباره ی محصول و خدمات شما میپردازد. این تحقیق لزوما از سمت شما صورت نمیگیرد. معمولا کاربر در این مرحله به سراغ دوستان و آشنابان خود میورد تا اطلاعات کافی را بدست آورد. یا به قسمت کامنت سایت و یا شبکه های اجتماعی مراجعه می کند تا نظرات مثبت و منفی کاربران را مطالعه نمایند. پس از اینکه با مطالعه از این طریق به خرید اطمینان پیدا نکردند به سراغ کارشناسان فروش شما می آیند تا اطلاعات خود را تکمیل کنند. شما میبایست در این مرحله تمامی ابزار های ارتباطی را کنترل کنید، کاربران معمولا از طریق تماس مستقیم، ثبت تیکت، چت آنلاین، ایمیل با شما ارتباط برقرار می کنند .نحوه ی دیگر پاسخگویی به کاربران از طریق آموزی های وبلاگی سایت هم صورت میگیرد و شما باید با داشتن یک استراتژی محتوای خوب بتوانید تمام پرسش های احتمالی کاربران را در غالب بلاگ و محتوا توضیح دهید.

مرحله چهارم اقدام به خرید Act

در این مرحله کاربر تمام اطلاعات لازم  و موردنیاز را برای خرید خود بدست آورده است و در این مرحله با مراجعه به شما قصد دارد که محصول را خریداری کند. در این مرحله اقدام به خرید کاربران معمولا بیشترین انصراف را دارند برای همین به کسب و کار ها توصیه میشود که حتما مسیر خرید مشتری را هموار کنید چون اگر در این مسیر مشتری نتواند به راحتی خرید انجام دهد با تمام تحقیقاتی که انجام داده است از خرید منصرف میشود و ممکن است به رقبای شما مراجعه کنند. اگر قرار است از طریق سایت خرید کنند باید فرم های ثبت نام و ثبت خرید کوتاه باشد. اگر از طریق ایستاگرام میخواهید فروش داشته باشید در کوتاه ترین زمان ممکن به مشتری پاسخ دهید تا او پشیمان نشود. پیشنهاد میشود در این زمینه مقاله بهبود فرآید عضویت در سایت را مطالعه نمایید. اگر از طریق اینستاگرام فروش دارید بهتر است مقاله معرفی درگاه پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی را مطالعه نمایید.

مرحله پنجم پس از خرید و طرفداری از محصول Advocate

در این مرحله کاربر پس از خرید از شما و رضایتمندی از کالا و خدمات شما ، قصد دارد کسب و کار شما را به دوستان و آشنایان معرفی نمایند. این مرحله یکی از مهم ترین مراحل در قیف فروش است زیرا بازاریابی دهان به دهان در خرید و انتخاب کالا بسیار مهم است . اگر شما دوستان و آشنایان خود را متقاعد کنید تا از کسب و کاری خرید انجام دهند، قطعا نتیجه بخش خواهد بود. اگر مشتری های شما به این درجه برسند که شما را معرفی کنند قطعا برگ برنده ای برای کسب و کار شما خواهد بود.

مرحله آخر بازگشت مشتری به کسب و کار شما

این مرحله یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مراحل در قیف فروش است که برای کسب و کارها بسیار اهمیت دارد. اگر رابطه شما با مشتریان خوب باشد، مشتری حس رضایت خواهد داشت و درصورتی که دوباره به محصول نیاز داشت دوباره به شما سر میزند و از شما خرید می کنند. این مرحله آنقدر مهم است که دیجیتال مارکتر ها برای آن استراتژی های مختلفی را دارند. در این رابط پیشنهاد میشود مقاله کاربردی حفظ مشتریان دائمی چیست؟ را مطالعه نمایید.

توضیح قیف فروش به صورت خلاصه :

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کنار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

مزایای قیف فروش چیست؟

در این مرحله شما به خوبی با قیف فروش آشنا شدید حالا میخواهیم با مزایای قیف فروش آشنا شویم که اگر تا به الان شک داشتید با قیف فروش ارتباط برقرار کنید در این مرحله به بعد مطمئن خواهید بود که قیف فروش تاثیر بالایی دارد و باید از آن استفاده کرده و برایش استراتژی بچینید.

تشخیص مشتری واقعی

با استفاده از قیف فروش شما میتوانید مشتری های اصلی خود را از مشتری هایی که فقط قصد دارند با شما آشنا شوند را تفکیک کنید. با این کار می توانید انرژی خود را بیشتر روی افرادی بگذارید که از شما خرید انجام می دهند.

پیش بینی بازار برای فروش بیشتر

شما در هر مرحله قیف فروش می توانید شمارش تعداد مشتری های بالقوه خود را داشته باشید و بر  اساس آنها برنامه ریزی نمایید تا بتوانید فروش خوبی را تجربه کنید. از این سو می توانید برای بازار آینده خود برنامه ریزی کنید که در نهایت میزان فروش شما چه قدر خواهد بود.

بازاریابی بهتر

شما با استفاده از قیف فروش میتوانید روی مشتری های خود تمرکز بیشتر و بهتری را داشته باشید و در نهایت می توانید با داشتن اطلاعات کاربردی تری از مشتری ها بازاریابی بهتری را داشته باشید. یکی از موارد مهم و کاربردی در بازاریابی ها این است که مشتری های خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید روش های بازاریابی موثری را پیاده کنید.

آشنایی با سلیقه مشتری

بیشتر مردم تقریبا مثل هم فکر و رفتار می‌کنند برای همین است که هر بار یک چیز مد می‌شود و به قولی معروف روی بورس میآید! قیف فروش کمک می‌کند تا با بررسی رفتار مشتری‌هایی که به کسب و کارتان جذب شده‌اند و فهمیدن اینکه از چه چیزی خوششان آمده، متوجه سلیقه جامعه هدف شوید و بر اساس آن آگهی‌های بعدی تان را تنظیم ‌کنید تا افراد بیشتری جذب شوند.

آموزش قیف فروش

سخن آخر:

سعی کرده ایم به پرسش قیف فروش چیست؟ به خوبی پاسخ دهیم و به شما آموزی کاربردی قیف فروش بدهیم. اگر تا به الان در کسب و کار شما راجب به قیف فروش بحثی نبوده است پیشنهاد میکنم بعد از خواندن این مقاله از دیجیتال مارکتر خود بخواهید تا صحبت های عمیق و کاربردی درباره ی قیف فروش برای شما داشته باشد همچنین اگر به موضوعات دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید، آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز بهترین مرجع برای شما است. اگر در زمینه استراتژی قیف فروش آشنایی دارید لطفا تجربیات خود را با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. پورمقامی

    سلام ؛ خیلی از خواندن مطالب شما لذت بردم ، با توجه به اینکه خودم در رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی تحصیل میکنم ولی این مطالب بسیار برایم تازگی داشت و مواردی مثل قیف فروش ؛ مدیر منابع انسانی موفق و …..با درود بیکران و فراوان

    1. تارا محمدزاده

      ممنون از توجه شما ، خوشحالم براتون مفید بوده😊🙌