هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی ربایشی چیست؟

بازاریابی ربایشی چیست؟ آموزش جامع بازاریابی درونگرا

1400/09/18

امروز قصد داریم به یکی از پر اهمیت ترین روش های بازاریابی بپردازیم. اگر تا به امروز محتوا های برتر آموز را دنبال کرده باشید متوجه شده اید که ما تقریبا بیشترین تعداد روش های بازاریابی را با ذکر مثال های کاربردی توضیح داده ایم و هدف تمامی این روش ها پیدا کردن جامعه هدف و ترغیب آن ها به خرید بود به عبارتی در تمام روش های بازاریابی میخواهیم نزدیک ترین جامعه هدف را به کسب و کار خود پیدا کنیم و با روش های گوناگون جامعه هدف را به سمت خود سوق دهیم.

اما امروز قصد داریم روشی از بازاریابی را بیان کنیم که دیگر در آن نیاز نیست شما همواره به دنبال جامعه هدف باشید، بلکه نیاز است اصول اولیه استراتژی بازاریابی را به خوبی پیاده سازی کنید تا این بار مخاطبین جامعه هدف خودشان به سراغ شما بیایند. پس  در واقع با این کار به مسیر بازاریابی ربایشی خوش آمدید. در ادامه با مقاله بازاریابی ربایشی چیست؟ همراه باشید تا به آموزش جامع بازاریابی درونگرا بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی ربایشی چیست؟
  • تاریخچه بازاریابی ربایشی چیست؟ (بازاریابی ربایشی از کجا شکل گرفت؟)
  • سلسله مراتب بازایابی ربایشی چیست؟ (بازاریابی ربایشی چگونه کار میکند؟)
  • ابزار های کاربردی بازاریابی ربایشی چیست؟
  • مزایای بازاریابی ربایشی چیست؟

بازاریابی ربایشی چیست؟

بازاریابی ربایشی یا (Inbound Marketing) یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که در آن به حای اینکه شما به جذب مخاطب بپردازید، این بار این مخاطب است که به سمت شما حرکت میکند و کسب و کار شما را انتخاب میکند.

با مثالی ساده تر یعنی شما نیاز جامعه هدف را تشخیص داده اید و کسب و کار خود را بر طبق این نیاز قدرتمند کرده اید، فقط به جای اینکه  با روش های مختلف مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، بازاریابی گیمیفیکیشن و….. به جذب مخاطب بپردازید، این بار کافیست صبر کنید تا مخاطب برای برطرف کردن نیازش به سمت شما حرکت کند و کسب و کار شما را دریابد.

وقتی به مفهوم بازاریابی ربایشی بیشتر پی میبریم بیشتر متوجه میشویم که این بازاریابی چه قدر زیباست چون به جای اینکه بخواهیم کسب و کار را با روش های مختلف مدام به جامعه هدف معرفی کنیم و همواره بخواهیم که به ما توجه کنند، کاربر را به سمت خود میکشانیم و این دفعه این کاربر است که خودش کسب و کار ما را انتخاب میکنید و با ما تعامل میگیرد.

پس در واقع در بازاریابی ربایشی به جای اینکه بودجه و زمانی را که در نظر بگیرید تا در انواع و اقسام روش های بازاریابی شرکت کنید و کاربر جذب کنید، تنها کافیست این هزینه ریالی و زمانی را روی بهبود نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت خود قرار دهید تا بتوانید کاربر را به سمت خود سوق دهید.

در بازاریابی ربایشی شما فقط کاربران را به چشم مشتری نگاه نمی کنید، بلکه کاربران برای کسب و کار شما دوستان مفید و ارزشمندی هستند که از سر نیاز با شما تعامل گرفته اند .

شما اگر دیگر روش های بازاریابی را پیاده سازی کنید برای اینکه بخواهید با رضایت مشتری این کار را انجام دهید میتوانید از بازاریابی اجازه ای استفاده کنید تا سعی کنید کاربرانی که به شما علاقه دارند و کسب و کار شما را می پسندند در کنار خود نگه دارید. تقریبا میتوان گفت بازاریابی ربایشی و بازاریابی اجازه ای هر دو به سلیقه کاربر احترام میگذارد.

تاریخچه بازاریابی ربایشی

تاریخچه بازاریابی ربایشی

تاریخچه بازاریابی ربایشی چیست؟

بازاریابی ربایشی روشی است که سالیان زیادی توسط کسب و کار ها در حال پیاده سازی بوده است اما نام مشخص یا به قول معروف اسم و رسم مشخصی نداشته است. در سال 2005 میلادی این بازاریابی به نام بازاریابی ربایشی یا (Inbound Marketing) رسما نامگذاری شد و در کسب و کارها با این نام قرار گرفت.

در سال 2009 نیز یک کتاب با عنوان بازاریابی ربایشی: با استفاده از گوگل، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی پیدا شوید، منتشر شد. پس از انتشار این کتاب بازارایبی ربایشی به تدریج میان کسب و کار ها قرار گرفت و هر کسب کاری که امکان استفاده از آن را داشت، این شیوه بازاریابی را پیاده سازی کرد.

سلسله مراتب بازاریابی ربایشی چیست؟

در این مرحله پس از اینکه با بازاریابی ربایشی آشنا شدیم میخواهیم بدانیم که این شیوه بازاریابی چگونه کار میکند؟

بازاریابی ربایشی مانند سایر روش های بازاریابی به شما یک روش مشخصی برای جذب کاربر نمیدهد بلکه شما چندین روش مختلف برای ربایش کاربر دارید که با توجه به کسب و کار خود باید بهترین روش را برای خود انتخاب نمایید. در ادامه به توضیحات این روش ها می پردازیم که با توجه به کسب و کار خود بهترین روش را برگزینید ولی در ادامه میخواهیم به نحوه کارکرد بازاریابی ربایشی بپردازیم :

سایت هاپ اسپات به طرح متد و روش های بازارایی ربایشی پرداحته است. خود این سایت یکی از بهترین مرجع های بازاریابی ربایشی است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم:

1.جذب کردن کاربران

همانطور که از مفهوم بازاریابی ربایشی متوجه شدیم ما در این روش به دنبال جذب کاربر هستیم منتهی به این صورت که کاربر خودش به سمت کسب و کار ما جذب شود، همانطور مانند روش های دیگر بازاریابی شما به هرنوع کاربری احتیاج ندارید بلکه کاربری برای شما مفید است که جزو جامعه هدف شما باشد و به مشتری بالقوه تبدیل شود که با دیگر روش های بازاریابی بتوان آن ها را به مشتری های بالفعل تغییر داد.

مرحله جذب کاربر از روش های متفاوتی صورت میگیرد. اول اینکه با تولید محتوای مناسب در سایت و شبکه های اجتماعی می توانید این مرحله جذب را به خوبی پشت سر بگذارید هم چنین میتوانید با مطالعه آموزش تولید محتوا برتر آموز به این مهارت به خوبی دست یابید.

2.تبدیل کردن مشتری به سرنخ

شما پس از گذر از مرحله اول یعنی جذب کاربر به مرحله تبدیل کردن مشتری به سرنخ می رسید. کاربران از طریق بازاریابی ربایشی شما را پیدا کردند و طبق نیازشان وارد کسب و کار شما شده اند. حال با دیگر روش های بازاریابی نیاز است این مشتری های بالقوه را به مشتری های بالفعل تبدیل کنید.

شما در مرحله اول نمیتوانید این استراتژی را پیاده کنید که کاربر تا وارد سایت شما شود ازتون خرید کنه و قضیه به خوبی و خوشی حل بشه. این کاربران ممکن است پس از 10 بار ورود به سایت شما هنوز از شما خرید انجام دهند. در این جور مواقع شما باید هنر بازاریابی داشته باشید و سعی کنید با روش های مختلف با کاربران تعامل بگیرید.

از دکمه های فراخوانی یا Call to action بهره بگیرید. سعی کنید مشتری بالقوه را به مسیری هدایت کنید بتوانید از او اطلاعات دریافت کنید. از پاپ آپ زننده با مضمون همین الان شمارت رو ثبت کن🤔!! استفاده نکنید. دلیلی ندارد که کاربر شماره موبایل یا آدرس ایمیل خودش را برای شما ثبت کند. در عوض سعی کنید به کاربر خدمت ویژه ای ارائه دهید تا در ازای اون اطلاعات کاربر را دریافت کنید.

مثلا برای اینکه او را وارد باشگاه مشتریان کنید و یا تخفیف ویژه ای برایش در نظر بگرید از مشتری شماره تماس و یا آدرس ایمیل بگیرید.

3.نهایی کردن خرید

تا زمانی که مشتری از شما خرید انجام نداده است و در قیف فروش قرار نگرفته است شما هنوز نتوانسته اید مسیر بازاریابی را به خوبی طی کنید. در این مرحله باید بتوانید با شماره تماس ها و آدرس هیا ایمیل یک ایمیل مارکتینگ و اسمس مارکتینگ راه اندازی کنید و یا در مواقعی با مشتری تماس بگیرید و با یک محتوای مناسب به آموزش مشتری بپردازید.

این آموزش باید طوری باشد که مشتری احساس نکند شما فقط قصد فروش دارید و با مشتری را کلافه کنید بلکه باید با روش های اصولی بازاریابی مشتری را در قیف فروش هدایت کنید. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید به توضیح مختصری از آن میپردازیم .

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

در این مرحله مشتری های بالفعل شما به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول کسانی که با شما ارتباط کامل دارند قصد خرید در آنها جدی است و با آموزش درست به مرحله خرید میرسند. که پس از حرید شما باید ریتنشن مارکتینگ را برای آنها پیاده سازی کنید.

دسته دوم کسانی هستند که فقط به سایت شما سر زده اند اما قصد خرید ندارند، شما این مشتری های بالقوه را باید نگه دارید و با آموزش های درست به کاربر این فضا را برای او درست کنید که هروقت به محصول مشابهه شما نیاز داشت اولین نفر کسب و کار شما را در ذهنش داشته باشد.

4.حوشحال کردن مشتری

پس از اینکه بازاریابی ربایشی شما با موفقیت انجام گردید و مشتری از شما خرید انجام داد و در قیف فروش قرار گرفت، به جای اینکه مشتری را پس از خرید رها کنید باید کنار مشتری باشید تا مرحله خوشحال کردن مشتری را انجام دهید.

خیلی از کسب و کار ها برای اینکه مشتری بدست آورند بسیار تلاش میکنند و روش های بازاریابی را به درستی انجام میدهند اما پس از اینکه فروش خود را انحام میدهند، مشتری خود را رها میکنند و این بزرگترین اشتباه هر کسب و کاری است. مشتری که یک بار از شما خرید انجام داده، با محصولات شما آشناست، کسب و کار و شیوه فروش شما را میشناسد پس برای اینکه بخواهید به او محصول ارائه دهید به انرژی کمتری نیاز دارید و خیلی راحت میتوانید تا مرحله وفاداری قیف فروش پیش روید.

از سوی دیگر هم میتوان به این ماجرا نگاه کرد که اگر مشتری شما دوباره از شما خرید نکند ولی میتوانید با معرفی شما به دوستان و آشنایان، فروش کسب و کار شما را افزایش دهد. یکی از بهترین روش های بازاریابی این است که مشتری ها، شما را به یک دیگر معرفی کنند و از ویژگی های مثبت شما تعریف کنند، این باعث می شود هم جامعه هدف افزایش پیدا کند هم به جای اینکه هزینه صرف کنید تا مشتری بالقوه پیدا کنید، مشتری های قبلی شما این کار را برایتان انجام میدهند. در همین راستا پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی دهان به دهان چیست؟ را مطالعه نمایید.

اکنون میخوام بیان کنم که خوشحال کردن مشتری را چه جوری انجام دهیم:

  • سالروز تولد مشتری ها تبریک بگویید و به مناسب تولدشان برای کد تخفیف یا هدیه در نظر بگیرید.
  • پس از خرید مشتری با او تماس بگیرید تا اگر مشکلی یا ایرادی دارد برایش برطرف کنید.
  • نظر سنجی استفاده از کالا برایش ارسال کنید تا احساس کند نظرش برای کسب و کار شما مهم است.
  • محتوا های جدید و بروز را اول برای کاربران قدیمی خود ارسال کنید.

ابزار های بازاریابی ربایشی

ابزار های کاربردی بازاریابی ربایشی چیست؟

به توضیح کامل بازاریابی ربایشی پرداختیم و الان به مهم ترین مرحله یعنی استفاده از ابزارهای مناسب برای ربایش مشتری ها میپردازیم پس در ادامه با برتر آموز همراه باشید.

تولید محتوا

تولید محتوا یکی از نکات کلیدی و مهمی است که در بازاریابی ربایشی نقش مهمی را ایفا میکند. شما باید نیاز های مشتریان را بشناسید و برای برطرف کردن این نیاز ها باید به تولید محتوا کاربری بپردازید. محتوای شما میتواند صوتی به صورت پادکست، محتوای متنی و یا محتوای ویدیویی باشد.

سعی کنید تمامی محتوا هایی که به کسب و کارتان و مربوط میشود را پوشش دهید تا کاربران هر سوالی در این حیطه داشتند به شما مراجعه کنند. برای تولید محتوای خود برنامه ریزی کنید و در تایم های مشخص مختوا تولید کنید.

وبلاگ

تا میتوانید وبلاگ سایت خود را از محتوا های کاربردی پر کنید. تولید محتوای شما فقط مختص به صفحات لندینگ و محصولات نیست بلکه باید حتما در بخش بلاگ حضور موثری داشته باشید. یا سرچ ساده در گوگل میتوانید به موضوعات مختلفی دسترسی پیدا کنید و درباره ی آنها به تولید محتوا بپردازید و فقط این نکته را فراموش نکنید که کپی برداری نکنید که هم قوانین گوگل را زیر پا میگذارید هم وجه کسب و کار خود را برای جامعه هدف پایین می آورید زیرا کاربران به خوبی محتوای کپی شده را تشخیص میدهند.

میتوانید در وبلاگ های سایت های دیگر به تولید محتوا موثر بپردازید با اینکار هم بک لینک دریافت میکنید و هم کاربران را به سمت سایت خود سوق میدهید. با این کار یکی از روش های مفید برای بهینه سازی رتبه سایت انجام داده اید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

در بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز میتوانید به بازاریابی ربایشی بپردازید. امروزه این شبکه ها به ابزاری پر قدرت برای جذب مشتری و کاربر تبدیل شده است که با روش های درست میتوانید این کاربران را جذب کنید. سعی کنید به محتوای کاربردی بپردازید.

سئو

سئو یا بهینه سازی موتور های جست و جو یکی از بهترین و پر کاربرد ترین روش هایی است که شما میتوانید برای بازاریابی ربایشی از آن استفاده نمایید. در واقع کسب و کاری در بازاریابی ربایشی موفق است که در بخش سئو پیشتاز عمل کرده باشد. اگر به آموزش در این زمینه نیاز دارید پیشنهاد میکند حتما آموزش سئو محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید.

وب سایت شما باید تمامی فاکتور های گوگل را رعایت کرده و از سئوی کلاه سفید یا کلاه خاکستری پیروی کرده باشد. سعی کنید کلمه کلیدی های متناسب و پر بازدیدی را انتخاب نمایید و برای این کار میتوانید از ابزارهای کاربردی در این زمینه استفاده نمایید.

بازاریابی ایمیلی و بازاریابی پیامکی

شما نیاز نیست در مرحله اول با بازاریابی ایمیلی و پیامکی به سراغ مشتری بروید بلکه اجازه دهید تا مشتری با شما ارتباط بگیرد و سپس از طریق این دو ابزار به تعامل با مشتری بپردازید تا او را به مرحله خرید برسانید. بازاریابی ایمیلی و پیامکی در اکثر بازاریابی ها نقش اساسی دارد، تنها کافیست شویه استفاده از آنها را در هر بازاریابی متفاوت فرا بگیرید.

تبلیغات کلیکی PPC

شما با تبلیغات کلیکی روی کلمه و صفحه مناسب میتوانید در دسترس مشتری قرار گیرید. بدین صورت که با پرداخت هزینه ای به گوگل جزو لیست برتر گوگل قرار میگیرد و با سرچ مشتری بر حسب نیازش به شما مراجعه میکند. اگر با این شیوه تبلیغات آشنا نیستید حتما به مقاله آموزش تبلیغات کلیکی مراجعه کنید.

بهینه سازی تجربه کاربری و رابط کاربری

اینکه کاربر از طریق بازاریابی ربایشی وارد سایت شما شود یک بحث است و بحث دیگر ماندن در سایت شما و ایجاد تعامل با شماست. اگر این نکات را رعایت نکنید نرخ پرش سایتتان بالا می رود و bounce rate  دریافت میکنید . پیشنهاد میشود مقاله بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ را مطالعه نمایید.

سایت شما باید اصول اولیه تجربه کاربری را رعایت کند، کاربران باید پس از ورود به سایت حس خوبی را داشته باشند. سرعت سایت شما باید بالا باشد. رنگ بندی سایت و جایگیری آیکون ها باید همگی متناسب با سلیقه کاربر باشد. برای اینکه این سلیقه را متوجه شوید از تست A/B در دیجیتال مارکتینگ استفاده نمایید.

مزایای بازاریابی ربایشی

مزایای بازاریابی ربایشی

مزایای بازاریابی ربایشی چیست؟

در این مرحله به مزایای این بازاریابی ارزشمند میپردازیم که با بررسی این موارد بتوانید استراتژی مناسبی برای خود طراحی کنید.

بازاریابی ربایشی از لحاظ صرف هزینه کاملا مقرون به صرفه است، زیرا نیاز نیست شما برای جذب مشتری هزینه های زیادی بپردازید میتوانید این بودجه را ذخیره کنید و درمرحله تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل استفاده نمایید.

تجربه نشان داده است مشتریانی که از طریق بازاریابی ربایشی به شما می پردازند نسبت به سایر مشتری ها به کسب و کار شما وفادارتر خواهند بود

برای اینکه بتوانید در بازاریابی ربایشی مشتری جذب کنید باید محتوا های ارزشمندی تولید کنید و این نکته به شما کمک میکند تا کیفیت محتوا های خود را افزایش بدهید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به توضیح بازاریابی ربایشی بپردازیم و آموزش جامعی از بازاریابی درونگرا را در اختیار شما بگذاریم. اگر تا به این جا در این زمینه برنامه ریزی نداشته اید، سعی کنید برای خود یک استراتژی بازاریابی ربایشی طراحی کنید. سئو سایت خود را در این زمینه قوی کنید تا بتوانید ورودی های مفیدی را جذب کنید.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید و میخواهید شیوه های بازاریابی زیادی را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید، آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را از دست ندهید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *