هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

گام های اساسی برای موفقیت در تولید محتوا چه هستند؟

1400/11/12

موفقیت در تولید محتوا – با شدت گرفتن موج کسب و کارهای اینترنتی رقابت نیز شدت گرفته است. از مهم‌ترین عوامل در جذب کاربر استفاده از مواردی مانند سئو، شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند که بتوانید کاربرانی را جذب کنید. اما مهمترین عنصری که موجب جذب و حفظ کاربران در کسب و کار اینترنتی می‌شود تولید محتوا است. در واقع تولید محتوا موجب می‌شود که شما کاربران بیشتری را جذب، حفظ و تبدیل کنید.

حالا چرا محتوا به این شدت اهمیت دارد؟

ویترین کسب و کارهای اینترنتی محتوایی است که به اشتراک می گذارد. فرض کنید که یک پیج اینستاگرام را مشاهده می کنید که با حوزه کاری شما همسو است، اما هیچ محتوایی ندارد آیا حاضر به فالو کردن و انجام تعاملات در پیج آن هستید؟

بیشتر کاربران در شبکه های اجتماعی و سایر کانال های دیجیتال مارکتینگ به‌ دنبال محتوای باکیفیت هستند. آنها هر وقت که محتوای جذاب و کارآمدی را مشاهده کنند حاضرند تا آن رسانه را دنبال کرده و حتی به آن سود برساند.

در مبحث سئو هم به همین شکل، بسیاری از کاربران با استفاده از محتوا جذب می‌شوند. باید در نظر بگیرید که در دوره کنونی سایت های بدون محتوا نمی توانند در گوگل رتبه بگیرد. چون سایتی برای گوگل قابل قبول است که محتواهای خوبی دارد که در نهایت کاربر را راضی از جستجوی انجام داده برمیگرداند.

موفقیت در تولید محتوا

باید در نظر داشته باشید که در کسب و کارهای اینترنتی موضوع فقط تولید محتوا نیست. چرا که در حال حاضر با ظهور کسب و کارهای بسیار، کاربران توسط محتواهای سرشاری که همه روزه از طریق کانال های مختلف بازاریابی دریافت می کنند بمباران می شوند.

به گونه‌ای که حتی اگر شما در صبح برای یک کاربر ایمیل بفرستید احتمال زیادی وجود دارد که او بعد از ظهر این ماجرا را یادش نباشد چون با رسانه ها و محتوای بسیار گوناگون سر و کار دارد که به راحتی سلیقه و دیدگاه هایش را تغییر می‌دهند.

یک نمونه را با هم بررسی می‌کنیم.

به عنوان مثال فردی می‌خواهد کسب درآمد از یوتیوب را آغاز کند با جستجو به سایت شما برخورد می‌کند شما در در سایت خود به او توصیه کرده اید که محصولاتی که موجود دارید را تهیه کند تا بتواند ویدئوهای مناسبی برای یوتیوب بسازد. و بدین شکل کاربر را تا حدی متقاعد می کنید که محصولات مربوط به نورپردازی، فیلمبرداری، صدابرداری و مواردی مانند آن را از از برند شما خریداری نماید.

اما همان کاربر با سرچ بیشتر با روش های ارزان تری مواجه شده که هزینه های وی را کاهش می دهد. این مهارت شماست که با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، مانند شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات گوگل ادوردز و سایر روشها کاربر را دوباره به سمت کسب و کار خود سوق داده و به او محصولات و خدمات خود را بفروشید.

البته احتمال آن وجود دارد که در همه مسیر محتوا با شما همراه نباشد، اما مطمئن باشید که محتوا در همه روش ها بخش بزرگی از ماجرا را در بر می گیرد.

با توجه به آنکه تولید محتوا در بخش های گوناگونی مانند شبکه های اجتماعی، وب سایت و بخش تبلیغات کسب و کار دست دارد، می‌خواهیم در مورد روش های موفقیت در تولید محتوا با شما صحبت کنیم.

با این تفاسیر بنابر آن شد تا در مقاله‌ای با موضوعیت موفقیت در تولید محتوا به شما راهکارهای کارآمد ارائه داده تا بتوانید در تولید محتوایی که انجام می دهید موفق واقع شوید.

موفقیت در تولید محتوا: شروع تولید محتوا

اولین کاری که باید انجام دهید این است که شروع کنید. فقط شروع کردن بخش بسیار مهمی در تولید محتوا است که موجب موفقیت شما خواهد شد.

در واقع ترسی که در بیشتر افراد وجود دارد ترس از شروع است و اگر ببینند که تولید محتوا که فرایند جذابی است آن را ادامه می‌دهند. در همه ما دغدغه ذهنی وجود دارد که وقتی کاری را شروع میکنیم دوست داریم آن را به سرانجام برسانیم.

وقتی که تولید محتوا را آغاز می‌کنیم و محتواهایی را ایجاد می‌کنیم و بازخوردهایی دریافت می‌کنیم و کاربرانی جذب می شوند این دغدغه برای ما به وجود می آید که باید تا ته ماجرا را ادامه دهیم.

پس اگر به هر دلیلی تاکنون تولید محتوا را آغاز نکرده اید، باید شروع کنید. شروع کردن موجب می‌شود که شما حرفه ای تر شوید چرا که وقتی محتوای بیشتری تولید می کنید، بازخوردها و فیدبک دریافت می‌کنید و به این علت پخته تر شده و مشکلات خود در محتوای قبلی را پیدا می کنید و بدین شکل می توانید با استفاده از تجارب کسب شده در محتوای بعدی که تولید می کنید موفق شوید.

اگر برای شروع تولید محتوا ترس دارید یا میخواهید که شروع کنید شما دچار یک وسواس ذهنی به نام منطقه امن شده اید.

موفقیت در تولید محتوا: خوب ماجرا چیست؟

همه چیز از ماهی های کوچکی که در تنگ وجود دارند شروع می شود. این ماهی ها به علت آن که تاکنون در تنگ بوده اند حتی وقتی که در آب‌های آزاد نیز رها می شوند برای مدتی در همان محدوده تنگ زندگی می کنند.

چون به تنگ عادت کردند. شما نباید مانند ماهی ها در حاشیه امن خود قرار داشته باشید، باید ریسک کرده و دل را به دریا بزنید اگر از حرف مردم می ترسید یا اینکه همه بگویند فلانی محتوای خوبی تولید نکرد یا حتی شما را به تمسخر بگیرند کار اشتباهی انجام می دهید! مگر آنها به شما پول میدهند یا برای موفقیت تان کاری انجام میدهند که حال برای جلب رضایت آنها شروع نمی کنید؟ مطمئن باشید حتی همانهایی که روزی شما را تمسخر می کردند در صورت موفقیت به شما تبریک خواهند گفت و شما را الگویی برای خود خواهد دانست.

فرمت های تولید محتوا

مورد بعدی که می خواهم در مورد آن صحبت کنم استفاده از فرمت های مختلف تولید محتوا است. همه افراد یک سلیقه ندارند. برخی دوست دارند که محتوای متنی بخوانند، برخی از محتواهای ویدئویی خوششان می‌آید و برخی دیگر به دنبال محتواهای صوتی هستند. از این بین کسانی نیز وجود دارند که به دنبال محتواهای تصویری و عکس ها هستند.

افراد دیگری نیز وجود دارند که دوست دارند در ورکشاپ های حضوری شرکت داشته باشند. پس شما باید با استفاده از تکنیک ساخت محتوا در فرمت های مختلف همه کاربران با همه سلیقه ها را جذب کنید تا نهایت بازدهی را کسب کنید.

با توجه به گستردگی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که در دسترس ما است می توانیم از فرمت های گوناگون تولید محتوا استفاده کنیم برای مثال اینستاگرام، پینترست و یوتیوب یا آپارات شبکه های کاملاً حرفه‌ای برای تولید محتواهای ویدئویی و تصویری هستند و برای جذب کاربرانی که به محتواهای تصویری و ویدئویی علاقه دارند عالی عمل میکنند.

برای تولید پادکست نیز می توان از شبکه آهنگ هایی که مخصوص ساخت پادکست هستند استفاده کرد که از مهمترین آنها می توان به ساندکلاد اشاره کرد.

همچنین می توان در خود وب سایت امکانی فراهم کرد که پادکست های تولید شده را اشتراک گذاری کرد و پلاگین های خوبی نیز برای این کار ساخته شده‌اند.

همچنین در صورتی که کسب و کار شما قابلیت برگزاری ورکشاپ ها و دوره های حضوری را داراست. حتماً این کار را انجام دهید، چون ضمن شبکه‌سازی که این مورد بسیار مهمی است که برای کاربرانی که به مباحث مربوط به کسب و کار شما نیز علاقه دارند محتوا تولید کرده باشید.

تیترها و عناوین محتوا

شاید بتوان گفت مهمترین بخش یک محتوا، موضوع آن محتوا است و اگر شما بتوانید برای یک محتوا تیترنویسی خوبی انجام دهید می‌توانید بازدهی و عملکرد آن محتوا را بسیار بالاتر ببرید. چون مردم در کسری از ثانیه به موضوع محتوا توجه داشته و در صورتی که آن موضوع مورد پسند واقع شود شروع به مطالعه و مشاهده محتوا خواهند کرد.

در تیترها و عناوین بهتر است از کلماتی که محرک مغز هستند استفاده کنید. منظور از کلمات محرک مغز کلماتی است که مغز را میخکوب کرده و توجه بیشتری را از کاربر نسبت به موضوع جلب می کند. برای مثال کلماتی مانند شگفت انگیز، برتر، قدرتمند، تنها، ترسناک، فوق العاده و سایر موارد اینچنینی می تواند محرک های فوق العاده برای یک موضوع محتوا باشد.

مورد بعدی استفاده از اعداد و سال در محتواست اعداد و سال موجب می شود که ذهن کاربرد بیشتر به موضوع توجه نشان دهد.

به عنوان مثال فرض کنید که شما میخواهید چند مدل دوربین فیلم برداری به کاربر معرفی کنید به جای استفاده از عبارت “چند مدل دوربین فیلمبرداری” می توانید از عبارت “معرفی ۵ مورد از بهترین دوربین های فیلمبرداری” استفاده کنید.

یک نکته که برای بکار بردن سال در موضوع محتوا کاربرد بسیاری دارد استفاده از سال است. اما باید در نظر داشته باشید که سال میلادی و شمسی را به موقع به کار ببرید برای مثال اگر می خواهید محتوایی در مورد مناطق گردشگری ایران بنویسید بهتر است از سال شمسی استفاده کنید. در حالی که اگر می خواهید چند مدل دوربین یا گوشی را معرفی کنید استفاده از سال میلادی تاثیر گذاری بیشتری دارد.

یکی دیگر از روش های عالی برای ساخت چیزهای جذاب استفاده از نشانک ها است. نشانه هایی مانند پرانتز، علامت سوال و تعجب نقش بسزایی در جذب بیشتر کاربران خواهند داشت. می توانید از این مورد نیز در موضوع محتوای خود استفاده کنید.

مورد آخر که می خواهم در مورد آن صحبت کنم استفاده از کلمه کاملاً رایگان، رایگان یا غیر پولی و مواردی مانند آن است چرا که همه انسانها ذاتاً به دنبال سود بیشتر هستند و وقتی که ببینند یک محتوا رایگان است یا ارزش های افزوده بیشتری را به صورت رایگان ارائه میدهد استفاده از آن پیشنهاد می شود.

موفقیت در تولید محتوا: تولید محتوای هدفمند

همه روزه کسب و کارهای بدون دانش زیادی محتواهای بدون کاربرد و بی هدف بسیار زیادی را منتشر می‌کنند و هیچ وقت هم موفق نمی شوند. افراد زیادی در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارند که می‌گویند ما محتوا تولید کرده اما نتوانستیم که با استفاده از آن به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم. اما مشکلی که وجود دارد نداشتن استراتژی محتوا و نداشتن ایده برای هدفمند تولید کردن محتوا است.

زمانی با فردی کار می‌کردم که این فرد در زمینه فروش مواد اولیه کارخانجات فعالیت می کرد و وقتی درباره کسب و کار او صحبت می‌کردیم نارضایتی‌های فراوانی داشت.

پس از بررسی متوجه شدم که این فرد تولید محتوای هدفمند انجام نداده و کلمات درستی را در تحقیق کلمات کلیدی برای کسب و کار خود تارگت نکرده است.

برای مثال کار این شخص فروش ساخارین بوده است اما به جای تولید محتوا بر روی کلمه ساخارین، خرید ساخارین، ساخارین چیست و موارد اینچنینی بر روی کلماتی مانند بخش هایی از شیمی یازدهم، شیمی نهم و مسائل تحصیلی تمرکز کرده است. اما آیا دانش آموزی که سرچ کند حل مسئله پیوند کووالانسی به دنبال خرید ساخارین است؟ مطمئنا خیر. پس شما نیز باید محتوای هدفمند تولید کنید در واقع باید با استفاده از روش های تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از تکنیک های بازاریابی اینترنتی هدفمندترین کاربران را به سمت کسب و کار خود را روانه کنید.

افزایش چند برابری ترافیک هدفمند

ارزش هر کسب و کاری به اعتماد کاربرانی است که دارد و اگر آن کاربران نباشند و از آن کسب و کار خرید انجام نشود، در زمانی سریع ورشکست می شود. چون همه ما برای پول کار می‌کنیم و اگر در یک ماجرای بیزینسی پول نباشد نمی‌توانیم ادامه دهیم.

اما برای جذب کاربر و جلب اعتماد وی باید ابتدا محتوا تولید کرده که آن را جذب کنیم.

در واقع می توان گفتدر صورت وجود نداشتن کاربر شما چه کاری انجام بدهید چه کاری انجام ندهید خیلی اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

افزایش بازدید سایت و جذب ترافیک هدفمند بسیار اهمیت بالایی دارد و همانطور که گفتیم اگر کاربر وجود نداشته باشد یا حتی کاربری وجود داشته باشد اما هدف من نباشد ما هیچ کاری انجام نداده ایم.

زمان کاری انجام میشود که پول دقیقاً در جیب ما باشد همین!

اگر شما با استفاده از تکنیک های بازاریابی اینترنتی سعی داشته باشید این ترافیکی که جذب میکنید هدفمندی بیشتری داشته باشد، به طبع کار بسیار با ارزش تری خواهید کرد.

حتی اگر کاربران کمی جمع کنید اما هدفمندی بالایی داشته باشند بهتر از کاربران زیادی است که هدفمند نیستند.

مدیر وب سایتی بود که از نداشتن سود و فروش گله مند بود اما وقتی کسب و کار وی را بررسی می کردیم دیدیم که مطالب روی وبسایت آن تمام رایگان بوده و هیچ کار بازاریابی بر روی کاربران خود انجام نداده بود و به همین علت کاربران حاضر نبودند در آن سایت پول خرج کنند، اما با کمی تغییر رویه آن کسب و کار به سود مناسبی رسید.

ضمناً اگر در حال حاضر محتوای تولید می کنید که کاربران کم اما با هدفمندی بالا جذب می کنید نگران نباشید چون با گذشت زمان جذب کاربر بیشتری خواهید داشت و اگر خوب عمل کنید می‌توانید کاربران قبلی را نیز حفظ کنید و بدین ترتیب تعداد کاربران سایت شما که هدفمندی بالایی نیز دارد افزایش پیدا خواهد کرد

باید بگویم که کاربران هدفمند به آن علت به موضوع سایت شما علاقه بسیاری دارند، اعتماد بیشتری نسبت به کسب و کار شما خواهند داشت چرا که خودشان در ماجرا هستند و سریع‌تر می‌توان اعتماد آنها را جلب کرد. در صورتی که کاربران غیر هدفمند به آن علت که معمولاً بسیار حرفه ای نیستند یا افرادی نیستند که بخواهند پول خوب خرج کنند به راحتی متقاعد نمی شوند.

بهینه سازی تجربه کاربری

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید آن است که وقتی کاربر از شما خریدی انجام می دهد برای وی تجربه خرید خوبی رقم بزنید به این معنا که باید فرآیندها ساده و جذاب باشند چراکه در غیر این صورت یا کاربر به کل از خرید خود منصرف شده یا حتی اگر خرید را نیز انجام دهد به دلیل پروسه نه چندان لذت بخش که طی کرده است برای بار دیگر حاضر به خرید از کسب و کار شما نخواهد بود.

ضمن آن‌که حتماً شنیده‌اید که می‌گویند اگر یک مشتری ناراضی باشد چند فرد دیگر را با خود ناراضی می کند اما با توجه به شکل گیری فضای آنلاین هر خریدار به تنهایی میتواند حتی ۱۰۰ مشتری بالقوه را منصرف کند.

تبدیل شدن به یک مرجع

چرا وقتی می‌خواهید مطلبی را درباره تکنولوژی مطالعه کنید به زومیت مراجعه می‌کنید، یا چرا وقتی که می‌خواهید مطلبی را درباره یک علم مطالعه کنید به ویک پدیا مراجعه می‌کنید، یا چرا وقتی می خواهید مطلبی را درباره فوتبال مطالعه کنید به ورزش ۳ مراجعه می کنید؟ چون همه این وب سایت ها با تولید محتوای مرجع که در مقاله دیگر درباره آن توضیح دادیم تبدیل به برندی شده‌اند که کاربر به محتوای آنها اطمینان دارد و هر وقت که برای او یک سوال، دغدغه چالش یا مشکل به وجود بیاید به آن برند محتوایی مراجعه خواهد کرد.

تبدیل شدن به یک مرجع کار آسانی نیست اما اگر هوشمندی بسیاری به خرج دهیم این کار آسان تر شده و هزینه کمتری دربرمی‌گیرد. کسب و کارهایی مانند زومیت در طی روز ده ها محتوا منتشر می کنند و رقابت با کسب و کاری مانند زومیت اصلاً کار آسانی نیست چون باید هزینه‌های بسیار برای تولید محتوا پرداخت.

اما میتوان با راهکارهایی مانند نیچ مارکتینگ و پیدا کردن حوزه‌هایی که کمتر در آنها کار شده و همچنین با استفاده از تحلیل کلمات کلیدی و پیدا کردن کلیدواژه‌های هدفمندی که کاربران کاملاً هدفمند به ما می بخشد خود را در یک حوزه کاری مشخص تبدیل به برند محتوایی و مرجع محتوایی آن حوزه تبدیل کنیم.

وقتی که شما به یک مرجع در حوزه کاری خود تبدیل می‌شوید کاربران مدام به صفحات مختلف سایت شما سر زده و در واقع تفکر آنها این است که شما حلال مشکلات آن حوزه کاری هستید.

وقتی مرجع باشید توانید فاکتورهای سئو بیشتری را رعایت کرده و بدین ترتیب در سه و شما نیز تأثیرگذار خواهد بود برای مثال وقتی که شما یک مرجع باشید تعداد سرچ دایرکت شما بیشتر خواهد شد و این یک پوئن عالی برای سئو شما است. می توانید فاکتورهای سئو بیشتری را رعایت کرده و بدین ترتیب در سئو سایت شما نیز تأثیرگذار خواهد بود، برای مثال وقتی که شما یک مرجع باشید تعداد سرچ دایرکت شما بیشتر خواهد شد و این یک پوئن عالی برای سئو محسوب می‌شود.

ضمن آنکه تعامل کاربران با کسب و کار شما بیشتر خواهد شد چرا که مبحث اعتماد سازی را به خوبی رعایت کرده‌اید، اگر به مرجع کاری خود در یک حوزه تبدیل شوید شانس شما برای فروش بیشتر بالاتر می‌رود.

بدین ترتیب می توانید کاربران را هر روز به سایت کشانده و به علت اعتمادی که نسبت به بیزینس شما دارند دریافت اطلاعات مهمی مانند ایمیل برای فرآیندهای ایمیل مارکتینگ یا دریافت شماره تماس آنها برای فرآیند تلفن مرکز اینجا اس ام اس مارکتینگ راحت تر خواهد شد.

نتیجه گیری

اصلاً نباید نقش اطلاعات را در کسب و کار خود کوچک ببینید به این علت که در در حال حاضر اطلاعات حرف اول را می‌زنند و کسب و کاری موفق است که اطلاعات بیشتری دارد همه چیز به موضوعی برمی‌گردد که در ابتدای مقاله به آن پرداخیم، یعنی بمباران اطلاعاتی! کاربران با ایمیل ها، تبلیغات اس ام اس، تماس ها و محتواهای گوناگون در طی روز بمباران می شوند و خیلی سریع کسب و کار شما را فراموش می کنند. اما تبدیل شدن به یک برند موجب می شود احتمال فراموشی شما به حداقل برسد.

اگر بتوانید اطلاعات کاربر مانند ایمیل و شماره تماس آنها را دریافت کنید به مرور زمان یک بانک اطلاعاتی بزرگ جمع آوری می کنید که طی هر دفعه کمپین دیجیتال مارکتینگ سود بسیار بزرگی به شما خواهد رساند.

از طرف دیگر جالب است بدانید موتورهای جستجو برخی از سایت ها را به عنوان مرجع حوزه کاری قبول دارند برای مثال رقابت با برند مانند دیجیکالا کار خیلی ساده ای نیست به این علت که گوگل می داند دیجی کالا یک مرجع در حوزه های مختلف است و به همین علت به آن رتبه های برتر داده است.

اگر موتورهای جستجو دریابند که سایت شما یک سایت مرجع هست در زمان خیلی کوتاهی و بدون انجام کارهایی مانند سه و خارجی سخت یعنی لینک سازی یا دریافت سوشیال سیگنال سایت شما را به صفحه اول آورده و در معرض دید کاربران بسیار قرار خواهند داد.

اگر نظر یا تجربه ای در موفقیت های بزرگ و کوچک با استفاده از محتوا دارید، در بخش کامنت های این پست با ما همراه باشید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *