هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مراحل سئو سایت برتر آموز

مراحل سئو وبسایت / بررسی 10 مورد از مهم‌ ترین ها

دسته بندی : سئو
1402/03/16

بیشتر اوقات ما درگیر مرحله بندی در پروژه‌هایی سئویی هستیم و اگه نتونیم مراحل را به خوبی تشخیص بدیم خوب طبیعتا پروژه سئو شکست میخوره و ما هم کارفرما و هم ما دچار ضرر و زیان می‌شویم. حالا چی کار کنیم؟ برای این که این مشکلات برای شما بوجود نیاید پیشنهاد می‌شود همیشه مراحل سئو وبسایت را به خاطر داشته باشید تا از این طریق بتونید به پروژه‌ها رسیدگی کنید. اگر با این مراحا آشنا نیستید ایرادی ندارد در ادامه همراه من و برتر آموز باشید!

مراحل سئو وبسایت یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که هر سئوکاری باید به خوبی با آن آشنا باشد.

در واقع شما با  این دانش روی مراحل دقیقا می‌دانید که می‌خواهید چه رفتاری را داشته باشید و همین نشانه قدرت شماست!

سئو کار موفق کسی است که از چندین قدم پیش رو هم خبر داشته باشد و تمامی موارد را با برنامه پیش برود.

برای این که مراحل سئو وبسایت را به خوبی متوجه بشید باید اطلاعات خوبی در این زمینه داشته باشید.

اگر اطلاعات سئو شما هنوز کافی نیست حتما آموزش سئو بی نظیر محسن حبیبی راد را مطالعه و نکات مهم را یادداشت برداری کنید.

آنچه که شما در این مقاله خواهید آموخت :

مراحل سئو وبسایت چیست؟

مراحل سئو وبسایت چیست؟

شما هر پروژه سئویی که داشته باشید نیازمند این هستید تا طبق یک چارت مخصوص پیش بروید. تقریبا بیشتر مراحل در تمام پروژه‌های سئو یکسان است اما ممکن است که در برخی از حوزه‌های کاری شما در مراحل تغییرات ایجاد نمایید. اگر به تازگی وارد این حرفه شده‌اید که با همین چارت می‌توانید برای پروژه خود مسیر خوبی را طراحی کنید.

داشتن استراتژی سئو خوب و دانستن نکات مسیر سئو را همواره برای شما هموار می‌کند.

1. در مورد حوزه کاری شناخت داشته باشید!

در طول فرآیند شغلی سئو ممکن است ما با بی‌نهایت شغل و یا حوزه کاری سر و کار داشته باشیم. یعتی یک سئو کار هیچوقت برای کار خود حد و مرز مشخص نمی‌کند. ( مثلا فقط شما سئو سایت‌های دیجیتال را انجام بدهید و اگر سئو یک سایت املاک به شما پیشنهاد شود آن را قبول نمی‌کنید.)

مسلما برای این که بتونید در این زمینه‌ها موفق بشید به این نیاز دارید که در مورد حوزه کاری مورد نظر شناخت داشته باشید. پیشنهاد می‌شود که قبل از مصاحبه با کارفرما و قرارداد کاری حتما در مورد حوزه فعالیت وبسایت سوال بپرسید و اطلاعات کافی رو کسب کنید. این که شما با اعتماد به نفس و اطلاعات بالا برای قرارداد کاری حاضر بشید خیلی روی موفقیت شما تاثیر گذار است.

2. تحقیق کلمه کلیدی ( Keyword Research )

اولین و مهم‌ترین کاری که هر سئو کار باید در ابتدای مسیر پروژه خود انجام بدهد این است که در مورد کلمات کلیدی وبسایت یک تحقیق خوبی داشته باشد.

اگر بخوام اهمیت این موضوع رو مطرح کنم باید بگم اگر شما 1 ماه برای انجام یک پروژه وقت دارید حداقل باید 10 روز برای انتخاب کلمه کلیدی وقت بزارید.

کلمات کلیدی یا همان کیوردها پایه و اساس یک پروژه سئو است و اگر شما در این مسیر انتخاب نادرست داشته باشید د رانتها خروجی مطلوبی دریافت نمی‌کنید و این یعنی شکست یک پروژه!!

روزانه کارفرماهای زیادی هستند که متاسفانه علی رغم هزینه‌های بسیار زیاد از نتیجه سئو خود ناراضی هستند و وقتی علت را جویا می‌شویم در انتها به این نتیجه می‌رسیم که اصلا کلمات کلیدی انتخاب شده با این که رتبه خوبی هم دارند ولی برای این پروژ] مناسب نیستند.

برای بخش تحقیق کلمات کلیدی حتما از ابزارهای مهم در این زمینه استفاده کنید. تمام اطلاعات بدست آمده را دسته بندی کنید سپس ا زآن‌ها یک خروجی خوب بدست آورید.

از مهم‌ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی می‌توان به وبسایت‌های زیر اشاره کرد:

  • Moz
  • Ahref
  • KWfinder
  • Google trend
  • و…

در مبحث انتخاب کلمات کلیدی شما باید با موضوع لانگ تیل کیورد ( کلمات کلیدی طولانی ) هم آشنا باشید و فقط روی کیورد های دو بخشی تمرکز نکنید.

متاسفانه با توجه به تمام تاکید‌ها در این زمینه ما باز هم شاهد این هستیم که اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی سایت اتفاق می‌افتد.

3. شناخت و آنالیز رقبا

مرحله مهمی به نام شناخت و آنالیز رقبا وجود دارد که شما باید به خوبی تمام رقبایی که وجود دارند را بررسی کنید. جامعه هدف شما و این رقبا یکسان هستند و شما باید شرایطی را بوجود بیاورید که این جامعه هدف به سمت سایت شما حرکت کنند.

خوب برای این که بتونید این شرایط رو فراهم کنید باید به خوبی به وبسایت‌های رقبا مسلط باشید و همیشه یک قدم جلوتر حرکت کنید.

از چه لحاظی سایت رقیب را بررسی کنیم؟

شما از دو طریق می‌تونید از آنالیز رقبا دیتا بدست بیاورید.

اولین مورد بررسی ظاهر سایت و مسائلی است که رقیب به طور واضح برای شما قرار داده است. مثلا سرعت سایت را با ابزار GT Metrix بررسی کنید.

بررسی کلمات کلیدی رقیب و چک کردن رتبه آن‌ها داخل SERP

چک کردن سایت رقبا با گوشی موبایل و چک کردن ریسپانسیو بودن تمام صفحات ( اگر سایت رقیب حتی در یک صفحه هم مشکل داشت این برگ برنده برای شماست تا مشتریان این محصول به جای خرید از رقیب از شما خرید کنند.)

چک کردن فرآیند خرید ( مثلا مشتری با چند کلیک از محصول به سمت درگاه منتقل می‌شود.)

بررسی مسائلی مثل هزینه ارسال ، زمان ارسال و… ( در هر کدام از این موارد شما می‌توانید بهتر عمل کنید)

دومین مورد شما سایت رقیب را خیلی تکنیکی باید بررسی کنید.

مثلا تعداد بک لینک‌هایی که سایت دارد ( از طریق سایت ahref قابل بررسی است.)

دامین آتوریتی و پیج آتوریتی‌ها ( از طریق Moz بررسی کنید.)

چگالی کلمات کلیدی در متن

زمان بندی انتشار محتوا داخل سایت

آموزش مراحل سئو وبسایت برتر آموز

4. تگ‌های عنوان باید بهینه باشد!

عنوان یک محصول و یا خدمات دقیقا اولین چیزی است که کاربر آن را مشاهده می‌کند که تگ H1 است. در قوانین سئو H1 جزو مهم‌ترین تگ‌های هدینگ می‌باشد و در ابن تگ باید حتما از کلمه کلیدی هم استفاده کنید تا اهمیت آن برای خزنده‌های گوگل مشخص باشد.

این تگ‌های عنوان برای هر صفحه از سایت باید کاملا بهینه باشد و اصلا از عنوان تکراری استفاده نکنید.

البته که باید سعی کنید از کیورد استافینگ هم دوری کنید تا امتیاز منفی در سئو نگیرید!

5. توضیحات متا را فراموش نکنید!

توضیحات متا یا همان متا دیسکریپشن دقیقا همان محتوای کوتاهی است که کاربر برای اولین بار از سایت شما مطالعه می‌کند. در توضیحات متا باید سعی کنید کاربر را قانع کنید تا روی وبسایت شما کلیک کنند. ممکن است حتی شما محتوای خیلی عالی و خوبی هم داخل سایت نوشته باشید اما به علت این که توضیحات متای جالبی ندارید ، اصلا کاربر روی سایت شما کلیک نمی‌کند.

از کلمات کلیدی داخل توضیحات متا هم استفاده نمایید.

6. بهینه سازی سئو داخلی یا همان on-page-seo

یکی از مهم‌ترین مراحل سئو وبسایت ، بهینه سازی سئو داخلی است که اگر این موضوع خیلی دقیق اجرا بوشد در برخی از حوزه‌های کاری حتی بدون بک لینک هم می‌توانید رتبه خوبی را در گوگل کسب کنید. ( پیشنهاد می‌شود مقاله بدون بک لینک می‌توان از گوگل لینک گرفت؟ را مطالعه نمایید.)

a) محتوا همیشه پادشاه است!!

محتوا نوشتن برای وبسایت آنقدر اهمیت دارد که شما برای این که یک محتوا نویس خوب بشوید باید دوره آموزش تولید محتوا را بگذرانید.

محتوای که داخل سایت قرار می‌دهید باید نیاز یک کاربر را به خوبی برطرف نماید. مثلا من به دنبال نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ هستم ، محتوای یک وبسایت باید آنقدر کامل باشد که مرحله به مرحله به من برای نصب ویندوز کمک نماید!

البته که الگوریتم‌های گوگل هم خیلی سر سخت تمامی محتواها را بررسی می‌کنند و هر محتوای که ارزش بالایی دارد را برای کاربر قرار می‌دهند.

مهم‌ترین نکته در محتوا نویسی که رمز کار هم حساب می‌شود این است که فقط برای گوگل یا فقط برای کاربر محتوا ننویسید! با بهینه سازی بیش از حد کاربر ا از دست می‌دهید و یا بهینه نکردن هم الگوریتم‌ها به شما رتبه نمی‌دهند.

بهترین و ترند ترین موضوعات روز را برای کاربر پیدا کنید و با تولید محتوای کامل و کاربردی نتیجه خوبی را بدست بیاورید!

b) زمان بندی درست برای انتشار داشته باشید تا به موقع ایندکس شوید!

شما به الگوریتم‌های گوگل برنامه کاری برای ایندکس شدن وبسایت بدهید.

چه جوری؟

بعد از این که سایت شما داخل گوگل ایندکس شد حالا نوبت به این موضوع می‌رسد که با داشتن جدول محتوایی و محصول گذاری ( مثلا یک روز در میان محتوای وبلاگ و هر روز محتوای محصول ) از الگوریتم‌ها درخواست می‌کنید که به وبسایت شما سر بزنند. اگر این موضوع رو خیلی دقیق انجام بدهید ، الگوریتم‌های گوگل دقیقا سر همین تایم به سایت شما خزش می‌کنند.

یکی از راهکارهای سریع ایندکس شدن داشتن برنامه دقیق محتوایی است.

c) سایت باید کاملا برای گوشی موبایل ریسپانسو باشد!

کاربر باید زمانی که با گوشی موبایل وارد سایت شما می‌شود ، سایت نمای بسیار خوبی داخل گوشی داشته باشد و از همه مهم‌تر تمامی المان‌ها داخل گوشی به خوبی نمایش داده شوند به طوریکه کاربر بتواند خیلی راحت از محصولات و یا خدمات شما استفاده کند.

امروزه واکنش گرایی سایت برای تمام گوشی‌های موبایل جزو فاکتور مهم و اساسی داخل گوگل به شمار می‌رود. پس قبل از هر کاری چندین بار با مویابل وارد وبسایت بشوید و تمامی دکمه‌ها ، لینک‌ها ، صفحات را چک کنید تا مطمئن شوید کاربر نمای خوبی را مشاهده می‌کند.

اگر وارد سرچ کنسول هم بشید می‌توانید ارورهایی که برای ریسپانسیو بودن سایت شما وجود دارد را مشاهده نمایید. به محض مشاهده هر ارور این موضوع را به طراح سایت منتقل کنید.

d) سرعت لود سایت باید بالا باشد!

هیچ کاربری دوست ندارد که تایم زیادی منتظر لود وبسایت باشد. در وبسایت‌های فروشی و یا خبری باید سرعت بارگزاری سایت شما بالا باشد چون به محض اینکه کاربر یک زمان طولانی را منتظر لود بماند خیلی سریع سایت شما را ترک می‌کند. این کار هم باعث می‌شود که شما بانس ریت دریافت کنید و هم این که مشتری بالفعل زیادی را از دست بدهید.

مسئله سرعت سایت آنقدر اهمیت دارد که پیشنهاد می‌شود همیشه سایت خود را از این نظر بررسی کنید و یا از افزونه و سرویس‌های افزایش سرعت استفاده نمایید. ما در یک مقاله به طور کلی در مورد راهکارهای افزایش سرعت سایت صحبت کرده‌ایم که می‌توانید از راهکارهای آن استفاده نمایید.

7. بهینه سازی سئو خارجی یا همان off-page-seo

یکی دیگر از مراحل سئو وبسایت سئو خارحی است که باید با دقت این مراحل را انجام بدهید و اگر سئو خارجی شما دست باشد حتی روی سخت‌ترین کلمات هم می‌توانید رتبه خوبی را کسب کنید. بیشترین و مهم‌ترین موضوع در سئو خارجی بک لینک سازی است که باید به شیوه درستی انجام بشود.

سعی کنید تمام بک لینک‌ها را خودتان تهیه کنید و از خرید بک لینک واقعا خودداری کنید زیرا ممکن است در زمان کوتاه رتبه کسب کنید ولی در طولانی مدت اثرات خیلی بدی روی سایت شما خواهد داشت و حتی ممکن است که پنالتی هم بشوید.

8. از alt برای تصاویر استفاده کنید!

یکی از موضوعات مهم در سئو که الگوریتم‌های گوگل هم خیلی به آن توجه دارند این است که باید از متن جایگزین یا همان alt تصاویر استفاده کنید. استفاده از متن جایگزین دو علت مهم دارد:

اول این که الگوریتم‌های گوگل با مطالعه متن جایگزین متوجه می‌شوند که تصویر در مورد چیست برای همین پیشنهاد می‌شود که حتما از کلمات کلیدی داخل متن جایگزین تصاویر استفاده کنید.

دوم این که اگر به خاطر ضعیف بودن اینترنت کاربر و یا لود پایین سایت شما به هر دلیلی عکس باز نشد کاربر با مطالعه متن جایگزین درباره آن اطلاعات داشته باشد.

حجم تصاویر را تا جایی که کیفیت عکس دستخوش تغییر نشود کم کنید تا روی سرعت سایت تاثیر منفی نداشته باشید و با فرمت‌های مناسب تصویر را در سایت آپلود کنید تا در تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌ها برای کاربران لود شود. پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین فرمت تصاویر برای وبسایت را مطالعه نمایید.

مراحل سئو وبسایت به صورت کاربردی برتر آموز

9. URL های مناسب برای سایت قرار بدهید!

آدرس صفحه بلاگ و یا محصول شما هم برای سئو کاملا موثر است. در مرحله اول این که حتما از کلمه کلیدی داخل URL استفاده کنید این کار اهمیت کلمه کلیدی را به الگوریتم‌های گوگل نمایش می‌دهد و این که از انتخاب آدرس‌های طولانی پرهیز کنید. URL سایت باید کوتاه ولی مفهومی باشد. حتی می‌توانید آدرس سایت را به زبان انگلیسی هم قرار بدهید تا هنگام کپی کردن با عبارت‌هایی نامفهوم روبرو نشوید.

10. استفاده از پروتکل امنیتی SSL

امنیت کاربران یکی از مهم‌ترین مسائلی است که گوگل به آن توجه می‌کند و شما باید به امنیت کاربران اهمیت بدهید. خیلی راحت و با نصب گواهینامه امنیتی SSL می‌توانید نظر گوگل را جلب کنید و امتیاز سئو آن را بدست بیاورید. از هر جایی که سرویس هاست را تهیه کردید با یک تیکت می‌توانید درخواست کنید که برای شما SSL فعال بشود و اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید افزونه رایگان آن را نصب کنید.

سخن آخر:

در مقاله مراحل سئو وبسایت تلاش کردیم تا به شما مهم‌ترین مسائل در سئو سایت را آموزش بدهیم و همچنین درباره این موضوع صحبت کنیم که در سئو باید تمامی موارد دقیق انجام بشود.

در فرآیند مراحل سئو وبسایت سعی کنید که آهسته ولی پیوسته پیش بروید. فرآیند سئو در طولانی مدت مشخص می‌شود پس از گذشت یک هفته نباید منتظر نتیجه باشید.

اگر تجربه‌ای در زمینه مراحل سئو وبسایت دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. نظرات شما برای ما بسیار مهم است.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *