هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟ (Guerrilla Marketing شیوه جذاب تبلیغاتی)

1400/09/13

امروز میخواهیم یکی از روش های جذاب و کاربردی تبلیغات را معرفی نماییم که با استفاده از آن میتوان در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی مخاطب را جذب کنیم. شاید در ابتدا مفهوم این نوع بازاریابی کمی نا آشنا باید اما در ادامه متوجه خواهیم شد بازاریابی چریکی با بازایابی پارتیزانی از اهمیت بالایی برای جذب مشتری همراه است پس در ادامه با مقاله بازاریابی چریکی چیست؟ با برتر آموز همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله میخوانید:

  • بازاریابی چریکی چیست؟
  • تاریخچه بازاریابی چریکی چیست؟
  • چرا بازاریابی چریکی اینقدر میان مردم محبوب شد؟
  • مزایای بازاریابی چریکی چیست؟
  • انواع بازاریابی چریکی چیست؟
  • بازاریابی چریکی در کسب و کار های بزرگ و کوچک
نمونه هایی از بازاریابی چریکی

نمونه هایی از بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی با بازاریابی پارتیزانی یا (Guerrilla Marketing) در واقع یک شیوه نامتعارف تبلیغات است که با کمترین بودجه تبلیغاتی بیشترین بازخورد را از جامعه هدف دریافت می کنید.

شنیدن جمله کمترین بودجه تبلیغاتی شاید برای هر کسب و کاری ایده آل باشد و همین جمله کسب و کار ها را به سمت بازاریابی چریکی بکشاند. شما در این روش بازاریابی نیاز نیست همچون تبلیغات کلیکی ، ریتارگتینگ و…. هزینه خاصی را صرف کنید بلکه تنها با خلاقیت و قوه تخیل خود این بازاریابی را اداره کنید و نه با صرف هزینه و پول!!.

در ادامه به بررسی تاریخچه جالب انگیر بازاریابی چریکی میپردازیم:

تاریخچه بازاریابی چریکی چیست؟

در حالت کلی اگر بخواهیم تاریخچه بازایابی را بررسی کنیم به 4000 سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد، درست در زمانی که مردم با استفاده از کاغذ پاپیروس به برقراری تعامل با یک دیگر پرداختند جرقه های اولیه بازاریابی شکل گرفت. با پیشرفت علم و تکنولوژی در سال های 1960 تا 1990 تبلیغات تلویزیونی و رادیویی شکل گرفت که البته با هزینه های زیادی همراه بود ، بازاریاب ها میخواستند در مقابل هزینه های زیادی که صرف تبلیغات میکردند میخواستند بیشترین تعامل را با جامعه هدف بگیرند. گاهی اوقات جامعه هدف نیز از این حجم تبلیغات تکراری خسته می شدند.

پایه و اساس نام بازاریابی چریکی از تاکتیک جنگ چریکی نشات میگیرد. که سربازان در این جنگ به جای انجام دادن حرکات متعارف در جنگ به انجام حرکات نامتعارف ( حرکات غیر قابل پیش بینی و حرکات غافلگیر کننده) برای شکست دشمن و پیروز شدن در جنگ ها پرداختند.

پس از تمام این نارضایتی ها در سال 1984 جرقه های اولیه بازاریابی چریکی توسط Jay Conrad Levinson شکل گرفت و این شخص در کتابش به بررسی بازاریابی چریکی پرداخت.

در این کتاب به توضیخ روش های بازاریابی مقرون به صرفه و پر بازده که خلاقیت دارد و مشتری را جذب میکند پرداخته است. بر اساس نظریه لوینسون تبلیغات از شیوه تلویزیونی و رادیویی خسته کننده کاربران باید فاصله گرفته و این کمپین‌های تبلیغاتی باید شوکه کننده، منحصر به فرد، زیرکانه و حتی گستاخانه باشند.

این روش بازاریابی چنان پیشرفته شد و در بین مردم جا گرفت که بعد از آن بیش از 40 کتاب، پادکست و مقالات، روزنامه ها و….برای آن نوشته شد و در خیلی از کشور ها به صورت جدی به آن پرداختند.

بازاریابی چریکی در کسب و کار ها

بازاریابی چریکی در کسب و کار ها

چرا بازاریابی چریکی اینقدر میان مردم محبوب شد؟

پس از توضیح کامل بازایابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی به سرعت میان مردم گسترش پیدا کرد و محبوب گردید. اولین نکته کم هزینه بودن آن است که عامل مهم برای محبوبیت این تبلیغات بوده است. با بالا رفتن سایر هزینه های بازاریابی مانند تبلیغات تلویزیونی، بیلیورد ها و… کسب و کار های کوچک یا نیچ مارکتینگ ها برای اینکه بتوانند با جامعه هدف ارتباط بگیرند مجبور بودن هزینه های زیادی را صرف کنند و همان طور که میدانیم این تبلیغات باید گسترده و پیوسته باشد تا جامعه هدف را جذب کنید.

از این رو استراتژی نیچ مارکتینگ ها با شکست مواجه میشد.( پیشنهاد میشود حتما مقاله نیچ مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.)

پس نیچ مارکتینگ ها طرفدار پر و پا قرص بازاریابی چریکی شدند.

از این رو کسب و کار های بزرگ (مس مارکتینگ و بازاریابی انبوه) از شیوه های تبلیغاتی قدیمی فاصله گرفتند و به سمت بازاریابی های خلاقانه برای جذب مشتری حرکت کردند.( پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی انبوه یا مس مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.)

اگر کسب و کار های B2B را دارید با بازارایابی چریکی میتوانید آن را گسترش دهید و به جذب مخاطب بپردازید. مفاله بازاریابی B2B چیست؟ را مطالعه نمایید.

آناتومی اصلی بازاریابی پارتیزانی با چریکی به شرح زیر میباشد:

  1. با ایده های ناب به تحریک مخاطب بپردازید.
  2. یک طوفان فکری برای نقاط تمایز خود از رقبا داشته باشید.
  3. با برند خود سر و صدا ایجاد کنید.
  4. احساس مخاطب را درگیر کنید و آن را هدف بگیرید.
  5. تبلیغاتی بی نظیری ارائه دهید تا تواما با بازاریابی چریکی به بازاریابی ویروسی برسید.

مزایای بازاریابی چریکی چیست؟

برای مخاطب جذاب است!

این شیوه بازاریابی بر خلاف دیگر بازاریابی ها ذهن کاربر را درگیر میکند برای همین در اکثر موارد برای کاربران جذاب است و جامعه هدف زیادی را جذب میکند. در خیلی از موارد این تبلیغات سال ها در ذهن مخاطب می ماند و تجربه برای آن ها ایجاد می کند.

هزینه پایین تبلیغات

بازاریابی چریکی چون به خلاقیت نیاز دارید برای همین از هزینه های پایین تبلیغاتی برخورددار است. به راحتی می توانید با بازاریابی چریکی مخاطب جذب کنید و هزینه های تبلیفاتی خود را کاهش دهید.

تبلیغات چریکی تکراری نیست!!

تبلیغات تلویزیونی و بنری همگی از یک الگو خاصی پیروی می کنند و این تکرار الگو ممکن است کاربران را خسته کند و نرخ تعامل را کاهش دهید ولی در بازاریابی چریکی چون همواره خلاقیت افراد را به همراه دارد شما تبلیغات تکراری و خسته کننده مشاهده نمیکنید و همیشه تبلیغات چریکی برای جامعه هدف جذابیت دارد.

بازاریابی چریکی تاثیری سریع دارد.

با بررسی های انجام شده کسب و کار ها دریافتند که با بازاریابی چریکی تاثیرات بیشتری را روی مخاطب نسبت به سایر روش های بازاریابی ایجاد میکنند.

بازاریابی چریکی در کسب و کار های بزرگ و کوچک

بازاریابی چریکی در کسب و کار های بزرگ و کوچک

انواع بازاریابی چریکی چیست؟

شرکت ALT TERRAIN برای بازاریابی چریکی دسته های مختلفی را دسته بندی کرده است که به توضیح این دسته بندی ها در بازاریابی چریکی میپردازیم:

بازاریابی چریکی خارجی:

این روش بازاریابی همانند قرار دادن کارها و اثر های هنری موقت روی پیاده رو ها، سطح شهر و کنار خیابان ها است. که ایده های مختلف شما با این موضوعات در این دسته قرار میگیرد.

بازاریابی چریکی داخلی:

این نوع روش بازاریابی مشابه بازاریابی چریکی خارجی است با این تفاوت که به جای اینکه در سطح شهر و کنار خیابان ها انجام شود، در اماکنی مانند ایستگاه‌های قطار و اتوبوس، مراکز خرید و ساختمان‌های دانشگاه، رستوران ها و…. انجام میگیرد. با توجه به این که میتوانید در داخل اماکن این بازاریابی را پیاده سازی کنید باید به فکر ایده های خلاق باشید.

بازاریابی چریکی کمین رویداد:

همانطور که از نام این نوع بازاریابی پیداست برای رویداد ها و مناسبت های خاص به کار میرود، مثلا در آینده قرار است مسابقات ورزشی، کنسرت، اکران فیلم سینمایی و…. راه داشته باشیم و میخواهیم جامعه هدف مربوط را جذب کنیم همانطور که مشخص است هر کدام از موارد گفته شده یک رویداد هستند.

بازاریابی چریکی تجربی:

این نوع بازاریابی هر سه موارد بالا یعتی بازاریابی چریکی خارجی ، بازاریابی چریکی داخلی، بازاریابی چریکی کمپین رویداد را شامل می شود با این تقاوت که فقط نیازمند تعامل عمومی با برند است. در واقع برای جامعه هدف تجربه شخصی ایجاد میکند تا در ذهن جامعه هدف بماند.

بازاریابی چریکی در کسب و کار های بزرگ و کوچک

همانطور که در بالاتر هم گفته شد، بازاریابی چریکی به علت کم هزینه بودن و داشتن تاثیر آنی روی مخاطبین مورد توجه کسب و کار های کوچک و بزرگ قرار گرفته است.

برای مثال در کسب و کار های کوچک چون نمیتوانند هزینه های زیادی را برای تبلیغات شامل شوند به بازاریابی چریکی روی می آورند. این روش کسب و کار شما را نسبت به رقبا متمایز نشان میدهد زیرا شما با خلاقیت در ذهن مخاطبین جای گرفته اید.

یکی از معروف ترین نمونه های بازاریابی پارتیزانی در کسب و کار های کوچک پروژه Blair Witch است. در واقع این پروژه درباره ی یک فیلم ترسناک روانشناسی آمریکایی است که توسط پنج نغر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه سنترال فلوریدا با بودجه بسیار پایین و یک دوربین ساخته شده است. دو نفر از آن‌ها یک کمپین اینترنتی راه‌اندازی کردند تا شایعه‌هایی را درباره جادوگر بلیر پخش کنند. پس درصدد آمدند که یک سایت راه اندازی کنند تا بتوانند شایعه سازی کنند.

 آن ها این جملات را در سایت گذاشتند: «در اکتبر 1994،  سه دانشجوی فیلم‌سازی در جنگل نزدیک برکتسویل در مریلند در حالی که برای یک مستند، عکس‌برداری می‌کردند ناپدید شدند. یک سال بعد رد پای آن‌ها پیدا شد. »

سپس در ماه در آپریل 1998 پیش‌نمایش این فیلم سبنمایی روی شبکه براوو پخش شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد. پس از یک تایمی تهیه کننده فیلم ساخت تا یک سایت دیگر مستقلی را برای کامنت‌های جادوگر بلیر بسازد و آنها طراحی کنند. به خاطر این که کامنت ها بسیار زیاد بود و فضای زیادی را اشغال کرده بود.

اما در نهایت ماجرا از این قرار بود که یکی سازندگان این پروژه می گوید:سایت در تابستان 1998 روی اینترنت قرار گرفت و در ماه نوامبر، متوجه شدیم که در فستیوال Sundance Film پذیرفته شده‌ایم. در آن زمان ما تمام همهمه و گفتگو درباره این کار را به همراه داشتیم و با دست پر به ساندنس می‌رفتیم. دلیلش این نبود که پول خرج کردیم. علتش این بود که از قبل، طرفدار داشتیم. طرفدارانی که حتی فیلم را هنوز ندیده بودند.

بازاریابی Guerrilla Marketing

بازاریابی Guerrilla Marketing

در کسب و کارهای بزرگ با اینکه بودجه کافی برای سایر تبلیغات داشتند اما میخواستند در این روش تبلیغاتی حضور داشته و مخاطب جذب کنند پس بنابراین به بازاریابی چریکی روی آوردند.

جالب است بدانید که در کسب و کار های بزرگ همیشه بازاریابی چریکی با موفیقت همراه نیست و ممکن است شکست نیز داشته باشد. درصد ریسک پذیری شکست در بازاریابی چریکی در کسب و کار های بزرگ بیشتر از کسب و کار های کوچک است.

به نمونه ای از بازاریابی چریکی در کسب و کار های بزرگ که به شکست انجامید می پردازیم :

در سال 2007 برای ساخت یک فیلم جدید به نام Aqua Teen Hunger Force آغاز گردید و در نهایت به به یک هراس بمب در سطح شهر تبدیل شد. این تکنیک به این صورت پیاده سازی شد که یک سری از پلاکارد های LED دار که کاراکتر Mooninite از یک کارتن را شبیه‌سازی می‌کرد در سطح شهر نصب شدند. این پلاکارد ها در طول روز خاموش بودند و تنها در شب توسط LED ها روشن می شدند.

این تصویر به خاطر شباهت زیادی که ابزارهای بمب داشتند خیلی زود باعث ایجاد وحشت شدند و مردم با آتش‌نشانی‌ها و مرکز پلیس تماس می گرفتند. این کمپین کار خود را با هزینه کردن 2 میلیون دلار بصورت ناتمام به پایان رساند و نکات مثبت و منفی زیادی دریافت کرد.

یک نمونه موفق از بازاریابی چریکی در کسب و کارهای بزرگ شرکت کوکاکولا است که ویدئوی «ماشین شادی» را با کمک کارگزاران بازاریابی ساخت. این ویدئو، یک ماشین فروش کوکاکولا را به نمایش می‌گذارد که چیزی بسیار بیشتر از یک نوشیدنی خنک می‌فروشد. این فیلم توسط ذوربین های مخفی گرفته شد.

چالب است بدانید که این ویدیو در ماه می سال 2010 جایزه دریافت کرد.

سخن آخر:

با بازاریابی چریکی به طور کامل آشنا شدیم و به توضیح مزایا و معایب آن پرداختیم. مثال های برای آن بیان کردیم. اگر کسب و کار شما کوچک است و بودجه کافی برای تبلغیات ندارید حتما از بازاریابی چریکی استفاده کنید و اگر کسب و کار بزرگی هستید یا احتیاط این کار را انجام دهید. حتما تمام جوانب را بسنجید تا بازاریابی موفقی داشته باشید. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید حتما به آموزش دیجیتال مارگتینگ سر بزنید و اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *