سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
سئو یا گوگل ادز برتر آموز

سئو یا گوگل ادز؟ کدام بهتر است؟

دسته بندی : سئو
1401/05/19

هر کسب و کار اینترنتی همواره به دنبال این است که جامعه هدف زیادی را جذب نماید و با انواع روش های بازاریابی این جامعه هدف را به مشتری‌های بالفعل خود تبدیل کند. می‌دانیم که برای دسترسی به این هدف راه‌های مختلفی وجود دارد اما کسب و کاری موفق است که بتواند بهترین راه را در زمان مناسبی انجام بدهد. یکی از این راه‌ها استفاده از سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور‌های جست و جو و تبلیغات گوگل ادز می‌باشد. اگر فعال در این حوزه کاری باشید قطعا با این دو مورد آشنایی‌های نسبی دارید و می‌دانید که استفاده از این دو مسیر چه قدر به افزایش ترافیک سایت شما کمک می‌کند اما مسئله‌ای که پیش می‌آید این است که سئو شما را زودتر به نتیجه می رساند یا گوگل ادز ؟ آیا باید از هردوی این روش‌ها استفاده کنیم؟ تمام این‌ها سوالاتی است که امروز در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم به آنها رسیدگی نماییم پس با مقاله سئو یا گوگل ادز؟ کدام بهتر است؟ همراه برتر آموز باشید و ما را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آنچه که شما در این مقاله می‌آموزید :

  • سئو چیست؟
  • گوگل ادز چیست؟ ( Google Ads)
  • سئو و گوگل ادز چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟
  • سئو و گوگل ادز چه شباهتی با یک دیگر دارند؟
  • سئو یا گوگل ادز؟ کدام بهتر است؟

سئو چیست؟

سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو یک روش مفید و موثر است که شما با استفاده از آن می‌توانید سایت و محتوای خود را در گوگل به کاربران زیادی معرفی نمایید. هرچه قوانین سئو را بهتر و بیشتر رعایت نمایید ، موتورهای جست و جو با امتیازاتی که به شما میدهند سایت شما را جزو نتایج برتر SERP قرار می‌دهند. گوگل با آنالیز موارد مخلفی از جمله محتوا ، لینک سازی‌های داخلی ، لینک سازی‌های خارجی و… سایت شما را با الگوریتم‌های متنوع و با هوش خود مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع شما با انجام قوانین گوگل فرآیندی را طی می‌کنید که طبق آن بتوانید ترافیک ارگانیگ به دست بیاورید. نه تنها گوگل بلکه باقی موتورهای جست و جو از جمله بینگ هم سئوی مخصوص به خود دارد. شاید بسیاری از افراد سئو را کاری ریسک پذیر بدانند ولی اگر تمامی قوانین سئو را مطابق با دستورالعمل‌ها و قوانین گوگل انجام بدهید و از سئو کلاه سیاه (انجام مجموع دستورالعمل‌ها خلاف قوانین گوگل) دوری کنید می‌توانید رتبه خوبی را کسب کنید. روزانه میلیون‌ها کاربر از نتایج برتر گوگل در تمامی زمینه‌ها (پزشکی ، مهندسی ، سلامت ، آموزشی و…) بازدید می‌کنند و درآمد خوبی برای صاحبان بیزینس‌ها درحال کسب است. برای گرفتن نتایج هر چه بهتر در این زمینه و جلوگیری از پنالتی شدن توسط گوگل پیشنهاد می شود آموزش سئو فوق حرفه ای محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید.

پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش سئو برای موتور جست و جوی بینگ را مطالعه نمایید.

مزایا و معایب سئو چیست؟

خوب پس از این که با مفهوم سئو آشنا شدید بررسی خواهیم کرد که بهینه سازی موتورهای جست و جو چه مزایا و معایبی برای شما و سایتتان خواهد داشت. شاید فکر کنید که الان همش باید از مزایا صحبت کنیم و معایبی را مشاهده نخواهید کرد اما اصلا اینگونه نیست. ما قرار است به طور واقع گرایانه تمامی موارد را بررسی کنیم. سئو در کنار تمامی ویژگی‌های مثبتی که دارد ممکن است یک سری از ویژگی‌های منفی هم داشته باشد که شما به عنوان کارشناس سئو باید به تمامی موارد آگاه باشید.

سئو رایگان است : سئو برای شما هزینه زیادی به همراه نخواهد داشت و آنقدر ابزارهای رایگان وجود دارد که سئوکاران می‌توانند بدون هیچ هزینه خاصی نتایج خوبی را از گوگل دریافت کنند. تولید محتوا و لینک سازی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. با مطالعه آموزش اینستاگرام اطلاعاتی خوبی درباره این شبکه اجتماعی بدست می‌آورید.

 باعث گسترش کسب و کارتان می‌شود : شما با سئو و فعالیت در گسترده سطح وب می‌توانید کسب و کارتان گسترش دهید. سئو این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید جامعه هدف جدیدی را متوجه فروش و کسب و کارتان نمایید و روزانه صدها کاربر جدید از ظریق سرچ در گوگل بدست آورید.

برای شما برند سازی می‌کند : با استفاده از سئو می‌توانید برند خود را به خوبی در فضای وب ثبت نمایید. تنها کافیست اصول سئو را به خوبی پیاده سازی کرده و صبر و حوصله داشته باشد. اگر هنوز اهمیت برند را درک نکرده‌اید پیشنهاد می‌شود حتما مقاله صدای برند چیست؟ را مطالعه نمایید.

تغییرات الگوریتم ممکن است اثرات منفی برای شما داشته باشد : متاسفانه یا خوشبختانه گوگل ماهانه برای رفع باگ‌های الگوریتم‌های خود یکسری تغییرات در الگوریتم‌های خود می‌دهد زمانی که این آپدیت‌ها صورت می‌گیرد اگر درست در زمان آپدیت‌ها سایت‌ها روش‌های جدید را برای افزایش رتبه خود امتحان کنند ممکن است نتیجه منفی به آن‌ها بدهد و جایگاه فعلی خود را از دست بدهند. بنابراین برای جلوگیری از همچین مواردی همواره باشد حواستان به آپدیت‌ها باشد.

رقیبان می‌توانند جایگاه شما را بگیرند : در سئو رقبای شما می‌توانند همواره با ترفند‌های مختلف چه مثبت چه منفی جایگاه شما را کسب کرده و جامعه هدف را به سمت سایت خود هدایت کنند. برای همین باید همواره به این موارد دقت داشته باشید. حتما یک متخصص سئو باید همواره جایگاه شما را در نظر گرفته و در حفظ جایگاه بکوشد. اینکه بتوانید به خط یک برسید تمام ماجرا نیست بلکه باید بتوانید جایگاه خود را حفظ نمایید.

گوگل ادز چیست؟ ( Google Ads)

سرویس گوگل ادز یا تبلیغات گوگل یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت گوگل یه صاحبین وبسایت می‌باشد که بر اساس آمار و ارقام بدست آمده بیش از 90 درصد درآمد این شرکت از طریق این راه تامین می‌شود. این سرویس ارائه شده از جانب شرکت گوگل این امکان را به شما می‌دهد که در مدت زمان معین شده برای مثال 24 ساعت سایت شما روی کلمه کلیدی آموزش سئو جزو نتایج برتر گوگل قرار بگیرد و کاربران روی سایت شما کلیک کرده و وارد سایت مورد نظر بشوند. به این شرط که بر اساس هر کلیک که شما از ورودی گوگل به دست می‌آورید یک هزینه از پیش تعیین شده به این شرکت پرداخت کنید. هنگامی که شما این سرویس را تهیه می‌کنید در کنار آدرس سایت شما عبارت Ad قرار خواهد گرفت و به کاربران گفته می‌شود که شما از سرویس تبلیغاتی گوگل ادز استفاده کرده‌اید. این روش هم یکی از راه‌های خوب و کاربردی برای بدست آوردن جامعه هدف مورد نظر می‌باشد.

سئو یا گوگل ادز؟ کدام بهتر است؟ برتر آموز

سئو و گوگل ادز چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟

پس از بررسی معنا و مفهوم هر یک در قسمت بالاتر می‌خواهیم بررسی کنیم که سئو و گوگل ادز چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟ از توضیحات متوجه شدیم که هم سئو و هم گوگل ادز هدف مشترک یعنی افزایش ترافیک سایت ، بالا بردن فروش سایت ، برند سازی و…. را دنبال می‌کنند ولی تفاوت‌هایی با یک دیگر هم دارند که این امکان را برای شما فراهم می‌کند با بررسی تفاوت‌ها بتوانید انتخاب کنید که از کدام سرویس برای سایت خود استفاده نمایید.

سئو و گوگل ادز از نظر سرعت با یک دیگر متفاوت هستند!

یکی از مهم ترین تفاوت‌هایی که می‌توان برای سئو و گوگل ادز در نظر گرفت سرعت آن می‌باشد. می‌دانیم برای این که یک سایت را سئو کرده و آن را جزو نتایج برتر گوگل قرار بدهیم نیازمند بازه زمانی حداقلی 2 ماهه و حداکثر 12 ماهه هستیم. قطعا شما در این مسیر با چالش‌هایی روبرو هستید که باید آن ها را به بهترین نحو مدیریت نمایید. هنگام سئو کردن یک سایت ممکن است سایت شما فروش و یا بازدید چندانی نداشته باشد و این پروسه کمی زمان بر باشد. درست برعکس این موضوع گوگل ادز است که شما با استفاده از آن و پرداخت هزینه در مدت زمان کمتری می‌توانید روی کلمه کلیدی مورد نظر در SERP گوگل قرار بگیرید و ترافیک خوبی را به سمت سایت خود هدایت نمایید. در حالت کلی سرویس تبلیغاتی گوگل ادز در بازه زمانی کمتری شما را به نتیجه دلخواه میرساند. نکته قابل تعمل این است که شما با انجام استراتژی‌های سئو روی سایت خود در بازه زمانی مشخص می‌توانید پایدارای نسبتا خوبی را برای سایت خود ایجاد کنید و به یک رتبه مناسب در SERP گوگل دسترسی پیدا کنید و این جایگاه تثبیت شده کاربران زیادی را به سمت سایت شما هدایت می‌کند اما در گوگل ادز شما فقط در بازه زمانی مشخصی که برای آن پول پرداخت کرده‌اید مثلا سه یا چهار روزه در رتبه برتر گوگل قرار می‌گیرید و به محض اتمام اعتبار و عدم شارژ شدن دوباره سرویس تبلیغاتی به جایگاه قبلی خود باز می‌گردید.

سئو و گوگل ادز از نظر هزینه با یک دیگر متفاوت هستند!

همانطور که در ابتدا این موضوع را بیان کردیم سرویس‌های تبلیغاتی گوگل ادز نیازمند پرداخت هزینه می‌باشد و شما برای این که روزانه جزو نتایج برتر گوگل باشید باید به به ازای هر کلیک مبلغی را پرداخت کنید ، پس شما باید یک بودجه خاصی را برای این کار اختصاص بدهید و به محض این که بودجه شما به اتمام برسد به جایگاه واقعی خود باز می‌گردید و بازدید کاربران در حجم زیاد را از دست می‌دهید. به عبارتی ساده تر شما برای ورود هر شخص یه سایتتان حتی به اشتباه مشمول پرداخت هزینه هستید!  اما استراتژی سئو با هزینه‌های کمتری به صورت دائمی تر برای شما قابل انجام است. قطعا پروژه‌های سئو برای شما هزینه دارد اما این هزینه در مقایسه با تبلیغات کمتر است و مهم ترین نکته این است نتیجه آن ثبات بیش تری دارد. هزینه‌های گوگل ادز به دلار و یورو محاسبه می‌شود که به علت تحریم‌ها متاسفانه به صورت مستقیم برای سایت های ایرانی ارائه نمی‌شود و شما باید با سایت‌های ارائه دهنده این سرویس‌ها در ایران همکاری نمایید. در حالت کلی تر شما هزینه‌هایی که برای سئو انجام می‌دهید به صورت یک سرمایه گذاری بلند مدت است که درصورت موفقیت در حجم خیلی بیشتری این هزینه ها به شما باز می‌گردد.

سئو و گوگل ادز از نظر حجم ترافیک کاربران با یک دیگر متفاوت هستند!

شما با استفاده از سرویس گوگل ادز تحت بازه زمانی محدودی می توانید حجم زیادی از کاربران را به سایت خود هدایت نمایید اما این ترافیک کاربران تا زمانی ادامه دارد که شما سرویس کلیکی خود را شارژ نمایید و برای تبلیغات خود هزینه کنید. به محض این که تبلیغات شما به اتمام می‌رسد ترافیک ورودی کاربران هم کم می‌شود و شما به جایگاه اصلی خود در موتورهای جست و جو باز خواهید گشت ولی زمانی که از سئو استفاده می‌کنید و با انجام روش‌های مختلف برای بهبود سایت می‌توانید به یک رتبه خوبی در گوگل دست پیدا کنید و با انجام فرآیندهای سئو کلاه سفید رتبه خود را تثبیت کنید به این صورت همیشه ترافیک ثابتی از کاربران ورودی گوگل خود دارید و نگران این مورد نیستید که اگر هزینه تبلیغات شما به اتمام برسد شما کاربران و ورودی خود را از دست می‌دهید. پس شاید گوگل ادز در بازه زمانی کوتاهی ترافیک خیلی زیادی را به سایت شما برساند اما سئو می تواند به صورت آهسته و صد البته پیوسته کاربران زیادی را به سایت شما هدایت نماید.

سئو نیاز به دانش تخصصی دارد اما گوگل ادز خیر!

شما برای این که از طریق سئو سایت خود را جزو رتبه بندی نتایج گوگل قرار بدید نیاز دارید تا با دانش سئو آشنایی داشته باشید و یا شخصی را برای این کار استخدام نمایید ولی تبلیغات گوگل ادز نیاز به دانش فنی و تخصصی خاصی ندارد و تنها کافیست شما بودجه خود را مشخص کرده و  زبان انگلیسی خوبی داشته باشید تا بتوانید با این پلتفرم کار نمایید که با آموزش زبان انگلیسی مسلط خواهید شد و یا شرکت‌های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی فعالیت و همکاری نمایید سپس این شرکتها راهنمای کامل برای ایجاد کمپین تبلیغات کلیکی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

جابه جایی رتبه در سئو بیشتر از گوگل ادز است!

گوگل یک موتور جست و جوی هوشمندی است که تعداد زیادی الگوریتم در آن مشغول به فعالیت و رتبه دهی به سایت‌ها می‌باشند که این الگوریتم های گوگل در بازه زمانی‌های مختلف برای رفع باگ و جلوگیری از سئو کلاه سیاه آپدیت می‌شوند. همین آپدیت ها در برخی از مواقع موجب جابه جایی رتبه‌ها در گوگل می‌شود ولی در گوگل ادز شما در یک بازه زمانی جزو نتایج برتر SERP قرار می‌گیرید و رتبه کنونی شما به الگوریتم‌ها وابسته نیست بلکه تا زمانی که هزینه های تبلیغات را پرداخت کنید شما می توانید جزو نتایج برتر در گوگل باشید.

سئو یا گوگل ادز؟ کدام بهتر است؟ برتر آموز

تنوع کلمات کلیدی در گوگل ادز بیش از سئو است!

پایه اصلی و اساسی هم سئو و هم گوگل ادز کلمات کلیدی می‌باشد . در واقع هر دوی این روش با استفاده از کلمات کلیدی کار می‌کنند. ویژگی مختلفی که برای این دو روش وجود دارد این است که شما در سئو تنها می‌توانید روی چند کلمه به خصوص کار کنید زیرا باید کلمات پربازدید را انتخاب نمایید و با توجه به زمانبر بودن سئو نمی‌توانید این کار را روی تمامی کلمات انجام بدهید اما در گوگل ادز این قانون وجود ندارد و دامنه انتخاب کلمات کلیدی برای سئو کردن بیشتر است. در همین راستا پیشنهاد می‌شود مقاله اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت را مطالعه نمایید.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در گوگل ادز مسبت به سئو دقیق تر است!

نرخ بازگشت سرمایه نسبتی است که شما برای تبلیغات پرداخت می‌کنید و با توجه به آن بررسی می‌کنید که چه تعداد کاربر از محصولات و خدمات شما استفاده کرده‌اند. خوب مسلما محاسبه این عدد هم برای سئو و هم برای گوگل ادز امکان پذیر است اما با توجه به آنچه که در تیتر اشاره کردیم ، محاسبه این عدد برای گوگل ادز راحت تر است ، زیرا شما تنها یک هزینه تبلیغات پرداخت کردید و کاربران با توجه به هزینه پرداختی شما وارد سایت شده و از محصول و خدمات شما استفاده کرده‌اند اما در سئو فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کاربران به سایت شما آمده و خریدی را انجام بدهند برای همین محاسبه این عدد در این حالت کمی سخت تر از حالت قبل خواهد بود.

گوگل ادز یک حالت دیگر تبلیغات را برای شما ایجاد می‌کند!

با گوگل ادز ، می‌‌توانید در سایر وب‌ سایت‌ ها که از گوگل ادسنس (Google Adsense) استفاده می‌‌کنند تبلیغ کنید ، اما نتایج سئو فقط برای صفحات نتایج جستجو می‌باشد.

سئو تضمینی نیست اما با تبلیغات گوگل ادز حتما در نتایج برتر قرار می‌گیرید!

شما زمانی که برای تبلیغات گوگل ادز هزینه پرداخت می‌کنید قطعا می خواهید جزو نتایج برتر قرار بگیرید اما در سئو هیچ تضمینی نیست که حتما رتبه یک گوگل باشید. شما باید تمامی قوانین سئو را به خوبی انجام بدهید و توجه داشته باشید که ممکن است رقبای شما عملکردی فراتر از شما داشته باشند و در این زمینه موفق تر عمل کنند. بنابراین سئو وابسته به تلاش شما است ولی گوگل ادز این گونه نیست. در همین راستا پیشنهاد می شود مقاله اشتباهات رایج در سئو سایت را مطالعه نمایید.

سئو و گوگل ادز چه شباهتی با یک دیگر دارند؟

تمامی تفاوت‌ها را در قسمت بالا با یکدیگر بررسی کردیم اما حالا می خواهیم راجب به شباهت‌های این دو با هم صحبت کنیم.

هر دو به پیشرفت سایت و افزایش ترافیک کاربران کمک می‌کنند!

یکی از مهم ترین شباهت‌های سئو و گوگل ادز این است که هدف مشترکی را دارند و هر دو برای پیشرفت سایت و افزایش ترافیک کاربران تلاش می‌کنند تا شما را به بیشترین فروش و یا بیشترین بازدید برسانند.

هر دو در کنار هم می‌توانند مکمل خوبی برای رشد سایت شما باشند!

چون سئو و گوگل ادز هر دو هدف یکسانی را دنبال می‌کنند بنابراین هر دوی آن ها اگر در کنار هم انجام بشوند می‌توانند نتیجه موثری را برای شما داشته باشند.

تبلیغاتی کلیکی و سئوی موتور های جست و جو برتر آموز

سئو یا گوگل ادز؟ کدام بهتر است؟

در پاسخ به این سوال هیچ وقت نمی‌توان جوابی قطعی داد و مشخص کرد که کدام بهتر و کدام یک بدتر است و تمامی اینها به شرایط کونی وب سایت شما ، اهداف و…. بستگی دارد و هیچ قانون کلی را نمی‌توان برای این موضوع بیان کرد. در حالت کلی نمی‌توان سئو و گوگل ادز را از هم جدا کرد و برای یک وبسایت تنها سئو و برای دیگری تنها گوگل ادز را در نظر گرفت بلکه این دو در کنار هم می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. سایت‌های نوپا که در حال فعالیت در گوگل هستند برای این که بتوانند در همان ابتدای مسیر برند خود را به کاربران معرفی کنند از گوگل ادز می توانند استفاده کنند. سایت‌هایی که خیلی وقت است با سئو در حال فعالیت هستند و رتبه آن ها ثابت مانده است می‌توانند با تبلیغات کلیکی گوگل ادز یک شوک به سایت خود وارد کنند و تعداد بازددی کنندگان سایت خود را از این طریق افزایش بدهند. در حالت کلی توصیه می شود که برای معرفی سایت خود عجله نداشته باشید و سعی کنید به صورت طبیعی با استفاده از قوانین سئو مانند لینک سازی‌های داخلی و خارجی ، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ، رپورتاژ آگهی‌ها ، تولید محتوای کاربردی و… بتوانید اعتماد گوگل و صد البته کاربران را بدست بیاورید و به صورت آهسته و پیوسته فعالیت خود را افزایش دهید ولی در حالت کلی اگر بتوانید هر دوی این مورد یعنی سئو و گوگل ادز را با روشی درست تواما در کنار هم ادامه بدهید می‌توانید نتیجه خیلی خوبی را در گوگل بگیرید.

سخن آخر: 

سعی کرده‌ایم به طور کامل راجب به موضوع سئو یا گوگل ادز؟ کدام بهتر است؟ صحبت کرده و نکات کاربردی‌ای را در این زمینه به شما بیان نماییم. گوگل ادز و سئو را رقیب یک دیگر ندانید بلکه این دو مورد در کنار هم می‌توانند نتیجه تاثیر گذاری را داشته باشند. فقط این شما هستید که باید تشخیص بدهید در کدام بازه زمانی نیاز دارید تا ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود هدایت نمایید. اگر بودجه کافی استفاده از گوگل ادز را دارید در دوران استراتژی سئوی خود حتما این کار را برای وبسایت مورد نطر انجام بدهید. اگر تجربه ای در زمنیه استفاده از گوگل ادز و سئو با یکدیگر دارید لطفا در قسمت کامنت نظرات خود را با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. خوشحال می شویم نظرات شما دوستان را راجب به سئو یا گوگل ادز؟ کدام بهتر است؟ بدانیم. برتر آموز بزرگ ترین مرجع آموزشی کشور مفتخر است میزبان آموزشی شما باشد. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *