هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن چیست؟ چگونه بیزینس پلن طراحی کنیم؟

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/16

اگر در فضای کسب و کار آنلاین قدم زده و در این زمینه کار کرده باشید قطعا با واژه بیزینس پلن آشنا هستید و شاید تا حدی درباره ی آن بدانید. بیزینس پلن واژه ای نام آشناست که در هر کسب و کاری به آن نیاز دارید و باید با متخصصین ماهر در این زمینه همکاری داشته باشید. امروز من به همراه برتر آموز اینجا هستیم تا به مهم ترین سوال شما یعنی بیزینس پلن چیست؟ و چگونه بیزینس پلن طراحی کنیم؟ پاسخ دهیم در این زمینه نکات کاربردی بیان کنیم تا کسانی که در ابتدای اداره کسب و کار هستند بتوانند از بیزینس پلن به خوبی استفاده نمایند.

خیلی از استارتاپ ها و حتی کسب و کارهای قوی ای هستند که تنها با پایه گذاری یک ایده خام شروع به تولید محتوا و راه اندازی کسب و کار می کنند و زمانی که در کار جدید قرار میگیرند تازه متوجه مشکلات و سختی ها میشوند. در این راه بیشتر کسب و کارها چون اطلاعات کافی از مشکلات و نحوه برخورد با آنها را ندارند، کسب و کار را ترک می کنند و در نهایت این بیزینس است که شکست میخورد. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید پیشنهاد میشود ابتدا مقاله دلیل شکست استارتاپ ها را مطالعه نمایید. پس در این قسمت مفهوم  بیزینس پلن چیست؟ پررنگ تر میشود.

پس از اینکه این اتفاق برای اکثریت کسب و کارها اتفاق افتاد مفهوم جدید به نام بیزینس پلن یا نقشه راه کسب و کارها شکل گرفت تا بر اساس آن کسب و  کار ها و استارتاپ ها با برنامه ریزی به کار خود ادامه دهند. بیزینس پلن راهبرد های کافی و ایده آلی را به شما نشان می دهد که براساس آن می توانید برای کسب و کار خود دور اندیشی کنید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • بیزینس پلن چیست؟
  • آیا کسب و کار من به بیزینس پلن احتیاج دارد؟
  • چگونه برای کسب و کار خود بیزینس پلن طراحی کنیم؟

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن یا نقشه راه تجاری کسب و کار شما  یک داکیومنت یا سندی است که به کسب و کار را به شما معرفی می کند، توضیح می دهد که این کسب و کار قرار است چگونه کار کند و چه چالش هایی روبروی شماست که با پشت سر گذاشتن آن می توانید کسب و کار را موفق بنامید. با همین توضیح ساده و کاربردی متوجه شدیم که بیزینس پلن چه قدر خوبه و ضرورت استفاده از آن چه قدر میتونه زیاد باشد. شما با داشتن بیزینس پلن انگار نقشه چیدن استراتژی دارید . با دیدن این نقشه راه میتوانید قدم به قدم با اطمینان در زمینه رشد کسب و کار حرکت کنید.

آیا کسب و کار من به بیزینس پلن احتیاج دارد؟

با رسیدن به قسمت این مقاله دنبال کننده های محتوای ما به دو دسته تقسیم میشوند، افرادی که حس می کنند همین الان به بیزینس پلن نیاز دارند و با داشتم بیزینس پلن درستی مسیر خوشبختی کسب و کار را طی میکنند و افرادی که مردد هستند که اصلا بیزینس پلن برای کسب و کارشان در شرایط فعلی مفید است یا خیر!! اگر جزو این دو دسته هستید نگران نباشید زیرا در ادامه بررسی می کنیم که کدام کسب و کار ها به بیزینس پلن یا نقشه راه کسب و کار نیاز دارند. اگر شما در کسب و کار خود به فکر پیشرفت و گسترش هستید من به شما بیزینس پلن را پیشنهاد میکنم، اکثر افرادی که در کسب و کار خود میخواهند پیشرفت کنند یا داشتن یک نقشه راه تجاری میتوانند تمامی نقاط قوت و ضعف کار خود را شناسایی کنند و روی یک برنامه حرفه ای فعالیت انجام دهند. پس شما در دو صورت به بیزینس پلن نیاز پیدا خواهید کرد: اگر میخواهید کسب و کار خود را توسعه دهید، اگر کسب و کار شما نوپا و یا جزو استارتاپ ها هستید.

چگونه برای کسب و کار خود بیزینس پلن طراحی کنیم؟

رسیدیم به قسمت پر هیجان و جذاب بیزینس پلن ،آن هم قسمتی که شما میتوانیئ با مطالعه آن یاد بگیرید که چگونه برای کسب و کار خود بیزینس پلن بچینید. با طراحی یک نقشه راه تجاری برای کسب و کارتان میتوانید زودتر اهداف کسب و کار را لمس کنید. پس در ادامه با من و برتر آموز همراه باشید زیرا قسمت پر ماجرای طراحی بیزینس پلن همینجاست!!

پیشنهاد میشود مقاله استراتژی همیشه سبز برای فروش را مطالعه نمایید.

بیزینس پلن

طراحی یک جلد جذاب برای طراحی بیزینس پلن

اولین کاری که شور و شوق هیجان زیادی را برای شما به همراه می آورد طراحی یک بیزینس پلن جذاب و کاربردی است که با این کار هیجان خوبی را تجربه می کنید. برای طراحی یک جلد میتوانید از لوگو و رنگ سازمانی کسب و کارتان استفاده کنید. حتما عنوان کار و تاریخ ارائه بیزینس پلن را روی آن درج کنید. اگر هنوز برای لوگو و کسب و کار خود رنگ سازمانی مشخص نکردید اصلا نگران نباشید چون که می توانید اول مقاله راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها را مطالعه نمایید. اگر برای طراحی جلد بیزینس پلن ایده ای ندارید می توانید با سرچ در گوگل جلد های طراحی شده متنوعی را مشاهده نمایید و از آنها ایده بگیرید.

با ادامه مقاله بیزینس پلن چیست؟ همراه باشید.

صفحه فهرست بندی طراحی کنید!

شما باید برای بیزینس پلن خود صفحه ای را به عنوان فهرست قرار دهید تا خواننده با مراجعه به فهرست بتواند به صفحه مورد نظر خود مراجعه نماید. البته این صفحه را هم میتوانید در انتهای کار طراحی نمایید زیرا بعد از اینکه تمامی مطالب بیزینس پلن خود را نوشتید می توانید فهرست بندی را مرتب قرار دهید.

معرفی اعضای کسب و کار

در این مرحله باید به معرفی اعضای کسب و کار بپردازید. توضیحات این صفحه برای هر کسب و کاری می تواند متفاوت باشد، اگر کسب و کار شما استارتاپی و کوچک است می توانید به توضیح درباره ی اعضای گروه و هدف کسب و کار بپردازید اما اگر کسب و کار شما شرکت ثبت شده ی بزرگی است که اعضای هیئت مدیره در آن حضور دارند بهتر است با معرفی اعضای هیئت مدیره این صفحه را تکمیل نمایید.

معرفی اصل کسب و کار

تو این مرحله شما باید به توضیح کسب و کار بپردازید. بهتر است در ابتدای کار یک توضیح کوتاه و مختصری درباره ی کسب و کار خود بدهید، درباره ی اتفاقات شروع کسب و کار صحبت کنید. هدف خود را از اجرای این کار بنویسید و بیان کنید که چرا تصمیم گرفته اید تا این کار را شروع کنید. درباره ی ماموریت که دارید می توانید صحبت کنید و اینکه در آینده کسب و کار خود را در چه جایگاهی مشاهده می کنید. برای توضیحات محصول خود شرح نیاز و یا شرح مشکل بنویسید. یعنی اینکه توضیح دهید چرا اصلا کسب و کار خود را شکل دادید؟؟ هدف شما از بنیانگذاری این استارتاپ چه بوده است. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی کالای دیجیتال دارید میتوانید بیان کنید که هدف شما ارسال سریع و با کیفیت کالای دیجیتال به مشتری است. این نیاز در هر کسب و کایر وابسته به موضوع میتوانید متفاوت باشد برای همین نمی توان قانون کلی را در نظر گرفت. در مرحله بعدی باید بگویید که راه حل شما برای حل کردن این نیاز چیه؟؟ باز هم با مثال بالا ادامه می دهیم هدف شما این بود که کالای با اصالت دیجیتال را در کمترین زمان به مشتری ارسال کنید. حالا چه شکلی میتوانید این کار را انجام دهید؟؟ اول اینکه با شرکتی قرار دارد ببندید که ارسال سفارش مشتری ها را در کمترین زمان ممکن قبول کند، دوم اینکه باید از تامین کننده ای کالا تعمین کنید که بتوانید اصالت کالای آن را صد در صد تضمین نمایید. فقط دقت نمایید که در توضیح این دو سوال باید مواردی را بنویسید که قصد دارید برای مشتری انجام دهید.

پیشنهاد میشود مقاله حفظ مشتریان دائمی چیست؟ را مطالعه نمایید.

مشخص کردن اهداف

یکی از موارد مهمی که می توان در نوشتن بیزینس پلن به آن پرداخت این است که اهداف کسب و کار خود را مشخص نمایید. اهداف شما باید به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شود. اگر تنها روی اهداف بلند مدت برنامه ریزی کنید چون رسیدن به آنها ممکن است طولانی باشد ممکن است از ادامه راه منصرف شوید. بنابراین پیشنهاد میشود با هدف گذاری روی اهداف کوچک به اهداف بزرگ خود برسید.

شناسایی جامعه هدف یا همان تحقیق بازار

بعد از اینکه اهداف خود را مشخص کردید به مهمترین مرحله میرسیم یعنی اینکه بازار هدف را شناسایی نماییم. این مرحله باید با دقت تمام و به درستی انجام شود زیرا شما قرار است این افراد را به مشتری بالقوه و سپس یه مشتری بالفعل تبدیل کنید و اگر در این مورد زیاد اطلاعاتی ندارید باید به تحقیق بپردازید. با ذکر مثالی به این نکته میپدازیم. فرض کنید شما فروشنده محصولات آموزشی دانشگاهی دوره کارشناسی هستید بنابراین جامعه هدف شما دختران و پسرانی در بازه سنی 19 تا 23 سالگی به طور میانگین قرار دارند جزو جامعه هدف شما هستند. اگر بخواهیم کمی دقیق تر شویم این افراد معمولا روی درس خاصی ضعف دارند که می خواهند با مطالعه این دوره ها ضعف های خود را برطرف کنند. بسته به نوع کسب و کار شما باید جامعه هدف خود را به این صورت تفکیک کنید و روی آن ریز شوید تا بتوانید اطلاعات دقیق تر و بهتر بدست آورید.

رقبای خود را شناسایی کنید!!

آنالیز رقبا هم جزو آن دسته از قسمت های مهمی است که نمیتوان اصلا از روی آن گذشت. چه طور میشود یک کسب و کاری شروع به کار کند ولی رقبای خود را نشناسد. آنالیز رقبا مهم ترین قسمت است زیرا باید به طور کلی تکنیک های رقبای خود را بشناسید و نقاط ضعف آنها را بررسی کنید تا بتوانید روی نقاط ضعف آن ها در بیایید و خود را معرفی کنید. این را بدانید که جامعه هدف شما و رقبایتان یکسان است پس باید طوری ویژه و متمایز خود را معرفی کنید که جامعه هدف حاضر شود به سمت شما حرکت کند. مشتری های قدیمی یک کسب و کار زمانی آن را رها میکنند که پیشنهاد های بهتری را داشته باشند بنابراین شما با آنالیز رقبا میتوانید پیشنهاد بهتری را به جامعه هدف بدهید. این آنالیز رقبا میتواند ابعاد مختلفی را داشته باشید از لحاظ طراحی سایت، بازاریابی شبکه های اجتماعی، کمپین سئو، دیجیتال مارکتینگ، منابع انسانی و… میتوانید باشد.

معرفی marketing mix

آمیخته بازاریابی یا همان marketin mix شامل چهار عنوان P میشود که آن را باید حتما در بیزینس پلن خود لحاظ نمایید. این 4p شامل موارد زیر میشوند:

محصول (Product)
قیمت (Pricing)
توزیع (Placement)
ترویج (Promotion)

اگر با این 4p آشنایی ندارید  در ادامه به توضیحاتی درباره ی آن میپردازیم:

pاول محصول یا Product نام دارد. در این قسمت باید محصول خود را توضیح دهید که اصلا چگونه است، چه طور میتوانید نیاز مشتری را برطرف کند یا به عبارت کلی به توضیح محصول بپردازید. باید توضیح دهید که محصول شما چه ویژگی خاصی دارد که مشتری ها به آن بپردازند،  محصولات قدیمی خود را فراموش کنند و از شما خرید انجام دهند. مثلا یک کسب و کاری ادعا میکند که ضمانت و پشتیبانی بالایی را برای محصولات خود دارد به طوریکه هیچ کسب و کاری اینگونه نیست.

دومین p قسمت یا Pricing نام دارد و همانگونه که از نام آن پیداست ما راجب به قیمت گذاری محصول صحبت می کنیم. برای قیمت گذاری محصول جوانب مختلفی بررسی میگردد که می توان به قیمت تمام شده کالا، قیمت بازار، قیمت رقبا و…. توجه کرد. قیمت گذاری یک محصول مهم ترین قسمت در فروش آن است که باید بتوانید در این مرحله تمرکز خوبی را داشته باشید، حتی گاهی اوقات نیاز است از سود خود بگذرید تا مشتریان را جذب نمایید. پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت گذاری حتما مقاله روش قیمت گذاری فروش را مطالعه نمایید.

سومین P توزیع یا Placement نام دارد. در این مرحله شما به این موضوع میپردازید که چگونه محصول خود را به دست مشتری برسانید. در واقع این P به روش ناوگان حمل و نقل شما میپردازد. خیلی از کسب و کار ها هستند که ناوگان حمل و نقل منحصر بفرد خود را دارند مانند دیجی کالا و برخی دیگر از کسب و کار ها هستند که با استفاده از سرویس های حمل و نقل عمومی به ارسال کالا میپردازند. شما باید روش های مختلفی را برای ارسال داشته باشید. مثالا اگر کاربران خرید عمده انجام دهند ارسال به چه صورتی انجام میگیرد؟؟ متوسط هزینه ارسال برای ارسال کالا چه قدر است؟ همه اینها مواردی است که باید آنها را در نظر بگیرید. برای مثال سفارش چند روزه کاری به دست مشتری میرسد؟ سفارش از انبار برای مشتری مستقیم ارسال میشود یا از دفتر مرکزی ارسال میشود؟؟ تمامی این موارد را باید در بیزینس پلن رعایت نمایید و آنها را بررسی نمایید.

چهارمین P و آخرین آن تبلیغ یا Promotion نام دارد. در این مرحله باید به بررسی روش های تبلیغاتی بپردازیم و برای آن استراتژی بچینیم. شما می توانید با روش های مختلف بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، اسمس مارکتینگ و… کاربر را به سمت سایت خود هدایت کنید و آنها را وارد قیف فروش کنید. در واقع قیف فروش یکی از موارد مهم در بیزینس پلن است که آن را هم باید در نظر بگیرید.

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

جذب منابع انسانی

شما برای کسب و کارتان قطعا به یکسری افراد و کارمند باحوصله و دقیق نیاز دارید تا در ادامه مسیر شما را راهنمایی کنند. بسته به اندازه کسب و کارتان تعداد این افراد میتوانید متفاوت باشد. در طراحی بیزینس پلن باید تعداد پرسنل لازم را در هر بخش معرفی نمایید تا زمانی که کسب و کار رشد کرد دیگر نیازی به اطلاعات از این شیوه نباشد.

پیشنهاد میشود مقاله تخفیف گذاری اشتباه چیست؟ را مطالعه نمایید.

برنامه ریزی مالی

یکی از بند های مهم در بیزینس پلن برنامه ریزی مالی است. خیلی از کسب و کار ها هستند که تمام بند ها را درست و با دقت انجام میدهند اما چون برنامه ریزی مالی ندارند در انتها دچار شکست و فروپاشی تیم میشوند. حتما در ابتدای کار باید پیش بینی های لازم درباره ی هزینه های احتمالی داشته باشید و درباره یآنها برنامه ریزی کرده باشید! در هنگام نوشتن برنامه ریزی مالی در بیزینس پلن میتوانید پرسش های زیر را بررسی نمایید.

هزینه لازم برای شروع کار چه قدر است؟ هزینه های حقوقی مانند ثبت برند، ثبت شرکت و… چه قدر است؟هزینه های اجاره دفتر به چه صورتی است؟ هزینه های پرداهت بیمه و حقوق کارمندان چگونه صورت میگیرد ؟ هزینه های تبلیغات و بازاریابی از کجا تامین میشود؟ هزینه اضافی برای در نظر گرفتن چالش های احتمالی را چه قدر قرار دهیم؟

چگونه بیزینس پلن طراحی کنیم؟

خلاصه کارهای اجرایی

در مرحله آخر شما به خلاصه نویسی می پردازید. در این بخش می توانید دوباره درباره ی اهداف خود صحبت کنید و بگویید چه جوری می خواهید به اهداف خود برسید. درباره ی چالش ها و مشکلات پیش رو صحبت کنید که چگونه آن را برطرف کنید. درباره ی محصول، هزینه ها و سود و زیان صحبت کنید. در این مرحله میتوانید هر آنچه که در ذهن شماست و در بخش بندی های بالا حضور نداشت را بررسی نمایید. این بخش از اهمیت بالایی برخورددار است پس نهایت دقت و حساسیت را در نوشتن آن داشته باشید.

طولانی یا کوتاه بودن بیزینس پلن در رابط با هر کسب و کاری متفاوت است بنابراین نمی توان نظری کلی را بیان کرد. اگر بیزینس پلن شما طولانی و یا کوتاه شد هیچ ایرادی ندارد زیرا هدف هر کسب و کاری متفاوت است.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به وطر کامل به بررسی بیزینس پلن چیست؟ چگونه بیزینس پلن طراحی کنیم؟ بپردازیم و راهنمای جامعی را در زمینه بیزینس پلن چیست؟ ارائه دهیم. اگر کسب و کار شما بیزینس پلن ندارد پیشنهاد میشود که حتما همین الان دست به کار شوید تا یک نقشه راه تجاری طراحی نمایید. وجود بیزینس پلن برای هر کسب و کاری ضروری است . پس اگر میخواهید موفقیت خود را حتمی کنید حتما با بیزینس پلن پیش بروید. اگر در زمینه نوشتن بیزینس پلن تجربه ای دارید و یا اطلاعاتی درباره ی پرسش بیزینس پلن چیست؟ دارید  لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *