هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی سبز چیست؟

بازاریابی سبز چیست؟ | چگونه از بازاریابی سبز در کسب و کارمان استفاده کنیم؟

1400/09/14

امروزه با گسترش جوامع و بزرگ شدن کسب و کار ها و برند ها، آلودگی های زیادی در سطح کره زمین همواره در حال افزایش است. این آلودگی ها شامل آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی محیط زیست و از بین رفتن زیستگاه حیوانات میشود.

برای مثال کارخانه ها آلودگی های زیادی را تولید میکنند، این آلودگی ها از افرایش زباله های کارخانه ای که وارد محیط زیست میشوند و زیستگاه را تغییر میدهند تا آلودگی هوا متغییر است. با گسترش جوامع این کسب و کار ها ناگزیرند تا به فعالیت خود ادامه دهند از طرفی حفاظت از محیط زیست هم اهمیت بالایی دارد برای حفظ تعادل موضوع بازاریابی سبز مطرح گردید.

در بسیاری از کمپانی ها مشاهده میکنیم که صرفا با توجه به حاشیه سود بالا به دیگر موارد محیط زیستی اهمیتی نمیدهند. شاید فکر کنید که حاشیه سود بالا چه ربطی به حفظ محیط زیست دارد؟

در کسب و کار هایی که مواد پلاستیکی جزو ضروری ترین مواد برای تولید محصولات است، اگر بخواهند این مواد پلاستیکی را با وسایل ارگانیگ که آسیب خیلی کمتری به کره زمین میزند عوض کنند باید هزینه های زیادی را برای صرف این کار انجام دهند، این هزینه ها از حاشیه سود کارفرما کم میکند برای همین در اکثر کسب و کار ها به این موضوع توجهی ندارند.

برای اینکه به حفظ محیط زیست پرداخته شود و کسب و کار ها تشویق شوند که این کار را انجام دهند یک کمپین به نام Lifestyles of Health and Sustainability یا (شیوههای زندگی سالم و پایدار) تشکیل گردید. پس از راه اندازی این کمپین با استقبال میلیونی انسان ها مواجه شد و روز به روز به جمعیت این کمپین اضافه میشود. در این کمپین افراد را به استفاده از محصولات ارگانیکی که کمترین آسیب را به محیط زیست میزند دعوت کرده و کسب و کار ها برای تولید محصولات محیط زیست دوست تشویق میکند.

پس از تمام این تفاسیر بازاریابی سبز شکل گرفت و گسترش پیدا کرد، به طوری که الان مردم از کسب و کارهایی که بر مبنای بازاریابی سبز هستند پیروی میکنند. در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به توضیح مفصل بازاریابی سبز چیست؟ بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی سبز چیست؟
  • اهداف بازاریابی سبز چیست؟
  • چگونه بازاریابی سبز را برای کسب و کارمان برنامه ریزی کنیم؟
  • مهم ترین استراتژی ها در بازاریابی سبز چیست؟
  • 9ایده های طراحی بازاریابی سبز چیست؟
  • معرفی چند نمونه از کمپانی های موفق در بازاریابی سبز

طراحی بازاریابی سبز برای کسب و کار

بازاریابی سبز چیست؟

با توجه به توضیحات بالا اگر بخواهیم بازایابی سبز را دقیق تر توضیح دهیم باید بگوییم که کسب و کار و فروشی که منجر به تولید یا ارائه سرویس هایی شود که با محیط زیست همگام است به محیط زیست کمک می کند و برای محیط زیست یا در کل کره زمین آسیب و خطری ندارد بازاریابی سبز نامیده میشود.

بازاریابی سبز را با معنای بازاریابی قابل بازیافت نیز میتوانید استفاده کنید.

در بازاریابی سبز تنها نیاز نیست محصولات و یا خدمات حتما به محصیط زیست کمک کند و از آلودگی جلوگیری کند، حتی اگر خدمات و محصولات در راستای دوستانه و سازگاری با محیط زیست قرار گیرد در حیطه بازاریابی سبز قرار می گیرد.

مهم ترین قدم هر کسب و کاری این است که در چرخه بازاریابی سبز قرار گیرد . پس از قرارگیری کسب و کار در چرخه بازاریابی سبز اولین قدم های او برای پیشرفت در این زمینه فراهم خواهد شد.

پس از اینکه کارخانه و کسب و کار های بزرگ به تخریب محیط زیست برداشتند و جنگل خواری را شروع کردند، اهمیت بازاریابی سبز به شدت مشخص شد.

سالانه کمپین های اعتراضی زیاد علیه کارخانه هایی که به محیط زیست آسیب می زنند در سراسر دنیا در حال گسترش است ولی با توجه به قدرت این کسب و کار ها هنوز هم به فعالیت خود ادامه میدهند.

بهترین کار این است که مردم از کسب و کارهایی که حامی بازاریابی سبز است حمایت کنند تا این کسب و کار ها رشد پیدا کنند و محبوب شوند. اصولا کسب و کارهای نیچ مارکتینگ به سراغ بازاریابی سبز می روند و چون بودجه کمی برای تبلیغات دارند از روش های بازاریابی چریکی استفاده میکنند و اگر حمایت مردم از این کسب و کار ها افزایش یابد، کم کم کسب و کار های بزرگ برای اینکه جامعه هدف خود را از دست ندهند به سمت بازاریابی سبز کشانده میشوند.

اهداف بازاریابی سبز چیست؟

بازاریابی سبز علاوه بر اینکه مهم ترین و اصلی ترین هدف آن در برابر کره زمین است، اهداف دیگری را نیز دارد که همگی باعث رشد یک کسب و کار و برندینگ میشود. از مهم ترین اهداف بازاریابی به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

حفظ محیط زیست مسئولیت اجتماعی همگانی است.

کسب و کار ها باید متوجه شوند که در برابر محیط زیست مسئول هستند و محصولاتشان نباید برای محیط زیست تهدید ایجاد کنید. وقتی کسب و کار ها به این موضوع به عنوان یک مسئولیت نگاه کنند و در این زمینه تلاش کنند، قطعا قدم های اولیه بازاریابی سبز را بر میدارند و آگاه سازی جمعی نیز صورت میگیرد.

پر اهمیت نشان دادن محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست

در بازاریابی سبز شما باید محصولات و خدمات خود را علاوه بر اهمیت سازگاری با محیط زیست مهم جلوه دهید. محصولات شما باید از کیفیت عالی برخورددار باشند تا کاربران ترجیح دهند هم محصول با کیفیت شما را خریداری کنند و هم در این راستا به محیط زیست کمک کرده باشند. شما باید این حس را به مشتری های القا کنید که با خرید از شما سهم بزرگی از حفاظت محیط زیست را دارند در این صورت با ایجاد این حس خوب مشتری را ترغیب به خرید کرده و کالای خود را پر اهمیت نشان می دهید.

پیاده سازی کسب و کار های پایدار

یکی از اهداف مهم بازاریابی سبز این است که کسب و کار های پایدار و موفقی را پیاده سازی کند. این پایداری کسب و کار ها به کسب کار های بزرگ یا به اصطلاح مس مارکتینگ ها نشان میدهد که با استفاده از شیوه های بازاریابی سبز میتوانید کسب و کاری موفق و درآمد پایدار داشته باشید.

کاهش هزینه های جانبی کسب و کار ها

در بازاریابی سبز چون محافظت از محیط زیست هدف اصلی است پس هزینه جانبی شما برای بسته بندی(اگر بسته بندی پلاستیکی دارید)،هدر رفت انواع انرژی را کاهش میدهد و این کاهش هزینه های اضافی همیشه برای کسب و کار ها خرسند است.

در Green Marketing شما میتوانید از کالاهای بازیافتی استفاده کنید و با جمع آوری آنها دوباره به چرخه کسب و کار در آورید و محصول تولید کنید.

اگر کسب و کار شما با بازاریابی سبز پایه گذاری شده است، حتما جامعه هدف را در جریان آن بگذارید. شما میتوانید با طراحی لوگو متناسب با بازاریابی سبز، انواع روش های تبلیغاتی مانند ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی پیامکی و…. جامعه هدف جذب کنید.

استراتژی بازاریابی سبز Green marketing

چگونه بازاریابی سبز را برای کسب و کارمان برنامه ریزی کنیم؟

شما به عنوان یک صاحب کسب و کار وقتی میخواهید به بازاریابی سبز برسید باید تمامی جوانب را بررسی کنید و بارها و بارها پروژه خود را با ابعاد بازاریابی سبز تطابق دهید. نمیتوان در اول پروژه بیان کرد که کار شما بازاریابی سبز است ولی در ادامه این کار را انجام ندهید و فقط اهداف خودتان را در اولویت قرار دهید.

اگر بازاریابی سبز اهداف کسب و کارتان است است باید در تمام مسیر به حفظ محیط زیست فکر کنید و برای آن ایده های ناب داشته باشید.

متاسفانه در این زمینه کسب و کار هایی وجود دارند که به دروغ کسب و کار خود را بازاریابی سبز معرفی میکنند تا جامعه هدف خود را بزرگتر کنند اما در نهایت تمام روش های ناسازگار با محیط زیست را پیش می برند که در نهایت اکثر جامعه هدف متوجه این قضیه میشوند.

برای همین شما برای اینکه بخواهید بازاریابی سبز را ارائه دهید باید اعتماد جامعه هدف را جلب کنید تا جامعه هدف متوجه شود تولید محصولات و ارائه خدمات شما تنها برای حفظ و سازگاری برای محیط زیست است و نه برای سلیقه شخصی و رشد کسب و کار.

در ادامه راهکارهایی بیان میشود که با رعایت این موارد میتوانید به موفقیت در بازاریابی سبز برسید:

1. فرآیند محصولات در Green Marketing باید جامع باشد.

اگر قرار است شما در Green Marketing قدم بردارید این محیط زیست دوستی باید در تمامی فرآیند محصولاتتان محسوس باشد و جامعه هدف متوجه شود. برای مثال محصول شما باید در تولید، بسته بندی، پخش و…. کاملا با محیط زیست سازگاری داشته باشد.

2. در Green Marketing با مشتری های خود صادق باشید.

در بازاریابی سبز ما قرار نیست مشتری را گول بزنیم و یا ادعا کنیم که ما پیرو بازاریابی سبز هستیم و شما نباید (سبزشویی) داشته باشید، یعنی تظاهر کنید که کسب و کارتان در راستای حفظ و سازگاری با محیط زیست است ولی در واقعیت عملی جز این داشته باشید.

خیلی از کسب و کارها با فرآیند سبزشویی شروع به فعالیت میکنند و خیلی سریع با شکست مواجه میشوند زیرا جامعه هدف به سرعت تفاوت بازاریابی سبز با سبزشویی را تشخیص میدهد و این کسب و کار ها را رها میکنند.

برای اینکه بخواهیم این صداقت را به مشتری انتقال دهیم باید همیشه به ادعاهایی که در راستای بازاریابی سبز داریم عمل کنیم. اگر فقط در حد صحبت به بازاریابی سبز اکتفا کنیم و این نکته در محصولاتمان مشهود نباشد اعتماد جامعه هدف را از دست میدهیم.

به شعار های بازاریابی سبز خود عمل کنید. فقط در حد حرف نباشید، جامعه هدف نیاز دارد شعار های شما را در غالب محصولاتتان مشاهده کنند.

سعی کنید در صورت امکان از فرآیند های تولید و پخش خود از طریق بازاریابی ویدیویی با جامعه هدف ارتباط بگیرید و مشتری های خود را در جریان تولیدات بگذارید تا بالا ترین نرخ تعامل را دریافت کنید. مشتری وقتی در جریان کسب و کار شما قرار میگیرد، خود را با برند شما شریک میداند و تمامی این موارد نرخ تبدیل را بالا میبرد.

3. اگر کسب و کار شما جدید است به مشتریان خود آموزش دهید.

شما یاید همیشه با حوصله به آموزش و توضیح کسب و کارتان برای مشتری ها بپردازید. این حق را به مشتری بدهید که با کسب و کار شما آشنا شوند و با شما تعامل بگیرند.

مشتری باید بداند که هدف شما چیست؟ محصولات شما به چه صورت تولید میشود؟ و…..

پس در بازاریابی سبز آموزش به مشتریان را فراموش نکنید و در راس کار خود قرار دهید. برای مثال توضیح اینکه محصول ما به محیط زیست کمک میکند کافی نیست و شما باید آموزش ها و توضیح های گسترده تری را در اختیار مشتری قرار دهید.

سعی کنید در وبسایت های خود مقاله هایی منتشر کنید و از بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده را در جهت آموزش جامعه هدف بهره ببرید.

4. از سازمان های معتبر تاییدیه بگیرید.

میتوانید با مراجعه به کسب و کارهای بزرگ محیط زیستی از آنها تاییده دریافت کنید. با داشتن این تاییده ها جامعه هدف بیشتر به شما اعتماد می کند و داشتن یک تاییده جهانی برای رشد کسب و کارتان بسیار بهتر است. میتوانید اهداف و نوع کسب و کارتان را به این سازمان ها معرفی کنید و در صورت کسب امتیاز های کافی تاییده خود را دریافت کنید.

5. قیمت گذاری معقول داشته باشید.

درست است که کسب و کار شما در جهت حفط محیط زیست است و شما برای حفظ این شاخص فاکتور های زیادی را برای کسب و کارتان در نظر گرفتید و به قول معروف هزینه های زیادی را برای سازگاری با محیط زیست انجام داده اید ولی سعی کنید که یک قیمت معقول و مناسبی را ارائه دهید تا جامعه هدف در قیف فروش قرار گیرد و از محصولات شما استفاده کند.

green marketing

green marketing

مهم ترین استراتژی ها در بازاریابی سبز چیست؟

پس از اینکه متوجه شدیم که چگونه یک کسب و کار با بازاریابی سبز را برای خود قرار دهیم اکنون نوبت آن رسیده است که به مهم ترین استراتژی های بازاریابی سبز بپردازیم.

1. استراتژی طراحی سبز (Green Design):

استراتژی طراحی سبز به اسن معنا است که کسب و کار ها اقدام به تولید محصولات سازگار با محیط زیست کنند. در واقع با تولید چنین محصولاتی و یا ارائه چنین خدماتی جزو Green Desing قرار می گیرند.

برای مثال قطعا چراغ های راهنمایی و رانندگی و چراغ های سطح شهر و اتوبان ها را دیده اید که مجهز به پنل خورشیدی هستند. این طراحی یک طراحی سبز بشمار میرود زیرا با استفاده از پنل خورشیدی، انرژی خورشید را جذب کرده و به انرژی برق و روشنایی برای چراغ ها تبدیل میکند. این محصول سازگار با محیط زیست است زیرا از هدر رفن انرژی برق جلوگیری میکند.

2. استراتژی قیمت‌گذاری سبز (Green Pricing)

همه ما میدانیم که تولید محصولات سازگار با محیط زیست هزینه های اضافی زیادی دارد که کسب و کارها ناچارا روی قیمت نهایی اثر دهند. اما باید به این توجه داشته باشید که قیمت گذاری شما باید به گونه ای باشد که جامعه هدف بتوانند آن را تهیه کنند، زیرا اگر قیمت گذاری شما بسیار بالا باشد قطعا بیش ار نیمی از جامعه هدف شما به دنبال محصول جایگزین میروند.

تا حدالمکان سعی کنید که هزینه های خود را کاهش دهید. برای اینکه بتوانید محصول خود را به فروش برسانید باید از شیوه های درست بازاریابی استفاده کنید.

سعی کنید احساس مخاطبین را برای محصول خود درگیر کنید. به گفتم مزایا محصول خود و ویژگی منحصر بفرد آن یعنی اثرگذاری مثبت روی کره زمین بپردازید تا دوستداران محیط ریست به خرید از شما ترغیب شوند.

3. استراتژی لجیستیک سبز (Green Logistics)

اگر محصول شما با بازاریابی سبز همراه است شما قدم بزرگی در این زمینه برداشته اید اما توجه کنید که باید لجستیک و حمل و نقل و بسته بندی شما مطلبق با بازاریابی سبز باشد. سعی کنید بسته بندی های پلاستیکی خود را دور بریزید و از بسته بندی های قابل بازیافت استفاده کنید. این کار باعث میشود محصول شما سراسر در بازاریابی سبز قرار گیرد. اگر بسته بندی محصول شما قابل بازیافت باشد قدم بزرگی در این زمینه برداشته اید.

4. استراتژی تثبیت موقعیت سبز (Green Positioning)

شما بعد از اینکه به توسعه بخشیدن بازاریابی سبز پرداختید باید بتوانید جایگاه و موقیعت شغلی خود را تثبیت دهید. یکی از روش های تثبیت بخشیدن این است که کیفیت محصولات خود را پایین نیاورید و به سمت سبزشویی حرکت نکنید زیرا هم مشتری از دست میدهید و هم اعتماد جامعه هدف از شما سلب میشود.

کیفیت محصولات خود را حفظ نمایید و همواره به شعار های بازاریابی سبز خود پایبند باشید.

در حد امکان سعی کنید بازاربی سبز خود را وارد تجارت B2B کنید و با شرکت های بزرگ در این زمینه قرار داد ببندید، این باعث میشود که برای کسب و کار شما تبلیغات مطرحی صورت گیرد. اگر با بازاریابی B2B آشنایی ندارید پیشنهاد میشود حتما مقاله بازاریابی B2B چیست؟ را مطالعه نمایید.

درصورت امکان برای کسب و کار خود سیستم افیلیت مارکتینگ طراحی کنید تا جامعه هدف ترغیب به همکاری با شما بشوند.

ایده های طراحی بازاریابی سبز چیست؟

در قسمت زیر به تعدادی ایده میپردازیم که شما با انجام دادن این فعالیت ها در کسب و کارتان میتوانید در زمینه بازاریابی سبز فعالیت کنید.

فاکتورهای کاغذی را حذف کنید و آن را به فاکتور های دیجیتالی عوض کنید.(یا از کاغذ هایی استفاده کنید که محافظ محیط زیست است و برای تهیه آن به جای قطع چوب درختان از پسماند گیاه نیشکر استفاده میشود. با استفاده از این کار شما هم در بازاریابی سبز شریک خواهید شد.)

استفاده از مواد بازیافتی و نفکیک زباله ها در محل کار و منزل.

سعی کنید مصرف مواد پلاستیکی خود را به حداقل برسانید.

درصورت امکان در شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ از پنل های خورشیدی استفاده شود تا به جای استفاده از انرژی برق از انرژی خورشیدی استفاده شود.

استفاده از مداد های سبز و خود کارهایی با جوهر و بدنه سازگار با محیط زیست.

بازاریابی سبز برای حفظ محیط زیست

معرفی چند نمونه از کمپانی های موفق در بازاریابی سبز

بازاریابی سبز شرکت پیپر باتل:

این شرکت به جای تولید بطری های پلاستیکیی آب معدنی که امروزه به معضل بزرگی تبدیل شده است از بطری هایی با ویژگی کارتنی استفاده میکنید تا این معضل پلاستیک را به نوبه خود حل کرده باشد که یکی از ایده های خیلی مهم در بازاریابی سبز است.

بازاریابی سبز شرکت فیلبیپس :

این شرکت با تولید لامپ های سازگار با محیط زیست توانسته است کسب و کار بازاریابی سبز خود را گسترش دهید. در ابتدا قیمت این لامپ ها به نسبت لامپ های معمولی زیاد بود و مردم از این لامپ های جدید استفاده نمی کردند زیرا مقرون به صرفه نبود. اما با بازاریابی دقیق توسط این شرکت مردم دریافتند که این لامپ ها عمر طولانی تری نسبت به لامپ های معمولی دارند و هزینه انرژی برق آن ها را کاهش میدهد. همین امر باعث شد مردم این تفاوت قیمت را بپذیرند و به این کسب و کار روی آورند.

کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای Starbucks

این شرکت که بسیار هم معروف است در زمینه بازاریابی سبز قدم های بزرگی برداشته است. استارباکس در سال 2005 میلادی گواهینامه (LEED) را دریافت کرده است

استارباکس اولین کافه ای است که تمامی محصولاتش ارگانیک است و قرار است تا سال 2025 بیش از 10 هزار فروشگاه سازگار با محیط زیست و بازاریابی سبز را راه اندازی کند و همین امر به محبوبیت این برند معروف افزوده است.

کمپانی IKEA

این کمپانی یکی از کسب و کار های بزرگ در زمینه بازاریابی سبز است. این شرکت با بازیافت مواد و استفاده از پنل های خورشیدی شهرت یافته است. بیش از 90 درصد انرژی برق این شرکت توسط پنل های خورشیدی تامین میشود. همچنین این شرکت با داشتن مزرعه بزرگ در زمینه ذخیره انرژی خورشیدی فعالیت زیادی دارد.

سخن آخر :

سعی کنیم در هر کسب و کاری که قرار داریم بازاریابی سبز را وارد کار خود کنیم. این کار را اول برای حفظ کره زمین که یک وظیفه انسانی است انجام داده و سپس برای جذب مشتری و افزایش فروش قرار دهیم. در بازاریابی سبز صادق باشیم و سبزشویی را  ارد این زمینه نکنیم. ایده های جالب داشته باشید و سعی کنید همواره بازاریابی سبز خود را گشترش دهید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قیمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.(با این کار کامنت مارکتینگ هم داشته باشید.) و اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید حتما به آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز مراجعه کنید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *