هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ

اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ که هر فردی باید بداند!!

1400/10/26

در این سری از مقالات آموزشی برتر آموز قصد داریم راجب به اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم. اگر شما کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستید و یا در شرکتی کار می کنید که با بازاریابی دیجیتالی سر و کار دارد نیاز است یکسری از اصطلاحات رایج در این زمینه را بلد باشید و یا اگر شما نیاز به استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ دارید باید در هنگام مصاحبه با این افراد شما هم به یکسری اطلاعات در این زمینه داشته باشید.

پس این مقاله هم به کمک شما دیجیتال مارکتر عزیز می خورد هم به کمک شما صاحبین کسب و کار که بتوانید با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ ارتباط بگیرید.

اگر به فضای دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید، حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به معرفی دیکشنری دیجیتال مارکتینگ بپردازید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به توضیح دیجیتال مارکتینگ بپردازیم باید بگوییم که بازاریابی دیجیتال مارکتینگ یک نوعی از بازاریابی است که از آن از اینترنت و ابزار های آنلاین مانند کامپیوتر، گوشی تلفن و… استفاده میشود. دیجیتال مارکتینگ فقط به کسب و کار هایی که وبسایت دارند نیست بلکه هر نوع کسب و کاری با هر موضوعی می توانید در فضای دیجیتال مارکتینگ قرار گیرد.

اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ

در این بخش به دیکشنری دیجیتال مارکتینگ می پردازیم پس با برتر آموز همراه باشید.

بازاریابی محتوا Content Marketing

بازاریابی محتوا یا همان Content Marketing یکی از رکن های اساسی دیجیتال مارکتینگ است که شما باید از کارشناس دیجیتال مارکتینگ خود بخواهید  حتما در این زمینه مهارت داشته باشید. شما با تولید محتوای مناسب و کاربردی می توانید جامعه هدف را جذب کنید و به مشتری بالقوه تبدیل نمایید، سپس با یکسری از استراتژی های بازاریابی محتوا شما این مشتریان را به مشتری بالفعل تبدیل می کنید.

با بازاریابی محتوا درست می توانید چرخه ای مناسب در قیف فروش ایجاد کنید و مشتریان را تا مرحله آخر یعنی وفاداری هدایت کنید به طوری که غیر از برند و کالای شما دیگر چیزی خریداری نکنند.

محتوای شما باید جذاب و مناسب با نیاز روز باشد. نباید در تولید محتوا کپی برداری کنید و سعی کرده برای کسب و کار خود محتوای یونیک تولید کنید. برای اینکه نسبت به رقبای خود خاص تر باشید و بتوانید با جامعه هدف بیشتر ارتباط بگیرید، سعی کنید با بازاریابی محتوای ویدیویی تاثیر مثبتی را ایجاد کنید. اگر با تولید محتوا آشنایی ندارید حتما آموزش تولید محتوا برتر آموز را مطالعه نمایید و اگر می خواهید در این زمینه نکات کاربردی قرا گیرید پیشنهاد میشود مقاله نکات طلایی محتوا نویسی را مطالعه نمایید. پس دقت داشته باشید که دانش Content Marketing بسیار اهمیت دارد و روی این موضوع جدی باشید و با تمرکز پیش بروید.

اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی Email Marketing

بازاریابی ایمیلی یکی از آن دست ابزار های فوق کاربردی دیجیتال مارکتینگ است که استفاده از آن برای همه کسب و کار ها با هر موضوعی حداقل یک بار توصیه میشود. شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر باید توانایی بالایی در نوشتن یک استراتژی برای بازاریابی ایمیلی خود داشته باشید. چرا که با پیاده سازی ایمیل مارکتینگ می توانید در زمان کمتری و با هزینه مقرون به صرفه تری با جامعه هدف خود ارتباط بگیرید. برای ارسال ایمیل مارکتینگ ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده نمایید.

برای تبلیغات، معرفی برند، ارتباط با جامعه هدف، برقراری ریتنشن مارکتینگ، تبدیل مشتری بالقوه به الفعل و… می توانید ارتباط بگیرید.

پیشنهاد میشود مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

همکاری در فروش Affiliate Marketing

سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یکی از شیوه های مفید بازاریابی دیجیتالی است که هم برای کسب و کار های آنلاین و هم کسب و کار های آفلاین که بستر خوبی برای فراهیم سازی این شیوه دارند توصیه میشود. اگر بخواهیم به صورت خلاصه افیلیت مارکتینگ را توضیح دهیم باید بگوییم که شیوه ای از فروش که شما محصولات خود را در اختیار مشتری ها میگذارید یعنی یک لینک در اختیار آنها قرار میگذارید و این افراد به تبلیغات برای شما و محصول شما می پردازند و از طریق لینک مشتری های آنها به خرید بپردازند و شما به ازای هر خرید برای مشتری خود امتیازی در نظر بگیرید.

می توانید به ازای هر امتیاز برای آنها هدیه، کد تخفیف و… قرار دهید. این شکلی هم به فروش خود کمک کرده اید، هم مشتریان بالفعل را تشویق می کنید تا به ارتباط با شنا بپردازند و از طریق کسب و کار شما درآمدزایی کنند.

پس اگر امکان فراهم نمودن این بستر را دارید حتما از دیجیتال مارکتر خود بخواهید شرایط اولیه آن را فراخوان کنند.

بازاریابی پیامکی SMS Marketing

اسمس مارکتینگ هم یکی از شیوه های خوب بازاریابی است که به اینکه کسب و کار شما آنلاین و سنتی باشد، وابسته نیست و در هر دو صورت هم می توانید با بازاریابی پیامکی کار کنید. بازاریابی پیامکی اگر اصولی به کار گرفته شود نتیجه خیلی خوبی به شما می دهد. شما با بازایابی پیامکی می توانید با هزینه کمتری حجم زیادی از جامعه هدف را درگیر کنید.

برای مثال اگر در فروشگاه خود فروش ویژه دارید با پیامک مشتریان را آگاه سازید و یا اگر در کسب و کار آنلاین خود فروش ویژه دارید با ارسال کد تخفیف زماندار برای مشتری ها آنها را تشویق به خرید کنید. می دانیم که خرید یک امر احساسی است و نه عقلانی . پس سعی کنید در بازاریابی پیامکی احساس مشتری را با کد تخفیف هیجان انگیز و با ارسال رایگان بر انگیخته کنید تا فروش خود را افزایش دهید. ابزار های ایرانی بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده نمایید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Media Marketing

بازاریابی شبکه های اجتماعی امروزه در دیجیتال مارکتینگ حرف اول را می زند. به قدری شبکه های اجتماعی امروزه در زندگی مردم تاثیرگذار است که کسب کار های بزرگ معمولا شبکه های اجتماعی قوی دارند و معمولا جامعه هدف را از شبکه های اجتماعی به سمت سایت هدایت می کنند. یعنی برای سایت ترافیم ارسال می کنند. در شبکه های اجتماعی می توانید با تمرکز به دنبال جامعه هدف خود بگردید و آنها را درگیر کسب و کار خود کنید. ارتباط گرفتن با مشتری و جامعه هدف در فضاهای مجازی بسیار راحت تر است سایت است. برای مثال شما فضای محدودی برای بارگذاری عکس و فیلم ندارید و نگران کند شدن سایت خود نیستید.

اگر از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنید پیشنهاد میشود حتما برای آن استراتژی بچینید.

Social Media Marketing

بازاریابی برونگرا Outbound Marketing

در بازاریابی برنگرا یا Outbound Marketing قبل از اینکه مشتری به سمت شما حرکت کند، شما به سمت مشتری حرکت می کنید و کسب و کار خود را معرفی میکنید. بازاریابی برونگرا ریشه ای قدیمی و سنتی دارد و بیشتر کسب و کار ها از این بازاریابی استفاده می نمایند. در واقع شما به سمت مشتری حرکت میکنید.

پیشنهاد میشود مقاله بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟ را مطالعه نمایید.

بازاریابی درونگرا Inbound Marketing یا بازاریابی ربایشی

بازاریابی درونگرا یکی از شیوه های بازاریابی مدرن تر نسبت به بازاریابی برونگرا است. در این شیوه بازایابی به جای آنکه شما به دنبال مشتری حرکت کنید، بستری را فراهم میکنید که مشتری ها به سمت شما حرکت کنند و کسب و کار شما را انتخاب نمایند. در این شیوه بازاریابی مشتری ها اصولا به شما وفادارتر خواهند بود به خاطر اینکه این افراد با توجه به نیاز خودشان به سمت شما حرکت کرده اند و اگر شما خدمات خوبی را در اختیار آنها قرار دهید می توانید این مشتریان را به مشتری وفادار تبدیل کنید و تا مرحله آخر قیف فروش یعنی وفاداری در کنار آنها قرار گیرید.

پیشنهاد میشود مقاله بهترین کتاب های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

بهینه سازی نرخ تبدیل Conversion Rate Optimization

بهینه سازی نرخ تبدیل به مجموعه کار هایی گفته میشود که شما در راستای بهبود محتوای سایت، محتوای محصولات، عملکرد سایت و… برای افزایش مشتری های بالفعل از مشتری های بالقوه انجام می دهید. در واقع شما میخواهید با انجام یکسری از فعالیت ها نرخ تبدیل خود را بهبود بخشید و آن را افزایش دهید.

تست A/B در دیجیتال مارکتینگ A/B testing

یکی از روش های کاربردی در دیجیتال مارکتینگ انجام تست A/B است. شما با انحام این تست می توانید سلیقه و نظر مشتریان خود را در مورد کمپین ها متوجه شوید و بر طبق سلیفه آنها رفتار کنید تا بتوانید نتیجه خوبی را کسب نمایید. در تست A/B شما دو فضا از هدف خود را در اختیار کاربران قرار می دهید و رفتار آنها را بررسی میکنید و بر اساس برآیند رفتار آنها می توانید کمپین های خود را برنامه ریزی کنید. کسب و کار هایی که از تست A/B استفاده می کنند معمولا برای اینکه سلیقه مشتری را متوجه می شوند به درآمد و نتیجه بهتری می رسند.

اگر با این تست آشنایی ندارید پیشنهاد میشود حتما مقاله تست A/B در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

نرخ پرش Bounce Rate

نرخ پرش یا بانس ریت به این معنا است که کاربران وارد سایت شما شوند و بدون انجام هیچ اکشن خاصی سایت شما را در کمترین زمان ترک کنند. نرخ پرش تعداد این افراد را نشان میدهد. هرچه تعداد نرخ پرش شما بیشتر باشد امتیاز منفی تری را از گوگل دریافت میکنید. در مرحله اول باید به این توجه کنید علت نرخ پرش شما چیست. این علت می توانید کند بودن سایت، زمان لودینگ بالا، محتوای نامناسب و…. باشد. در درجه اول باید سعی کنید مشکلات خود را کمتر کنید و سپس با ایجاد یکسری از فعالیت های مناسب زمان حظور کاربر در سایت خود را افزایش دهید.

طراحی واکنش گرا Responsive

طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو یکی از فاکتور های اساسی در دیجیتال مارکتینگ است. واکنش گرایی یعنی وبسایت شما در موبایل مشتری ها به صورت درستی نمایش داده شود و تصاویر و نوشته ها درهم نباشد. طراحی ریسپانسیو یکی از فاکتور های کاهش نرخ پرش نیز است.

طراحی واکنش گرا از لحاظ سئو . موتور جست و جوی گوگل بسیار اهمیت دارد پس سعی کنید این نکته را به خوبی رعایت کنید.

اعتبار دامنه Domain Authority

اعتبار دامنه یکی از فاکتور های مهمی است که توسط سایت MOZ میتوانید آن را بررسی نمایید. هرچه عدد DA شما بالاتر باشد ، شما از لحاظ گوگل امتیاز بالاتری را خواهید داشت.این عدد بر اساس تعداد بک لینک ها،عمر دامنه ، سیگنال شبکه های اجتماعی، و…. بر اساس 0 تا 100 بررسی میگردد.

Link building

لینک سازی Link building

شما باید بتوانید میان صفحات وبسایت خود زنجیره لینک سازی ایجاد کنید و موضوعات مرتبط را به هم لینک دهید. به طوریکه کاربران در سایت شما بتوانند میان صفحات در گردش باشند و از همه موضوعات استفاده کنند. شما با لینک سازی صحیح می توانید نرخ پرش سایت خود را به حداقل برسانید و کاهش دهید.

دکمه فراخوان به عمل یا Call To Action

دکمه فراخوان به عمل یکی از موارد مهمی است که شما باید از آن استفاده نمایید. به این معنا که در مدت زمان کوتاهی بخواهید کاربر اقدام مورد نظر شما را انجام دهید. معمولا با طراحی پاپ آپ های جذاب. دکمه های خرید و دانلود و…. میتوانید Call To Action مناسبی داشته باشید. با طراحی این دکمه می توانید در کاهش نرخ پرش خود موفق عمل کنید.

صفحه فرود Landing Page

لندینگ پیج یکی از آن دسته ویژگی های مهمی است که هر دیجیتال مارکتری باید بر آن مسلط باشد. لندیگ ها صفحه ای از سایت هستند که برای هدف یا کمپین خاصی طراحی میشوند. به این علت این صفحات لندینگ پیج نامگذاری شده اند که کاربران اولین صفحه ای که پس از کلیک روی لینک میبینند این است.

این صفحات باید طراحی جذابی را داشته باشند تا بتوانند مشتری بالفعل جذب کنند. همچنین از Call to action ها در طراحی لندینگ پیج ها اسفاده نمایید.

پرداخت به ازای کلیک Pay Per Click – PPC

پرداخت به ازای گلیک با تبلیغات کلیکی یکی از شیوه های تبلیغات است که شما به ازای کلیک هر مشتری روی لینک با بنرتان هزینه پرداخت می کنید. این نوع تبلیغات معمولا موثر هستند و می توانید در کسب و کار آنلاین خود از این مورد استفاده نمایید. پیشنهاد میشود ، آموزش تبلیغات کلیکی را مطالعه نمایید.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. گرچه این اصطلاحات خیلی بیشتر است اما کاربردی ترین و مهم ترین آنها در صنعت دیجیتال مارکتینگ بررسی شده است. سغی کنید اصطلاحات را به خوبی فرا گیرید و از آنها درست استفاده نمایید. اگر تجربه ای در زمینه استفاده از اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ دارید لطفا در قسمت کامنت با همراهان برترآموز به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. صبا

    سلام. اگر واژگان جامع‌تری ارايه دهید ممنون میشم

    1. جواد فرازمند

      سلام صبای عزیز
      این واژگان از مهمترین واژه ها هستن
      چشم طی آپدیت های بعدی اضافه می کنیم
      مرسی از نظرت 🙂