در این مقاله ضمن صحبت درباره ایکامرس مارکتینگ، چیستی آن + نکات بسیار مهم و جذاب، 18 تکنیک بازاریابی تجارت الکترونیک معرفی می کنیم. می توانید با مطالعه این مقاله، دید بسیار مناسبی از ایکامرس مارکتینگ و تمامی نکات و تکنیک های آن به دست آورید.
در سالهای گذشته اینترنت رونقی دوباره به تجارت الکترونیک داده است و بسیاری از کسبوکارها دیجیتالی شدهاند. پس ایکامرس مارکتینگ هم لازم است.
شاید شما هم در فروش آنلاین تازهکار باشید و از خود بپرسید که آیا باید ایکامرس مارکتینگ انجام دهید یا خیر. انجام کارهای استراتژیک میتواند دشوار باشد. اما اینجاست که بازاریابی تجارت الکترونیک وارد میشود. این راهنما شما را با این مفهوم همراه با بهترین استراتژیها برای تبدیل کسبوکارتان به یک تجارت الکترونیک موفق آشنا میکند.
تجارت الکترونیک کسبوکاری است که محصولات را از طریق وبسایت به فروش میرساند. این مترادف با یک فروشگاه آنلاین است. این محصولات میتوانند فیزیکی مانند کفش، لوازم آرایشی، کتاب، مواد غذایی و غیره باشند. یا میتوانند دوره های آنلاین، دوره های آموزشی و عضویت ویژه، غذای آماده، اجاره محصولات مد و غیره باشند.
اگر شما به عنوان یک صاحب کسب و کار تجارت الکترونیک نیاز به انجام بازاریابی تجارت الکترونیک دارید، در این بخش مفهوم ایکامرس مارکتینگ را تعریف میکنیم.
بازاریابی تجارت الکترونیک هر تلاش بازاریابی است که شما برای تبلیغ فروشگاه آنلاین خود و ایجاد فروش انجام میدهید. هم برای جذب مشتریان جدید (کسب مشتری) و هم برای خرید مجدد مشتریان قدیمی (حفظ مشتری) کاربرد دارد.
ایکامرس مارکتینگ موارد زیر را انجام میدهد:
بدون بازاریابی تجارت الکترونیک، هیچ فروشی نخواهید داشت. راهاندازی سایت تجارت الکترونیک شما کافی نیست. مردم قبل از اینکه برای محصولات شما پولی خرج کنند باید شما را پیدا کنند.
بیشتر از این، باید دائماً برند خود را به آنها یادآوری کنید تا بارها و بارها برگردند و برای شما درآمد ایجاد کنند.
ایکامرس مارکتینگ تقریباً تمام کانالهای بازاریابی دیجیتال و همچنین برخی از کانالهای آفلاین و سنتی را در برمیگیرد:
در ادامه بیایید به استراتژیهای بازاریابی تجارت الکترونیکی که بیشتر در بین بازاریابان تجارت الکترونیک محبوب هستند نگاه کنیم. شما تصویر کاملی از بسیاری از امکانات به دست خواهید آورد که به شما کمک میکند تصمیم بگیرید که کدام یک به بهترین وجه برای برند شما مناسب است.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) باعث میشود وبسایت شما در موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و غیره) قابل مشاهده تر و بهراحتی قابل کشف باشد. این بیشتر در مورد افزودن کلمات کلیدی پس از تحقیق کلمات کلیدی به محتوای سایت شما است که مشتریان بالقوه هنگام جستجوی محصولاتی مانند شما از آنها استفاده میکنند. سپس، موتور جستجو تشخیص میدهد که شما آنچه را که میخواهید دارید و در نتایج بالا به شما نشان میدهد.
بهاینترتیب، افرادی را جذب میکنید که قصد خرید بالایی دارند. مانند کسی که دنبال «پیراهن کتان سفید مردانه» میگردد. همچنین فرصتی است برای تبدیل افرادی که برند شما را نمیشناسند. در نهایت، سئو یک راه رایگان برای ایکامرس مارکتینگ است.
بازاریابی ایمیلی یک استراتژی کلیدی برای ترویج تجارت الکترونیک شماست. این کانالی است که شما مالک آن هستید زیرا توسط شرکت بزرگی مانند فیس بوک، گوگل یا آمازون کنترل نمیشود. این امر آن را ارزانتر و بسیار قابلاعتماد میکند.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک سرویس ایمیل مارکتینگ را انتخاب کنید. سپس، میتوانید شروع به ساخت لیست ایمیل خود و ارسال کمپینهای ایمیل برای آنها کنید.
هرچه بیشتر درباره مشترکین خود بدانید، کمپینهای ایمیل مرتبطتری میتوانید ارسال کنید.
انواع مختلفی از ایمیلها وجود دارد که میتوانید برای جذب و تبدیل مشترکین خود ارسال کنید:
اقداماتی که برای تبدیل هرچه بیشتر بازدیدکنندگان سایت انجام میدهید، بهینهسازی نرخ تبدیل نامیده میشود. شما سخت کار کرده اید یا هزینه ترافیک خود را پرداخت کرده اید، بنابراین میخواهید به فروش منجر شود.
تاکتیکهای مختلفی وجود دارد که میتوانید در وبسایت خود برای افزایش فروش استفاده کنید:
بازاریابی پیامکی ارسال پیامک برای اهداف تبلیغاتی است. برای هشدارها، بهروزرسانیها، و پیشنهادهای محدود زمانی که باید فوراً خوانده شوند، بهترین است. بهعنوانمثال میتوان به پیامک خودکار با تخفیف ویژه در صبح روز تولد مشتری اشاره کرد. اعلانهای مربوط به حملونقل محصول یکی دیگر از ارتباطات کلیدی تجارت الکترونیک است که برای پیامک به خوبی کار میکند. فقط به خاطر داشته باشید که برای ارسال پیامک به اجازه مخاطب نیاز دارید.
بازاریابی رسانههای اجتماعی شامل حضور شما در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، پینترست، اینستاگرام، تیکتاک و هر جا که مخاطبان شما در آن حضور دارند، است. امروزه یافتن در چنین شبکههایی ضروری است. در مقاله چرا از شبکههای اجتماعی استفاده کنیم آن را توضیح دادهایم.
همچنین میتوانید محصولات و خدمات خود را مستقیم در شبکههای اجتماعی عرضه کنید. این یک کانال فروش آنلاین اضافی برای افرادی است که نمیخواهند برای مرور و خرید محصولات به وبسایت شما مراجعه کنند.
شما میتوانید برای قرار گرفتن در معرض بیشتر در موتورهای جستجو هزینه کنید. محبوبترین گزینهها عبارتاند از:
افیلیت مارکتینگ بخش جالبی از ایکامرس مارکتینگ است. به شبکهای از شرکتهای افیلیت یا ارجاع دهندهها متکی است که ترافیک را به فروشگاه آنلاین شما هدایت میکنند و به ازای هر فروش که انجام میدهند، پول دریافت میکنند.
این روش معمولاً از طریق پستهای وبلاگ انجام میشود که در آن درباره محصولات شما صحبت میکنند یا بهسادگی انتخابهای خود را در یک دستهبندی خاص فهرست میکنند.
ایجاد روابط تجاری در بازاریابی اینترنتی قدیمی به نظر میرسد اما اینطور نیست. بهخصوص در زمان راهاندازی، از برجسته شدن در نشریات رسانهای چه بهصورت آفلاین و چه آنلاین بهرهمند خواهید شد. این میتواند یک مصاحبه موسس، ذکر در فهرست (ایدههای X هدیه برای Y)، یا نشان دادن سرفصل شما در یک عکاسی باشد. هر آنچه با محصول شما مطابقت دارد، هدف افزایش آگاهی از برند و ایجاد تقاضا است.
و رویدادها و فرصتهای حمایت مالی را فراموش نکنیم. آفلاین بودن و ملاقات با مشتریان در زندگی واقعی یک تمرین عالی برای مشاغل تجارت الکترونیک است. نمایشگاههای محلی، فروشگاههای سیار و نمایشگاههای موضوعی را نباید در ایکامرس مارکتینگ نادیده گرفت.
محتوا یکی دیگر از تاکتیکهای بازاریابی است که میتواند نتایج بلندمدتی را برای کسبوکارهای تجارت الکترونیک به ارمغان بیاورد. در بسیاری از فرمتها آمده است:
هدف بازاریابی محتوا پاسخ به سؤالات، آموزش، گسترش روایت شرکت، کمک به مردم در انتخاب محصول و حتی سرگرمی است.
این فرصتی است که داستان خود را بگویید، تخصص و ارزشهای خود را به اشتراک بگذارید، بر مخالفتهای احتمالی غلبه کنید و به مشتریان بالقوه یا فعلی اطمینان دهید که کسبوکار خوبی برای خرید هستید.
بهترین چیز در مورد محتوا این است که پس از ایجاد، برای شما کار میکند. وقتی برای جستجو بهینه شود و بهراحتی در سایت پیدا شود، میتواند نرخ تبدیل شما را افزایش دهد. همچنین میتوان از آن برای سایر کمپینهای بازاریابی تجارت الکترونیک مانند خبرنامهها، شبکههای اجتماعی و مشارکتها استفاده کرد.
استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک تاکتیکی است که شما قصد دارید برای تبلیغ فروشگاه آنلاین خود و فروش بیشتر استفاده کنید. این استراتژی یک ایده بلندمدت است که تعیین میکند کسبوکار تجارت الکترونیک شما به کجا میرود. این بر اساس دانش شما از بازار، روندها، تحقیقات بازار، ارزشهای برند و محصول است.
باید از خود سؤال کنید:
پاسخ به این سؤالات به شما کمک میکند تا «سلاحهای جنگی» خود را از آنهایی که در بالا توضیح داده شد، انتخاب کنید، تاکتیکهای بازاریابی که به بهترین وجه با نیازها و تواناییهای شما مطابقت دارد.
برای اینکه بتوانید صدا، پیام، کانال و پیشنهاد مناسب را پیدا کنید، ابتدا باید مخاطبان خود را درک کنید.
برخی از رقبای شما احتمالا دارند کار میکنند تا از شما جلو بزنند، اما به دنبال این باشید که چه کاری را میتوان بهتر انجام داد. این میتواند به مزیت رقابتی شما تبدیل شود.
قبل از اینکه دادههای خود را داشته باشید، پیشبینیهای خود را بر اساس معیارهای صنعت قرار دهید. این به شما جهت کار را می دهد.
همانطور که مشاهده کردید، ایکامرس مارکتینگ آنقدر سخت است که می تواند طاقت فرسا باشد. خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارد که به شما کمک میکند تا با بسیاری از تاکتیک های ذکر شده با قیمت مقرون به صرفه و بعضا رایگان شروع کنید. میتوانید مقاله جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.
هنگامیکه احساس کردید راه اندازی اولیه بازاریابی شما کار میکند، کانال ها و تاکتیک های دیگر را گسترش دهید. به عنوان مثال، زمانی که یک شخص خدمات مشتری اختصاصی دارید، میتوانید یک چت زنده اضافه کنید.
کسبوکارهای کوچک برای اینکه بتوانند مقیاسپذیر باشند، نیاز به فروش دارند که به صورت خودکار انجام شود. هرچه بیشتر بتوانید دستان خود را دور بزنید، بهتر است. اینجاست که تاکتیکهای اتوماسیون بازاریابی مانند ایمیلهای انبوه، گردشهای کاری خودکار، اعلانها و امتیازدهی مفید هستند.
تبلیغات، ایمیلها، پیامکها و چت زنده در صورت شخصیسازی و مرتبط بودن نتایج بسیار بهتری را به ارمغان میآورند. مشتریان تجربه درک شدن و دریافت نکردن یک پیام عمومی دیگر را دوست دارند.
تنها راه برای دانستن اینکه آیا استراتژی ایکامرس مارکتینگ کار میکند یا خیر، ردیابی بازگشت سرمایه (ROI) است. کمپینهایی که نتیجه نمیدهند ارزش هدر دادن پول را ندارند. برای کسانی که کار میکنند، سعی کنید از آنها برای مخاطبان بیشتر استفاده کنید، سپس این روند را دوباره تکرار کنید.
وفاداری مشتری خبر خوبی است: سود را افزایش میدهد، تصویر برند شما را بهبود میبخشد، مشتریان جدیدی را جذب می کند که از طرفداران در مورد شما شنیده اند. و تاثیر بلندمدتی دارد، بنابراین هر چه زودتر روی آن کار کنید. سطوح وفاداری، اتوماسیون ها و بینش رفتاری از CRM به شما کمک میکند.
اگر همیشه برای به دست آوردن مشتریان جدید هزینه کنید، ممکن است سود شما را کاهش دهد. فروش یکباره به دلیل قیمت آگهی و همچنین بازده و مبادله بیشتر برای شما گرانتر است (مشتریان جدید اندازه خود را نمیدانند و غیره). کاهش فروش مجدد به مشتریان فعلی ارزانتر است.
اینفلوئنسر مارکتینگ روشی هوشمندانه برای تسریع تجارت آنلاین شماست. این به شما کمک میکند تا به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنید، آگاهی از برند ایجاد کنید، و با سازندگانی کار کنید که برای شما فروش ایجاد میکنند. اینفلوئنسرها مانند افراد مشهور اینترنتی هستند که به عنوان سفیران برند شما کار میکنند. شما برای تبلیغ محصولات خود از طریق محصولات رایگان، پول نقد یا تخفیف به آنها پول میدهید.
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) مدل اصلی تبلیغات آنلاین برای مشاغل بزرگ و کوچک است. این توسط دادهها پشتیبانی می شود، مقیاس آن آسان است و بازگشت سرمایه خوبی را ارائه میدهد. تبلیغات PPC اغلب فضای تبلیغات آنلاین را در موتورهای جستجو، پلتفرم های رسانههای اجتماعی یا وبسایتها هدف قرار میدهند. این تبلیغات برای برندهای تجارت الکترونیک به خوبی کار میکنند زیرا خریداران آماده برای خرید را هدف قرار میدهند و میتوانند به فروش بالاتر نسبت به بازاریابی ارگانیک منجر شوند.
اینستاگرام با بیش از 500 میلیون کاربر فعال روزانه، یکی از سریعترین برنامههای اجتماعی در حال رشد است که مشتریان، تأثیرگذاران و برندها را به هم متصل میکند. اگر عکسهای جذابی میگیرید، از هشتگها بهطور استراتژیک استفاده میکنید و در زمانهای مناسب پست میگذارید، در این صورت در راه افزایش فالوور اینستاگرام از افرادی که به محصولات شما علاقه دارند، هستید. کلید تسلط بر حضور ارگانیک خود در اینستاگرام، تعامل با فالوورهایتان است.
حقیقت تلخ: هر بار که بازدیدکننده بدون خرید، سبد خرید خود را رها میکند، ضرر میکنید. این پدیده به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. بازدیدکنندگان وبسایت مواردی را به سبد خرید خود اضافه میکنند، اما در طول فرآیند پرداخت، سبد خرید خود را رها میکنند. بر اساس گزارش موسسه بایمرد، 69.82 درصد از سبدهای خرید رها شده است.
ارزش آن را دارد که تا آنجایی که می توانید مستقیماً به تردیدها توجه کنید، زیرا ممکن است به برخی از خریدارانی که سبد خرید خود را رها کردهاند یادآوری شود تا خرید خود را تکمیل کنند. شاید مثلاً با تخفیف یا ارسال رایگان متقاعد میشدند.
یکی از ایده های بازاریابی تجارت الکترونیک ساده و موثر برای کاهش دفعات رها شدن سبد خرید، یک کمپین بازیابی ایمیل است که می تواند بازدیدکنندگان شما را متقاعد کند که مجدداً بازدید کنند و خرید اصلی خود را تکمیل کنند.
ارسال پیامکهای تبلیغاتی به مشتریان فعلی و بالقوه به عنوان بازاریابی پیامکی شناخته میشود. پیامها برای اطلاع خریداران در مورد پیشنهادات ویژه، تبلیغات، بهروزرسانیها، هشدارها و اطلاعات محصول هستند.
در حال حاضر تجارت الکترونیک موفقترین صنعت با استفاده از بازاریابی پیامکی است. حدود 70 درصد از مصرفکنندگان میگویند پیامک راه خوبی برای جلب توجه کسبوکارها است. بر اساس تحقیقات مارکتو، متون چند رسانه ای 15 درصد نرخ کلیک (CTR) بالاتری دارند و انتخاب کردن کمپین را تا 20 درصد افزایش میدهند.
ایمیل مارکتینگ یکی از موثرترین کانالهای در اختیار شما برای فروش و ایجاد مشتریان تکراری است. آخرین آمار نشان میدهد که 87 درصد از بازاریابان از بازاریابی ایمیلی برای توزیع محتوا استفاده میکنند.
پستهای اینستاگرام و TikTok زیادی وجود دارد که نمیتوانیم با آنها همراه شویم، و ایمیل میتواند تعامل صمیمانهتری را ارائه دهد. مردم همچنان از پیامهایی که به صندوق ورودی شخصیشان ارسال میشود در مقابل شبکه های اجتماعیشان حس بیشتری دریافت میکنند. بعلاوه، ایمیل به شما این فضا را می دهد تا چیزهایی را بیان کنید که نمی توانند در یک پست رسانه اجتماعی جای بگیرند.
بر کسی پوشیده نیست که مارکت پلیس ها جایی هستند که مردم به صورت آنلاین خرید میکنند. برترین بازارهای آنلاین در سال 2021 3.32 تریلیون دلار کالا فروختند که دو سوم فروش جهانی تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده است.
بازارهایی مانند باسلام و دیجی کالا می توانند به افراد کمک کنند تا برند شما را راحتتر کشف کنند و به میلیونها نفر در سراسر جهان دسترسی پیدا کنند. برخی از مشتریان خریداران سرسخت بازار هستند و احتمال بیشتری وجود دارد که از کانالی که می شناسند چیزی از شما بخرند. با این حال، آنها با هزینههای کمیسیون بالا و سایر احتیاط هایی که باید در نظر گرفته شوند، ارائه میشوند.
گرفتن آدرس های ایمیل به سادگی کافی نیست. پس از این کار باید ایمیلهای منظم و ارزشمندی را برای کانال ارسال کنید تا یک فعالیت ایکامرس مارکتینگ موثر باشد. این را میتوان با یک برنامه اتوماسیون بازاریابی ایمیلی مانند ActiveCampaign انجام داد.
موقعیتهای زیادی وجود دارد که برای ارسال ایمیل مناسب هستند که مشترکان شما واقعاً از آنها استقبال میکنند:
بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را میزند". فردیش نیچه
نظرات کاربران